Pe aceeași temă
Cladirile de patrimoniu aflate in stare de colaps ar putea fi expropriate pentru cauza de utilitate publica, asa cum se intampla in cazul terenurilor pentru autostrazi, a declarat Vlad Alexandrescu, Ministrul Culturii, intr-un interviu acordat HotNews.ro.
Aceasta prevedere ar putea fi integrata in noul Cod al patrimoniului, un pachet legislativ care va aduce sanctiuni mai mari, dar si beneficii pentru proprietarii de monumente istorice. Documentul urmeaza sa fie pus in dezbatere publica in luna aprilie si aprobat de Guvern pana la finalul lunii noiembrie, apoi va ajunge in Parlament.
In ceea ce priveste marile investitii in cultura, ministrul spune ca a gasit teren pentru noua sala de concerte, undeva, in zona Piata Victoriei.
Ministrul Vlad Alexandrescu spune că legea monumentelor istorice prevede ca in vederea salvarii monumentelor de la distrugere si degradare poate fi initiata exproprierea pe cauza de utilitate publica.
”Au existat initiative in acest sens, insa trebuie sa mentionez ca legislatia in domeniu este incompleta si nu s-a aplicat niciodata aceasta masura pana acum. Stiti ca am numit un grup de lucru care a inceput proiectul unui nou Cod al patrimoniului national; este un proiect complex al Ministerului Culturii, care angajeaza foarte multi specialisti si care isi propune sa raspunda si la acest punct, adica la sanctiunile pe care statul trebuie sa le aplice in cazul in care constata ca proprietarii de monumente istorice nu respecta obligatia de patrimoniu pe care o au”, declara ministrul pentru HotNews, anuntand ca ordinul pentru numirea comisiei care lucreaza la acest cod a fost semnat in urma cu cateva zile.
Vlad Alexandrescu, ministrul Culturii, sustine ca ”din punct de vedere juridic exista dificultati sau o interpretare neunitara in ceea ce priveste legea actuala. Acesta este unul din motivele pentru care este necesara promovarea unui nou Cod al patrimoniului, ca sa nu existe niciun fel de dificultate in aplicarea acestor sanctiuni. Pe de alta parte, in abordarea Ministerului Culturii, suntem foarte sensibili la faptul ca trebuie si un program de asistare si incurajare a proprietarilor de imobile cu valoare istorica, ca ei sa poata financiar, logistic si administrativ sa intretina monumentul istoric. Este foarte important sa nu ii privim pe proprietarii de monumente istorice doar ca pe niste potentiali infractori, in cea mai buna parte sunt oameni foarte onorabili, oameni care si-au recuperat imobile, foarte multa vreme confiscate de stat, imobile de care ei au fost despartiti. Este vorba despre oameni in varsta, de oameni care si-au recuperat proprietatea si a ajuns la ei printr-un proces istoric extrem de complex, care este istoria recenta a Romaniei. Este deci foarte important ca acelasi Cod al patrimoniului sa reglementeze programe financiare si un sistem fiscal de incurajare a conservarii si a punerii in valoare a monumentelor istorice”.
In ceea ce priveste anuntul recent, conform caruia Ministerul Culturii va lua, in 2016, un credit pentru construirea in Bucuresti a unei sali de concerte cu o capacitate de maximum 2.400 de locuri, ministrul Culturii a spus ca va face acest demers cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei - BDCE ”care este un partener de lunga durata al Guvernului de la Bucuresti”, considerand ca este nevoie de un asemenea obiectiv cultural in capitala Romaniei.
”De ani de zile oamenii de cultura, publicul din Bucuresti isi doresc o sala pentru desfasurarea festivalului George Enescu. Festivalul Enescu care este probabil cel mai mare eveniment muzical pe care il organizeaza Romania de multi ani incoace, cel mai important, cel care atrage publicul international cel mai semnificativ, sunt oameni care vin aici si se instaleaza pentru 3-4 saptamani in Bucuresti, beneficiaza de tot peisajul cultural si turistic al Capitalei, deci vin din strainatate, se instaleaza la hotel si vin in fiecare seara la concert. Acest festival reprezinta dupa parerea mea unul dintre succesele majore din cultura romaneasca, in ultimii 20 ani. Dar noi am largit un pic acest concept al salii de concerte deoarece in ultimii ani am constatat o crestere a actiunilor de sprijinire in favoarea tanarului antreprenor, om de stiinta, chiar si a tanarului politician implicat in societate, dar nu am vazut inca proiecte sau spatii care sa il sprijine pe tanarul artist sau tanarul om de cultura. Si acest proiect al unei sali de concerte vrea sa fie un asemenea proiect. Peste tot in lume sunt spatii istorice care sunt transformate in incubatoare culturale multi-disciplinare si multi-activitate, de la Teheran la Moscova, de la Londra la Buenos Aires. Vrem sa facem un asemenea spatiu in Bucuresti. Vrem sa transformam un spatiu central, probabil din aproprierea Palatului Victoria intr-un astfel de incubator de arta moderna.
Vrem un loc care sa fie conceput dupa chipul si asemanarea artei moderne, multi-disciplinar, fluid, provocator, vor fi galerii vizuale, aceasta sala de concerte, sali de proiectie, va fi o biblioteca, ateliere de creatie. Vrem un spatiu care sa incurajeze colaborarea intre creatori dar si intre creatori si public, un spatiu in care sa cada barierele actuale dintre consumatorul de arta si creatorul de arta. Si, poate lucrul cel mai important, un spatiu care sa readuca arta moderna romaneasca in conversatia publica a Romaniei. Acesta este conceptul mai amplu pe care l-am desenat si pentru care vreau sa ma bat, fiindca mi se pare la nivelul anului 2016 ceva care sa reprezinte ministerul Culturii in dialog cu societatea”, afirma Vlad Alexandrescu
Ministrul Culturii sustine ca a gasit teren pentru o astfel de sala, dar ca ”trebuie inca o mica vointa politica, nu o sa anunt astazi locul, dar vrem ca el sa fie in imediata apropriere a spatiului cultural semnificativ din centrul Bucurestiului, o sala de concerte nu poate sa fie departe de celelalte locuri in care se petrec marile evenimente muzicale din Bucuresti - Ateneul, Sala Radio - si care sa fie vizibil, locul in care sa se poata ridica o constructie nu mare. Nu vrem o catedrala a muzicii romanesti, vrem o sala moderna care de jur imprejur sa functioneze ca un art space si care sa fie o cladire manifest pentru arhitectura contemporana”.