De același autor
La summit-ul NATO din Țara Galilor se stabiliseră noi roluri pentru alianța militară și un nou mod de operare - mai rapid, mai adaptat noilor provocări. De atunci a trecut un an și jumătate, iar lucrurile par să fi rămas în bună parte înghețate. Cel puțin în ce privește atitudinea față de Rusia, prea puține s-au schimbat.
La reuniunea „de etapă“ de pe 10 și 11 februarie, miniștrii Apărării din statele NATO au pus la punct, teoretic, acest nou model de descurajare, care va permite Alianței ca, pentru prima dată după Războiul Rece, să-și poziționeze trupele la granițele sale. Ideea a fost lansată încă din septembrie 2014. Nici până acum însă, nu s-au decis elemente esențiale, precum dimensiunea acestei forțe terestre și maritime și nici cine va contribui exact la ea. Merită menționat că au existat totuși câteva promisiuni concrete. Prima, din partea Statelor Unite, care s-au angajat să contribuie cu încă 3.000 de militari la apărarea europeană și să sporească, de anul viitor, de patru ori banii alocați Inițiativei pentru Reasigurare Europeană (forțele americane din Europa), până la un total de 3,4 miliarde de dolari. Suplimentul de buget (încă neaprobat) cerut de președintele Barack Obama ar urma să fie folosit atât pentru exerciții și trupe suplimentare, cât și pentru a prepoziționa echipament greu care să fie folosit de trupe în cazul în care acestea ar trebui suplimentate. Nu știm nici unde va fi poziționat acest echipament greu. A doua promisiune a venit de la Marea Britanie: mai multe nave militare la operațiunile Alianței din Marea Baltică.
E greu de estimat la această oră ce efect va avea promisiunea consistentă a Americii, dacă nu îi va face cumva pe ceilalți aliați să se considere deja la adăpost și să creadă că nu mai e nevoie de alte eforturi. În egală măsură, oferta consistentă a SUA poate fi o monedă de schimb pentru o implicare mai mare a Europei în zona din sud, contra organizației Stat Islamic. Mai multe se vor ști despre componența forței estice la summit-ul NATO din iulie, de la Varșovia, au promis oficialii.
Ce știm, așadar, până în acest moment este cine va purta greul misiunii și, totodată, că misiunea de pe Flancul Estic va fi una multinațională. Ideea de forță multinațională e în acest punct mai mult un simbol, declarativ, pentru a trimite semnale Moscovei că un eventual atac asupra unui aliat înseamnă un atac asupra întregii Alianțe, așa cum explica după reuniune chiar secretarul general NATO, Jens Stoltenberg. Va fi, în egală măsură, o misiune cvasipermanentă, în sensul că vor exista baze de operațiuni plus centre de comandă, vor exista forțe militare și armament greu, dar va exista o rotație a trupelor.
La ultimul summit NATO, cel din septembrie 2014, deci după anexarea Peninsulei Crimeea de către Rusia, aliații aprobaseră deja crearea de mici centre de comandă și a unei forțe de reacție rapide. Cel mai probabil, așa cum decriptează experții militari, forța de reacție rapidă ar însemna circa 600 de militari pentru fiecare dintre statele baltice și Polonia și, posibil, trupe adiționale pentru România și Bulgaria. Alte surse (diplomatice), citate de AFP, vorbesc despre o forță de 6.000 de militari pentru Europa de Est.
Cert este că statele NATO au evitat cu grijă și la nivel de discurs, și pe hârtie orice ar fi putut trimite către ideea de bază militară permanentă. Baletul diplomatico-militar este menit, paradoxal, să protejeze sensibilitățile Rusiei și spiritul acordurilor cu Moscova, acorduri care spun că Alianța nu poate să staționeze forțe substanțiale și permanente la granițele cu Federația.
Tot pentru summit-ul din iulie a fost amânat și anunțul privind operaționalizarea scutului antirachetă al NATO - o altă decizie care irită profund Moscova. Cât despre eventuala aderare a Ucrainei și Georgiei la blocul militar, refuzată clar de aliați la summit-ul NATO de la București, nici măcar acum, după opt ani, celor două nu le-a fost oferită o perspectivă clară a aderării.
Toate acestea, în condițiile în care Rusia a încălcat toate acordurile internaționale prin anexarea Crimeei și invadarea teritoriului ucrainean. Putem, așadar, vorbi despre o adaptare a reacțiilor NATO în fața unor noi amenințări de genul unui război hibrid și despre un nou model de descurajare? Sunt suficiente măsurile Alianței? Este Rusia descurajată? Nu prea.
Agresiunile din estul și sudul Ucrainei au continuat și în această iarnă – oficialii ucraineni vorbesc despre circa 70 de atacuri pe zi. Mai mult, armamentul greu a fost readus pe linia frontului și fiecare parte implicată se pregătește să organizeze alegeri după propriile reguli în regiunea Donbassului. În aceste condiții, a mai vorbi despre „implementarea acordurilor de la Minsk“, așa cum a făcut-o secretarul general NATO, este pur și simplu cinic.
Deși slăbită economic (devenită însă între timp un actor indispensabil în Siria și lupta contra ISIS), Rusia consideră drept inacceptabile chiar și aceste minime decizii prin care NATO încearcă să își asigure propriii membri. Diplomația rusă a avertizat că „acțiunile NATO amenință nu doar Rusia, ci și securitatea și stabilitatea din spațiul european“. Premierul Dmitri Medvedev acuză și el NATO că declanșează un nou Război Rece, ceea ce pune în pericol acordul pentru Siria. Un șantaj evident. Mai mult, Rusia refuză, jignită, reluarea forumului de dialog cu Alianța – Consiliul Rusia-NATO. În acest context, pare mai degrabă că aliații își țin ochii și pumnii strânși, în speranța că Rusia va bate în retragere. Ceea ce nu se va întâmpla. //