De același autor
Într-un mediu fragil, cum este cel românesc, ecuația numirii procurorilor rămâne complicată, dacă nu există o procedură clară, transparentă și solidă, care să nu poată fi schimbată de diferitele majorități parlamentare în funcție de diverse interese de moment.
În România există mai multe grupuri de interese care încearcă să schimbe regula numirii procurorilor șefi în așa fel încât cei care se află la butoanele instituțiilor-cheie care au legătură cu dosarele de corupție să fie persoane maleabile, gata oricând să-și negocieze pozițiile și principiile. Aceste grupuri de interese au terminații la vârful parlamentului, dar în același timp folosesc pârghii cu efecte în interiorul breslei magistraților. Așa se explică reacția Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) de acum trei ani, dinainte de expirarea mandatelor procurorilor șefi, prin care procurorii și judecătorii CSM cereau eliminarea ministrului Justiției din procedura de numire a șefilor Parchetului General și ai Direcției Naționale Anticorupție, pe motiv că ministrul de atunci, Mona Pivniceru, nu era bine intenționată.
Lucrurile se repetă oarecum și în 2016: după ce Consiliul Superior al Magistraturii a propus în octombrie modificarea legii (Legea 303/2004) în așa fel încât procurorii șefi să fie numiți de CSM, și nu de ministrul Justiției, oferindu-le în plus acestora un mandat de patru ani, în loc de trei, președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, anunță o inițiativă legislativă în același sens.
Fostul premier, care a avut în ultimii 10 ani o poziție dilematică față de reformele juridice, susține că mecanismul prin care sunt numiți procurorii șefi trebuie schimbat pentru a „scoate de sub incidența factorului politic“ acest proces și insistă atât pentru eliminarea ministrului de resort, cât și a președintelui din această schemă. Tăriceanu știe că în acest fel se încalcă una dintre condiționalitățile Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) și că încă din 2005, când el era prim-ministru, România și Comisia Europeană au căzut de acord că cea mai bună soluție este aceea în care ministrul Justiției propune, CSM avizează și președintele semnează decretele de numire a șefului DNA și a procurorului general.
Lucrurile nu s-au schimbat deocamdată, cu toate că în ultimul Raport MCV, experții Comisiei Europene vorbesc despre progresele justiției autohtone și chiar despre „durabilitatea“ acestora. Totuși, acest document sugerează că „pe termen mai lung, ar trebui introdus prin lege un sistem mai robust și independent de numire a procurorilor de rang înalt“.
Altfel spus, liderii autohtoni ar trebui în viitor să deschidă o dezbatere pe această temă și, cu „sprijinul“ Comisiei de la Veneția, să fie găsită o soluție prin care politicul să fie exclus din acest demers. Deocamdată, însă, lucrurile trebuie păstrate așa cum sunt, în condițiile în care casta magistraților nu s-a primenit suficient, CSM continuă să ia decizii netransparente, prin vot secret, iar răspunderea pentru numirile procurorilor șefi ar fi diluată și împărțită de cei 19 membri ai Consiliului.
Înainte de numirile procurorilor șefi din 2013, spre exemplu, un procuror CSM, George Bălan, și un consilier din Consiliu, Marcel Sâmpetru, au fost anchetați fiindcă au încercat să-și folosească influența pe lângă oameni politici importanți, inclusiv pe lângă fostul premier Victor Ponta, pentru a obține funcțiile de procuror general și de șef al DNA. Potrivit rechizitoriului procurorilor anticorupție, cei doi ar fi folosit „mijloace specifice mai degrabă înţelegerilor de tip mafiot decât unui sistem fundamentat pe lege, pentru a-şi croi drum spre funcţiile pe care le vizau, inclusiv prin încercări de denigrare în mass-media a persoanelor care activează în instituţiile vizate de ei“. La dosar au fost anexate înregistrări relevante în acest sens, Sâmpetru a fost condamnat în cele din urmă la doi ani cu suspendare, iar Bălan achitat. Mecanismul folosit de cei doi a scos la iveală legăturile neortodoxe care se păstrează încă între anumiți magistrați și oameni politici interesați să se folosească de justiție în propriile lor scopuri.
Câtă vreme CSM rămâne o instituție mai degrabă conservatoare decât reformatoare, ar fi nesănătos să i se dea pe mână o răspundere atât de mare, cum este cea a numirii procurorilor. Pe de altă parte, există și reversul medaliei, în care ministrul Justiției poate fi o persoană slabă și vulnerabilă, care să prefere procurori șefi impuși dinspre mediul politic. Negocierea din 2013 dintre Traian Băsescu și Victor Ponta este încă o lecție nedigerată.
Într-un mediu fragil, cum este cel românesc, ecuația numirii procurorilor rămâne complicată, dacă nu există o procedură clară, transparentă și solidă, care să nu poată fi schimbată de diferitele majorități parlamentare în funcție de diverse interese de moment. Soluția va veni probabil ușor, atunci când magistrații își vor înțelege puterea, vor miza cu adevărat pe independența lor și nu îi vor admite printre ei pe procurorii și judecătorii care, de dragul funcțiilor, își abandonează principiile.