Pe aceeași temă
Volumul lui Florin Dumitrescu descrie un proces de evoluție a societății, prinsă între dulceața agonică a trecutului și mirajul viitorului.
Îl cunoșteam pe d-l Florin Dumitrescu de multă vreme, fără a-l fi întâlnit însă niciodată. El constituie pe undeva fața prietenoasă a „industriei publicității“, veriga lipsă care permite comunicarea cu noi, muritorii de rând, a orgolioasei ramuri de activitate „creative“ de pe malurile Dâmboviței. De-a lungul timpului, și-a muiat penelul în cerneală și a scris pentru Dilema, Capital, Adevărul, chiar și Playboy – dacă mai țin bine minte –, Observator Cultural, Cațavencii... Volumul Tradiții la superofertă. Între socoteala din agenție și cea din raft (Editura Cartier, 2015) reprezintă de fapt o sinteză grand public a unei teze de doctorat susținută în cadrul SNSPA București cu profesorul Vintilă Mihăilescu. Florin Dumitrescu este persoana ideală pentru a începe un astfel de travaliu „creativ“, iarăși, și de interpretare, prin experiențele sale din interiorul sistemului, spiritului său viu, arta de a povesti și perspectiva de antropolog (amator, dar aceasta-i deja altă poveste). Se mai simte adesea, pregnant, lingvistul și influența abordării lingvistice a absolventului de Litere – Florin Dumitrescu este fericitul posesor al unei teze utile în context, de licență în lingvistică și master în studii romanice.
Toate cele enumerate mai sus l-au ajutat pentru a putea „tălmăci“, interpreta într-un limbaj accesibil una dintre cele mai vizibile tendințe din publicitatea românească: inflația de teme și motive pentru produse care se vor a fi „tradiționale“, cu toate că nici compoziția, nici procesul de fabricație (100% industrial) nu mai au nicio legătură cu vechile rețete specifice unei lumi rurale, de mult dispărute, sau cu meșteșugăria de serie mică. Aici mai intervine un aspect interesant, subliniat de autor chiar în concisa „introducere“ a volumului: într-un domeniu (publicitatea) în care moda și tendința se schimbă cu mare viteză, fenomenul tradiției de consum nu doar persistă, ci este în continuă creștere, pe punctul de a deveni un reper inconturnabil, o marcă în sine a publicității românești.
Am remarcat faptul că filonul „autohtonismului“, al nostalgiei originilor, al mitizării rețetei de fabricație etc. a fost intens utilizat la începutul anilor 2000 și în țări cu mare tradiție și experiență în publicitate, odată cu apariția modei bio-eco responsabile de consum. Am putut urmări, cu detașare și amuzament, spoturi publicitare la celebre fromage d’alpage din Elveția, în care se regăsește întreg imaginarul colectiv legat de Alpi. Iar vacile se întorceau acolo de la pășune pe mici poteci îngrijit asfaltate... Sau excelența vinurilor din Franța, fabricate după rețete neschimbate de secole. Dar totul se încadra în limitele decenței, dacă îmi este permis acest cuvânt, combinat adesea cu ironie fină, fără ca acest stil să predomine însă pe ansamblul produselor publicitare.
Revenind la volumul lui Florin Dumitrescu, trebuie spus că acesta a fost scris pe baza unor metode de analiză foarte clare și eficiente. În primul rând, este vorba de participarea activă și experiența în domeniu, un insider deci, atent la evoluția și legile de funcționare internă a laboratorului de idei care a produs această modă a marketizării în exces a „tradiției“ (nu știu de ce, simt mereu nevoia să așez ghilimele pe acest cuvânt în cadrul acestui text, tocmai pentru a arăta unicitatea lui, distanța care-l separă de adevărata tradiție – dar care este oare aceea?). În al doilea rând, a realizat interviuri „la raft“ cu consumatorii propriu-ziși și „sampleri“, dublate de o dificilă etnografie a cumpărăturilor în marile magazine de retail din București. Au urmat interviuri cu personaje cheie din publicitatea românească, nume deja intrate în legendele locale, cu denumiri pitorești și respectabile, concomitent, cum ar fi, de pildă, „tatăl lui Dorel“ – o nuanță adamică, întemeietoare.
Cartea conține cercetări specifice și pline de miez orientate asupra unor campanii derulate în ultima vreme de nume cunoscute ale publicităţii (McCann, Propaganda, CAP etc.). Sunt inventariate atent și decriptate personaje care au intrat cu drepturi depline în cultura populară contemporană, cum ar fi Dorel, Coana Chiva, Ghiță Ciobanu’, Matache Măcelarul. Ne întâlnim cu mărci alimentare cunoscute (Untdelemn de la Bunica, Ciocolata ROM, Salam Salonta, diferite pateuri) sau cu imaginea unor creatori îndepărtați și legendari (Matache Măcelarul, Joseph Theil, sibianul jovial cu monoclu), în încercarea de definire a acestei noi culturi de consum, „sintetic tradiționaliste“, după cum o denumește, nu foarte clar, Florin Dumitrescu.
Volumul este unul valoros din mai multe puncte de vedere, pe care voi încerca să le expun într-o ordine aleatorie, poate și din cauza faptului că parte dintre punctele tari ale studiului autorul le-a bifat (oarecum) din întâmplare. O creație de ansamblu care trădează o vocație antropologică înnăscută, care nu este însă dublată, din păcate, de o perspectivă sistematică. El izbutește să reflecteze foarte bine „mica“ lume a agențiilor de publicitate din România: un mediu concurențial, frivol și serios, în același timp, vector major de modernizare (aculturare) a întregii societăți, prin apropierea constantă de tendințele de consum și de creație din Occident. Această tendință de apropiere (uneori cu nuanțe mimetice) este prompt sesizată de Florin Dumitrescu. Ea merge până la negarea vehiculului suprem de comunicare, limba română însăși. Citez: „am cunoscut art-directori și graphic-designeri care detestă diacriticele pe motiv că urâțesc aspectul unei reclame. Fără diacritice arată mai curat, așa, ca la americani“, scrie Florin Dumitrescu. Una dintre marile surprize pe care le-am avut citind acest volum a fost aceea că tendința „tradiționalistă“ a fost una impusă agențiilor, și nu o idee spontană. Impusă de experiențele anterioare ale colegilor din Occident, care și-au dat seama că „nostalgia originilor“ vinde bine un produs; cerută a fost „tradiția“ și de consumatorii propriu-ziși, care au dictat o linie de urmat, „în contradicție cu aspirațiile publicitarilor enclavizați socio-profesional într-un Occident fantasmatic și aspirațional“, după cum se exprimă autorul.
Cartea reprezintă și un barometru excepțional al schimbărilor rapide din societatea românească, survenite mai ales după ce am avut certitudinea aderării la Uniunea Europeană. În stilul nostru caracteristic, am „ars“ mai multe etape în zece ani decât alții într-un secol. Proto- și comu-brandurile – așa cum sunt denumite acum igienic vechile „produse de consum“ moștenite din comunism – cunosc o revitalizare accelerată peste puntea anilor 2000. Acest lucru se petrece nu doar din considerente comerciale, ci și datorită implacabilului travail de mémoire operat la nivelul unei întregi societăți, care începe să-și arate roadele: comu-brandurile au devenit, prin ele însele, ancore memoriale ale unei perioade pe care discursul oficial național, preponderent anticomunist, nu-l poate șterge în totalitate. A se vedea în acest sens în volum subtila analiză dedicată campaniei Pepsi, cu ramificații nebănuite, legate de geopolitica Războiului Rece.
Cel mai important aspect al studiului, miza centrală, este legat de reciclarea tradiției în post(ultra)modernitatea ambiantă. Ce (mai) rămâne din tradiție atunci când satul românesc a murit, religia nu se simte nici ea prea bine, iar micii producători urbani sau rurali mai subzistă doar datorită târgurilor tip MȚR. Ei bine, toată inflația de denumiri și produse zise „tradiționale“ de pe rafturile magazinelor românești NU constituie o întoarcere la tradiție, nici pe departe. După cum observă cu un necesar bun-simț epistemic Florin Dumitrescu, niciun client nu este atât de naiv să creadă că simplul gest de a desena un ulcior de lut pe un ambalaj de plastic schimbă gustul unui produs industrial. Avem de a face cu o nouă formă de modernitate, sincretică, dar este vorba de modernitatea însăși. În acest metisaj colorat de personaje legendare, proceduri de fabricație din vechime, inflație de arhaisme puse la treabă în mod neașteptat etc. se nasc produse noi, altoite pe o cumplită, dureroasă nostalgie a originilor, a ceea ce am pierdut definitiv. Unii dintre noi nu pot să admită că „tradiția arhaică“ a murit, doar pentru că în peregrinările lor în România au mai întâlnit un țăran izolat în munte sau un călugăr bărbos într-un schit. Și s-au grăbit să-i „urce“ pe Facebook, cu încântare. Lectura acestei cărți îi va convinge de contrariu. Marketizarea tradiției nu este altceva decât o formă de „modernizare eficientă“ a unor rămășițe arhaice, în momentul în care societatea noastră s-a deschis cu adevărat spre Occident. A fost vorba de un șoc uriaș, pe care l-am trăit cu toții și nu i-am măsurat încă pe deplin consecințele. Volumul lui Florin Dumitrescu tocmai acest lucru realizează: descrie precis, pe un caz concret, un proces de evoluție a societății, prinsă între dulceața agonică a trecutului și mirajul viitorului.
Sunt prea multe de spus despre această carte care vă va pune pe gânduri, în mod sigur. Și asta nu doar atunci când veți cumpăra „produse tradiționale“ expuse în lumina crudă din supermarket. Este o viziune antropologică asupra locului și sensului societății noastre, care încearcă să se adapteze din mers unei modernități care (nu) îi este întotdeauna una proprie, ci mai degrabă adaptată nevoilor locale. Aștept deja cu nerăbdare următoarea carte a lui Florin Dumitrescu pe acest subiect.