De același autor
Pentru societăţile arabe, curentul schimbării a început să fie simţit de-a lungul anilor 2000 prin descoperirea de noi instrumente care să le permită să îşi capitalizeze întregul potenţial.
Secolul al XXI-lea este definit printr-o serie de concepte specifice evoluţiei statelor şi societăţilor, de la stabilitate, pace şi bunăstare la toleranţă, interculturalism ori integritate. Acestea sunt caracteristice dezvoltării, globalizării şi, desigur, democraţiei, motorul bunăstării în sensul demonstrat în primul rând de exemplul occidental. Realitatea avantajelor pe care le presupune democraţia a devenit, pe parcursul istoriei recente, dorinţa cea mai vizibilă a societăţilor şi popoarelor, chiar şi atunci când aceasta nu a corespuns cu linia oficială a statului respectiv.
Obiectivul dezvoltării şi al democratizării, în parte apărut natural, în parte influenţat – direct sau indirect – de implicarea unor actori externi, s-a aflat în centrul evoluţiilor recente într-una dintre cele mai tulburi regiuni din lume, Orientul Mijlociu şi Nordul Africii.
Primăvara Arabă, începută în 2010, a fost primită cu speranţă şi entuziasm, fiind văzută ca o consecinţă a dorinţei de dezvoltare. Născut şi dezvoltat într-un areal blocat într-o mentalitate învechită, dominată de o formă modernă de feudalism şi de discrepanţe sociale şi culturale, fenomenul de democratizare început în 2010-2011 presupunea o modernizare a societăţilor de origine încă inexistentă sau insuficientă, transformând „primăvara“ într-o „iarnă“ ce are tendinţa de a deveni din ce în ce mai rece.
Democratizarea, simplă şi exuberantă la început, devine exhaustivă, pe măsură ce societatea evoluează spre o democraţie reală, stabilă şi impregnată în toate aspectele şi transpunerile societale. Este momentul în care intervine necesitatea unei modernităţi sub forma bazei de unde porneşte pregătirea întregului proces al democratizării, implicând o transformare graduală şi în detaliu.
Populaţia, cel mai important motor al întregului proces de transformare, s-a aflat în centrul evoluţiilor în întreaga perioadă, producând şi conducând schimbarea atât sub influenţa „primăverii“, cât şi în plină „iarnă“ arabă. Mişcările sociale au marcat atât începutul acestui val, cât şi punctul culminant atins până astăzi, transpus în criza migraţionistă ce afectează astăzi regiunea de origine, Europa, şi chiar întreaga lume.
Militant anti-Gaddafi la Tripoli, în Libia, în august 2011
În Ordinea politică a societăţilor în schimbare, Samuel Huntington definea modernizarea ca pe o manifestare a faptului că toate grupurile, deopotrivă vechi şi noi, devin mai conştiente de ele însele ca grupuri, de interesele şi necesităţile lor în relaţie cu alte grupuri1. Fiind cea mai importantă componentă a unei societăţi, populaţia afectează schimbarea şi este afectată de aceasta, iar atunci când popoarele, sau grupări componente ale acestora, devin conştiente de ele însele şi se pun în mişcare, este cel mai bun semnal că schimbarea este pe cale să vină, într-un fel sau altul.
Din acest punct de vedere, pentru a înţelege fenomenul migraţionist de astăzi, este necesară perceperea întregului set de evoluţii ce au condus către acest deznodământ, transformând fenomenul Primăverii Arabe într-un fenomen civilizaţional.
Primăvara Arabă nu a început în Tunisia, în decembrie 2010, ci îşi are originile în 1991, în Irakul de după primul război din Golf. Pentru prima dată în regiune, o serie de manifestări publice au izbucnit în Bagdad, cerând intervenţia trupelor străine împotriva propriului conducător. Următorul moment definitoriu l-a reprezentat izbucnirea războiului din Irak, în 2003, care a transformat Orientul Mijlociu într-un spațiu caracterizat în egală măsură de schimbare şi instabilitate.
Putem vorbi, în toată această perioadă, de o evoluţie lentă la nivelul statelor din regiune, care a dus treptat la transformarea societăţii şi a statelor, generând discrepanţe majore la nivel societal, însă producând în egală măsură curente sociale diferite în funcţie de zonă, moment şi de categoria de vârstă. Pentru societăţile arabe, curentul schimbării a început să fie simţit de-a lungul anilor 2000 prin descoperirea de noi instrumente care să le permită să îşi capitalizeze întregul potenţial.
Principalul model de evoluţie este reprezentat de dinamica fără precedent pe care a cunoscut-o procesul de urbanizare, un model intern de migraţie. Urbanizarea a condus, pe de o parte, la o dezvoltare a oraşelor şi a economiei specifice mediului urban, însă a creat, în acelaşi timp, noi discrepanţe la nivel social, perpetuând sărăcia şi subdezvoltarea într-un mediu comun cu bogăţia şi avansul industrial. Din această perspectivă, oraşele au devenit responsabile pentru apariţia şi evoluţia sentimentelor separatiste, a islamismului radical şi a organizaţiilor teroriste, însă în acelaşi timp au oferit terenul fertil pentru mişcările prodemocratice2.
Dincolo de procesul de urbanizare, regiunea Orientului Mijlociu şi a Nordului Africii a cunoscut o veritabilă explozie în planul mijloacelor de comunicare. Odată cu avansul tehnologic şi răspândirea acestuia, specifice epocii şi globalizării, mijloacele de informare în masă au cunoscut o dezvoltare care a ajuns să determine tot mai mult psihologia mulţimilor. La acestea s-a adăugat influenţa tot mai puternică a ONG-urilor, deopotrivă locale şi occidentale. Evoluţia mass-media, cu prezenţa postului de televiziune independent Al Jazeera, ca element comun în regiune, a fost dublată ulterior de emergenţa Internetului şi, odată cu acesta, a reţelelor de socializare. În acest punct, putem vorbi de o migraţie online, pe calea undelor.
Viteza de răspândire a ideilor, coroborată cu un acces, mai mult sau mai puţin liber, la elemente ale culturii occidentale a dus, treptat, la crearea unui curent în rândul generaţiilor tinere care nu a făcut decât să izbucnească în 2010-2011, pe fondul slăbirii capacităţii instituţionale a statelor şi a puterii, aparent nelimitate iniţial, a unor conducători precum Hosni Mubarak, Zine el-Abidine Ben Ali sau Muammar al-Gaddafi.
Desigur că, la toate acestea, putem adăuga mişcările de populaţie în sensul clasic al termenului, manifestate atât în plan regional, prin magnitudinea cu care state precum Libia au atras migranţi economici din întreaga regiune, cât şi către Europa. Anii 2000 au fost caracterizaţi de o creştere constantă, chiar dacă nu spectaculoasă, în Europa, a numărului de imigranţi originari din Orientul Mijlociu ori din Nordul Africii şi chiar din Africa Subsahariană, migranţi care, odată întorşi, au devenit influenţi în ţările de origine3.
Toate aceste elemente au contribuit la dezvoltarea fenomenului Primăverii Arabe, ca şi la evoluţia acestuia către „iarna arabă“. Fiecare cauză a avut consecinţele sale şi fiecare tip de migraţie se poate spune că a condus schimbarea în felul său. De ce nu a funcţionat însă pattern-ul schimbării până la capăt sau de ce nu a putut avea o amploare şi răspândire constantă pe tot parcursul propagării instabilităţii în regiune şi la nivelul tuturor grupurilor sociale? Principala explicaţie este lipsa de modernizare statală atât la nivel structural, cât şi în planul societăţii în sine.
La momentul izbucnirii Primăverii Arabe, am avut de-a face cu o modernizare, în mare parte mentală, a unei categorii restrânse de populaţie. Tinerii au forţat o schimbare pentru care nu erau suficient pregătiţi, aşa cum nu erau nici societăţile lor. Această dinamică a condus la o revitalizare a diferenţierilor şi a blocajelor de orice fel, de la bariere naturale şi segregare rasială până la utilizarea violenţei de către cei care nu au perceput în acelaşi mod vântul schimbării, care a început să bată molcom în 2010, pentru a deveni din ce în ce mai violent astăzi.
Note
1. Samuel Huntington, Ordinea politică a societăţilor în schimbare, Polirom, Iaşi, 1999.
2. Robert D. Kaplan, The Revenge of Geography, Random House, New York, 2012.
3. Philippe Fargues, Mediterranean Migration 2008-2009 Report, Robert Schuman Centre for Advanced Studies, European University Institute, Fiesole, 2009.