De același autor
Clasa politică freamătă de nerăbdare să disece, la cald, un proiect de Lege a salarizării pe care premierul este somat să-l arunce pe masa de lucru a parlamentarilor. Sâmburele nerăbdării nu trebuie căutat în vreo îngrijorare a politicienilor privind viaţa grea a profesorilor sau a medicilor, ci în imensul spaţiu de manevră electorală care s-ar deschide cu ocazia discuţiilor pe subiect. Preocuparea nu este nouă. În 2011, Cabinetul Boc a schiţat o Lege a salarizării pentru care a beneficiat de consultanţă străină. Proiectul propunea introducerea unor coeficienţi de ierarhizare şi limita sporurile, în general beneficiile, la 30% din salariul de bază. El nu a putut fi aplicat din lipsa resurselor financiare. Potrivit experţilor internaţionali, economia României îşi poate permite un efort de cheltuieli salariale care să consume vreo 7% din produsul intern brut (PIB). Dacă s-ar aplica acum proiectul din vremea Cabinetului Boc, atunci ceea ce specialiştii numesc „anvelopă salarială“ ar consuma 13% din PIB-ul actual, cam dublu faţă de puterea de salarizare a economiei noastre. Să nu uităm că veniturile statului colectate de la contribuabili şi de la afacerile sale nu depăşesc 29% din PIB. Nici varianta schiţată de Cabinetul Ponta nu putea fi aplicată uşor, deoarece presupunea şi ea un efort financiar de peste 89 de miliarde de lei şi consuma şi ea mai mult de 12% din PIB. Ultima schiţă grăbită a unei revoluţii în salarizarea sectorului bugetar este şi ea greu de pus în operă, deoarece, deşi mai prudentă, tot consumă peste 11% din PIB. De menţionat că această ultimă propunere arunca în discuţie ideea unui raport mai rezonabil, din perspectivă socială, între cel mai mare şi cel mai mic salariu de 1 la 15, şi renunţa la cei peste 110 coeficienţi de ierarhizare, în favoarea unei grile mult simplificate.
Este evidentă nevoia de a scoate România din teritoriul statelor unde salariile prea mici aprind, întreţin şi intensifică apetitul pentru corupţie. Din păcate, dincolo de orice iluzie întreţinută de unii vorbitori competenţi pe orice alt domeniu în afara economiei, nu se pot mări salariile dincolo de un nivel de suportabilitate. Va trebui să înţelegem că soluţia imediată este creşterea economiei în viitor, timp de mai mulţi ani, cu un ritm anual de peste 5%. Doar aşa economia va rula mai mulţi bani şi bugetul va încasa suficient cât să aducă salariile către un nivel european. De altfel, soluţia imorală propusă de Victor Ponta, cea cu legalizarea şpăgii, nu a fost altceva decât recunoaşterea incapacităţii actualului buget de a susţine o majorare salarială a corpului medical de aşa manieră încât să reflecte corect şi decent efortul şi performanţele profesiei. În esenţă, Victor Ponta a aruncat în joc toate atuurile pomenilor electorale, chiar dacă, din disperare, a făcut-o mai devreme, de teama alungării sale de la guvernare, cu speranţa că nu se vor şterge din memoria colectivă. Avântul tineresc al majorărilor salariale a mers până la cota maximă permisă şi promisă de economie. Mai mult nu prea se poate.
Se revarsă acum un şuvoi de pomeni electorale destinate anumitor caste profesionale, cărora li se promit pensii speciale. Dincolo de miza electoral, nu este exclusă nici o îngrijorare a parlamentarilor privind rezistenţa în timp a propriilor pensii speciale, discutabile din perspectiva meritului, dar trebuie să admitem că nu ar fi o premieră mondială. Apare din nou discuţia despre capacitatea unui buget limitat de a satisface toate nevoile. Dincolo de orice discuţie, să nu uităm că actualii pensionari au fost victimele tranziţiei, ale hiperinflaţiei de război civil din primii 15 ani de capitalism şi şi-au văzut spulberate toate economiile de către o bancă de stat care „plătea“ o dobândă de 16%, când inflaţia era de 200%. Cu alte cuvinte, guvernanţii, oricare ar fi ei, au o obligaţie morală să susţină un nivel decent de pensie pentru nişte oameni care simt că au fost într-un sens direct prădaţi de sistem şi, ca atare, pot fi învinşi de nostalgia egalitarismului. Este o masă de manevră periculoasă prin mărimea ei, dacă aici s-ar înfiripa vreun partid radical.
Dar o reformă a salarizării nu înseamnă doar spulberarea unor grile complicate şi aplicarea unor coeficienţi de creştere. Este un exerciţiu de cuantificare a nevoilor sociale, de redistribuire a forţei de muncă, de redefinire a serviciului public şi de evaluare a capacităţii administraţiilor locale de a plăti facturile de salarii din parohia proprie. Aşa ceva nu poate fi făcut peste noapte, în trei luni, aşa o revoluţie trebuie gândită atent înainte de a o lansa în discuţie. Mai mult, chestiunea reglării Legii salarizării trebuie rezolvată prin acord politic, cu calm, echitate şi în contextul logicii sociale şi economice. Nicio ţară europeană nu şi-a redefinit politica salarială în prag de alegeri, sub biciul nevoii de a câştiga, fie şi prin comentarii publice, niscaiva capital electoral. Asta, dacă vrem să obţinem, la capătul exerciţiului, o reformă europeană a salariilor în mediul public, atât ca substanţă, cât şi ca valoare de întrebuinţare. În fond, ce riscăm? Să privim cum un parlament încins de febra alegerilor împrăştie salarii mari şi, apoi, să contemplăm incapacitatea viitorilor guvernanţi de a le plăti.