Pe aceeași temă
Corelarea inadecvată a programelor de studiu universitare cu cerinţele pieţei muncii reprezintă una dintre principalele probleme actuale ale sistemului educaţional românesc. În funcţie de poziţionarea ideologică în raport cu legitimitatea intervenţiei statului în sfera educaţională, putem identifica două categorii largi de soluţii pentru această problemă. O primă astfel de categorie percepe ca sursă principală implicarea statului în finanţarea educaţiei superioare. Soluţia propusă în acest tip de cadru este dereglementarea sistemului de învăţământ superior, astfel încât universităţile să îşi autoregleze programele universitare în funcţie de cerinţele pieţei muncii. Din moment ce universităţile ar intra într-o competiţie economică liberă, se anticipează că universităţile ce vor avea o rată mai bună de inserţie a absolvenţilor pe piaţa muncii vor obţine finanţări mai mari, considerând că rata de inserţie creşte proporţional cu competenţele relevante pe piaţa muncii oferite în facultate. Deşi acest argument este plauzibil, dereglementarea sistemului de învăţământ ar avea, în acelaşi timp, şi o serie de efecte colaterale problematice, precum: 1) adâncirea inegalităţilor moral arbitrare în accesul la oportunităţi educaţionale şi, în consecinţă, a inegalităţilor moral arbitrare în accesul la oportunităţi economice sau 2) dezavantajarea anumitor domenii, cum ar fi cel al ştiinţelor socio-umane, în condiţiile în care acestea sunt subvalorizate în sistemele educaţionale bazate pe „capitalism academic“.
A doua categorie de soluţii nu identifică sursa principală a problemei în suprareglementarea sistemului de învăţământ, ci, din contră, în subreglementarea acestuia. Soluţia propusă în acest cadru ar fi creşterea intervenţiei guvernamentale, vizând ajustarea programelor de studii conform necesităţilor angajatorilor publici şi privaţi. Această categorie de soluţii are, însă, la rândul său, o serie de probleme. În primul rând, nu este clar în ce măsură aparatul guvernamental poate avea informaţii pertinente cu privire la configuraţia pieţei muncii pe termen mediu şi lung, astfel încât acesta să poată calibra oferta educaţională la cerinţele pieţei muncii. În al doilea rând, o intervenţie guvernamentală directă şi profundă în restructurarea programelor de studiu universitare este indezirabilă, deoarece ar încălca principiul autonomiei didactice şi ştiinţifice, amplificând astfel riscul de politizare a învăţământului superior.
Soluţiile moderate pot evita problemele ridicate anterior, preţul în acest caz fiind dat de obţinerea unor rezultate care sunt doar parţial mai bune decât cele din prezent. Cu toate acestea, în măsura în care considerăm oportună o astfel de abordare incrementală, astfel de soluţii merită explorate. O soluţie din această categorie este încurajarea dezvoltării de parteneriate între universităţi şi companiile private, în vederea creării unor programe de studiu (programe masterale, cursuri postuniversitare etc.) finanţate parţial sau integral de mediul privat, care să beneficieze de expertiza profesională a cadrelor didactice din universitate şi care să pregătească specialişti în domeniile vizate de companiile investitoare. Spre exemplu, un astfel de parteneriat este Centrul de Competenţe în Plasturgie, înfiinţat în cadrul Universităţii Politehnica Timişoara în anul 2014, în urma unui parteneriat încheiat de Universitate cu cinci companii locale şi un ONG, vizând în mod principal formarea resursei umane în domeniul producţiei de mase plastice, o specializare esenţială pentru companiile din cadrul parteneriatului. O astfel de soluţie evită dezavantajele enumerate anterior, având, în schimb, avantajul de a oferi cea mai bună informaţie disponibilă universităţii în crearea programului de studiu (din moment ce companiile private sunt stimulate să propună discipline relevante în mod direct pe piaţa forţei de muncă) şi de a fi eficientă în sensul tehnic de optimalitate Pareto, din moment ce starea lumii în care parteneriatul este dezvoltat este superioară stării lumii în care parteneriatul nu este dezvoltat, pentru toţi actorii implicaţi, nefiind inferioară (cel puţin în mod direct) pentru nimeni.
Desigur, această soluţie este doar una parţială, din moment ce poate funcţiona mai degrabă în domeniile ingineriei, ştiinţelor tehnice şi naturale decât în domeniul ştiinţelor socio-umane, unde competenţele transversale sunt mai importante pe piaţa muncii decât cele specifice. Soluţiile moderate, de acest tip sau de o altă natură, pot fi utilizate însă cu succes în toate domeniile de studiu din învăţământul superior, contribuind în mod incremental la îmbunătăţirea corelării ofertei educaţionale cu cerinţele pieţei muncii, fără a genera consecinţe externe profund indezirabile din perspectiva echităţii, eficienţei sau a altor principii moral relevante.
ALEXANDRU VOLACU,
SNSPA