Pe aceeași temă
Social media ne-au schimbat deja în mod radical viața cotidiană. Vor ajunge ele însă să modeleze și să transforme arta? Se întâmplă deja? E un proces ireversibil? Va accepta artistul ca, pentru a-și promova arta, să plătească prețul unui contact uneori poate prea brutal cu publicul? Va mai crea artistul în singurătate sau oamenii îi vor dicta artistului ce să creeze?
Felul în care arta e creată, distribuită, promovată, păstrată și finanțată se schimbă rapid chiar sub ochii noștri. Internetul, social media, telefonia mobilă au pătruns deja în viața cotidiană a artiștilor și au modificat felul în care își pun în scenă concertele, expozițiile, spectacolele. Au schimbat și modul în care își atrag publicul, vând biletele sau strâng fonduri. Este ce demonstra încă de anul trecut o cercetare a institutului Pew Research, realizată pe câteva sute de organizații de promovare a artelor din SUA. Au schimbat însă și felul în care publicul cere și primește actele de cultură. Arta în Lumea Nouă, a social media, devine tot mai mult o experiență participativă pentru public – de la implicarea consumatorilor de artă în deciziile luate de artiști până felul în care cei din urmă își promovează arta și chiar în crearea propriu-zisă a actului de cultură. Tehnologia și social media antrenează o participare intensă a publicului în actul artistic – iată ce au răspuns 92% dintre cei chestionați, în timp ce 83% au fost de părere că social media au permis diversificarea publicului lor.
Noile media au schimbat treptat și viața artiștilor și a publicului din România. Câți dintre noi se mai duc acum la un spectacol, concert, expoziție fără să bifeze pe Facebook „going“ sau „check-in“ și câți nu postează link-uri de pe YouTube cu melodiile preferate? Câți artiști sau instituții de cultură își permit să ignore noile media și să nu pregătească din timp „nade“ pentru eveniment în rețelele de socializare?
Artă participativă, nu pasivă
Trendul e clar: oamenii vor tot mai multe experiențe artistice interactive și tot mai puțin să citească, să asculte ori să privească pasiv.
Prin social media, actul de cultură se deschide modificărilor, artiștii pot colabora din diferite locuri, simultan sau în momente diferite. Publicul, la rândul lui, poate interacționa direct și cu actul artistic, și cu artiștii, poate răspunde direct sau o face prin intermediul comunităților online. Oamenii pot face comentarii, pot critica, pot aduce recomandări, pot afla de unde să cumpere albumul, înregistrarea ș.a.m.d.
Care este impactul exact al social media asupra artei? E greu de estimat. Procesul e departe de a se fi terminat, evoluează odată cu lumea virtuală. Iar asta îl face în egală măsură greu de controlat. Nimeni nu poate pretinde că are o rețetă perfectă pentru a folosi Facebook, Twitter ori YouTube ca să obțină exact rezultatele pe care și le dorește.
Ce este sigur e că lumea digitală, prin natura sa electronică și veșnic în mișcare, interactivă, cu milioane de conexiuni, își spune cuvântul asupra artelor. În primul rând, deschide noi posibilități când vine vorba de răspândirea mesajului. Un muzician care își promovează un album în curs de apariție poate permite publicului său să simtă „gustul“ acestui album pe pagina sa de Facebook, însoțind pur și simplu postarea de un fișier audio, fie de pe YouTube ori de pe Soundcloud.
Artiștii și organizațiile care îi susțin difuzează mesajele mult mai facil, instantaneu și cu costuri aproape de zero. Nu înseamnă că acest mesaj ajunge neapărat la cei la care și-ar dori artiștii să ajungă.
În Lumea Nouă, în care pare că nu mai exiști dacă nu ești conectat la rețea, există însă și artiști care aleg să stea departe de social media. E cazul muzicianului M.D.
„Mi-am ținut contul de Facebook doar câteva luni. E adevărat, informația privind activitatea mea ajungea instantaneu la foarte mulți oameni. Uneori, paginile sau grupurile care trebuiau să distribuie informația despre concerte nu o făceau. Așa că am rezerve că ar ajunge la publicul potrivit. Durează foarte mult până să ajungi la lista de oameni potriviți: la colegi artiști, la jurnaliști pe parte culturală, la oameni care sunt interesați de activitatea ta“, explică el.
Plajă infinit mai largă sau public nișat?
Unii cercetători și unele studii susțin că nișarea publicului e poate printre cele mai importante consecințe ale social media asupra artelor. Conținutul postat zilnic fiind enorm, imposibil de cuprins, oamenii se îndreaptă către „bucățica“ de care sunt interesați în grad înalt. Se înscriu, de pildă, în grupuri/pagini de unde află ultimele noutăți: Jazz Concerts sau Expoziții de pictură în București. Iar, pe artiști, social media i-ar ajuta tocmai să descopere acest public nișat. Este însă doar una dintre ipoteze.
„Nu mi se pare că îl nișează. Din contră, sistemul clasic, tradițional îl nișează. Când îl aștepți pe om să ajungă la Ateneu sau la un muzeu, deja i-ai condiționat accesul la cultură de un drum până acolo, pe lângă altele. Pe când, dacă ți-ai lansat un album pe YouTube, ajungi și la omul căruia, să zicem, un prieten i-a recomandat albumul ori la cel care își dă seama că îi place muzica de dedesubtul unei reclame și o caută... În România, unde comoditatea e literă de lege, e mult ca omul să poată găsi ce îl interesează stând acasă, comod“, e de părere Diana Popescu, jurnalist de cultură la Digi 24.
Un instrument imposibil de controlat
Ajută însă noul instrument la aducerea spectatorilor la actul de cultură din lumea reală?
„Nu“, răspunde M.D. „Pentru ca Facebook să funcționeze ca instrument de promovare reală, trebuie de fapt... să plătești (n.r. – evenimentele „sponsored“). Mai mult, uneori te poate încurca. Facebook-ul nu aduce publicul în sala de concert. Sunt unii care dau «join event» poate dintr-un efect de mouse, pentru că le place cum sună event-ul, dar poate între timp intervine alt eveniment care șterge efectul primului. Mi s-a întâmplat ca un concert să nu se mai țină din lipsă de spectatori, deși la eveniment au dat join suficienți oameni încât să aibă loc.
N-am verificat niciodată în mod statistic cum a fost promovat un concert de-al meu pe Facebook și cum a fost primit el în realitate. Remarc însă că există de la diferențe mari până la diferențe foarte mari, niciodată nu a fost unu la unu“, explică muzicianul. Mărturisește că s-a amuzat la un moment dat și a făcut un experiment: „Am postat după un concert care nu a mai avut loc ceva în genul «mulțumim că ați fost alături de noi», formulat cât să nu pară exagerat. Au fost unii care regretau că nu au fost și nu au aflat din nicio sursă reală că nu a mai avut loc. Deci s-a creat o realitate paralelă, o discuție pe tema non-evenimentului.“
Există și alte riscuri. De pildă, cel al calității materialului care ar trebui să-l reprezinte pe artist.
„YouTube este și suport audio, și video, dar nu există nicio restricție în privința calității tehnice. Sunt permise postări de o calitate execrabilă, de pildă, filmări prin telefon, din cluburi. Ele fac un mare deserviciu artistului respectiv. Sunt postări pe YouTube și cu mine, cu care nu sunt de acord din cauza calității sunet-imagine. Postările pe care le-am făcut eu personal pe YouTube au fost realizate într-un studiou. În schimb, o modalitate decentă de a promova audio mi se pare Soundcloud: poți decide tu calitatea materialului. La două-trei zile se mărește numărul de ascultători, fără să promovez în niciun fel pagina de Soundcloud“, mai spune muzicianul M.D.
„Ce se întâmplă pe YouTube, pe Facebook poate fi o nadă. Din păcate, artiștii nu se preocupă tot timpul să pună ceva în loc. De pildă, să uploadeze ei melodii înregistrate în studiou ori să angajeze un om să înregistreze profesionist la concerte“, explică Diana Popescu.
Numărul de like-uri și view-uri, noul criteriu de evaluare?
Spre bine sau spre rău, social media pare că antrenează o schimbare ireversibilă a felului în care lucrează artiștii, precum și a publicului lor. Se pune, așadar, și întrebarea dacă va ajunge să altereze și criteriile de evaluare a artei. Deja se întâmplă.
„Valoarea oricărei informații de pe Facebook crește direct proporțional cu numărul de like-uri, nu cu valoarea intrinsecă a informației. Sunt odioșenii care au o mulțime de like-uri, așa că lumea are tendința să își modifice scări de valori și opinii pe baza cantității, și nu a calității. Nu contează ce arăt publicului, ci să fiu văzut. E ceva pervers aici“, spune muzicianul intervievat.
Vom începe, așadar, să evaluăm arta și pe creatorii ei prin intermediul reacțiilor din rețele de evaluare?
„Păi, deja cotele îți cresc. La noi se invocă de niște ani buni că Ina e cea mai tare cântăreață pentru că are un milion de fani pe YouTube sau milioane de vizualizări. E la fel de relativ ca alte criterii de selecție. Sunt oameni plătiți de YouTube pentru că sunt interesanți pentru canal. Oricum, asta nu înseamnă că, dacă ești pe YouTube, e suficient și poți să nu mai faci nimic în viața reală. Să ne aducem aminte de Arctic Monkeys, o trupă chiar apreciată de oameni care știu ce e muzica și care așa s-au lansat. Dar au mers mai departe“, concluzionează jurnalista Diana Popescu.
Dincolo de schimbarea tot mai mare pe care social media o imprimă asupra participării publicului la actul de cultură, noul mediu a dezvoltat embrionii unor noi tipuri de artă - flash-moburi în care artiști performează într-un loc public timp de câteva minute, special pentru ca actul artistic să se răspândească prin social media. Avem arte multidisciplinare, hibride propagate prin intermediul Facebook - de pildă, instalația de artă creată special pentru rețelele de socializare de mai mulți artiști japonezi în interiorul zonei de excludere de la Fukushima – „Don’t follow the wind“. Avem performance-uri de calitate care există doar prin intermediul noilor media, de pildă cântecele chitaristului de jazz Antoine Dufour (Canada), create special pentru YouTube și care au deja milioane de accesări.
O altă tendință este cea de profesionalizare în acest nou domeniu și de creare a unui limbaj propriu. Artele digitale reprezintă un nou concept. Există chiar specializări univeristare noi, de pildă în SUA: specializări în arte digitale.
Necunoscutele tind să se acumuleze, pe măsură ce se mărește masa de oameni care interacționează prin intermediul social media. Unele vor trebui clarificate totuși cât de curând: spre exemplu, ce se întâmplă cu drepturile de autor, respectiv dacă arta pusă la dispoziție de social media ar trebui sau nu plătită de consumator. Și dacă da, cum? Ori ce consecințe va avea integrarea informației despre un anumit utilizator activ în mai multe rețele. Vor ajunge aceste rețele să aleagă de-a dreptul (deja ne sugerează) la ce acte de cultură să ne ducem? Lumea Nouă își are și recompensele, dar și pericolele ei.