Pe aceeași temă
Dumitru Stăniloae, rămas în conștiința noastră drept teologul iubirii, n-a prea avut la inimă anumite grupuri: uniații, catolicii în general, sectarii, dar mai ales evreii.
Daniel Jonah Goldhagen a pus mai radical o întrebare dureroasă: au fost nemții cei mai banali, ajunși peste noapte autori de masacre, simplii captivi morali ai Leviathan-ului nazist ori, dimpotrivă, niște călăi benevoli, dacă nu chiar fervenți? Hannah Arendt îi considerase mai degrabă rotițe într-un angrenaj impersonal, alții le-au găsit diverse circumstanțe atenuante, dar analiza culturală a iudeofobiei pare să-i dea mai degrabă dreptate provocatorului istoric de la Harvard.
Nu la fel a fost și printre români? Cu puțină curiozitate, vom fi surprinși să constatăm cât de iudeofobi erau intelectualii noștri cei mai teofili. Să cercetăm mai atent cazul lui Dumitru Stăniloae, rămas în conștiința noastră drept teologul iubirii: un Levinas autohton, sensibil la „suprema valorificare a semenului“, care a încercat să reunească personalismul cu patristica, care a promovat ca nimeni altul tema comuniunii, care considera că „Hristos a suferit pe Cruce pentru ceilalți – nu pentru Sine Însuși sau pentru un grup anume în disprețul unui alt grup“– el însuși n-a prea avut însă la inimă anumite grupuri: uniații, catolicii în general, sectarii, dar mai ales evreii. Dacă răsfoim paginile Telegrafului Român, oficiosul Mitropoliei Ardealului, pe care l-a condus cu devoțiune mai mult de un deceniu (1934-1945), vom fi surprinși de duhul multor note ale rubricii Informațiuni, mai ales în contextul unei reviste bisericești – o lectură de căpătâi a preoților transilvăneni, cum preciza chiar oferta sa de spațiu publicitar. Director al unei foi săptămânale de doar patru (sau uneori șase) pagini – ocupate și de pastorale, cuvântări oficiale ori anunțuri –, singurul ei redactor responsabil, corector constant al șpalturilor – cum ne confirmă fiica sa –, editorialist angajat, Dumitru Stăniloae supraveghea nu doar linia ideologică, ci și orice rând publicat acolo, implicit și știrile nesemnate – „conținutul de știri (...) era întocmit de sârguinciosul Enea Hodoș“, va mărturisi mai târziu. Urmărind cu răbdare colecția publicației, putem observa un interes constant – în decurs de ani – pentru anumite chestiuni, cum ar fi cea evreiască. Respectivele știri nu erau prezentate neutru – retorica era a empatiei și a îndemnului –, ci promovau vădit anumite obiective programatice. S-o amintim mai întâi pe cea din 16 noiembrie 1941: „Gazeta basarabeană Raza aduce știrea prea îmbucurătoare despre ultimul convoi al jidovilor din Chișinău, care au luat drumul spre pusta Rusiei, și astfel orașul a scăpat de lepra jidovească. După informațiile numitei gazete, plecarea jidanilor a mers în aceeași cadență și în restul orașelor basarabene. Așa să și fie – în Basarabia și în toate provinciile țării“.
Dar o astfel de politică era fățiș asumată și de teolog. Cu câteva luni înainte, pe 24 august, el preciza într-o exaltată apologie a imperialismului autohton: „Dar înainte de orice expansiune în afară trebuie să dislocăm minoritățile din cuprinsul hotarelor actuale, iar aceasta nu se poate face fără o luminată și energică politică de stat“. Cu câțiva ani înainte, pe 11 octombrie 1936, exprimase aceeași idee, mai plastic însă: „anumiți indezirabili proaspeți cetățeni ai țării noastre (...) să ne slăbească cu dragostea. Și statul nostru trebuie să fie mai tare – i-o spune azi Biserica și-i dă toată binecuvântarea – și să ia de urechi pe toți acești indivizi de o anumită rasă (...) și să-i ducă până la Constanța, îndreptându-i cu un gest definitiv spre țara de unde s-au împrăștiat. Chestiunea aceasta (...) trebuie rezolvată urgent (...), nu cu fraze, ci cu fapte radicale și curajoase“. Pentru a curma discuții oțioase despre cine e semenul nostru, corectarea apariției „anormale“, în grupul „compact“ al românilor, a unor vecini evrei, urma să se realizeze – prevedea teologul, pe 30 ianuarie 1938, în Elemente de morală creștină – prin „practicarea iubirii adevărate față de aproapele nostru“. O relatare din 3 august 1941 despre ce se întâmpla „În Cernăuți și Chișinău“ se referea la modalități mai pragmatice în această privință: „Populația jidovească, înlăturată din sate, este îndrumată în lagăre de concentrare, ca să nu mai speculeze munca și produsele creștinilor“.
Problema „iudeo-comunismului“ devine, mult timp, una dintre marotele publicației, iar teologul o amintește pe 20 iulie 1941: „Peninsula balcanică a căzut în fața Turcilor, Rusia în fața pornirilor mongole și barbare ale Asiei și Evreimii întoarse din Apus cu tot rafinamentul pus în slujba urii anticreștine“. Cu o săptămână înainte, pe 13 iulie, folosise aceeași idee: „Cruzimea mongolă a Asiei întovărășită cu sadismul rafinat al jidovimii, primitivismul barbar al orientului asiatic fardat în doctrinarismul diabolic al Iudei au dat Rusiei acea șleahtă de bandiți semidocți“. Editorialul său din 17 august lansează și idei pe care le va relua, mai abstract, până la sfârșitul vieții: „Bolșevicii rezolvau orice problemă prin ucidere (...). A ucide e păcatul cel mai cumplit în creștinism (...). Trebuie să vedem în semenul nostru o ființă chemată la viața cea veșnică, dar atârnând de dragostea noastră ca să se ridice la valoarea aceasta supremă a ei“. Ce îi aștepta pe semenii evrei aflăm dintr-o notă din 17 noiembrie 1940: „Îmbucurătoare știre se trimite din Orăștie: jidovii acestui oraș, închizându-și prăvăliile, se pregătesc de plecare pe alte meleaguri – cât mai departe de Europa“. Dar nu numai pe ei. O altă notă, intitulată Scăpați de o povară, preciza pe 27 septembrie 1942: „Din Orăștie se comunică faptul că un număr de 74 țigani localnici, bătrâni și tineri, deveniți o povară materială și morală pe seama orașului, au fost transportați în lagăre de muncă“. Pe 23 februarie 1941, teologul afirmase în „Omenia“ românescă: „«Omenia» este calitatea supremă a relației dela om la om, este stilul de supremă calitate al atitudinii față de alții. Nu cred că este în limba vreunui popor un cuvânt care să exprime atotcuprinzător atâta noblețe, înălțime morală, distincție sufletească reală, ca «omenia» românească“. Peste un an, o știre din 10 mai înfiera atitudinea mai omenoasă a altor confesiuni față de cei prigoniți: „Tribunalul din Arad (...) a condamnat de curând pe Tarnóczy Layos, preot reformat în localitate, la o lună închisoare corecțională și suspendare din funcțiune pe timp de 3 ani, pentru că, în mod ilegal, a dat acte de încreștinare la mai mulți jidovi bănoși din Arad. În acelaș timp, tribunalul a anulat încreștinările jidanilor, operate de conducătorul oficiului parohial reformat arădean, care făcuse o bună afacere, încasând câteva zeci de mii de lei dela fiecare «încreștinat»“. Alături, o alta conchidea: „Deziudaizarea este porunca vremii și pentru neamul românesc“.
Un îndemn din presa cehă este preluat într-o notă din 19 iulie: „trebuie să stăm cu toții la pază și să luptăm fără milă împotriva jidanilor. Fără milă și drastic, căci după toate cele comise de ei, un tratament tolerant nu este la locul lui“. Într-un articol din 14 septembrie 1941, teologul făcea precizări cu privire la accepțiunea autohtonă a necesarei fermități: „Dar eroismul românesc e fără ură, fără prihană, e serafic; el crește din sufletul ce privește țintă spre cer“ – cu altă ocazie îl va caracteriza și drept „cel mai lipsit de cruzime“. Pe 19 septembrie 1937, publicația se întreba Câți sânt?: „Numărul jidovilor în țara noastră este astăzi socotit la cifra de două milioane, dacă nu mai mult – ceea ce la o populație de 14 milioane de români este excesiv“. O știre de peste cinci ani, din 6 septembrie 1942, se intitula deja Câți mai sânt: „Statistica recentă arată că în țara noastră de astăzi s’ar mai găsi numai (!) 272.409 jidovi, dintre aceștia 97.868 în capitală. Prea mulți și atâția!“. O notă din 4 octombrie revenea la presa cehă: „soarta evreilor din Europa este de pe acum decisă. Faptul că se mai văd, ici colo în Europa, jidovi cu steaua lui David sau fără ea este o stare provizorie cauzată de război. După terminarea marii lupte actuale și după înfăptuirea completă a noii ordini, vor dispărea de pe firmamentul european și acești ultimi jidovi“. Într-o notă din 18 octombrie se contura o nouă menire – infamă ar fi o caracterizare prea blândă – preoțească: „Acum când din satele și săticele noastre pleacă tot mai mulți jidovi, părăsindu-și negustoriile și industriile, se deschide un teren de activitate pe seama românilor din acele localități, unde hărnicia și istețimea săteanului nostru au să se dovedească prin fapte biruitoare și mai cinstite decât au fost ale jidovilor. (...) poporul nostru este dator și trebuie să ajungă în stăpânirea locurilor părăsite de fiii lui Izrail. Preoții și ceilalți conducători ai satelor au sarcina de a lua inițiativa lucrării și a-i grăbi înfăptuirea“. De altfel, o circulară a Consiliului Arhiepiscopesc, din 7 octombrie 1942, îndemnase deja Oficiile protopopești și parohiale să facă cereri pentru ca „să li se atribuie în mod definitiv din bunurile evreiești (...) imobilele clădite de care au nevoie pentru case protopopești, case parohiale și case culturale“.
Tot în 1942, o știre din 13 decembrie se referea la cărți: „S-au luat măsurile necesare ca în bibliotecile publice să nu mai existe cărți scrise de jidovi. – De dorit să fie înlăturate și cele din bibliotecile particulare“. Ne putem întreba ce a făcut teologul cu exemplarul din Ich und Du, cartea lui Martin Buber, din care citează în lucrarea care tocmai apărea, Iisus Hristos sau restaurarea omului. Aversiunea sa față de autorii evrei e vădită în editorialul din 19 octombrie 1941, care comenta recent apăruta lucrare a lui George Călinescu: „E vizibil sporul de simpatie cu care sunt priviți toți ovreiașii ce s-au încurcat prin câmpul literelor române (...). Cartea se dovedește astfel nu ca o operă de expunere obiectivă, ci ca o insistentă apărare a ovreismului cu toate manifestările lui dizolvante (...). Dintr-o lovitură e lăudat marxismul și jidovismul și e denigrat creștinismul (...). Dispensându-ne de a mai induce citate din această carte, nu greșim dacă o socotim ca o perfidă încercare de a crea în conștiința viitorimii o judecată evreoidă asupra întregei literaturi românești“. Dar nu doar scriitorii erau priviți drept „dizolvanți“. Pe 30 noiembrie, în același an, când teologul deplângea atât egoismul național, cât și exacerbarea uciderilor în masă – fără însă să facă vreo asociere cu cazul românesc –, o neobișnuit de amplă cronică de carte (semnată de pr. Ioan Chioaru) se entuziasma de patosul ideatic al lui Ilariu Dobridor, pornit într-un război total cu „spiritul iudaic“: alături de Zweig ori Proust – care „au adus haosul în literatură“ și „au exaltat sentimentele cele mai josnice“ –, la stâlpul infamiei erau puși Bergson – care ar fi promovat „primatul instinctului“ –, Husserl – care ar fi provocat „mizeria metafizicii contemporane“ –, Durkheim, Freud, Weininger ori Einstein. Cum putea fi redusă influența intelectualității evreiești ne-o sugerează o știre din 5 aprilie 1942: „Înlăturarea jidovilor din toate ocupațiile importante pentru viața poporului, a spus ministrul [slovac], este porunca ceasului de față. Jidovii excluși de la activități principale vor fi întrebuințați până la unul la alte domenii de muncă, unde nu vor avea de executat decât muncă manuală“.
Nel mezzo del cammin di nostra vita s-au dezlănțuit în inima teologului tenebre pe care nici măcar lumina taborică pe care tocmai o descoperise nu le-a putut risipi. Eșecul moral al unui teolog creștin e însă mult mai preocupant decât al altora.
(Va urma)