De același autor
Problema acestui buget alcătuit în condiţii impuse de predecesori este că nu susţine în mod evident creşterea economiei prin investiţii, ci este un compromis între populismul salariilor mărite şi eficienţa scăderii birurilor, pe ici, pe colo.
Guvernul pune pe mesele de lucru ale parlamentului o schiţă a bugetelor statului care nu are nimic spectaculos sau neaşteptat în construcţia sa.
Cresc masiv cheltuielile destinate investiţiilor statului, ni se spune, până la 37,7 miliarde de lei (8,5 miliarde de euro ), adică investiţiile vor consuma mai bine de o şesime din totalul cheltuielilor. Măsura este un reflex de autoapărare în faţa criticilor frecvente ale mediului privat, care insistă asupra greşelii fostului cabinet condus de Victor Ponta de a nu cheltui banii pentru investiţii.
Se pot observa, în schiţa bugetului, liniile mari ale evoluţiei economice în descrierea conjuncturii în care va funcţiona gestionarea statului în 2016. Creşterea economiei este puternică, de 4,1%, faţă de anul anterior, peste aşa-numitul potenţial al economiei româneşti. Această creştere mizează pe o accelerare a consumului, ca efect combinat al salariilor mărite ale bugetarilor şi al scăderii principalei taxe de consum, aceea pe valoarea adăugată (TVA).
Bugetul a acomodat şi valurile succesive de majorări de salarii, dar a îngheţat salariul minim până la o analiză ulterioară a efectelor pe care o mărire le-ar avea asupra mediului de afaceri. Semnalele dinspre oamenii de afaceri au fost clare: majorarea salariului minim până la 1.200 de lei ar putea duce la pierderea locurilor de muncă.
Problema perspectivei optimiste asupra creşterii economice este intensitatea riscurilor externe, evocată de documentul care însoţeşte proiectul de buget, dar neluată în calculul efectiv al cheltuielilor şi veniturilor statului. Există şi riscuri interne care ar putea altera creşterea economiei, cum ar fi seceta sau problemele pieţei bancare, care ar putea frâna creditarea afacerilor şi a consumului. O eventuală materializare a acestei încetiniri a creditării ar pune mari probleme absorbţiei fondurilor europene de către sectorul privat. Deficitul fiscal se va adânci până în apropierea pragului (psiho)logic impus de tratatul de aderare, de 3% din PIB, fără a-l depăşi însă. Datoria publică se va adânci până peste 40% din PIB, ca efect al unor cheltuieli mai viguroase.
Problema acestui buget alcătuit în condiţii impuse de predecesori este că nu susţine în mod evident creşterea economiei prin investiţii, ci este un compromis între populismul salariilor mărite şi eficienţa scăderii birurilor, pe ici, pe colo. În detaliile proiectului de buget observăm că şomajul va atinge cote minime, la care nici nu visează economiile mai mari, deşi România a ales să micşoreze taxele pe consum, stimulânu-l, şi să menţină, semeţe, birurile pe muncă.
Cât de eficient va fi acest buget încărcat de promisiunea atragerii banilor europeni rămâne de văzut. Deocamdată, putem observa lipsa de curaj şi relativa opacitate a autorităţilor, cel puţin în privinţa gestionării noilor reglementări privind riscul seismic, acelea care au alungat Teatrul Nottara din sediul înbulinat din Bulevardul Magheru şi care vor pustii Centrul Vechi. Suma alocată consolidării efective a unor clădiri şi elaborării unor documentaţii care să evalueze lucrările va fi de numai 25 de milioane de lei, vreo 5,6 milioane de euro. Ministerul Dezvoltării Regionale nici măcar nu-şi propune mare lucru: vor fi finalizate vreo şase clădiri care se află în curs de consolidare, alte 14 clădiri se vor afla în diverse stadii de execuţie, lucrările fiind deja începute. Sigur, este un salt de la 5 milioane de lei, cât era suma alocată de la buget de Victor Ponta, până la 25 de milioane, dar, atunci când decizi să tragi obloane peste tot centrul Capitalei, se impune un efort de bani şi de imaginaţie. Finalizarea unor lucrări începute şi consolidarea a încă şapte „noi obiective pentru care este preconizată finalizarea proiectării în anul 2015“(?), atenţie, nefiind toate în Bucureşti, este mult prea puţin. Arată o indiferenţă şi, poate, o eroare de prioritizare a nevoilor. În anul electoral care se anunţă deja complicat, geamurile sparte sau murdare de pe Magheru vor fi imaginea eficienţei sau a indiferenţei guvernării tehnocrate, asta în cazul fericit că nu vine cutremurul. Nicăieri în lume nu închizi afaceri peste noapte, nu sperii mii de locatari fără a aloca sume consistente pentru rezolvarea situaţiei. Bugetul destinat acestei situaţii de urgenţă este egal cu cel alocat programului de construcții de locuinţe sociale destinate chiriaşilor evacuaţi din locuinţele retrocedate foştilor proprietari şi de patru ori mai mic decât cel acordat programului de locuinţe pentru tineri, care este derulat de ANL. Nicio vorbă despre bani europeni sau despre programe cu Banca Mondială, cum a făcut Turcia.