Între cer şi pământ

Razvan Braileanu | 20.10.2015

Pe aceeași temă

Pe 7 august 1974, la ora 7 dimineaţa, fran­ce­zul Philippe Petit a traversat cei 61 de me­tri dintre Turnurile Gemene ale World Trade Center din New York mergând pe un cablu întins între vârfurile zgârie-no­ri­­lor. Nu era la prima aventură de acest fel: în urmă cu câţiva ani trecuse pe sârmă între turnurile de la Notre Dame şi între stâlpii podului din portul Sydney. În 1974, la New York, Petit a petrecut 45 de mi­nute la o înăl­ţime de 411 metri de sol, în­tr-un du-te-vi­no între cele două turnuri: a păşit, a dan­sat, s-a lun­git şi a în­ge­nuncheat pe ca­blu, în ura­lele sutelor de new-yorkezi care tre­ceau pe stradă la mo­mentul respectiv. Per­formance-ul, des­fă­şurat în ilegalitate, a fost urmat de re­ţi­nerea francezului de că­tre poliţie. Petit a fost eliberat la scurt timp, în schimbul promisiunii că va re­pe­ta gratuit acrobaţia în Center Park, într-un spectacol pentru copii.

În 2008, evenimentul a fost prezentat pe larg în documentarul Man on Wire / Om pe sârmă (regia: James Marsh), care a câş­tigat câteva cele mai importante pre­mii in­ternaţionale (Oscar, BAFTA, Sun­dance). Anul acesta, performanţa lui Philippe Pe­tit este proiectată din nou pe marile ecra­ne, de data aceasta sub forma unui film ar­tistic: The Walk / Sfidează limitele, în re­gia lui Robert Zemeckis.

 

The Walk este poate cel mai bun exemplu legat de modul în care subiectul unui documentar poate fi prezentat cu succes într-un film artistic. Într-un interviu din Vanity Fair, fiind întrebat ce aduce nou fil­mul său faţă de documentarul Man on Wire sau faţă de memoriile tipărite ale lui Philippe Petit, regizorul Robert Zemeckis a răspuns că e interesant să citeşti un vo­lum de memorii sau să vezi un do­cu­men­tar, deoarece ai acces direct la poveştile protagoniştilor sau ale celor care au fost de faţă la evenimentul respectiv, „însă nici cartea, nici documentarul nu pot trans­pune publicul pe sârmă, alături de Phi­lippe. Asta cred că fac filmele: creează acel tip de spectacol pentru public pe ca­re niciun alt mediu nu poate să-l reali­zeze“.

 

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1335/foto_razvan.jpg

Imagine din filmul The Walk / Sfidează limitele

 

Iar acesta este marele merit al filmului lui Zemeckis: cu ajutorul tehnologiei 3D, spec­tatorul păşeşte pe sârmă, alături de ar­tis­tul francez, şi priveşte în jos de la înăl­ţi­mea Turnurilor Gemene, trăind emoţia ame­ţitoare. În ultimii ani au fost câteva pe­licule care au scos ce era mai bun din teh­nologia 3D: Avatar sau Gravity au trans­pus publicul din scaunul de cinema în lumea fantastică de pe planeta Pandora sau în singurătatea spaţiului cosmic. Însă The Walk le depăşeşte pe amândouă din acest punct de vedere. Experienţa este atât de imersivă, încât unora dintre spec­tatorii americani li s-a făcut rău în timpul filmului! Nu e o senzaţie confortabilă, din cauză că protagonistul are momentele sale de ezitare, iar sentimentul de nesiguranţă îi este transmis şi privitorului. Timp de 20 de minute, cât durează pe ecran tra­ver­sarea dintre cele două turnuri, am stat pe marginea scaunului din cinema, cu inima strânsă şi cu un gol în stomac şi am ră­su­flat uşurat când acrobatul a pus din nou pi­ciorul pe suprafaţa stabilă a unuia dintre zgârie-nori. „Am fost întotdeauna de pă­re­re că problema consumatorului cu teh­no­logia 3D este că aceste filme nu sunt fă­cute din interior către afară. Ma­jo­ri­tatea sunt filmate normal şi apoi sunt su­puse conversiei, pentru ca publicul să simtă că a meritat să dea banii pe un film care nu a fost gândit în 3D. Aşa că am început să mă gândesc la filme care ar trebui făcute tridimensional de la în­ce­put. Am dat de povestea asta şi mi-am dat seama că ar fi o idee naturală de film care ar trebui făcut în 3D“, mărturiseşte Zemeckis în acelaşi interviu din Vanity Fair.

 

Dincolo de performanţa tri­di­men­sională, filmul stă pe ume­rii actorului Joseph Gordon-Le­vitt, care, în rolul lui Phi­lippe Petit, reuşeşte să portretizeze personalitatea incandescentă a artistului francez. În documentarul Man on Wire, Pe­tit frapează prin rapiditatea cu care vor­beşte şi prin entuziasmul care nu l-a pă­răsit nici la 34 de ani de la marea tra­ver­sare. Joseph Gordon-Levitt transmite ace­eaşi ardoare pentru aventură. Însă, din­co­lo de asta, rolul din The Walk l-a pus pe tânărul actor american şi în faţa unor pro­vocări de ordin fizic: a fost nevoit să în­veţe să meargă pe sârmă, iar profesor i-a fost nimeni altul decât Philippe Petit! Pe unii i-a deranjat engleza vorbită cu un pu­ternic accent franţuzesc a lui Gordon-Le­vitt, dar în apărarea sa stă faptul că Petit a ales, în anii ’70, să vorbească în engleză chiar şi cu prietenii săi francezi, complicii care l-au ajutat să plănuiască în secret tra­versarea.

Pentru că The Walk este, în mare măsură, un heist movie. Petit, alături de o gaşcă de francezi şi americani, a pus la cale aven­tura în cele mai mici detalii, iar in­tro­du­cerea echipamentelor în clădiri şi insta­la­rea cablului seamănă mai degrabă cu plă­nuirea spargerii unei bănci decât cu pre­gă­tirea unei acrobaţii în scopuri artistice. Şi aici suspense-ul este la cote înalte: ins­ta­la­rea cablului cu o greutate de peste 200 de kilograme a avut loc la adăpostul întu­ne­ri­cului şi nu a fost lipsită de peripeţii. În final însă, în dimineaţa de august, Petit a reuşit să păşească elegant pe metalica linie subţire, îmbrăcat complet în negru, fără măsuri de siguranţă, ţinând în mâini doar o bară pentru echilibru. Imaginea ar­tis­tului punând piciorul pe sârmă, în ceaţa dimineţii, şi pornind într-o călătorie în care drumul – cablul de metal – pare că se pierde într-o mare albă este una dintre cele mai reuşite din cinema-ul ultimilor ani.

 

Legenda spune că, în urma per­for­manţei lui Petit din 1974, new-yorkezii au acceptat şi îndrăgit Turnurile Gemene, pe care le priveau până atunci ca pe nişte monstruozităţi. Pe 11 septembrie 2001, zgâ­rie-norii au dispărut din peisajul Man­hat­tanului, în urma atacurilor teroriste care au schimbat istoria recentă. Ultimele secunde ale filmului sunt un emoţionant omagiu adus acestor simboluri ale Ame­ricii, iar scenariul scris de Christopher Browne şi Zemeckis însuşi punctează ire­proşabil şi la acest capitol.

Am văzut The Walk de două ori în singura sală IMAX din România şi m-am bucurat de imaginea extraordinară proiectată im­pe­­cabil pe un ecran enorm. Mergeţi şi ve­deţi-l în această sală cât mai rulează!

 

The Walk / Sfidează limitele este distribuit în România de InterCom Film şi a avut premiera pe 9 octombrie.

 

 

// THE WALK / SFIDEAZĂ LIMITELE
// Regia: Robert Zemeckis
// Cu: Jospeh Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon
// SUA, 2015

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22