Pe aceeași temă
Dumunica, 23 octombrie, ora 11, reputatul critic şi istoric de artă Andrei-Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei "George Oprescu", a susţinut la Sala Atelier a Teatrului Naţional conferinţa cu tema "Fast aulic şi democraţie apuseană în vestimentaţia românească din secolul XIX".
Prezenţă pitorească în lumea bucureşteană încă înainte de anii `89, afişând în cenuşiul înconjurător ţinuta excentrică a unui timp expulzat de o istorie impusă prin forţă şi dictat, trecătorii îl admirau ca pe un exponat dintr-un muzeu în curs de restaurare. Dandysm de paradă, excepţie tolerată de diriguitori din cine ştie ce calcule oculte?
Televiziunea unică l-a prezentat în câteva rânduri, cadre expozitive la celebrarea vreunui eveniment acceptat, cinematografia avea să-l adopte drept "figurantul" autentic şi cu investiţii neglijabile, fie şi pentru că de data aceasta se dispensa de peruchieri si coafeuri pentru confecţionarea bărbilor false, poate chiar de costumele scenografilor ce-şi găseau de altfel în persoana sa providenţialul documentarist. Recunoscut în cercuri restrânse, Adrian-Silvan Ionescu, astăzi profesor asociat la Universitatea Naţională de Arte predând cursuri de istoria fotografiei şi a filmului, cercetător cu o îndelungată activitate de cronicar plastic si organizator de expoziţii, a publicat 12 cărţi, alte patru în calitate de editor: a primit numeroase distincţii – de la Premiul Academiei Române, în 1992, Premiul Uniunii Artiştilor Plastici pentru critică (2002) la nu mai puţin prestigioasele premii, "Simion Mehedinţi", "Nicolae Bălcescu", "I.C.Filitti" şi "George Oprescu" ale Fundaţiei Culturale "Magazin Istoric".
Iată cum îşi prezintă prelegerea de la TNB: "Ţările Române, aflate la graniţa dintre Orient şi Occident, au suferit influenţe puternice din ambele direcţii. Ele s-au resimţit cel mai acut la începutul sec. XIX. Lupta dintre statutul dat de portul somptuos al boierilor fanarioţi şi lipsa de statut, naturalizarea şi standardizarea "hainei democraţiei" – fracul sau redingota neagră (numite în popor "haine nemţeşti") dau măsura majorelor schimbări din societatea urbană românească.
Conferinţa îşi propune să descrie, în detaliu, portul înaltei societăţi ca şi al orăşenimii de rând de-a lungul unui întreg secol, de la modernizare până la asimilarea în marele curent al modei europene"- Adrian-Silvan Ionescu este cavaler al Ordinului MERITUL CULTURAL (2004) şi al medaliei REGELE MIHAI I pentru LOIALITATE (2010).