De același autor
Ce va prevala în mentalul colectiv? Faptul că Johannis este diferit din punct de vedere etnic şi confesional? Sau că majoritatea stereotipurilor care îi sunt asociate germanului sunt pozitive?
Foarte probabil, principalii candidaţi la funcţia prezidenţială, adică cei doi politicieni care vor intra în turul al doilea de scrutin, vor fi Victor Ponta şi Klaus Johannis. Mai importantă decât întrebarea „care dintre cei doi va câştiga alegerile?“ pare să fie problema ridicată de originea etnică şi de confesiunea religioasă a celui de-al doilea candidat. Pentru români va fi o provocare. Una importantă. Pentru prima dată în ultimul sfert de veac, cetăţenii români vor trebui să aleagă între un român creştin ortodox şi un român de etnie germană, creştin luteran. A depăşit societatea românească bolile copilăriei democraţiei? Este ea suficient de matură şi de tolerantă ca să răspundă fără complexe acestei provocări? Aceasta-i întrebarea!
Stereotipuri etnice şi religioase
Din perspectiva imagologiei etnice, cele mai multe stereotipuri referitoare la minoritarii care trăiesc în România (romi, unguri, evrei, ruşi etc.) sunt de regulă negative. Spre deosebire de acestea, în imaginarul colectiv, clişeele care se referă la germani sunt în general pozitive. Nemţii sunt percepuţi de români ca fiind foarte serioşi şi buni gospodari („Neamţul nu stă în bordei, ci-şi face casă cu temei“), ordonaţi şi prosperi („Toate la neamţ îs cu rânduială, să nu rămână cu burta goală“), buni organizatori şi conducători („Neamţul se crede cel mai tare şi cere de la toţi ascultare“), buni meseriaşi, dar şi buni agricultori („Neamţu-i şi paur [= bauer = ţăran], şi faur“), tăcuţi şi rezervaţi („A tăcea ca neamţul“), cinstiţi şi corecţi („A spune drept ca neamţul“), cu un talent deosebit pentru tehnică etc. (vezi Iuliu Zanne, Proverbele românilor, 6 vol., 1895-1912). Reclamele TV la produsele şi serviciile germane fac mereu apel la aceste stereotipuri, tocmai pentru că sunt profund inoculate în mentalul românilor („Vopseşte nemţeşte“, „Bancă germană“ ş.a.m.d).
Aşa cum, într-o Românie cu foarte puţini evrei, supravieţuieşte antisemitismul faţă de un „evreu imaginar“, generic, compus doar din clişee, tot aşa, într-o Românie cu foarte puţini nemţi, supravieţuieşte germanofilia faţă de un „neamţ imaginar“, generic, compus doar din clişee.
Românii nu-i stigmatizează doar pe „străini“, ci şi pe ei înşişi. Autostereotipurile negative şi peiorative sunt frecvente la români: „treabă românească!“, „ca la români!“, „ca la noi la nimeni!“ etc. Sunt concluzii spuse întotdeauna cu obidă, cu dispreţ, marcând plăcerea autoderiziunii naţionale. Doar sintagme de tip „roşii româneşti“ încă mai supravieţuiesc cu semnificaţie meliorativă. S-a vorbit chiar de sindromul „urii de sine a românului“ (Romanian self-hatred). De fapt, indiferent dacă sunt pozitive sau negative, stereotipurile sunt în principiu nefaste, pentru că simplifică nepermis realitatea. O caricaturizează. Subminează gândirea raţională. O lenevesc. Sunt şterse astfel toate nuanţele şi se generalizează abuziv, înlocuindu-se spiritul analitic cu o sumă de prejudecăţi, cu conserve mentale şi verbale, adesea expirate.
S-ar putea ca românii să nu aleagă un candidat care vorbeşte rar, puţin şi apăsat, care nu beneficiază de măiestrii retorice şi abilităţi stilistice. Un politician necarismatic, care „nu trece sticla“ televizorului şi nu face băi de mulţime. S-ar putea, dimpotrivă, ca electoratul să fie sătul de politicieni populişti şi guralivi, care promit marea cu sarea şi scot nenumărate panglici pe gură. Este posibil, deci, ca anume „antieroul“ Johannis să transforme un aparent viciu într-o virtute, tocmai pentru că gândeşte şi vorbeşte chibzuit, pentru că promite doar lucruri rezonabile, pentru că tace şi face. Vorba lui Anton Pann: „Mai bine cu mutul decât cu limbutul“. De altfel, chiar etnonimul neamţ provine din slav. niemici, niemu = „mut“, pentru că, neînţelegându-le limba, slavii îi considerau pe nemţi „muţi“.
Caracteristici etnico-etice
Mihail Sadoveanu îşi începe romanul Baltagul (1930) cu o legendă populară moldovenească. E vorba de o poveste etiologică, din seria legendelor despre „Darurile divine“: „Domnul Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam.“ „Neamţului i-a dat şurubul“, iar ţiganului – cetera. „Sârbului i-a pus în mână sapa“, iar turcului i-a zis: „Tu să fii prost; dar să ai putere asupra altora, cu sabia“. Ungurului i-a dat „botforii [= cizmele] cu pinteni“. Rusului i-a dat vodca, iar „jidovului“ – banii. Simptomatic, românul a ajuns prea târziu la împărţeală, atunci când „sacul cu daruri divine“ era deja gol. Dumnezeu i-a dat totuşi „o inimă uşoară“, ca să suporte mai uşor lipsa unui cadou dumnezeiesc.
Caracteristicile etnice sunt dublate de cele etice. Gândirea stereotipă este dusă în acest caz până la limită. Toată alteritatea („altfelitatea“), toată identitatea etnică este redusă în această legendă la un singur „semn cultural“, la un obiect simbolic unic. Pentru neamţ caracteristica etnică a fost întruchipată de şurub, un obiect tehnic „inteligent“, un mecanism ingenios, inventat, utilizat şi numit chiar de către nemţi (termenul „şurub“ este un neologism provenit din germ. Schraube; regional Schrübe).
Biserica Ortodoxă Română
În mod normal, creştinii luterani (şi alţi protestanţi) din România ar trebui să fie mai aproape de ideea de economie de piaţă şi de cea de democraţie liberală. În termenii sociologului Max Weber, „etica protestantă“ (şi nu cea catolică sau ortodoxă) este cea care generează „spiritul capitalismului“ (Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, 1904). Ce va conta în mintea românului de rând? Faptul că Johannis este „străin“, lucru care – din păcate – ar putea fi receptat ca negativ (vezi dictonul latin hospes hostis, adică „străinul e duşman“)? Ce va prevala în mentalul colectiv? Faptul că Johannis este diferit din punct de vedere etnic şi confesional? Sau că majoritatea stereotipurilor care îi sunt asociate germanului sunt pozitive?
Foarte conservatoare, Biserica Ortodoxă Română nu va înghiţi uşor această situaţie, mai ales alteritatea confesională a candidatului Klaus Johannis. Tradiţionala inamiciţie (ca să folosesc un eufemism) dintre ortodocşi, pe de o parte, şi catolici sau protestanţi (popular: „cei de lege nemţească“), pe de altă parte, este notorie. În unele cântece bătrâneşti, „latinul“ (catolicul) e echivalat cu „turcu’ necreştinat“ sau cu „ovreiu’ nebotezat“: „Letinu bogat,/ Savai cânele spurcat;/ Ca turcii e necreştinat/ Şi de lege lepădat“.
Ne putem uşor imagina că preoţii ortodocşi îşi vor îndemna enoriaşii să nu voteze cu „neamţul protestant“, care e de altă etnie şi religie decât „strămoşii noştri“, fiind deci „străin de neam şi ţară“. O vor face fie la indicaţia (discretă a) conducerii BOR, fie din proprie iniţiativă.
În ultimii ani, au fost situaţii în care miniştrii Culturii nu erau de confesiune creştin ortodoxă (Kelemen Hunor – protestant, Daniel Barbu – catolic etc.). În astfel de situaţii, conducerea BOR a cerut în mod expres primului ministru al României să scoată Departamentul pentru culte din organigrama Ministerului Culturii şi să-l mute în subordinea Secretariatului General al Guvernului. De fiecare dată, premierul (fie el Boc, fie el Ponta) a îndeplinit solicitarea BOR.
Între timp, după ce Ponta a amintit de „luteranismul“ lui Johannis, Biroul de Presă al BOR a denunţat „confruntările politice motivate religios“ şi a reamintit faptul că „clerului ortodox român îi este interzis să desfăşoare activităţi cu caracter partinic în comunităţile de credincioşi pe care le păstoreşte“. Foarte corect politic, dar să vedem care va fi distanţa dintre „ce zice popa“ şi „ce face popa“ (varianta central-europeană a proverbului: „Preotul predică apă, dar bea vin“).
Mass-media
Unii analişti consideră că, de fapt, Klaus Johannis s-a de-germanizat, cu alte cuvinte, s-a „românizat“, s-a „balcanizat“, s-a „miticizat“, preluând trăsăturile, mai ales cele negative, ale etnicilor majoritari. Unele argumente în această privinţă pot fi aduse. Dacă în 1880, de pildă, în Sibiu (Hermannstadt), 74% dintre locuitori erau saşi creştini luterani (şi doar 14% erau români ortodocşi), în 1920, 56% erau saşi (şi 26% erau români). Astăzi, în schimb, după recensământul din 2011, doar 1% din populaţia Sibiului mai este de origine germană (saşi luterani), iar 89% sunt români ortodocşi.
Într-un articol cu un titlu ingenios, Miticizarea mitizatului, vorbind despre şansele la alegerile prezidenţiale ale primarului Sibiului, publicista Lelia Munteanu enunţă riscul ca „mitul Teutonului Salvator să se miticizeze“ (Gândul, 3 iunie 2014). La rândul ei, publicista Andreea Pora, scriind despre modul în care, în urma unor cercetări sociologice (presupuse incorecte), Klaus Johannis a devenit candidatul PNL la prezidenţiale, ajunge la concluzia că „neamţul se dovedeşte un sforar dâmboviţean get-beget“ (revista 22, 22 iulie 2014). Ziaristul Dan Andronic, indignat că Johannis a plecat în concediu, susţine că primarul Sibiului „se dă neamţ, dar munceşte româneşte“ (Evenimentul Zilei, 5 august 2014).
În urmă cu vreo 15 ani, când s-a constat faptul că – în mod neverosimil – un lucrător german din Consulatul Germaniei deschis la Sibiu lua mită pentru acordarea de vize în RFG, în presa noastră şi cea germană s-a spus că lucrătorul respectiv s-ar fi „românizat“.
Recent, într-un interviu realizat la Adevărul Live, premierul a declarat următoarele: „Nu e nimic rău că [Johannis] e neoprotestant, dar eu sunt ortodox“. Ca un mic scamator de bâlci, Victor Ponta mizează pe neatenţia publicului. De la „protestant“ el sare la „neoprotestant“ şi de aici probabil la „sectant“. Biserica Luterană a precizat imediat (dar cine ascultă comunicatele ei?!) că Johannis nu este membru al vreunui cult neoprotestant, el făcând parte din vechea Biserică Luterană. În 2017 se vor celebra 500 de ani de la iniţierea de către Martin Luther a marii mişcări de reformă religioasă. Pentru postul TV apropiat de d-l Ponta, România TV, Johannis ar fi „evanghelist“ (sic!), ca să pară sectant, Mihai-Răzvan Ungureanu ar fi membru al „sectei mozaice“ (sic!), Monica Macovei ar fi greco-catolică, iar Călin Popescu-Tăriceanu ar fi romano-catolic. Astfel, conchide România TV, Victor Ponta ar fi „singurul candidat de religie ortodoxă“.
Sondajele de opinie
În cadrul unui sondaj de opinie, realizat la comanda PNL de CSCC pe la mijlocul lunii iulie 2014, la întrebarea referitoare la atuurile lui Klaus Johannis ca preşedinte al ţării, un număr semnificativ de respondenţi au optat pentru următoarele răspunsuri: „Are calităţi personale: neamţ, sincer, integru, cinstit“ şi „Va fi [în România] multă disciplină, ordine, seriozitate, altă mentalitate şi atitudine“. Iată că „a fi neamţ“ devine o „calitate personală“, confirmându-se cam toate stereotipurile etnico-identitare pozitive comentate mai sus.
Aceleaşi calităţi, inclusiv cea explicită de „neamţ“, rezultă din răspunsurile date de oameni la întrebarea „Ce apreciaţi cel mai mult la Klaus Johannis?“, pusă într-un sondaj de opinie realizat de BCS, tot în iulie 2014: „E serios, respectabil, organizator bun, cinstit, corect, neamţ, consecvent“. Este vorba de o întrebare liberă, fără variante de răspuns prestabilite. Răspunsurile sunt cu atât mai semnificative.
Cercetările sociologice nu au doar rostul de a confirma teorii şi rezultate sociale dinainte cunoscute sau de a contura altele, necunoscute, ci şi acela de a inocula opiniei publice anumite idei favorabile organizaţiei (sau personalităţii) politice care comandă respectivele anchete. La sfârşitul lunii iulie, de pildă, Institutul Avangarde a dat publicităţii un studiu sociologic din care rezultă principalele calităţi pe care trebuie să le aibă viitorul preşedinte al ţării. În ordinea importanţei, prima caracteristică este: „Să fie român“, iar a treia caracteristică: „Să fie creştin ortodox“. Sunt răspunsuri neplauzibile, extrem de convenabile candidatului Victor Ponta. Să nu uităm că directorul Institutului Avangarde este sociologul Marius Pieleanu, un biet PSD-ist care se lăfăie cu orele în platourile Antena 3 şi România TV.
Contracandidatul Victor Ponta
Rezultatele pseudocercetării sociologice făcute publice de Avangarde anunţau de fapt unul dintre punctele forte ale strategiei de campanie electorală a candidatului PSD (strategi: Bogdan Teodorescu, Mirel Palada, Dan Şova, Dan Sultănescu etc.). Confirmarea nu a întârziat să apară chiar în discursul public al lui Victor Ponta: „Cred că apartenenţa la o minoritate etnică, la o altă formă de exercitare a religiei, nu este în niciun caz o problemă pentru un candidat la preşedinţie şi n-o să spun niciodată: «Nu-l alegeţi pe Klaus Johannis pentru că e neamţ!». Ceea ce am spus însă este că nu accept să fiu eu acuzat: «Dom’ne, nu poţi fi preşedinte pentru că eşti român. Nu poţi să fii preşedinte pentru că eşti ortodox şi că eşti cu Biserica Ortodoxă». Adică să ajung să-mi fie ruşine, să mă ascund, ce să fac? Eu sunt foarte mândru că m-am născut român şi ortodox şi aşa o să mor, nu cred că este un avantaj, dar nu este un dezavantaj“, a afirmat Ponta la România TV şi, a doua zi, cu aproape aceleaşi cuvinte, la lansarea candidaturii sale la Craiova în faţa Consiliului Naţional al PSD. Evident, nimeni, niciodată nu i-a reproşat premierului că este etnic român şi creştin ortodox. Este doar o formă perversă a lui Ponta de a transforma într-o problemă ceva ce susţine că nu e o problemă. „Nu este deloc creştineşte ce faceţi, d-le Ponta“, i-a replicat cu îndreptăţire Cătălin Predoiu, vorbindu-i „ca de la ortodox la ortodox“.
Rareori mi-a fost dat să aud un discurs mai penibil, mai chinuit, mai populist, mai ipocrit ca cel al lui Ponta. Nici propagandiştii comunişti n-au îndrăznit să răstălmăcească atât de mult ideile şi cuvintele. Sub pretextul pervers că îşi afirmă toleranţa şi atitudinea democratică, Ponta îşi afişează de fapt şovinismul şi xenofobia, punctând faptul că a fi român şi ortodox este mult mai onorabil decât a fi german şi luteran. „Mândria de a fi ortodox“, Mândria de a fi român (titlul unei cărţi publicate de C.V. Tudor în 1983, în plin regim naţional-comunist). Ponta încă n-a aflat că, de regulă, nu te mândreşti în gura mare cu trăsăturile înnăscute, pentru care nu ai niciun merit (de pildă, cu faptul că te-ai născut şaten). Te lauzi eventual cu calităţile dobândite. Ponta ar putea, de exemplu, să se mândrească cu titlul său de doctor în drept. Dar nu-i dă mâna.
Operând astfel de discriminări prost mascate (român vs. german, ortodox vs. luteran), Victor Ponta face cu ochiul nu doar electoratului naţionalist şi ortodoxist, dar şi preoţimii şi conducerii BOR, căreia – în plus – îi măreşte zilele acestea subvenţiile pentru construirea Catedralei Mântuirii Neamului şi pentru alte cheltuieli similare.
S-ar părea că revenim în spaţiul public la naţionalismul şi ortodoxismul marca Nae Ionescu din anii ’30. Când catolicii din România Mare au susţinut că şi ei sunt „buni români“ (au luptat în război, s-au jertfit, plătesc taxe etc.), Nae Ionescu a replicat sarcastic: or fi catolicii şi protestanţii din România „buni români“, dar nu sunt „români pur şi simplu“, pentru că nu sunt creştini ortodocşi. „A fi român, nu «bun român», ci român pur şi simplu, înseamnă a fi şi ortodox“, a conchis Nae Ionescu (Cuvântul, 31 octombrie 1930).
Ce nu poate să spună Victor Ponta direct o spun cei din anturajul său. Pseudo-liberala Norica Nicolai, o nostalgică a USL-ului, a abordat frontal problema într-un recent interviu televizat, cu trei zile înainte de Congresul PNL: „Johannis nu poate să devină preşedintele României – a spus tranşant europarlamentara PNL – pentru că nu e român şi nu e creştin ortodox“. Convinsă cum este, d-na Nicolai ar putea propune ca astfel de condiţii electorale etnico-religioase să fie trecute şi în noua Constituţie. În orice caz, toate virtuţile lui Klaus Johannis din toamna lui 2008, când PSD şi PNL îl vroiau prim-ministru, au devenit brusc vicii.
„Puritatea sângelui“
Nici antropologic, nici demografic, nici politic nu putem vorbi de „puritatea sângelui“, sintagmă atât de dragă naziştilor. „Alogenizarea adversarului politic“ este o veche tehnică de manipulare, utilizată şi la noi cu mai mult sau mai puţin succes. De-a lungul anilor, s-a pretins că Ion Iliescu ar fi „ţigan din Olteniţa“, că Emil Constantinescu ar fi „evreu rus din Tighina“, că Traian Băsescu ar fi „tătar din Dobrogea“ etc. (vezi articolul meu Alogenizarea adversarului politic. O tehnică de manipulare din revista 22, 16 august 2005). Ironia sorţii face că premierul a recunoscut recent că o ramură a familiei sale (cea paternă) provine din nord-estul Italiei (regiunea Veneto), iar cealaltă ramură vine din localitatea Moscopole (Albania). Putem cădea astfel într-o capcană ridicolă: cine este „mai român“ decât celălalt?! Şi, ca atare, cu ce instrumente măsurăm „românitatea“?!
În Uniunea Europeană a anului 2014 şi, mai ales, sub steagul social-democraţiei moderne, astfel de derapaje naţionaliste sunt de neconceput (n-ar fi de mirare ca Martin Schulz să-l tragă de mânecă pe Ponta). Cu astfel de discursuri ne întoarcem în sumbrii ani ’90, în încercarea de a demonstra care politician este „mai român“ şi „mai creştin“ decât altul. Şi acesta este doar începutul. Cine ştie cum vor evolua lucrurile în următoarele trei luni de campanie. Dacă acuzele vor continua tot aşa, inflamându-se, riscăm să se surpe tot ceea ce societatea civilă şi presa democrată au construit cu migală, la nivel mentalitar, timp de 25 de ani. Sloganul electoral al lui Victor Ponta, „Schimbare până la capăt“, ar deveni astfel o tristă realitate. //
(TEXT ACTUALIZAT)