Pe aceeași temă
Dumitru Stăniloae, rămas în conștiința noastră drept teologul iubirii, n-a prea avut la inimă anumite grupuri: uniații, catolicii în general, sectarii, dar mai ales evreii.
Daniel Jonah Goldhagen a pus mai radical o întrebare dureroasă: au fost nemții cei mai banali, ajunși peste noapte autori de masacre, simplii captivi morali ai Leviathan-ului nazist ori, dimpotrivă, niște călăi benevoli, dacă nu chiar fervenți? Hannah Arendt îi considerase mai degrabă rotițe într-un angrenaj impersonal, alții le-au găsit diverse circumstanțe atenuante, dar analiza culturală a iudeofobiei pare să-i dea mai degrabă dreptate provocatorului istoric de la Harvard.
Nu la fel a fost și printre români? Cu puțină curiozitate, vom fi surprinși să constatăm cât de iudeofobi erau intelectualii noștri cei mai teofili. Să cercetăm mai atent cazul lui Dumitru Stăniloae, rămas în conștiința noastră drept teologul iubirii: un Levinas autohton, sensibil la „suprema valorificare a semenului“, care a încercat să reunească personalismul cu patristica, care a promovat ca nimeni altul tema comuniunii, care considera că „Hristos a suferit pe Cruce pentru ceilalți – nu pentru Sine Însuși sau pentru un grup anume în disprețul unui alt grup“– el însuși n-a prea avut însă la inimă anumite grupuri: uniații, catolicii în general, sectarii, dar mai ales evreii. Dacă răsfoim paginile Telegrafului Român, oficiosul Mitropoliei Ardealului, pe care l-a condus cu devoțiune mai mult de un deceniu (1934-1945), vom fi surprinși de duhul multor note ale rubricii Informațiuni, mai ales în contextul unei reviste bisericești – o lectură de căpătâi a preoților transilvăneni, cum preciza chiar oferta sa de spațiu publicitar. Director al unei foi săptămânale de doar patru (sau uneori șase) pagini – ocupate și de pastorale, cuvântări oficiale ori anunțuri –, singurul ei redactor responsabil, corector constant al șpalturilor – cum ne confirmă fiica sa –, editorialist angajat, Dumitru Stăniloae supraveghea nu doar linia ideologică, ci și orice rând publicat acolo, implicit și știrile nesemnate – „conținutul de știri (...) era întocmit de sârguinciosul Enea Hodoș“, va mărturisi mai târziu. Urmărind cu răbdare colecția publicației, putem observa un interes constant – în decurs de ani – pentru anumite chestiuni, cum ar fi cea evreiască. Respectivele știri nu erau prezentate neutru – retorica era a empatiei și a îndemnului –, ci promovau vădit anumite obiective programatice. S-o amintim mai întâi pe cea din 16 noiembrie 1941: „Gazeta basarabeană Raza aduce știrea prea îmbucurătoare despre ultimul convoi al jidovilor din Chișinău, care au luat drumul spre pusta Rusiei, și astfel orașul a scăpat de lepra jidovească. După informațiile numitei gazete, plecarea jidanilor a mers în aceeași cadență și în restul orașelor basarabene. Așa să și fie – în Basarabia și în toate provinciile țării“.
Dar o astfel de politică era fățiș asumată și de teolog. Cu câteva luni înainte, pe 24 august, el preciza într-o exaltată apologie a imperialismului autohton: „Dar înainte de orice expansiune în afară trebuie să dislocăm minoritățile din cuprinsul hotarelor actuale, iar aceasta nu se poate face fără o luminată și energică politică de stat“. Cu câțiva ani înainte, pe 11 octombrie 1936, exprimase aceeași idee, mai plastic însă: „anumiți indezirabili proaspeți cetățeni ai țării noastre (...) să ne slăbească cu dragostea. Și statul nostru trebuie să fie mai tare – i-o spune azi Biserica și-i dă toată binecuvântarea – și să ia de urechi pe toți acești indivizi de o anumită rasă (...) și să-i ducă până la Constanța, îndreptându-i cu un gest definitiv spre țara de unde s-au împrăștiat. Chestiunea aceasta (...) trebuie rezolvată urgent (...), nu cu fraze, ci cu fapte radicale și curajoase“. Pentru a curma discuții oțioase despre cine e semenul nostru, corectarea apariției „anormale“, în grupul „compact“ al românilor, a unor vecini evrei, urma să se realizeze – prevedea teologul, pe 30 ianuarie 1938, în Elemente de morală creștină – prin „practicarea iubirii adevărate față de aproapele nostru“. O relatare din 3 august 1941 despre ce se întâmpla „În Cernăuți și Chișinău“ se referea la modalități mai pragmatice în această privință: „Populația jidovească, înlăturată din sate, este îndrumată în lagăre de concentrare, ca să nu mai speculeze munca și produsele creștinilor“.
Problema „iudeo-comunismului“ devine, mult timp, una dintre marotele publicației, iar teologul o amintește pe 20 iulie 1941: „Peninsula balcanică a căzut în fața Turcilor, Rusia în fața pornirilor mongole și barbare ale Asiei și Evreimii întoarse din Apus cu tot rafinamentul pus în slujba urii anticreștine“. Cu o săptămână înainte, pe 13 iulie, folosise aceeași idee: „Cruzimea mongolă a Asiei întovărășită cu sadismul rafinat al jidovimii, primitivismul barbar al orientului asiatic fardat în doctrinarismul diabolic al Iudei au dat Rusiei acea șleahtă de bandiți semidocți“. Editorialul său din 17 august lansează și idei pe care le va relua, mai abstract, până la sfârșitul vieții: „Bolșevicii rezolvau orice problemă prin ucidere (...). A ucide e păcatul cel mai cumplit în creștinism (...). Trebuie să vedem în semenul nostru o ființă chemată la viața cea veșnică, dar atârnând de dragostea noastră ca să se ridice la valoarea aceasta supremă a ei“. Ce îi aștepta pe semenii evrei aflăm dintr-o notă din 17 noiembrie 1940: „Îmbucurătoare știre se trimite din Orăștie: jidovii acestui oraș, închizându-și prăvăliile, se pregătesc de plecare pe alte meleaguri – cât mai departe de Europa“. Dar nu numai pe ei. O altă notă, intitulată Scăpați de o povară, preciza pe 27 septembrie 1942: „Din Orăștie se comunică faptul că un număr de 74 țigani localnici, bătrâni și tineri, deveniți o povară materială și morală pe seama orașului, au fost transportați în lagăre de muncă“. Pe 23 februarie 1941, teologul afirmase în „Omenia“ românescă: „«Omenia» este calitatea supremă a relației dela om la om, este stilul de supremă calitate al atitudinii față de alții. Nu cred că este în limba vreunui popor un cuvânt care să exprime atotcuprinzător atâta noblețe, înălțime morală, distincție sufletească reală, ca «omenia» românească“. Peste un an, o știre din 10 mai înfiera atitudinea mai omenoasă a altor confesiuni față de cei prigoniți: „Tribunalul din Arad (...) a condamnat de curând pe Tarnóczy Layos, preot reformat în localitate, la o lună închisoare corecțională și suspendare din funcțiune pe timp de 3 ani, pentru că, în mod ilegal, a dat acte de încreștinare la mai mulți jidovi bănoși din Arad. În acelaș timp, tribunalul a anulat încreștinările jidanilor, operate de conducătorul oficiului parohial reformat arădean, care făcuse o bună afacere, încasând câteva zeci de mii de lei dela fiecare «încreștinat»“. Alături, o alta conchidea: „Deziudaizarea este porunca vremii și pentru neamul românesc“.
Un îndemn din presa cehă este preluat într-o notă din 19 iulie: „trebuie să stăm cu toții la pază și să luptăm fără milă împotriva jidanilor. Fără milă și drastic, căci după toate cele comise de ei, un tratament tolerant nu este la locul lui“. Într-un articol din 14 septembrie 1941, teologul făcea precizări cu privire la accepțiunea autohtonă a necesarei fermități: „Dar eroismul românesc e fără ură, fără prihană, e serafic; el crește din sufletul ce privește țintă spre cer“ – cu altă ocazie îl va caracteriza și drept „cel mai lipsit de cruzime“. Pe 19 septembrie 1937, publicația se întreba Câți sânt?: „Numărul jidovilor în țara noastră este astăzi socotit la cifra de două milioane, dacă nu mai mult – ceea ce la o populație de 14 milioane de români este excesiv“. O știre de peste cinci ani, din 6 septembrie 1942, se intitula deja Câți mai sânt: „Statistica recentă arată că în țara noastră de astăzi s’ar mai găsi numai (!) 272.409 jidovi, dintre aceștia 97.868 în capitală. Prea mulți și atâția!“. O notă din 4 octombrie revenea la presa cehă: „soarta evreilor din Europa este de pe acum decisă. Faptul că se mai văd, ici colo în Europa, jidovi cu steaua lui David sau fără ea este o stare provizorie cauzată de război. După terminarea marii lupte actuale și după înfăptuirea completă a noii ordini, vor dispărea de pe firmamentul european și acești ultimi jidovi“. Într-o notă din 18 octombrie se contura o nouă menire – infamă ar fi o caracterizare prea blândă – preoțească: „Acum când din satele și săticele noastre pleacă tot mai mulți jidovi, părăsindu-și negustoriile și industriile, se deschide un teren de activitate pe seama românilor din acele localități, unde hărnicia și istețimea săteanului nostru au să se dovedească prin fapte biruitoare și mai cinstite decât au fost ale jidovilor. (...) poporul nostru este dator și trebuie să ajungă în stăpânirea locurilor părăsite de fiii lui Izrail. Preoții și ceilalți conducători ai satelor au sarcina de a lua inițiativa lucrării și a-i grăbi înfăptuirea“. De altfel, o circulară a Consiliului Arhiepiscopesc, din 7 octombrie 1942, îndemnase deja Oficiile protopopești și parohiale să facă cereri pentru ca „să li se atribuie în mod definitiv din bunurile evreiești (...) imobilele clădite de care au nevoie pentru case protopopești, case parohiale și case culturale“.
Tot în 1942, o știre din 13 decembrie se referea la cărți: „S-au luat măsurile necesare ca în bibliotecile publice să nu mai existe cărți scrise de jidovi. – De dorit să fie înlăturate și cele din bibliotecile particulare“. Ne putem întreba ce a făcut teologul cu exemplarul din Ich und Du, cartea lui Martin Buber, din care citează în lucrarea care tocmai apărea, Iisus Hristos sau restaurarea omului. Aversiunea sa față de autorii evrei e vădită în editorialul din 19 octombrie 1941, care comenta recent apăruta lucrare a lui George Călinescu: „E vizibil sporul de simpatie cu care sunt priviți toți ovreiașii ce s-au încurcat prin câmpul literelor române (...). Cartea se dovedește astfel nu ca o operă de expunere obiectivă, ci ca o insistentă apărare a ovreismului cu toate manifestările lui dizolvante (...). Dintr-o lovitură e lăudat marxismul și jidovismul și e denigrat creștinismul (...). Dispensându-ne de a mai induce citate din această carte, nu greșim dacă o socotim ca o perfidă încercare de a crea în conștiința viitorimii o judecată evreoidă asupra întregei literaturi românești“. Dar nu doar scriitorii erau priviți drept „dizolvanți“. Pe 30 noiembrie, în același an, când teologul deplângea atât egoismul național, cât și exacerbarea uciderilor în masă – fără însă să facă vreo asociere cu cazul românesc –, o neobișnuit de amplă cronică de carte (semnată de pr. Ioan Chioaru) se entuziasma de patosul ideatic al lui Ilariu Dobridor, pornit într-un război total cu „spiritul iudaic“: alături de Zweig ori Proust – care „au adus haosul în literatură“ și „au exaltat sentimentele cele mai josnice“ –, la stâlpul infamiei erau puși Bergson – care ar fi promovat „primatul instinctului“ –, Husserl – care ar fi provocat „mizeria metafizicii contemporane“ –, Durkheim, Freud, Weininger ori Einstein. Cum putea fi redusă influența intelectualității evreiești ne-o sugerează o știre din 5 aprilie 1942: „Înlăturarea jidovilor din toate ocupațiile importante pentru viața poporului, a spus ministrul [slovac], este porunca ceasului de față. Jidovii excluși de la activități principale vor fi întrebuințați până la unul la alte domenii de muncă, unde nu vor avea de executat decât muncă manuală“.
Nel mezzo del cammin di nostra vita s-au dezlănțuit în inima teologului tenebre pe care nici măcar lumina taborică pe care tocmai o descoperise nu le-a putut risipi. Eșecul moral al unui teolog creștin e însă mult mai preocupant decât al altora.
(Va urma)
Comentarii 19
Petre Prisecaru P. - 07-21-2024
Sunt trei perioade istorice în care scriitura ,,Părintelui" a avut otravă ucigătoare în călimară : în perioada interbelică , marcată de ,,românizarea" României , în aceea de după ,,eliberare" până la proclamarea republicii și ,,înstăpânirea" noii ideologii , apoi din anii '50 când ,,colaborarea" originală cu Securitatea îi dau posibilitatea ,,marelui teolog" să contribuie efectiv la distrugerea ,,uniților"- marii lui inamici - a catolicilor , și mai ales a neoprotestanților numiți otova ,,sectanți". Dacă articolele sale antisemite din anii '30 aveau ca țel uniformizarea rasială , evident prin eliminarea evreilor , din anii '50 a prevalat ca obiectiv uniformizarea religioasă , prin anexarea forțată a Bisericii Greco-Catolice . Toată energia lui Stăniloaie mergând în acest sens al naționalizării sufletelor tuturor , români și neromâni , din acest spațiu . Ei bine , colaborarea cu Securitatea , atât din țară , cât și din ,,misiunile" sale din Diaspora , necesită o mai atentă cercetare dat fiind faptul că alături de Securitate , în acest sens , avem și o ghidonare KGB-istă certă , ceea ce înseamnă că se pregătea din acei ani o lume pravoslavnică unită sub o pavăză unică - foarte interesant - în ,,simfonie bizantină" cu bolșevicii atei de la Moscova și din celelalte capitale ,,eliberate". Ce este curios în această poveste a fabricării de sfinți români ,,care să ducă ortodoxia în tot mileniul trei", este faptul că în acest fel s-a dat startul , atât resurecției naționaliste , cât și contestării cu probe certe a nimicniciei acestor ,,teologi" de mucava care au lucrat criminal cu toate regimurile politice și încălcând toate drepturile omului , nu numai libertatea religioasă . Cu acest pas biserica pravoslavnică își grăbește involuția și tinde inamical către o confruntare de durată cu spiritul european , cu modernitatea adică .
RăspundeDoru Barladeanu - 07-18-2024
Raspuns lui Florin
RăspundeDoru Barladeanu - 07-18-2024
Oare credeti ca ayatolahul Homeini a reprezentat realmente cultura si traditia poporului iranian?
RăspundeMaria Rusu - 11-15-2021
Auch! Nefiind eu genul care „bate” pragurile și podelele bisericilor,mărturisesc cinstit că habar n-aveam de supranumele „teologul iubirii” al d-lui Stăniloae,Dumnezeu să-l ierte! Însă numai iubire nu a dovedit prin cele scrise ba ici,ba dincolo,în acei ani cumpliți când TOCMAI ei,oamenii Bisericii,ar fi trebuit să dovedească milă,îndurare și omenie! Mă întreb dacă vreodată,în anii de după 1990,l-a întrebat cineva pe dânsul,dl.Stăniloaie,cum se împacă acele zise de demult cu credința în Dumnezeu...
RăspundeIstoric - 11-14-2021
Ati fi bine sa aduceti si dovezi. Asa oricine imi poate spune ca parintele Staniloaie a scris aceste randuri!
RăspundeErica - 01-29-2020
Doamnă Magdalena, n-ați citit cu atenție articolul. "Dacă răsfoim paginile Telegrafului Român, oficiosul Mitropoliei Ardealului, pe care l-a condus cu devoțiune mai mult de un deceniu (1934-1945), vom fi surprinși de duhul multor note ale rubricii Informațiuni (...)."
RăspundeIoana - 01-28-2020
Adevarat , frumos si bine spus!
RăspundeMagdalena - 01-27-2020
Îmi puteți spune detalii (titlu, editură) despre publicațiile unde Stăniloae a scris aceste lucruri? Mulțumesc.
RăspundeTanti Ana - 02-08-2016
Domnule Popa, Generalizati, dupa obicei, si vi s-a pus pata pe evrei. Ei bine, daca va face placere, ca evreica, îmi recunosc propriile pacate. As dori insa sa imi explicati dumneavoastra cum îsi poate cneva cere iertare - eu, in speta - pentru toate pacatele neamului din care se trage, de care nu are cunostinta - informatiile domniei voastre sunt cam sumare - si pentru care nu are nici o responsabilitate. Scuze îsi poate cere reprezentantul unei natiuni, institutii, atunci când acest gest poate aduce o impacare, o reparare a unor mari nedreptati, etc. A facut-o papa Ioan Paul al II-lea în anul 2000, si refuza sa o faca, cum se stie, autoritatile turce in chestiunea genocidului armenesc. Ca sa va fac placere, ma recunosc pacatoasa. Iar neamul din care ma trag are si oameni buni si oameni rai, si sfinti si perversi. Cine stie, poate si "conspiratori", cu toate ca nu la nivelul imaginat de conspirationistii din toate zarile. Ma gândesc insa ca nu veti fi foarte consolat de recunoasterea aceasta. De la cine doriti o confesiune colectiva de pacate...?
RăspundeFlorin - 02-08-2016
Va referiti cumva la fostul rabin sef al Israelului, Ovadia Yosef, care intr-o predica din 2010 a spus ca singura menire a ne-evreilor e sa ii serveasca pe evrei?
RăspundeMircea Ordean - 02-04-2016
Foarte interesant ce spuneți!
RăspundeMircea Ordean - 02-04-2016
Găsesc articolul dumneavoastră foarte util. În ce privește formula: „Dumitru Stăniloae, rămas în conștiința noastră drept teologul iubirii”, prin definiție nu aș lua în serios asemenea formulări. Sînt și interesate, și... imposibile.
RăspundeAlin Tat - 02-04-2016
Eu vad in aceasta serie de articole o critica din interior a ortodoxiei, asadar cu efect curativ. Iar autorul nu e pur si simplu iconoclast, ci isi exerseaza discernamantul pe teme sensibile. Desigur ca ii va irita pe unii, teologic vorbind, iar "iluministii" vor jubila. Dar abia cei ce vor astepta pana la urma vor rade cu adevarat.
RăspundeMihai - 02-03-2016
Adevarat - totul pot sa iert "romanismului" si ortodoxiei mai putin antisemitismul lor abject si rusinos! Cine este antisemit se descalifica in ochii mei ca om!
RăspundeMihai - 02-03-2016
Benda era evreu.
RăspundeMihai - 02-03-2016
Bine ca nu a spus (Staniloae) ca paganii sunt ca si magarii pentru crestinii ortodoxi...
RăspundeVasile Popa - 02-03-2016
Este pentru prima data cand cineva admite, in contextul in care se vorbeste propagandistic despre traditia iudeo-crestina care este opusa radical celei islamice, de conflictul deschis dintre cele doua religii. Detaliile sunt interesante, care doar subliniaza ingustimea intelectuala si morala a oamenilor credintei, indiferent care este. Cu cat cred mai mult in religia lor, cu atat mai intoleranti devin. Mai ales cand, ca in cazul lui Staniloaie, religia devenise tinta predilecta a ereilor atei (oare pot fi ei considerati iudei, nepracticanti iudaismului?) sau care pretindeau doar ca nu le pasa de religie, tocmai pentru a suprima crestinismul conform preceptelor lui Marx (vezi Probleme Evreiasca). Sa nu uitam cine conducea Uniunea Sovietica in anii 30-40 si cum i-au tratat ei pe oamenii credinciosi. Inca o data, subliniez ca nu toti evreii au contribuit la genocidul romanesc, dar in vremurile tulburi de atunci, cand lumea era nu numai neinformata ci si dezinformata, generalizarile devin mult prea tentante. De fapt, la fel ca si acum. Ni se relateaza doar despre nimicnicia crestinilor. Astept cu nerabdare sa ni se povesteasca atitudinea evreilor acelor vremuri. Pentru completare, sugerez lectura suplimentara Alfred Rosenberg, Calea Evreului De-a Lungul Timpului (The Track of the Jew Through the Ages pentru anglofili). Mi se va replica ca Rosenberg a fost antisemit. Dar de ce trebuie sa fim fortati sa ii citim pe antisemiti pentru a afla anumite adevaruri despre evrei? Mai ales ca s-ar putea ca acele adevaruri se fie incomplete sau deformate. De aceea sugerez evreilor sa se mai uite putin si in oglinda si sa isi recunoasca pacatele. Ca doar nu or fi cu totii nevinovati, dupa cum se vaita Dl. Liiceanu.
RăspundeLuk - 02-02-2016
O carte mult citata si putin citita , scrisa prin 27 , daca nu ma insel , Tradarea clericilor , la fel de actuala si azi .Acolo Benda polemiza in special cu Maurras si cu intelectualii din jurul miscarii lui . Mereu m-a izbit ambivalenta morala a P. Staniloae , pe fiecare pagina , aproape , are iesiri veninoase la adresa non-ortodocsilor , fie ei protestanti , filosofi sau ,budisti, , o virulenta iesita din comun .Dl Liiceanu povestea despre o ,disputa, cu D. Staniloae ( care avea obiceiul de a fi foarte vehement si inflexibil ) , legat de cartile publicate la Humanitas ; P. Staniloae ar fi vrut ca editura sa fie ,curatata, de orice fel de lucrari ,paginesti, si propriu-zis umaniste , sa ramina doar cele ortodoxe si ,nationale, .Si totusi , e bizar cum teologul cita din Heidegger , Claudel etc. , atunci cind era convenabil , existind si urme ale unor influente destul de ,neortodoxe, prin personalismul lui - acesta , influentat masiv de fil. ezxistentialiste catolice sau protestante , Jaspers sau Marcel .Nu cunosteam aceste detalii , dar nu sint surprinzatoare absolut deloc , face parte din galeria marilor oameni , N. Ionescu , Tutea si Crainic .Sint de amintit cuvintele lui Maurras , care spunea ca pt. el catolicismul era in intregime o chestiune politica , religia , ajunsa ancilla politicae .Se vede ca tradarea ,clericilor, a avut , prea adesea , un sens foarte literal .Felicitari pt. aceste articole curajoase .
RăspundeDiana - 02-02-2016
O, Doamne! Iti vine sa arunci totul sau sa crezi ca te afli in plina groapa de gunoi si incerci sa aduni intr-un saculet eventuale elemente ramase intregi si care iti mai pot folosi la ceva... Sa-ti fie cultura, trecutul, valorile ca o imensa pubela in care totul e amestecat, si binele si abjectul, e jalnic si explica, intr-un fel, de ce aceia care au stiut nu au mai vrut sa vorbeasca despre asta. Demnitatea natiunii, sentimentul de apartenenta, emotia continuitatii sunt grav afectate cand afli adevarul. Atatia informatori ai securitatii, atatia antisemiti, atatia hoti sunt in tara asta ascunsi sub haina respectabilitatii, incat e greu pentru individul constient sa mai aiba incredere in moralitate, in corectitudine, in om; ajunge sa se teama ca-si va gasi pe liste infame parintii, mentorii, prietenii... Ce ii ramane?
Răspunde