Pe aceeași temă
În 1945, Jean Schafhütl, student la Arhitectură, a fost aruncat într-unul dintre convoaiele care erau înţesate cu cetăţeni români care avuseseră ghinionul să aibă origini nemţeşti.
Fiecare relatare a experienţelor de natură concentraţionară din URSS păstrează în mare acelaşi cadru teribil, indiferent dacă e vorba despre cercurile cele mai întunecate şi crude ale Gulagului, precum Kolîma sau Norilsk, sau dacă este vorba doar de munca forţată în estul Ucrainei, cum a fost cazul cu marea majoritate a deportaţilor cetăţeni români de origine germană.
Ghinionul lui Jean Schafhütl a fost că străbunicul lui provenea dintr-o localitate din Şvabia sudică şi a hotărât să se stabilească în Bucureşti, unde calităţile sale de felcer şi de confecţioner de bandaje ar fi fost apreciate la justa lor valoare. De altfel, Principatele Dunărene şi mai apoi România antebelică au atras o mulţime de meseriaşi, tehnicieni, ingineri, doctori şi profesori, adică acea burghezie de care societatea românească avea mare nevoie. Până la dezvoltarea unei burghezii autohtone, savoir-faire-ul a fost asigurat de străini care, de cele mai multe ori, au fost şi asimilaţi de societatea românească. Fracturile istoriei contemporane aveau să răscolească şi acest strat al societăţii româneşti, iar nebunia şi fanatismul politic care iniţial a lovit comunitatea evreiască s-a întors în 1945 împotriva celei germanice din România. În ianuarie 1945, Jean Schafhütl, proaspăt student la Arhitectură, având doar 22 de ani, a fost ridicat de către jandarmi şi aruncat într-unul dintre convoaiele care erau înţesate cu cetăţeni români care avuseseră ghinionul să poarte nume nemţeşti sau să aibă origini nemţeşti. Cel puţin 75.000 de etnici germani au fost deportaţi în URSS (30.000 de saşi transilvăneni, 5.000 de şvabi sătmăreni, 33.000 şvabi bănăţeni şi câteva mii din Vechiul Regat şi Bucureşti). Stalin avea în vedere două obiective care se completau foarte bine: 1) pedepsirea generică a germanilor, oriunde s-ar fi aflat, indiferent de poziţia pe care au avut-o faţă de regimul nazist; 2) nevoia de forţă de muncă, războiul nefiind terminat.
Ne putem lesne imagina şocul resimţit de tânărul Jean Schafhütl, care nu fusese pe front, în momentul în care a simţit pe propria piele ororile războiului care-l ocolise până atunci. Într-un vagon cu alţi 35 de oameni, ataşat unei garnituri care avea 44 de vagoane, suferă de sete şi priveşte cu groază cum un prim camarad, un adolescent, îşi dă duhul în indiferenţa gărzilor sovietice. Transportul a fost dirijat către zona Donbass. Aproximtiv 90% dintre germanii din România au ajuns şi au muncit aici, în 85 de lagăre, restul mergând în Urali. Jean Schafhütl a fost obligat să se adapteze muncii din mina Krasnodon, reuşind să scape de două ori cu viaţă în urma unor accidente de muncă teribile. Alţi colegi de suferinţă nu au fost atât de norocoşi.
Regimul de detenţie nu era cel mai dur, germanii având un statut ambiguu, fiind plătiţi, chiar dacă derizoriu. Jumătate din bani era reţinută de lagăr drept cheltuieli pentru cazare (!) şi masă (meniul, cel puţin în primii doi ani, era format din caşă, puţină pâine şi supă de gogonele). În plus, în lagăr nu exista o separare între femei şi bărbaţi, acest lucru permiţând dezvoltarea unei largi palete de relaţii sentimentale. Iar tânărul personaj al cărţii, alter-ego-ul autorului, nu are cum să rămână imun la aceste intrigi amoroase. Probabil şi de aceea Jean Schafhütl a preferat să folosească persoana a III-a, care i-a permis unele divagaţii. Însă aspectele morbide nu lipsesc, cele mai grele momente apărând după ce rezervele (chiar de grăsime) de acasă au dispărut. În plus, în 1946, URSS a fost lovită de secetă şi o foamete care au făcut sute de mii de victime. Ajutoarele alimentare americane, celebrele conserve, pe care Jean Schafhütl le observa cu admiraţie în 1945, au dispărut în urma Războiului Rece. Ajungând la limită, atât fizic, cât şi psihic (refuzul de a se mai îngriji, de a se spăla, de a se despăduchia – în fapt, o decădere din condiţia de om care prevestea moartea), a fost salvat de un camarad mai în vârstă care-l duce cu forţa la baie. În 1947 deja numărul decedaţilor din cauza foametei şi condiţiilor igienice deplorabile din lagăr a crescut, ajungând la doi-trei morţi zilnic, abia în 1948 condiţiile din lagăr şi alimentaţia îmbunătăţindu-se uşor. Probabil şi ca urmare a demobilizării unei părţi a Armatei Roşii şi a întoarcerii bărbaţilor acasă, la vechile lor locuri de muncă din mine, deportaţii germani au fost folosiţi în 1948 la construirea unor linii de cale ferate, o muncă la fel de grea, mai ales în condiţii de iarnă. La un moment dat, Schafhütl a ajuns să muncească şi la repararea liniilor de tramvai din Voroşilovgrad (actualul Lugansk), care i s-a părut metropolă după atâţia ani petrecuţi în Krasnodon.
Deportaţii din Germania au fost eliberaţi în ianuarie 1949, în timp ce germanii din România, abia în noiembrie 1949. Fiecare prizonier de război sau deportat în URSS a resimţit acelaşi şoc al revenirii, căci lăsaseră în urmă o Românie „burgheză“ şi reveneau într-una „muncitorească“. Schafhütl observă şi el transformările. Influenţa comunistă şi frica deja se instauraseră la toate nivelurile societăţii, iar opera de transformare a ţării, folosind matricea bolşevică, îşi făcea resimţită prezenţa. Intrând în România pe la Sighet, foştii deportaţi, cetăţeni români de origine germană, cumpără ziare şi nu le recunosc. „Nu găsise nimic să-l intereseze cu adevărat, până şi echipele de fotbal se schimbaseră, erau altele acum, pe care nu le cunoştea. Dispăruse Juventus şi Unirea Tricolor, apăruseră în loc CCA şi Dinamo.“ Ajungând la 1 decembrie 1949 în Bucureşti, Jean Schafhütl descoperă cu mirare că transformările avuseseră loc mai degrabă la nivelul oamenilor decât al oraşului. „Se temuse un pic că lumea o să se uite la el ca la urs după cum era îmbrăcat, dar nu-i dădea nimeni nici o atenţie. Mai toţi purtau acum şepci, pălării puteai să le numeri pe degetele de la o mână. Şi pufoaice zări destule - când plecase nimeni nu ştia de ele, nu auzise ce sunt alea. Oamenii umblau zgribuliţi în pardesie subţiri, păreau destul de prost îmbrăcaţi, cu figuri încruntate, nu zărea - sau doar i se părea? – pe nimeni zâmbitor.“
Jean Schafhütl şi-a continuat viaţa de unde o lăsase, devenind arhitect, rămânând în România comunistă, în condiţiile în care ar fi putut s-o părăsească, chiar dacă nostalgia celor cinci ani pierduţi, dar formativi l-a bântuit multă vreme. „Cinci ani din viaţă - şi nu cinci