Pe aceeași temă
Problema majoră de care ne lovim, în momentul de faţă, atât ca indivizi, cât şi ca societate este incapacitatea de a activa într-un mod dinamic bazinul potenţial de resursă umană. Cauza sistemică este dată de faptul că instituţionalizarea este dependentă de calea istorică prin care s-a produs. Mai precis, vorbim de o evoluţie istorică pe două axe distincte ale resursei umane, cea intensivă în piaţa educaţiei superioare şi cea extensivă în piaţa muncii. Datorită tendinţei intrinseci de profesionalizare a resursei umane, ne aflăm în momentul de faţă într-un punct de convergenţă între cele două pieţe. Însă inerţia cadrelor instituţionale creează bariere în realizarea acestei convergenţe. În acelaşi timp, cadrul instituţional la nivelul Uniunii Europene oferă instrumente structurale care permit o tranziţie către o piaţă unică a resursei umane prin mijloace antreprenoriale.
Din perspectiva individului şi a încercării acestuia de a-şi maximiza şansele de reuşită în viaţă (din punct de vedere profesional), opţiunea strategică de carieră pe care acesta o face prin investiţia într-un serviciu oferit de piaţa educaţiei superioare nu oferă garanţii rezonabile pentru obţinerea unei calificări cerute în mod real pe piaţa muncii. Din perspectiva unei economii a resursei umane, tânărul absolvent universitar care tocmai a investit câţiva ani de zile în calificarea propriei resurse umane se află, adesea, în situaţia absurdă de a constata că respectiva calificare nu răspunde cerinţelor de resursă umană de pe piaţa muncii. Dincolo de statistici, situaţia de fapt este că abilităţile de cunoaştere atestate teoretic prin diplomă se dovedesc a fi complet irelevante pentru fişa postului jobului dorit.
Una dintre cauzele acestei stări de fapt este furnizarea de către instituţiile de învăţământ a două servicii distincte. Primul dintre ele este serviciul de profesionalizare a resursei umane oferit indivizilor ce ţintesc accesul ulterior pe piaţa muncii. Al doilea este serviciul de evaluare a competenţelor dobândite de cei ce au folosit primul serviciu. Într-o piaţă funcţională a resurselor umane, acest serviciu de evaluare ar veni să întâmpine cererea angajatorilor. Însă, în cadrul actual, funcţia de atestare este tratată, mai degrabă, ca un aspect pur birocratic. Iar din perspectiva angajatorului, diploma capătă valoarea unui simplu document birocratic, care prin el însuşi nu certifică nimic despre abilităţile reale ale posesorului. Pe aceste coordonate, cititorul poate explora câteva teme conexe: eficienţa unor instituţii specializate doar în atestarea unor anumite competenţe, precum testele Cambridge pentru limba engleză; devalorizarea noţiunii de diplomă din cauza universităţilor care au funcţionat mai degrabă ca fabrici de diplome, lucru care nu ar fi fost posibil dacă serviciul de atestare ar fi fost furnizat de instituţii independente.
O altă problemă majoră este faptul că piaţa muncii este mult mai dinamică decât piaţa universitară, ducând astfel la apariţia unor abilităţi superprofesionalizate şi a unor metode mult mai eficiente de dobândire a lor. Aceasta se întâmplă din cauza faptului că pe piaţa muncii resursa umană este complet nereglementată, având de-a face realmente cu o piaţă liberă a know-how-ului. În aceste condiţii, companiile de succes sunt într-o acerbă luptă pentru resursa umană de calitate, situaţie care a condus la apariţia unor sectoare care să suplinească incapacitatea sectorului universitar, precum pieţele de training, reprofesionalizare sau de recrutare profesională.
Revenind la cele două aspecte fundamentale introduse, cel instituţional şi cel antreprenorial, adică un cadru abstract de reguli şi abilitatea indivizilor de a naviga acel cadru de reguli identificând oportunităţi pentru creşterea bunăstării atât a lor ca indivizi, cât şi a societăţii pe ansamblu, este important de înţeles că trendurile societale şi în special cele europene merg în direcţia creării unui cadru instituţional dinamic şi eficient, care să permită folosirea oportunităţilor antreprenoriale.
În sensul exemplificărilor de înainte, cadrul instituţional european este extrem de favorabil unor parteneriate între cele două pieţe, prin mecanisme antreprenoriale. În măsura în care atât angajatorii, cât şi universităţile vor sesiza această oportunitate, cu siguranţă profesionalizarea viitorilor angajati se va desfăşura direct la cursuri din curricula universitară, realizate de la bun început în parteneriat cu angajatorii de succes.
ANDREI TRANDAFIRA,
Centrul de Analiză și Dezvoltare Instituțională