De același autor
Oricât ar încerca diverși să arunce în derizoriu marile semne de întrebare ce planează asupra motivării Curții Constituționale - cea mai serioasă fiind inexplicabilul caracter retroactiv pe dosarele în curs și, parțial, pe cele cu condamnări definitive -, oricât s-ar strădui să minimalizeze efectul anulării probelor, adevărul este că lupta anticorupție, dacă ne rezumăm numai la ea, va fi serios frânată. Duritatea loviturii aplicate DNA și DIICOT se va vedea după ce dosarele vor fi chelite de probele declarate neconstituționale – avocații deja au intrat în acțiune – și instanțele vor da achitări. Teoria că interceptările telefonice, electronice și ambientale, filajele și infiltrarea agenților sub acoperire în clanurile mafiote, de exemplu, nu atârna greu în construcția unui dosar este o diversiune. Una inabilă. Probele sunt interconectate, se susțin unele pe altele, ca la castelele din cărți de joc, tragi una, se poate dărâma totul. Ni se tot argumentează că judecătorii vor decide de la caz la caz, că unele probe vor fi lovite doar de blânda nulitate relativă, că poate se va opera un recurs în interesul legii, că, una peste alta, dracul nu-i așa de negru. Comparativ cu ce nu-i așa de negru? Au făcut cumva apărătorii drepturilor omului vreo evaluare? Te pomenești că da. Poate d-aia și atâta generozitate la retroactivități. Orice ar pretexta, justiția a primit un bocanc în coaste. Sub preșul nobilelor intenții asta se ascunde. Daniel Morar înțelege prea bine cum devine treaba și subtilitatea poveștii. Cine va profita e lesne de văzut, după cei care jubilează din clasa politică și presă. Dar să nu vorbim de funie în casa acoperiților.
Ordonanța de Urgență avizată de CSAT și promulgată de guvern operează numai pentru viitor, așa cum s-ar fi cuvenit să facă și Decizia CCR, iar soluția este una tranzitorie, avaria fiind evidentă. Și nu e una s-o rezolvi cu Enel-ul. O reașezare de sistem de anvergura asta nu se face pe picior fără riscul de a ateriza din lac direct în hazna. Principalele chestiuni țin: 1) de profesionalismul și integritatea viitorilor polițiști judiciari și procurori care vor trebui să învețe la locul de muncă să facă pe spionii, așa cum au văzut prin filme și 2) de siguranța/confidențialitatea informațiilor obținute. Există vreo garanție că puzderia de domni transferați de la Ministerul de Interne sau procurorii de la Parchetul General care vor butona aparatura și vor planta microfoane prin case nu vor călca în picioare faimoasele drepturi ale omului? Că probele astfel obținute nu vor ajunge tot la hulitul SRI sau, mai grav, direct la infractori, pentru a fi folosite la vreun șantaj sau „scurse“ pe la diverse surse? Dar dacă în provincie interceptările vor încăpea pe mâinile vreunui procuror sau polițist (MAI fiind dintre instituțiile cele mai reformate, precum bine se știe de 26 de ani încoace), care se bate pe burtă cu interlopii și gulerele albe? Să vezi atunci „respectarea intimității“! Cine va supraveghea toată afacerea, sub controlul cui se va afla ea? Al procurorului-șef, numit politic, vreo clonă a lui Nițu? Deocamdată, ni se spune că sub autoritatea șefului ÎCCJ (Liviei Stancu i se termină mandatul acum, în primăvară). Vom vedea ce zice și onor parlamentul, că acolo se modifică legile și ordonanțele. Deocamdată, în loc de o ureche elefantină pare că ne-am procopsit cu mai multe și mai sprințare.
Totul e o peticeală dictată de împrejurări. Ministrul Justiției, Raluca Prună, a făcut și ea ce-a putut în condițiile date pentru a opri deșirarea întregii țesături. Nu e însă deloc clar dacă vom asista la o echilibrare a raportului de forțe în interiorul sistemului - SRI versus organele de urmărire penală -, a raportului dintre puterile statului sau la o răsturnare completă a acestuia în favoarea marelui partid al borfașilor, cel care nu contenește să lupte pentru a se elibera de lanțurile anticorupției.
Partea proastă e că toate aceste reașezări, inclusiv ordonanța, vor ajunge la parlament, care va găsi niște „soluții“ după chipul și asemănarea lui. Prin penali și cozile lor de topor, parlamentarii au încercat mereu să taie ghearele DNA, ale procurorilor în general. În schimb, n-au vrut/putut niciodată să controleze SRI, deși îl înjurau din greu, la pachet cu „stăpânul inelelor“ Traian Băsescu. Dar lătratul vioi împotriva serviciilor face probabil parte din fișa postului, ca mijloc de acoperire (unii dintre cei mai mari clănțăi împotriva Securității s-au dovedit a fi turnători zeloși). Nu de teama SRI mureau aleșii, firesc, din moment ce unii semnau acolo pe ștatul de plată, nu în el doreau să lovească, ci în DNA. Iată că le-a venit din nou vremea. Decizia CCR le-a oferit un minunat prilej pentru a reîncepe răfuiala, de data aceasta sub pretextul, îl auzim deja pe la televiziuni, că DNA are și mai multă putere decât înainte.
Cum sub intențiile așa-zis bune și democratice ale politicienilor români se ascunde adesea un interes personal sau o frustrare chinuitoare ca hemoroizii netratați, e suficient să te uiți la marile spirite înfrățite în chestiunea Deciziei CCR. Descoperitorii pe stil nou ai drepturilor omului penal, că de drepturile omului de rând i-a durut în coadă până să dea acoliții lor nas în nas cu procurorii, cântă la unison aceeași partitură. Tăriceanu ne povestește cum „drepturile și libertățile cetățenilor au fost încălcate și au existat grave derapaje democratice“, ceea ce a dus la „un regim autoritar, de dictatură, un regim de abuz, lucru confirmat de decizia Curții“. Regimul cu pricina era, bineînțeles, al lui Băsescu. Care, n-o să credeți, dar îi dă dreptate. Lui și Antenei 3. Cam așa arată reașezarea sistemului, partea care se vede. De cealaltă, nicio grijă, are cine să se ocupe. Că tot a devenit SRI organ de cercetare penală specială.