Pe aceeași temă
Și eu am trăit în comunism e o carte mai degrabă înveselitoare. Râde în ea tinerețea celor de-atunci, râde și ușurarea celor de-acum, care scriu departe de coșmarurile povestite.
Nu știu cât le folosește altora lectura volumelor colective cu temă în care s-a specializat, de câțiva ani, Editura Humanitas, dar cred că știu ce folos trag autorii de pe urma acestor provocări: se regăsesc pe ei înșiși. Pare banal, dar e un privilegiu în timpuri ca ale noastre, când inconsistența cotidianului ne dezintegrează perfid. Fericiții autori sunt, așadar, puși în situația de a-și scruta altfel memoria, nu doar cea faptică, ci, mai ales, cea a nuanțelor, a cotloanelor pe care nu le vizitezi în mod obișnuit, zona reflecției latente care ne însoțește discret de-a lungul vieții. Nu se explică altfel plăcerea evidentă, euforia chiar cu care sunt scrise aceste contribuții, chimia secretă pe care o nasc spontan în jurul temei respective, fără să apeleze la nicio formă de colaborare directă. De la Cartea cu bunici (2007) până la Cartea simțurilor (2015), câteva semnături au revenit aproape constant. Li s-au alăturat însă mereu altele noi, recrutate în funcție de temă și de coordonator, așa că harta s-a mărit foarte mult, fără ca modelul empatic să se schimbe. Un frumos efect de cercuri în apă, cu atât mai largi, cu cât punctul vortex se înșurubează mai adânc.
La început a fost o idee punctuală (a lui Marius Chivu, coordonatorul Cărții cu bunici), apoi a devenit un proiect editorial de lungă durată și surprinzător de vital. Pare hrănit de nevoia firească, în continuare irepresibilă, de a fi împreună, dar în acest fel paradoxal al zilelor noastre: mai puțin fizic și mai mult la modul virtual. Într-un fel, e mult mai puțin decât altădată. În alt fel, e mai mult, fiind vorba de intensitatea incomparabilă și fulgurantă a gândului comun și simultan. Tipul acesta de intrare în armonie prin scris are ceva din rugăciunile colective, a căror forță de recuperare e binecunoscută.
La ultimul Gaudeamus, a apărut în serie un titlu neobișnuit. Și eu am trăit în comunism, editat de Ioana Pârvulescu, nu mai poartă pe copertă numele autorilor (sunt 94!), ci pe al coordonatoarei, care și-a luat aici o misiune grea, ingrată: în loc să așeze cu schepsis textele în sumar, le-a rupt în bucăți și le-a întrețesut pe criterii tematice, creând un singur text, autonom și, într-un fel, anonim, pentru că identitatea autorilor de vârste și profesii diferite e devoalată integral doar la sfârșit (mai puțin trei persoane care au dorit să rămână anonime). Tuturor li s-a cerut să pună „pe hârtie“ scene de viață cotidiană din perioada comunistă, pe cât posibil necomentate. A rezultat un fel de documentar tip BBC sui generis, pentru că scris, în care primim acces la „dovezile“ neobișnuitului dosar de investigație. Mărturiile se susțin unele pe altele „în orb“. Judecător sau instanță nu există, iar „verdictul“ nu e formulat în carte, ci în mintea fiecărui cititor („Cartea aceasta nu conține ideologie și nu pornește de la premise politice.“). „Martorii“ nu s-au pus în niciun fel de acord, iar „detectivul“ nu-i cunoaște la față decât pe foarte puțini. S-au chemat unul pe altul, fiindcă li s-a părut că merită, că au destule de povestit. Fiecare a scris ce l-a ars mai tare să scrie, mult sau puțin, vesel sau trist, laconic sau cu volute, dar inevitabil acordat în cheia absurdului - acest fir conducător (roșu) al perioadei comuniste, semnalat de Ioana Pârvulescu în prefața din care deja am citat.
A ieșit o carte neașteptat de tonică, socotește Ioana Pârvulescu, explicația fiind starea de bine pe care ți-o dă senzația că ai trecut un mare hop, că ai „supraviețuit“, că ești dincolo de primejdie.
Într-un fel, așa și este. Zilele acelea cenușii, otova, făcute aproape exclusiv din sforțări acrobatice (nu și grațioase) pentru victorii umilitor de mici - un tacâm pe pui vânăt, un sul de hârtie igienică, un loc pe scara înghețată a troleibuzului, un sfert de oră de Europă Liberă bruiată, un spectacol de teatru care „spune“ etc. - ne valorizează brusc prezentul, care binevoiește măcar să ne încovoaie cu alte mizerii, Slavă Domnului, nu cu aceleași. Râdem deci, așa cum râzi fără să vrei la clipurile crude cu căzături, sacoșe rupte, platouri scăpate din mână sau spaime aiurea.
Nu poți să nu râzi la scena cu copilul de grădiniță, gătit în ridicolul costum plăsticos de „șoim al patriei“, care nu înțelege ce-i suflă insistent educatoarea din spatele scenei. Ea spune „Înclină-te!“ (în fața publicului de serbare), șoimulețul ezită, apoi își face o frumoasă cruce mare, convins că i s-a spus „Închină-te!“. Sau cu fetița care se oferă să spună o poezie „cu pacea“, la cererea inspectorului: „Pace, pace/, Între două dobitoace/, Dobitocul cel mai mare...“ etc. Din aceeași categorie: lecție de istorie despre strămoșii noștri daci, urmată de deliberări stupefiate în pauză: unul înțelesese „draci“, altul... „craci“.
Multe dintre amintirile studențești sunt de asemenea de un comic enorm. Cu cât e mai tehnică formația, cu atât doza de curaj tinde spre inconștiență. Niște tineri energeticieni în devenire puseseră pur și simplu blocul în priză ca să se încălzească: au găurit pereții până la fierul beton și l-au conectat la rețeaua de curent electric (miracolul a durat foarte puțin și a dus, firește, la căderea rețelei). Alți juni politehniști și-au primit inspectorii în slipi și cu ochelari de soare: se încălzeau perfect legal (era interzisă doar folosirea radiatoarelor electrice) la ghirlande de becuri spânzurate pe tavan. Dar cea mai tare poveste e cea cu inundația: camere studențești la demisol, undeva în Bulevardul Kiseleff, țeavă spartă, diluviu, utilitară cu pompă venită ultrarapid, supt apa lună, după care – dezastru. Mașina greșise adresa. Trebuia să rezolve inundația de vizavi, de la generalul Ion Ioniță, ministrul Apărării, și cum în cisternă nu mai era loc să tragă și apa lui, zoaiele căminiștilor au fost vărsate la loc.
O carte mai degrabă înveselitoare. Râde în ea tinerețea celor de-atunci, râde și ușurarea celor de-acum, care scriu departe de coșmarurile povestite. Fără să vrei, te agăți de istoriile amuzante, îți faci propriul montaj de gaguri, fiindcă altfel – dacă ai trăit suficient de mult în comunism – vin după tine celelalte amintiri, de culoarea universală a betonului jegos, reci-făinoase, aproape moarte, ca și cum ar fi fost tot timpul iarnă, întuneric, zloată, igrasie, noroi (citiți, recitiți Ploile amare, romanul regretatului Alexandru Vlad).
N-a prea fost nimic de râs. Se tăiau noaptea copacii din parcuri ca să se facă focul în sobele improvizate grosolan la bloc, unde caloriferele făceau țurțuri; aprobarea de pașaport pentru participarea la un congres internațional venea invariabil după congres; cercetătorii în domeniul fizicii atomice smulgeau, contra cronometru, păpădiile de pe peluză în așteptarea vizitei oficiale a Ceaușeștilor; cei în domeniul nu știu cărei industrii au fost admonestați sever la inspecție că țin dezordine (citește: fișe și cărți) pe birou; navetiștii se amuzau scriind cu degetul pe promoroaca banchetelor de tren; din toracele unui copil operat ieșeau aburi; părea normal ca o funcționară de minister, sunată ca să i se comunice ceva, să ceară voie să-și scoată mănușile ca să noteze; ce să te miri că doi adolescenți premiați la pian în Italia refuză terifiați invitația la înghețată a unui concurent francez. Și multe, multe altele.
Și eu am trăit în comunism e, de fapt, o carte tonică despre lucruri oribile. Temeți-vă deci de ceea ce veți citi în cel puțin un sfert din ea. Paginile scrise de doctori și de asistente medicale (de fapt, capitolul intitulat Medicale) ar trebui precedate de avertismentul cu care ne abuzează degeaba televiziunile: „urmează imagini care vă pot afecta emoțional“: ațele de sutură rulate cu mâna pe fiole de sticlă, mănușile chirurgicale fierte pentru dezinfectare, morfina aprobată cu două zile înainte de moartea pacientului, doctori și asistente cu căciuli și fulare, îmbulziți în singurele saloane cu un radiator în priză (saloanele de copii și cele de terapie intensivă).
Urmează amarul ireparabil al anilor de școală cu palton, mănuși și căciulă la teză. Tinerețile specialiștilor ținuți la condică opt ore, fără nimic, dar absolut nimic de făcut; declasarea treptată a femeilor la rangul de tricoteuze nevrotice. Sau poezia lugubră a cozilor și a codurilor lor de organizare. În fine, nevroza generală, nemărturisită atunci, încuiată cu forța în eroismul trist de a rezista încă și încă o zi.
Acum vreo două luni, televiziunea națională a difuzat unul dintre episoadele despre începuturile muzicii rock și folk. M-a izbit cum arătau tinerii din sală la sfârșitul anilor ’70: chipuri regulamentare, imobile, opace, fără nicio emoție vizibilă, zeci de tineri stând nemișcați în oribile fotolii din placaj, tip casă de cultură. Pe scenă, Dan Andrei Aldea cântând cu privirile întoarse înăuntru splendida, inocenta baladă Om bun. Așa eram?!? Ce vor fi pricepând adolescenții de azi din documentarul acela? Cine mai poate să le explice cât de demonic de eficient funcționa pe atunci mecanismul existenței duble?
Ioana Pârvulescu a simțit că se parcurge un interval final: în curând, aceste lucruri vor deveni ininteligibile. Va fi nevoie de timp ca să devină formule neutre, descifrabile pe alt palier, al informației neutre, din cărțile de istorie ale viitorilor elevi. Până atunci, înapoia noastră va domni o liniște asurzitoare.
„Forma în care ne trăim istoria este cotidianul“, scrie prefațatoarea. Cele 94 de contribuții la volumul Și eu am trăit în comunism recuperează in extremis pulsul vieții cotidiene din acei ani, adică tot ceea ce secolul al XIX-lea și, în jumătatea lui liberă, secolul XX ne lăsau scris în jurnale, scrisori, presă tipărită. Pentru deceniile comuniste, ultima recoltă de memorie a cotidianului ni se livrează împreună cu codul potrivit de lectură: „La buletinul meteorologic ți se dă temperatura, dar la ea se adaugă diverse circumstanțe pe care termometrele nu le înregistrează: vântul, iradierea din pereții clădirilor, umiditatea etc. Meteorologii precizează: 39 de grade Celsius, dar în realitate se simt 43. Sau zero grade, dar feels like – 10. Despre așa ceva este vorba în această carte, despre ceea ce s-a simțit cu adevărat din cauza micilor circumstanțe pe care termometrele istoriei nu le înregistrează niciodată. De precizat că temperatura era deja extremă“.