De același autor
Partidele politice nu sunt amenințate de tehnocrați sau președinte, ele au fost distruse chiar de către liderii lor.
Una dintre criticile importante aduse noii echipe guvernamentale ține de legitimitatea acesteia, în măsura în care niciun membru al ei nu are un mandat ales. Formula unui guvern alcătuit din „tehnocrați“ induce ideea că se poate guverna și fără partidele politice. Șeful statului a folosit un context marcat de drama de la Colectiv și mișcări de stradă pentru a impune o formulă care nu dispune de o coaliție majoritară în parlament, o formulă care umilește clasa politică la nivelul reprezentativității acesteia, la nivelul competenței și al onestității ei. Pune Guvernul Cioloș democrația în pericol?
Întrebarea este legitimă, iar răspunsul nu este unul simplu. El trebuie pus în contextul mai larg al sistemului nostru politic, social și economic. Acesta este marcat de o triplă realitate a omogenizării clasei politice, implicării civice foarte scăzute și a importanței rolului statului, deci a politicului, în economie. O foarte oportună descriere a procesului conectării acestor realități în postcomunism a fost făcută recent de către consilierul guvernatorului BNR, Lucian Croitoru (Simbioza – HotNews.ro). Această combinație a produs corupție generalizată, endemică, aparent fără limită temporală sau de altă natură. Singura limită a fost însă dată de resurse, tortul de împărțit nefiind infinit. Mai mult, resursele devin din ce în ce mai mici, în măsura în care există o proastă guvernare cronică.
Criza economică a avut efectul benefic de a accelera consecințele proastelor guvernări succesive. Efectul de dezmeticire din beția intrării în UE a impus contemplarea riscului falimentului generalizat. Un faliment economic, instituțional și moral. Acest risc a produs anticorpii sistemului statal care, prin combaterea corupției, a început să se (auto)curețe. A fost nevoie de asta și pentru că societatea rămânea captivă, energiile sale plecau sau erau prost utilizate. Anticorpii de la nivelul societății civile erau și rămân prea slabi. Actuala formulă guvernamentală este, deci, o continuare logică a acestei situații în care autocurățarea continuă, „strada“ cere schimbare, dar o alternativă politică nu există.
Orizontul social al dorinței de schimbare nu a fost instituționalizat, deși au apărut mici partide care încearcă asta. Mai mult, nu numai că actualele partide, în primul rând PNL, nu sunt capabile să preia o parte din această energie a dorinței de schimbare, dar nici măcar în interiorul lor nu se văd curente semnificative care să dorească așa ceva. Semn că partidele sunt deconectate de societate, semn că „marele“ PNL nu e conectat la acea parte a societății pe care pretinde că o reprezintă.
Partidele lipsesc de la masa guvernului din cauza contextului de după manifestațiile din Piața Universității. Ele au acceptat să lipsească de acolo sau să fie numai mascat. Auzim că se întâmplă asta „din cauza imaginii“ partidelor. Iar „imaginea“ poate fi numai un rezultat superficial al acestui context. În cazul nostru, așa cum am încercat să demonstrăm mai sus, întregul context postcomunist ne arată că această „imagine“ este, de fapt, rezultatul unui proces prin care partidele își pierd credibilitatea de vectori ai reprezentării. Astfel își pierd legitimitatea democratică, nu guvernează în numele cuiva, guvernează pentru că monopolizează puterea politică și resursele economice, astfel încât să nu existe concurență politică veritabilă.
Cine a omorât partidele? Răspunsul îl știm cu toții: chiar clasa politică. Partidele au fost distruse sau nu au devenit niciodată mecanisme de selectat resursele umane pentru guvernare, laboratoare de politici publice sau mecanisme de legătură între stat și societate. Aceste instituții se dovedesc nereformabile, pentru că structura lor profundă a pierdut aproape orice legătură cu rolul lor ideal într-un regim democratic. Distanța între ideal și real a devenit o prăpastie pe care nicio soluție de marketing politic nu o poate ascunde.
Asta se întâmplă atunci când parlamentul devine un fel de cetate asediată de către Direcția Națională Anticorupție, atunci când foști președinți, prim-miniștri și miniștri sunt clienții fideli ai actualității judiciare, atunci când harta României este împânzită de cazuri de corupție. Starea de paralizie, demoralizare și delegitimare a conducerii centrale și locale a partidelor ne pune în fața unui câmp de ruine. Dar aceste vestigii ale partidelor existau și înainte, DNA nu face decât să pună tardiv reflectorul pe o realitate dezolantă, care a și produs actuala clasă politică. Moartea partidelor nu este o veste nouă, iar oamenii politici din România știu foarte bine să se descurce printre aceste ruine.
Clasa noastră politică trece prin momente grele, dar este cea mai bine plasată să se dea peste cap și să revină în fruntea bucatelor. Au acumulat destule resurse financiare, mass-media și instituționale ca să spere că își pot lua revanșa. Anul electoral 2016 se anunță o bună ocazie în acest sens. Legile electorale au fost cosmetizate, dar piața politică nu a fost deschisă. În plus, electoratul captiv rămâne important, contestarea socială pare prea diversă să se coaguleze, instituțiile mass-media prea falimentare ca să fie independente. Singurul pericol potențial vine din zona Iohannis-Cioloș.
Noul guvern „de tehnocrați“ are, deci, o responsabilitate la acest nivel cât se poate de politic. Destule voci îl văd ca o simplă manta de vreme rea, fără perspectiva de a schimba ceva. Totuși, responsabilitatea de pe umerii miniștrilor, mai ales ai celor mai europenizați, este prea mare ca să nu încerce să facă ceva semnificativ. Chiar cu prețul confruntării cu fantomele partidelor.