Pe aceeași temă
Dreptul fiecărui cetățean al Uniunii Europene de a călători liber în cadrul țărilor Uniunii este garantat de Articolul 45 al Tratatului de Funcționare al UE, iar această mobilitate, când vine vorba despre forța de muncă, are efecte pozitive. Deschiderea piețelor este, pe termen lung, în avantajul tuturor, deoarece permite o diviziune a muncii mai eficientă, specializare mai mare și, în plus, o productivitate sporită, alături de o creștere economică mai rapidă. Aceste beneficii economice vor fi resimțite nu doar de tinerii europeni care își părăsesc țările de origine, dar și de către cei care decid să rămână acasă. Ceea ce contează, de fapt, nu este doar volumul mobilității, cât și calitatea acesteia, care se exprimă într-o mai bună potrivire a aptitudinilor cu locurile de muncă disponibile. Nici efectele culturale nu sunt neglijabile: o mobilitate sporită va aduce și o înțelegere mutuală mai bună între diversele culturi care alcătuiesc UE.
Luate împreună, toate aceste aspecte ne conferă o viziune optimistă cu privire la viitorul cetățenilor europeni și, pe cale de consecință, cu privire la tinerii români care intră pe piața muncii. În realitate, însă, lucrurile sunt mai complicate. Spre exemplu, conform Directivei 2014/54, există un decalaj prevalent între „legea europeană și aplicarea acesteia“. Un studiu recent stabilește, de asemenea, faptul că, deși „ratele de mobilitate sunt mai mari în cadrul unei Uniuni în expansiune și sunt pe un trend ascendent de la mijlocul anilor 2000“, iar „acesta este rezultatul fluxurilor din ce în ce mai mari de persoane din țările nou intrate, cu precădere din estul Europei, mobilitatea în cadrul UE rămâne mai mică, în comparație cu alte regiuni ale lumii“. Există, așadar, îndeajuns de mult loc pentru îmbunătățiri.
Aceste îmbunătățiri ar putea rezulta din schimbările care ar avea loc în ceea ce privește comportamentul și aptitudinile indivizilor, dar și în urma unor modificări ale legislației și reglementărilor din cadrul statelor membre. Conform Directivei 2014/54/ a UE, Uniunea „respectă diferitele modele ale pieței muncii din țările membre, incluzând aici și modele ale pieței muncii reglementate de înțelegerile colective“. Diferențele la nivelul modelelor au un impact puternic asupra piețelor muncii din țările Uniunii Europene. Pentru a oferi un singur exemplu, rata medie a șomajului în țările membre care au un salariu minim pe economie era de 13,8% în 2011, cu mult peste cea din statele care nu aveau o asemenea reglementare (6,1%).
Întorcându-ne la cazul României, datele furnizate de OECD în raportul din 2015 (International Migration Outlook) scot în evidență că, „după o rată mare a emigrării din România în anii de după intrarea țării în UE, numărul de români care au plecat (165.000 de persoane) s-a apropiat de cel al străinilor care au venit în țară (172.000 de oameni)“. Imigranții care vin în România provin cu precădere din Republica Moldova, urmați de cei din Turcia, China, Siria și SUA. Cel mai mare grup al cetățenilor europeni din România provine din Italia, țara în care regăsim cel mai mare număr de emigranți români (1,1 milioane de rezidenți în 2013), cu puțin înaintea Spaniei (796.000 de rezidenți în 2013) din totalul de 2,3 milioane de români expați. Cum pot fi explicate aceste cifre? Exceptând aspectele privitoare la reglementările pieței muncii menționate anterior, studiile empirice scot în evidență faptul că elementele esențiale care explică acest fenomen sunt factorii care țin de angajabilitate (cu o proporție de 60%, în cazul noilor state membre), urmați de familie, rețele sociale și condițiile de viață. Interesant de notat este faptul că accesul la ajutoare sociale nu pare a fi esențial. De cealaltă parte, principalele bariere în calea mobilității sunt limba și cultura, urmate de frica de a nu găsi un loc de muncă adecvat.
Dacă ne uităm la tipul de studii urmate de tinerii români, reiese că aceștia pariază mai mult pe aptitudinile lor decât pe familiarizarea cu alte culturi. La acest aspect mai pot fi aduse îmbunătățiri, nu neapărat prin schimbarea disciplinelor studiate, cât, mai degrabă, prin încercarea de a schimba modul în care li se predă tinerilor.
Această nevoie de o educație mai cuprinzătoare este motivată, de asemenea, de tendința evidentă către o rată mai mare de părăsire a locurilor de muncă din companii. Pe piața muncii din UE, „proporția de persoane angajate cu contracte nonstandard a crescut de la 44 la 46% în cazul contractelor part-time și de la 56 la 59% pentru contractele temporare“ (European Vacancy and Recruitment Report - 2014, Comisia Europeană). Pe viitor, indivizii care vor beneficia mai bine de pe urma lărgirii pieței muncii sunt cei înzestrați cu educația „potrivită“. Dacă așa stau lucrurile, atunci ar fi greșit să ne bazăm exclusiv pe un sistem de educație superior care a fost conceput pentru un cu totul al tip de mediu economic. O soluție pentru acest impas ar fi aceea ca unor noi oferte educaționale, mai bine adaptate la condițiile actuale ale pieței europene, să li se permită să concureze cu cele tradiționale. O piață a educației fără barierele existente le-ar permite tinerilor români să profite de pe urma unei piețe europene a muncii avantajoasă.
PIERRE GARELLO,
Institute of Economic Studies - Europe