Pe aceeași temă
Natura paradoxală a educației (aceasta trebuie să fie deopotrivă relevantă pentru viața reală, concretă, în care se înscrie și locul de muncă, dar și detașată, contemplativă, teoretică) se traduce cel mai adesea într-o dialectică ce opune, de pildă, învățământul ca bun public, subvenționat masiv de către stat („gratuit“) și monopolizat sub o piramidă de structuri, de la inspectorate la minister, învățământului in-house – neacreditat ca atare –, practicat de anumite companii (vezi, de pildă, programele de tip management trainee ale multor companii mari de pe piața românească). Primul este egalitar, oferit în spiritul cetățenesc al „dreptului la educație“, dar în același timp în cădere liberă din perspectiva calității, cumulând o serie de probleme care au devenit locuri comune: prost finanțat, birocratizat, uniformizat și „de masă“, corupt (vezi calitatea doctoratelor ca simptom la vârf), populat cu absolvenți nu din primele eșaloane. Al doilea este mai elitist, selectiv și restrictiv, mai pragmatic, dar îngust, parohial în preocupări, neatent la tolba mult mai largă a marilor idei ce-ar trebui să ajungă pe umărul oricărei persoane educate. Primul o fi învățământ, dar „nu e ceea ce trebuie“ (din perspectiva pieței muncii; din postura de cadru didactic în învățământul economic superior, mi-a fost dat de nenumărate ori să aud că absolvenții „nu știu să citească o factură“ sau că „habar n-au ce-i acela un conosament“); cel de-al doilea o fi ceea ce trebuie, dar nu e cu adevărat învățământ. Există ieșiri din această dialectică?
Mai întâi, să punctăm câteva false ieșiri. Prima este negarea însăși a problemei pe considerentul, expus în trecere, că cele două „sunt complementare“. Așa cum mașina personală și troleibuzul par, la prima vedere, complementare ca mijloace de transport, dar, dacă judecăm mai atent, existența celui de-al doilea – gratuit sau ieftinit artificial – modifică semnificativ utilizările ambelor mijloace (în sensul discoordonării dintre ele: de prea multe ori fie se suprapun, fie lipsesc ambele, în funcție de ore și rute), așa și învățământul public (zis mai „teoretic“) și cel privat informal (să-i spunem „formarea la locul de muncă“) își pun mai degrabă bețe-n roate reciproc sau se întrec în a se învinui unul pe celălalt de precaritatea generală a formării tineretului.
Nu mai insist, discuție lungă și interesantă în sine. Ea deschide însă o altă pseudo-soluție la paradoxul educației în societatea modernă: cooperarea între cele două sfere în datele lor actuale. Cu alte cuvinte, mediul educațional să importe tale quale formatori („traineri“) din practică, iar sfera practică să facă apel la educatorii (iarăși tale quale) din sfera educațională. Asta ține până la momentul (care, de regulă, survine rapid și frust) al descoperirii inadecvărilor profunde. Celor „din practică“ le ies peri albi când aud de planuri de învățământ și programe analitice (sau când descoperă că primul lucru pe care trebuie să i-l inoculezi studentului e interesul). Celor din „academic“ li se pare cu totul nerăbdătoare, nerespectuoasă, autosuficientă abordarea grăbită a sferei practice. Pendulăm undeva între pierderea de timp și erodarea standardelor, cu o posibilă întâlnire (compromis) la mijloc, într-un fel de manelizare a educației.
Pentru a încheia într-o notă mai optimistă, să punctăm și o posibilă ieșire: întoarcerea educației către viață, prin liberalizarea ei fundamentală. Adică recuperarea ei în sferele din care a fost – prin monopolizarea statului – alungată: în familie, în biserică, în sfera afacerilor, în cluburi, asociații sau fundații etc. Am tot mai acut senzația că ne-am obișnuit să numim „educație“ doar o fâșie extrem de îngustă din întregul spectru posibil. Și asta mai ales când vine vorba de formă sau format. Dacă „educație“ înseamnă doar serie de curs sau grupă de seminar, în locuri anume, în bucăți temporale standardizate, în maniere de transmitere anume, după organizări standardizate ale materiei anume, atunci e de la sine înțeles că alte forme de educație nu vor mai fi numite sau acreditate ca atare. Iar rezultatele posibile în sfera acelor alte moduri educaționale sunt acum revendicate de la șablonul educațional oficial care nu poate decât să dezamăgească. Educația ar trebui, în fond, să fie la fel de diversă ca viața. Numai lăsată în grija cooperării sociale libere (care ar fi, în același timp, o concurență și un proces de testare și descoperire) s-ar putea modula suficient încât să recupereze și dezideratul dezvoltării personale (sau înfloririi umane), dar și pe cel al adecvării la piața muncii. Altminteri, așteptăm simfonii de la cutiuțe muzicale.
MIHAI-VLADIMIR TOPAN,
Academia de Studii Economice