Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



O distincție a lui Epictet
2016-03-01
6
Nu cumva ministrul Educaţiei inventează proiecte, legislație, reforme majore, numai ca să uităm că i s-a cerut anularea doctoratelor lui Ponta, Oprea și asociații? Nu cumva vrea să-l prindă noiembrie cu aceștia și alții ca el în continuare doctori?

 

Stoicismul (vezi Manualul lui Epictet) obișnuia să facă o distincție etică importantă între ce­ea ce ține și ceea ce nu ține de noi înșine. Sun­tem judecați moral pentru primul tip de fap­te, nu și pentru cel de-al doi­lea. De asemenea, greșim dacă le confundăm practic: fie a trata pasiv și fatalist ce­ea ce depinde de noi înșine, fie a acționa într-un domeniu care nu depinde de voința noastră, ca și când ar fi su­pus acesteia. Putem aplica aceas­tă distincție și la poli­ti­că, în particular, la politica ministrului Educației, Adrian Curaj. Vom constata că domnia sa este într-o dublă eroare etică: acționează în domenii ca­re, într-o mare măsură, sunt în afara po­si­bi­lității sale de acțiune și, invers, nu acționează decât insuficient și formal acolo unde ac­țiunea sa ar fi decisivă.

 

Aparținând unui guvern tehnocrat, fără sus­ți­nere politică clară, și cu un mandat redus, de un an (din care deja au trecut trei luni), pare o evidență că ministrul Adrian Curaj ar trebui să evite să se angajeze în reforme răsco­li­toa­re ale educației naționale. Căci, dacă nu vei avea timp să aplici nimic din ceea ce propui, e inutil să faci planuri de schimbare drastică a învățământului gimnazial, de pildă, regru­pând științele „clasice“ într-un fel de mănun­chiuri bizare, de tip „științele vieții“ (produsul corcirii dintre fizică, chimie și biologie), sau să transformi istoria în „educație pentru so­cie­ta­te“. Nu discut despre calitatea în sine a aces­tor planuri (care mi se pare dubioasă), dar to­tala lor inadecvare la condiția provizorie a aces­tui ministeriat le discreditează din start.

 

Pe de altă parte, ministrul e inactiv sau con­cepe numeroase chichițe birocratic-legislative care întârzie acțiunea, atunci când este vorba despre lucruri asupra cărora are controlul. Ni­mic, dar absolut nimic nu-l împiedica să re­zol­ve deja problema doctoratelor plagiate ale unor demnitari, în special ale lui Ponta, Oprea, Tobă etc., în sensul anulării lor. Mi­nis­trul a făcut însă totul pentru a nu acționa în acest sens. A desființat Comisia de etică a CNATDCU, în loc să-i revoce componența moștenită. A păs­trat Consiliul CNATDCU așa cum îl lăsase Guvernul Ponta, umflat ca număr de membri (de la 20 la 45) și dominat de cei care nu voiseră să-și asume concluzia Co­misiei de etică a Universității din București, potrivit cu care doctoratul lui Victor Ponta nu era decât un plagiat ordinar. A propus, fără să fie nevoie, un nou cadru legal pentru sus­ținerea și revocarea doctoratelor, împingând cea mai mare parte a răspunderii asupra uni­versităților. E un cadru care, așa cum a arătat fostul ministru al Educației Mircea Miclea, es­te inutil, greoi, birocratic și mare consumator de timp. Bine că, deocamdată, acest cadru n-a fost adoptat prin OUG, așa cum se auzea, ceea ce sugerează că încă nu și-a convins pre­mierul. Între timp, s-a produs „de la sine“ ceea ce n-avea cum să nu se producă, având în vedere menținerea în mare a vechii com­po­nențe a CNATDCU: rectorul Universității „Ba­beș-Bolyai“, prof. Ioan Aurel Pop, a fost ales președintele CNATDCU. Or, Ioan Aurel Pop era membru al CNATDCU și în 2012, în ziua fa­ti­dică a reorganizării sale intempestive de mi­nistrul de atunci, Liviu Pop, numai pentru a împiedica instituția de a da verdictul de pla­giat în cazul Ponta. Spre deosebire de alți co­legi ai săi, profesorul Pop s-a declarat de acord cu reorganizarea CNATDCU, declarând că ea „era necesară“. Așadar, în loc ca actua­lul ministru să revoce un CNATDCU mizerabil, care și-a pătat onoarea academică, devenind părtaș la plagiat și la blocarea unor decizii legale, el a făcut totul ca instituția să-și con­tinue o existență păgubitoare într-o compo­nență și sub o președinție dubioase din punct de vedere al eticii academice.

 

Întrebarea este dacă ministrul este doar un ig­norant al distincțiilor stoice. În acest caz, câ­teva ore de lectură l-ar lămuri. Ar fi mult mai rău dacă ministrul procedează astfel cu in­tenția de a deruta opinia publică trimițând-o pe piste false. Nu cumva inventează proiecte, legislație, reforme majore, numai ca să uităm că i s-au cerut câteva lucruri simple și clare, printre care esențial ar fi fost: anularea doc­to­ratelor lui Ponta, Oprea și asociații? Nu cum­va vrea să-l prindă noiembrie cu aceștia și alții ca el în continuare doctori?

 

Nu-i nevoie să-i cerem ministrului Curaj să-l citească pe Epictet. Dar putem să-i spunem că acțiunile sale seamănă tot mai bine cu o deturnare a adevăratei reforme. Cică, pentru a fi în pas cu vremurile, aceasta trebuie să fie „centrată pe elev“. Fie: Dar nu „s-ar centra pe elev“ orice dascăl care i-ar putea spune acestuia într-o zi: dacă plagiezi și copiezi, nu vei scăpa nepedepsit în țara asta, nici dacă într-o zi vei ajunge prim-ministru? //

TAGS : Andrei Cornea plagiat curaj educatie reforma miclea CNATDCU Ioan Aurel Pop
Recomandari
Comentarii
Liviu din Timisoara 2016-03-03
Buna ziua, domnule Cornea. Daca istoria ar fi predata cam asa cum este scrisa " Cetatea antica" ( Fustel de Coulanges ) , care EXPLICA fenomenul istoric, nu se rezuma doar la o insiruire de ani si evenimente, ar fi foarte posibil sa placa elevilor.Am avut un astfel de prof de istorie care m-a facut sa o indragesc. Daca latina ar fi predata nu ca o insiruire de reguli gramaticale- de care, pe drept cuvant, prea putini au nevoie - ci strans legata de lingvistica romana, inrudirea dintre limbile romanice si influenta asupra gandirii in Europa , ar fi toate sansele sa placa, sa fie ceruta. In ceea ce priveste" stiintele vietii" da, va asigur ca cheia cercetarii sta exact in interdisciplinaritate, in corelare. Va pot spune in totala cunostinta de cauza ca programele intre matematica, fizica, chimie si biologie, in invatamantul preuniversitar, sunt total necorelate. In plus, fiecare dintre aceste discipline considera ca bietul elev trebuie sa fie doxa de materie. NU se optimizeaza resursele elevului si, NICI PE DEPARTE, NU SE ARE IN VEDERE INVATAMANTUL VOCATIONAL, despre care se tot bate toba de ani si ani ... In schimb, am observat nu profesori, prin cancelarii ...ci functionari la catedra ...IN PRIMUL RAND PREOCUPATI DE SALARII ... de parca cei 25 de perechi de ochi si de creiere ar avea o vina ... Eu cred ca cel mai corect ar putea fi Bacalaureat la romana si istorie ....cu EXAMENE DE ADMITERE IN FACULTATI, LA 3 probe, cu scoli postilceale si de meserii, pentru cei care nu devin studenti. Studentul de azi si-a perfectionat tehnicile de a fura examenele nu de a profita de imensa oportunitate a informarii, pe care generatia mea nu a avut-o.
Florin 2016-03-03
Ce mai, e prosti toti...

Dar mai trebuie dovedit si ca cititul cartilor, fie si de Epictet, schimba comportamentul.
Marius Nicolescu 2016-03-02
Ministrul Curaj este ultimul dintr-o serie de personaje care au facut posibila frauda (ele) nerusinate si contestate de o pleiada de PSD-isti, incepand cu A. Nastase (intelectualul) si terminand cu semidoctii Dragnea si L. Pop. Domnul Curaj este nemotivat in privinta retragerii plagiatului marca Ponta deoarece, daca ar face-o, ar trebui sa-i raneasca pe gealul Oprea, gealul interesului national, dar mai ales ale colegului de Guvern, ministrul Toba. Ce mi se pare ciudat este faptul ca Toba si Curaj par a fi fost plantati in Guvernul de tehnocrati de catre comunistii din PSD. O alta explicatie nu gasesc. Sa-i spuna toata lumea buna de la GDS ca nu putem continua sa ascundem gunoiul sub pres si el sa o tina cu raspunsuri intentionat absurde mi se pare ca ma indreptateste sa gandesc astfel.
Bogdan 2016-03-01
Orice s-ar face,e ste oricum deja prea tarziu pentru inca o generatie (doua decenii) si, masurile formale, nu elimina a doua mare problema a universitatilor romanesti : un mediul intelectual infect, inexistent, relatii injositoare si penibile intre studenti si profesori, grupuri clientelare, antimeritocratie, o lipsa de cultura a dezbaterii la subiect, nu tipat, gelozii micine de grup, in fine un mediu complet destimulant intelectual.
Vasile Popa 2016-03-01
Nu este vorba doar de Ponta, ci de o invazie a industriei de doctorate care se intinde pe cateva decenii si care cuprinde prea multe persoane de vaza. Ponta reprezinta doar varful iceberg-ului. Ca orice cancer metastazat, nu mai e nimic de facut, mai ales daca cei ce trebuie sa actioneze se simt cu musca pe caciula. In nici un caz un ministru temporar fara nici o sustinere politica nu poate zdruncina barca.

Ponta s-ar simti discriminat daca nu s-ar anula toate doctoratele plagiate. Ori se verifica toate doctoratele ori nici unul. Ar fi o munca sisifica, pentru ca ar trebui comparata cu literatura de la acea vreme, in fiecare an diferita, iar literatura stintifica romana si straina nu este digitizata in mare parte. Ori pot fi controlate doar doctoratele pentru care exista reclamatii, ceea ce ar confirma zicala "hotul neprins e negustor cinstit".

Dl. Curaj ar putea doar sa taie nodul gordian prin anularea tuturor doctoratelor din ultimii 50 de ani sa zicem. Ceea ce iar nu ar fi drept.
profesoru 2016-03-01
Articol foarte bun.
Curaj este membru al academiei înfiinţate de Oprea (ASSN), de unde primea indemnizaţie. Nu ne putem aştepta la nimic bun din partea lui. Va apăra prin orice mijloace fabricile de doctorate şi pe cei acuzaţi de plagiat. Inclusiv prin diversiuni cu proiecte de reformă a învăţământului.
E binevenit un articol care atrage atenţia asupra acestui personaj.
Total 6 comments.
4192
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori