Pe aceeași temă
Educaţia universitară din România este un domeniu atent reglementat de stat, atât universităţile de stat, cât şi cele private fiind obligate să respecte cerinţe amănunţite emise de minister. În ultimii ani, piaţa de training a crescut considerabil. Deşi există reglementări legale obligatorii şi pentru furnizorii de training, în comparaţie cu piaţa universitară această activitate este una relativ liberă, furnizorii putându-se adapta mai uşor la cererea pieţei. Dezvoltarea pieţei de training este un simptom al lipsei de competitivitate a învăţământului universitar, care, la rândul său, îşi are originea în hiperreglementarea legală. Există două categorii de motive pentru care oferta universităţilor este ruptă de realitatea economică. O categorie de motive ţine de calitatea informaţiei care stă la baza deciziilor universităţilor, iar cealaltă ţine de stimulente.
Un mediu instituțional care aduce performanţă în educație este un mediu care încurajează producerea de informaţie de calitate şi care stimulează ofertanţii să-şi adapteze oferta la cerere. Ofertanţii vor primi informaţie mai bună dacă sunt liberi să-şi modifice cu costuri minime oferta de cursuri aşa cum cred ei că vor satisface clienţii. Consumatorii sunt, deci, sursa informaţiei şi ei o transmit către producători prin alegerile lor. Fiecare dintre ei se află în cea mai bună poziţie pentru a şti ce e mai bine pentru ei şi care e calea cea mai bună pentru a-şi atinge obiectivele. Ei sunt cu mult mai aproape de economia reală decât managerii universităţilor.
Privitor la stimulente, în actualul aranjament instituțional, succesul unor universităţi în satisfacerea consumatorilor nu se traduce în venituri mai mari pentru acele universităţi. Banii nu vin de la consumatori, ci de la stat. Universităţile nu au interes să fie pe placul consumatorilor, ci pe placul statului. Controalele din partea uneia dintre multele agenţii însărcinate cu promovarea „calităţii“ trebuie tratate cu maximă atenţie şi bunăvoinţă. Resurse imense sunt alocate în aceste direcții, şi nu în aflarea şi satisfaceriea dorinţelor consumatorilor.
Pentru a justifica folosirea ghilimelelor în cazul termenului calitate, menționez în paranteză situaţia imposibilă în care se află o agenţie a statului însărcinată cu promovarea calităţii în educaţie. Această agenţie nu are la dispoziţie niciun canal de comunicare cu consumatorii serviciilor respective. În general, calitate înseamnă calitate pentru cineva; un produs este de calitate dacă satisface dorințele subiective ale cuiva. Neavând informaţia pe baza căreia să acţioneze, agenţia va inventa felurite „standarde“ pretins obiective ale calităţii, care îşi au sursa în propriile evaluări despre ce înseamnă educaţie de calitate. În plus, motivul stimulentelor se aplică în egală măsură activităţii agenţiei: chiar dacă ar avea informaţia, aceasta nu are motive să promoveze dorinţele consumatorilor, funcţionarii nefiind premiaţi pe măsura succesului lor.
În plus, un scurt argument în favoarea folosirii termenilor piaţă, consumatori şi clienți de educație se impune. Deşi în mod obișnuit se susţine contrariul, nu există nicio diferenţă esenţială între piaţa de educaţie şi orice altă piaţă din economie. Purtătorii cererii de diferite servicii educaţionale vor ca, de pe urma consumului acelui produs, să îşi crească şansele de a-şi atinge obiectivele aşa cum şi le stabilesc ei - o mai bună participare la viaţa socială, un job mai bine plătit sau mai plăcut etc. Beneficiile (anticipate) depăşind costurile, ei sunt dispuși să facă schimbul. Similar, firmele angajează resurse pentru a oferi acest produs de pe urma căruia se aşteaptă să obţină profit. Participând la schimb, ambele părţi se așteaptă să câştige de pe urma tranzacţiei.
Firmele de training îşi obţin veniturile direct de la consumatori prin preţul cursurilor oferite. Depinzând de consumatori, ofertanţii de cursuri au tot interesul să le satisfacă şi cele mai capricioase cerinţe. Relaţia dintre consumator şi producător este una directă. Rezultatul: firmele îşi trimit angajaţii la cursuri (fiind chiar dispuse să acopere costurile) mai degrabă la firme de training decât la greoaiele universităţi care trebuie să ceară acordul ministerului pentru orice produs oferit. Multe dintre cursurile oferite azi de traineri ar putea fi oferite de universităţi, dar acestea sunt împiedicate de reglementări stufoase.
În fine, o piaţă liberă a educaţiei are consecinţe favorabile şi asupra responsabilităţii individuale. Fiind liberi să aleagă, oamenii învaţă că de eforturile proprii depinde succesul sau insuccesul lor. Libertatea promovează responsabilitatea şi în acest domeniu, la fel ca în oricare altul.
RADU ŞIMANDAN,
Universitatea Politehnică din București