De același autor
Creată în tumultul anilor ’90, clasa de afaceri din Republica Moldova s-a constituit ca parte din stat. Să ne amintim că cel mai mare om de afaceri al Republicii Moldova era, cel puțin la nivelul percepției populare, acum mai bine de șase ani, fiul preşedintelui, Oleg Voronin. Mai puțini știau atunci că partenerul său era Vladimir Plahotniuc, cunoscut de ceilalți businessmeni ca un racket al mediului de afaceri moldovenesc. Plahotniuc împreună cu Voronin, spuneau cei păgubiți, foloseau instituțiile statului pentru a prelua, prin șantaj, iar acolo unde nu funcționau amenințările, prin condamnări în instanțe, cele mai importante și profitabile afaceri din țară.
Ca urmare însă a revoltelor din aprilie 2009, Plahotniuc schimbă tabăra și intră în rândurile opozanților lui Voronin, văzut atunci ca unică sursă a răului. Trecând la opozanți, Plahotniuc ajută noua coaliție să ajungă la putere şi astfel îşi păstrează afacerile. Șapte ani mai târziu, în 2016, reușește să-și recâștige poziția dominantă pe care o abandonase în 2009. În acești ani, lupta sa s-a dus în mare parte cu aliații, ce erau în cadrul acestui sistem și concurenți. Cel mai greu a fost cu cei din PLDM, grupați în jurul lui Vlad Filat, rivalul său încă de pe vremea comuniștilor. În alianțele AIE, trei partide, PD, PLDM și PL, cu grupurile de afaceri aferente, au încercat să ia cât mai mult de la aliați pentru a-și putea mări propria felie și influență.
Ce s-a întâmplat în ultimii ani este efectul unui sistem în care o clică redusă de politicieni și oameni de afaceri locali controlează economia prin taxarea fluxurilor de capital ce intră și ies din țară, acumulând frustrare publică, eliberată apoi periodic prin răbufniri sociale. Acest control este exercitat de monopoluri prezente în toate sectoarele economice şi asigurat cu susținerea instituţiilor statului, care sunt controlate direct sau prin oameni loiali de aceiaşi oligarhi. Din aceste monopoluri administrate privat, dar protejate politic sunt extrase resursele menţinerii sistemului, atât politic, cât şi economic. Din monopolul comerţului şi al altor servicii destinate populaţiei, al schimburilor şi transferurilor la vedere şi ascunse din bănci, din convertiri şi spălări de bani trăieşte bine o clasă redusă de politicieni care asigură acoperișul (krisha) unor oameni de afaceri care le sunt clienți, rude sau prieteni.
Cu toate acestea, în republică sunt şi oamenii de afaceri străini. Ruşi, ucraineni, italieni, turci, spanioli, sirieni, români fac și ei afaceri, dar le fac cu permisiunea şi cu protecţia celor care dețin funcții în statul moldovean. Sistemul economico-politic reunește birocrația cu economia, având funcția de a bloca accesul outsiderilor la mica piață moldovenească, iar motivele sunt de multe ori justificate patriotic. Capitalul obținut s-a dus în averi private și, în al doilea rând, a finanțat activitatea instituțiilor statului, tocmai pentru a menține fațada unui stat funcțional. Același sistem ce controlează fluxurile importante de capital susținând instituţii ale statului a fost împământenit și în Federația Rusă și Ucraina. Dar, spre deosebire de celelalte două ţări, în Moldova fluxurile de capital legate de economia noului stat sunt destul de mici.
Din această cauză, Republica Moldova a rămas cu una dintre cele mai slabe rate de investiţii de capital în economie din regiune şi, prin urmare, a avut cea mai slabă evoluţie economică în perioada postsocialistă, în comparaţie cu ţările din jur. După 1991, investițiile publice și cele din producție s-au făcut în mare parte din fonduri internaționale de asistenţă externe și mai puțin de către investitori privați cu un interes comercial.
În economia Moldovei, cu greu se găsesc câteva firme internaţionale neintermediate de businessmeni locali. Explicaţia la îndemână este dezinteresul capitalul mare față de o piaţă aşa de mică. Însă alte țări și mai mici din aceeași zonă (țările baltice, Georgia, Slovenia) au fost totuși interesante pentru capitalul vestic. Ce face atunci diferența? Poate tocmai rolul interstițiar pe care Moldova l-a ocupat între diverse piețe, dar care a produs un confort al speculației la nivelul elitelor locale.
Arbitrajul piețelor
Încă de la începuturile capitalismului est-european, zeci sau chiar sute de mii de moldoveni și-au câștigat existența ca intermediari pe diverse piețe. Puși în fața posibilității de a comercializa și de a călători de la Est la Vest și cu acces mai mult sau mai puțin important la resursele nevalorificate ale defunctei economii sovietice, cetățeni de toate calibrele au vândut și cumpărat tot ce se putea: fructe, legume, țigări, televizoare, computere și magnetofoane, oameni, materiale de construcții, arme, bani, substanțe chimice și nucleare, legale și ilegale. Comerțul internațional a fost una dintre cele mai populare activități economice până la criza din 1998.
Acest mod de a acționa se reflecta, apoi, în rolul politic regional pe care clasa de afaceri autohtonă o vedea ca fiind cea mai potrivită pentru Republica Moldova. În urmă cu câţiva ani, majoritatea era de acord că Republica Moldova este un pod între Est şi Vest. Cuvântul cel mai des pe care l-am întâlnit la Chișinău era pragmatismul, deci luarea în considerare a tuturor oportunităților, o concepție similară cu cea a arbitrajului în piețe, exact ce făceau comercianții moldoveni. „Noi trebuie să ne folosim avantajele de a fi între România şi Rusia, vorbim atât ruseşte, cât şi româneşte, facem afaceri în Rusia, în Ucraina, în România și Europa“, îmi spunea în urmă cu câțiva ani un om de afaceri prosper și proromân din Chişinău.
Republica Moldova dincolo de rolul interstițiar
Dar această tranzacționare nu s-a oprit doar la piața de mărfuri. În ultimii ani au apărut în presă tot mai multe informaţii cu privire la rolul instituţiilor financiare moldoveneşti în albirea unor sume enorme de bani, provenite de la marii oligarhi şi mafioţi ai spaţiului rus (vezi afacerea Gorbunțov şi cazul Renato Usatîi, relatate pe www.riseproject.ro).
„Eu, când am judecat, m-am uitat ca materialele prezentate să corespundă legii. De fiecare dată venea un băiat moldovean din Chişinău şi-mi prezenta actele precum că părţile implicate în proces nu aveau careva obiecţii. Documentele erau perfectate la cel mai înalt nivel. Eu am urmărit ca în urma ordonanţelor să nu plece bani din ţară. Banii veneau din Rusia şi plecau mai departe, în altă ţară“, declara un judecător moldovean implicat într-o schemă de spălare de bani din Rusia către UE. Conform unei investigaţii Rise Project, era vorba de 20 de miliarde de dolari transferaţi prin băncile moldoveneşti din Rusia și apoi mai departe în țări din UE.
Spre deosebire de aceste tranzacții, recentul scandal al dispariţiei unui miliard de dolari șochează prin lipsa de considerație față de propria ogradă. De aceea, cred că acest furt trebuie privit în contextul recentelor schimbări geopolitice din regiune. Ipoteza pe care o avansez este că războiul din Ucraina a închis în mare parte rolul de intermediar ocupat de Moldova pe diverse piețe și a obligat elitele politice de aici să apeleze la ultima resursă disponibilă – depozitele bancare. În 2014 şi 2015, conform Unimedia, comerţul internaţional al Republicii Moldova scade vertiginos atât la importuri, cât şi la exporturi. Prinse în blocajul dintre spațiul ex-sovietic și statele vestice aflate în conflict, elitele din Republica Moldova s-au văzut nevoite să apeleze la puținele resurse interne existente: banii din băncile în care statul avea și rol de administrare. A devenit astfel evident că Republica Moldova nu mai poate aplica modelul economico-politic de intermediar, care este acum falimentar.
Confruntați din nou cu spectrul revoltei populare la Chişinău, politicienii moldoveni discută despre reforme instituţionale şi reformarea justiţiei. Ceea ce rămâne încă tabu este demonopolizarea economiei și a controlului fluxurilor de capital. Probabil că spargerea monopolurilor capitaliștilor locali nu va putea veni decât din exterior. O infuzie de capital extern ar putea crea noi piețe și ar putea reseta și jocul politic. Deocamdată, însă, clasa politică din Republica Moldova negociază încă o infuzie de legitimitate politică drapată în termeni reformatori. Experiența Europei Centrale și de Est ne arată însă că reformele nu pot fi susținute fără un sprijin real local și extern.
Deocamdată, capitalul vestic cu potenţial inovator şi de ocupare suplimentară a forţei de muncă este ținut la distanță de sistemul krishei politice. Lucru vizibil și la nivelul discursului politic. Până în prezent, reformele instituționale au fost prezentate în buna tradiție sovietică în termeni birocratici. Ele se rezumă la bifarea de fațadă a unor condiții instituțional-legislative „modernizatoare“.
De 25 de ani, această practică a funcționat în interesul unei birocrații autohtone care a trăit din renta aplicată fluxurilor comerciale prin intermediul noilor oameni de afaceri. Dar, în condițiile actuale, când baza de extragere se diminuează, efectul este consolidarea şi mai dură a monopolurilor. Concomitent, are loc diminuarea numărului de rețele cu acces la funcții politice, ceea ce grupurile îndepărtate de la putere o resimt ca o instaurare a unui sistem autoritar. Oligarhul cel mai abil în acest mecanism s-a dovedit a fi Vladimir Plahotniuc. Odată cu diminuarea resurselor, acesta se vede nevoit a-i îndepărta pe vechii aliați și concurenți din funcții politice, tocmai pentru a putea controla resursele care se diminuează rapid. Speranţa lui și a celor rămași la putere este ca monopolurile să poată fi menţinute prin sacrificarea unora și prin tergiversarea reacției populare, până la găsirea de noi resurse.
Prima versiune a acestui articol a fost publicată pe platzforma.md.