De același autor
Atacurile de la Paris, Bamako și le-aș adăuga pe cele din capitala Tunisiei sunt lucruri diferite care ilustrează foarte bine, în opinia mea, revoluția care are loc în interiorul lumii islamice și al jihadismului global. Primul și ultimul dintre aceste atacuri poartă semnătura Statului Islamic, în vreme ce atacul de la hotelul din Bamako a fost revendicat de Al-Qaeda și reflectă diferențele tactice, politice, dar și teologice dintre cele două grupuri.
Obiectivele Al-Qaeda sunt întotdeauna politice și limitate în timp. Din punct de vedere tactic, Al-Qaeda urmărește „eliberarea“ lumii islamice de sub dominația Occidentului, ca obiectiv pe termen scurt, ca o condiție prealabilă necesară pentru instituirea Califatului. Această abordare „mundană“, limitată în timp și spațiu, i-a și adus acuzația de „modernitate“ din partea teologilor islamici tradiționaliști.
Abordarea Statului Islamic este diferită nu numai prin tacticile abordate, ci și prin substanța teologică a jihadului pe care îl poartă. Statul Islamic reface calea pe care a mers profetul Mahomed aplicând în mod literal învățăturile Coranului. Din acest punct de vedere, mi se pare un nonsens să pretindem că Statul Islamic nu este islamic. Dimpotrivă, mai islamic de atât realmente nu se poate. Toate deciziile liderilor Statului Islamic privind decapitări, crucificări, înrobirea femeilor yazidi, precum și cele privind guvernarea și taxarea, toate au acoperire în surele Coranului și au fost luate în urma unor dezbateri teologice între învățații Statului Islamic. Scopul Statului Islamic și al atacurilor pe care acesta le săvârșește este întotdeauna același – instaurarea dominației globale a Islamului. Pentru atingerea acestui obiectiv, jihadul trebuie dus împotriva a două mari categorii de dușmani: necredincioșii și apostații.
Ruinele moscheei Profetului Iona din Mosul (Irak), distrusă de ISIS în iulie 2014
Atacurile de la Paris au fost atacuri împotriva modernității occidentale, înțeleasă ca manifestare a necredinței și, ca atare, ca inamic fundamental al Islamului. A lovi însuși modul de viață occidental este a lovi în inima inamicului și a zdruncina sistemul său de valori, pentru a pregăti asaltul forțelor Islamului. Pe de altă parte, interpretarea foarte strictă pe care ideologii Statului Islamic o dau Coranului are drept efect identificarea unui număr foarte mare de musulmani considerați apostați. De la șiiți, considerați apostați pentru că adaugă ilicit la tradiție, până la consumatorii de alcool și până la liderii care poartă veșminte occidentale și - atenție - participă la orice formă de proces electoral, Statul Islamic are la dispoziție un număr vast de dușmani din interior asupra cărora să dezlănțuie teroarea, pentru că nu există nici o ambiguitate în Coran asupra acestui lucru: pedeapsa pentru apostazie este moartea. De aceea, atacul asupra convoiului prezidențial de la Tunis a avut drept țintă unul dintre puținele experimente reușite de reconciliere între societatea islamică și democrația occidentală, iar acuzația este aceea de apostazie.
Ocuparea unui teritoriu în Siria și Irak nu este doar o schimbare tactică, ci o opțiune religioasă fundamentală. Ca să pornească jihadul pentru a extinde granițele Islamului, Statul Islamic are nevoie de un teritoriu real pe care să îl extindă. Controlul asupra unui teritoriu vast și proclamarea Califatului oferă întreaga legitimitate religioasă de care Statul Islamic are nevoie. Faptul că Abu Bakr al Baghdadi este membru al tribului Quraysh din care provenea și Profetul (după cum o arată turbanul negru) întregește această legitimitate și respectă, încă o dată, condițiile prescrise pentru liderii Islamului. Această legitimitate, care este în primul rând religioasă, a fost recunoscută instantaneu de majoritatea învățaților sunniți și a luptătorilor jihadiști din toată lumea și din acel moment au început să curgă jurămintele de credință (o instituție centrală a Califatului și o datorie religioasă pentru credincioși) din toate colțurile lumii.
Din acest punct de vedere, este cât se poate de limpede că Statul Islamic s-a angajat într-un război religios și o confruntare civilizațională fără compromis (reamintesc în acest punct că, din perspectiva Statului Islamic, o întreagă civilizație, cea șiită, este condamnată la moarte). În acest moment, este foarte puțin relevant dacă noi, în Occident, respingem ideea de război între religii și de conflict între civilizații, câtă vreme Statul Islamic, care este foarte islamic în natura și acțiunile sale, face exact acest lucru. Poartă un război religios și civilizațional global împotriva necredincioșilor și apostaților. Această realitate politică și intelectuală ar trebui să ducă la o repliere civilizațională a Occidentului și la o reafirmare neîngrădită de timidități politic corecte a superiorității acesteia față de ceea ce propune Statul Islamic. În fond, nu este nici rasist, nici irațional să afirmăm superioritatea și universalitatea valorilor iluministe ale Libertății și Egalității în fața unei doctrine religioase obscure de secol VII, care pune mai presus de orice supunerea și subjugarea celorlalți.
Nu există o corelație directă între atentate şi valul migraţionist decât în măsura în care agenții Statului Islamic vor căuta să profite de spațiile goale lăsate de statele europene în înregistrarea și procesarea solicitanților de azil pentru a infiltra agenți teroriști pe teritoriul UE, așa cum știm deja că s-a întâmplat cu cel puțin unul dintre autorii atacurilor de la Paris, care a ajuns în Europa prin Grecia și Balcani. Dar o corelație directă nu există. Dimpotrivă, valul de refugiați reprezintă o mare rușine, care pune în dificultate Statul Islamic și toate grupările islamiste radicale. Dacă noul Califat este raiul visat de secole al musulmanilor pe care îl proclamă aparatul de propagandă formidabil al ISIS, atunci de ce milioane de musulmani fug din calea Statului Islamic și caută să se refugieze în Europa necredincioșilor?
Răspunsul Europei la atentate rămâne, deocamdată, să fie formulat. Din punct de vedere militar, loviturile aeriene sunt insuficiente. Din motive tactice, dar și din motivele strategice și chiar religioase amintite, este esențial ca Statului Islamic să-i fie refuzat în mod sistematic un teritoriu. Abia atunci triburile sunnite se vor alătura unei coaliții credibile anti-ISIS. Or, acest obiectiv nu poate fi atins fără o ofensivă terestră. În al doilea rând, dacă Europa se va grăbi, în scopul de a forma o coaliție anti-ISIS cât mai largă, să aducă Rusia lui Vladimir Putin în interior, atunci nu va face decât să-și vulnerabilizeze propria poziție în fața unui adversar autodeclarat ca atare. În al treilea rând, cred că va trebui gândită o strategie pe termen mediu și lung de gestionare a păcii, care să evite erorile comise de americani în Irak și să ia în considerare un nou aranjament politic și de securitate în Orientul Mijlociu, în care Europa să joace un rol major.
În ceea ce privește spațiul Schengen, acesta pare să devină prima victimă politică a atacurilor Statului Islamic. O diminuare a libertăților europenilor nu poate fi decât o victorie a islamiștilor, în măsura în care statele naționale recurg la reflexe izolaționiste. Pentru a evita acest deznodământ și a prezerva libertatea de circulație, este însă absolut necesar ca sistemul Schengen să fie reformat, astfel încât povara procesării refugiaților să nu mai cadă exclusiv pe umerii țărilor de graniță ale UE, ceea ce presupune, în opinia mea, preluarea gestionării frontierelor externe de către Bruxelles, cu tot ceea ce înseamnă acest lucru din punctul de vedere al acordării unor puteri sporite și a unor mijloace adecvate agenției europene pentru controlul frontierelor, Frontex, precum și o schimbare a priorității de la impunerea unor cote de refugiați, care evident nu funcționează, la elaborarea unor programe extinse de integrare reală a refugiaților și imigranților, astfel încât, cu timpul, să fie eliminate actualele enclave islamiste, care reprezintă centre de radicalizare și pepiniere de cultivare a viitorilor jihadiști islamiști antioccidentali.
Rezoluție a Parlamentului European pentru prevenirea radicalizării cetățenilor europeni |
Parlamentul European a adoptat săptămâna trecută rezoluția redactată de către eurodeputatul francez Rachida Dati (PPE) prin care propune o strategie cuprinzătoare pentru combaterea extremismului, ce ar trebui să fie aplicată cu precădere în închisori, în spațiul online și prin educație și incluziune socială. Rezoluția a fost adoptată cu 548 voturi pentru la 110 împotrivă, cu 36 abțineri. Astfel, Parlamentul propune crearea unei liste negre UE cu jihadiști și suspecții de terorism jihadist, subliniind nevoia unei definiții comune a luptătorilor străini pentru a permite proceduri legale împotriva lor, atunci când se întorc în UE, și cere statelor membre să se asigure că luptătorii străini sunt puși sub control judiciar și, dacă este necesar, în detenție administrativă la întoarcerea în Europa. Se subliniază nevoia de verificări obligatorii și sistematice la granițele externe a celor care se întorc în UE și cere ca schimburile de informații între autoritățile naționale și Europol să fie întărite, pentru a-i identifica mai bine și a-i monitoriza pe suspecții de terorism. Un rol important îl poate avea în acest sens Sistemul de Informații Schengen. Parlamentul reiterează angajamentul de a colabora pentru un acord în privința Registrului UE cu numele pasagerilor (PNR) până la sfârșitul lui 2015. O altă măsură ar viza confiscarea pașapoartelor și blocarea mijloacelor financiare, pentru a preveni plecarea potențialilor luptători străini din UE. Astfel de măsuri preventive ar trebui însoțite de sisteme de sprijin, cum ar fi linii fierbinți, la care familiile și prietenii să poată primi ajutor rapid, dacă se tem că cineva s-a radicalizat sau este pe cale să se alăture unei organizații teroriste. Se subliniază și nevoia de a întări dialogul intercultural prin sistemele de educație în cartierele dezavantajate, pentru a preveni marginalizarea și a promova incluziunea. PE propune și segregarea deținuților radicalizați, ca posibilă măsură pentru a preveni ca închisorile să devină teren fertil pentru răspândirea extremismului radical și violent. |