De același autor
Valul de dezamăgire față de șeful statului-avocat al trustului Intact a aruncat o nemeritată umbră asupra evenimentului la care acesta a participat după declarațiile mult criticate. Întâlnirea din aula BCU trebuie luată în considerare atunci când vorbim despre ceea ce devine o piatră de hotar a mandatului prezidențial. Discursul de la intrare și cel dinăuntrul sălii respective trebuie văzute ca un tot. Între cele două putem vorbi despre o paradoxală coerență, inclusiv una a inadecvărilor. Inadecvările prezidențiale au fost atât de evidente, înduioșătoare chiar, încât ne pot face să credem că Iohannis nu a urmărit câștiguri de imagine pe zone de electorat foarte diferite, așa cum putea părea la prima vedere. A dorit să ne arate cum concepe rolul său instituțional în contextul unei guvernări pe care o girează politic.
Astfel, declarația despre cazul ANAF-Antene este o exemplificare a unui președinte-jucător care discută cu „factorii de decizie“, la care a găsit „deschidere“. Ceea ce e un fel de a spune că își asumă implicit, după mai bine de un an de mandat, influența de tip prezidențial asupra acestor „factori de decizie“. Diferența față de fostul „președinte-jucător“ este astfel de stil, poate și de temporalitate: dacă Traian Băsescu părea că vorbește înainte de a acționa, iată-l pe Klaus Iohannis anunțând că deja a intervenit, că situația e sub control. Metoda este aceea a „discuțiilor așezate și calme“ care duc la „soluții convenabile“. Aici nu este vorba numai despre un anumit caz, ci despre metoda lui Iohannis-jucătorul, pe care acesta ne-o prezintă într-un remarcabil exercițiu de transparență.
Ipoteza cea mai probabilă e că intervenția publică de la BCU devenea obligatorie, după ce șeful statului constatase „deschiderea factorilor de decizie“, adică își folosise autoritatea prezidențială pentru a se interesa îndeaproape de această speță. Între „a te interesa“ și „a interveni“ e o apropiere periculoasă, dar în oricare dintre interpretări e clar că declarația prezidențială, aparent greu de înțeles, este prețul plătit pentru a dezamorsa un posibil scandal care s-ar fi produs dacă se afla că președintele „s-a interesat“ sau „a intervenit“ în acest caz specific. Iar scandalul ar fi fost cu atât mai grav, cu cât unii puteau spune că a favorizat Antenele, alții că, din contra, s-ar fi răzbunat pe acestea, după câte a înghițit în campania din 2014. Fiecare parte a publicului (să spunem cea favorabilă Antenelor și cea care le detestă) ar fi fost majoritar tentată să adopte acea interpretare care îi era defavorabilă președintelui. Dezamorsând acest risc, Iohannis și-a dezamăgit mulți susținători, dar a evitat o situație și mai dificilă.
Din povestea asta reținem că avem un nou tip de președinte-jucător, un Iohannis mai activ, care face erori, care e mai atacat. Adevărata știre e ieșirea domniei sale din universul artificial aseptic pe care și-l crease. Cu această ocazie a putut vedea cât de fragilă e situația unui responsabil politic fără profil clar, deci limitat la susținători de conjunctură.
Din acțiunile prezidențiale inedite a făcut parte participarea la un eveniment civico-politic neuzual, intitulat Primăvara politică a societății civile, organizat de Inițiativa România. Dacă facem abstracție de declarația prealabilă, discursul său ar fi putut fi momentul ideal de a se profila, de a-și da o identitate în raportul său cu România reală, cu partea de societate care îl votase, cu cei care astă-toamnă l-au ajutat să schimbe guvernul. Și asta cu atât mai mult, cu cât cadrul ales nu era cel mai comod: vorbitorii nu erau cunoscuți ca mari susținători ai săi, de altfel, aceștia l-au criticat implicit sau explicit. Dar discursul prezidențial a fost reprezentativ pentru ambiguitatea de fond în care se află Iohannis.
Pe de o parte, s-a instalat în fruntea sistemului politic și astfel teoretizează și respinge „nerăbdarea de a schimba ceva“, apără partidele care ar fi făcut „primi pași“, pledează pentru „înțelegere, dacă nu consens, cel puțin o abordare comună“. Deși recunoaște că „alegerile în două tururi de scrutin sunt mai potrivite“, crede că nu e momentul, cerând „un pic de răbdare, și cu politicienii, și cu alegerile“. Venind să vorbească la un eveniment organizat în sprijinul alegerilor locale în două tururi, Iohannis parcă a vrut să inhibe orice speranță a participanților. A reușit chiar să arunce în inadecvare discursurile ulterioare care au argumentat măsura în care alegerile într-un tur au efecte nedemocratice în contextul românesc. Dar inadecvarea acestora cu discursul prezidențial venea tocmai din inadecvarea discursului prezidențial față de logica întâlnirii, inclusiv prin utilizarea unei retorici tip Iliescu-Năstase din anii ’90.
Pe de altă parte, această retorică e în stridentă contradicție tocmai cu mandatul schimbării primit de la alegători în 2014. În aceeași intervenție, aceștia au primit drept premiu de consolare faptul că Iohannis vorbește despre „revoluție de jos în sus“, „înnoirea clasei politice“ care „înseamnă o revoluție pașnică“ și chiar despre „un partid nou“.
Teoretic, valul de critici din aceste zile îl poate face pe președinte să iasă din aceste contradicții, să asume mandatul prezidențial și să răspundă nevoii de schimbare. Lipsa sa de luciditate în a-și alege prietenii și a-și combate adversarii mai poate fi depășită, dar a devenit clar că în acest an electoral își joacă întregul mandat prezidențial. Vom vedea repede dacă poate juca mai bine.