Pe aceeași temă
Pe măsură ce România a devenit o destinaţie mai sigură şi mai interesantă pentru investiţii, ocuparea locurilor de muncă nou create cu angajaţi calificaţi a devenit tot mai dificilă, fiind unul dintre factorii principali luați în calcul în analiza de risc a unei investiții. Iar prin calificați înțelegem angajați pregătiți în mod specific (nu doar tangențial) pentru acel loc de muncă, la nivelul exigențelor momentului angajării, familiarizați cu noile tehnologii din domeniu.
Printre cauzele discrepanței dintre cererea și oferta de abilități se numără uzura morală a unora dintre ocupaţiile vechi, modificarea specificului şi cerinţelor locului de muncă, viteza cu care tehnologia modifică metodele și lanțul de producție și inadaptarea educaţiei de nivel mediu şi superior la cerinţele unei pieţe a muncii tot mai dinamice, mai diversificate şi specializate.
Sistemul educației de stat rămâne, asemenea majorității domeniilor administrate de stat, în urma vremurilor. Înființarea de noi școli profesionale ori universități de stat este, practic, inexistentă, adăugarea de noi secții ori facultăți în cadrul celor vechi, de asemenea, iar introducerea de noi cursuri în programele existente este greoaie și nu ține pasul cu schimbările unei economii globale dinamice.
În anul 1995, în şcolile profesionale din România învăţau peste 285.000 de elevi, iar numărul acestora a scăzut de aproape 11 ori până în prezent, astfel încât, la începutul anului 2014, erau înscrişi mai puţin de 26.000 de elevi în astfel de instituţii de învăţământ.
Din aceste motive, unii dintre angajatorii care au dorit să îşi deschidă ori extindă afacerile din România au apelat la cursuri de calificare/recalificare suplimentare pentru angajaţii lor ori au deschis şcoli profesionale proprii, pentru a-şi asigura noi generaţii de potenţiali angajaţi calificaţi.
De exemplu, Școala Profesională Germană Kronstadt (Brașov) oferă elevilor săi un program de trei ani, timp în care practica ajunge să ocupe până la 75% din timpul petrecut în școală. Școala oferă transport și masă pe perioada studiilor și o bursă lunară în valoare de 400 de lei (din care 200 de lei de la stat și 200 de lei de la angajatorii privați). Diplomele sunt recunoscute național și internațional, iar absolvenții au prioritate la angajare.
În Arad, fabrica de vagoane Astra a deschis anul acesta școala profesională cu același nume, oferind cursuri de calificare în meserii conexe producției de material rulant, mentenanță și reparare de locomotive și căi ferate. Școala oferă burse de 300 de lei lunar elevilor care locuiesc în afara școlii și 100 de lei lunar celor care stau în cămin, iar locul de muncă la absolvire este asigurat, elevii având obligația de a lucra cel puțin cinci ani pentru Astra Vagoane Arad. Asemenea școlii din Brașov, și școala Astra urmărește diversificarea calificărilor oferite și realizarea de parteneriate cu alți angajatori interesați.
Școala Profesională Germană Alba Iulia și Colegiul Tehnic Independenţa Sibiu (susținut de Asociaţia Româno-Germană de Formare Profesională în Sistem Dual din Sibiu) sunt parteneriate public-privat ce folosesc resursele alocate de către stat și de către potențialii angajatori privați pentru oferirea de calificări cerute de piața muncii din zonă. Județele Sibiu și Alba Iulia înregistrează unele dintre cele mai reduse rate ale șomajului din țară, atrăgând în ultimii ani mari angajatori din industrie și servicii.
Una dintre cele mai des întâlnite comparații referitoare la sistemul de învățământ românesc este cea dintre școlile de stat și cele private ori dintre facultățile de stat și cele private, cel mai adesea fiind evidențiate fie performanțele mai ridicate ale celor dintâi, fie costurile mai ridicate ale celor din urmă. Aceste argumente sunt utilizate pentru a discredita ideea că un sistem de prestatori privați de servicii de educație ar fi scump ori ineficient. Comparația dintre un sistem de stat, cu finanțare practic nelimitată, gratuită și independentă de rezultate, și concurenții săi privați este însă una incorectă. Pentru a vedea cum ar funcționa școlile private, e mai realist să privim la segmentul îngust, dar în creștere, al școlilor de meserii și la modul în care apropierea de angajatori modelează programa, crește eficiența predării, interesul elevilor și șansele de angajare ale acestora.
OVIDIU NEACȘU,
SoLib