Pe aceeași temă
O antologie aparte a publicat la finele lui 2015 poeta Ruxandra Cesereanu, cunoscută pentru proiectele ei colective curajoase, provocatoare și uneori extravagante. Această carte cu un titlu lung și întortocheat - Moods & Women & Men & Once Again Moods. An Anthology of Contemporary Romanian Erotic Poetry (Tracus Arte / Calypso Editions USA, 2015) - este o selecție de poeme cu tentă erotică, cerute de la 70 de poeți români din toate generațiile și de toate orientările stilistice, în vederea unei ediții numai în limba engleză. Concepută pentru spațiul american, antologia vrea să dea seamă despre bogăția și diversitatea unei producții literare care ocupă în continuare un loc preeminent la români. Așa cum preciza într-o prefață bine informată cel de-al doilea îngrijitor al antologiei, Margento (pseudonimul literar al poetului Chris Tănăsescu), poezia românească contemporană se deosebește de cea engleză, franceză sau americană, are propriul ei trecut impregnat de o clasicitate tradiționalistă, dar mai ales are propriul ei prezent, marcat de cicatricile comuniste și de anomia post-comunistă, ca și de nihilismul neo-liberal actual, e „fericită în iad și blazată în paradis“. Cei (numai) 46 de poeți care au dat curs invitației, toți nume recunoscute, sunt succint și bine caracterizați de același Margento și sunt grupaţi în antologie în capitole cu subtitluri grăitoare în sine: Songs of Songs, Discontinuous Blues, Semiotics of Eros, Eruptive Mythologies, Little Endless Suavities, Anecdotal Fields and Playgrounds, Brave Insolences și Cynism and Neurosis. Dacă frunzărești antologia, constați cu ușurință calitatea coerentă a traducerilor, în ciuda faptului că sunt semnate de profesioniști diferiți între ei, americani și români. Dar nu poți să nu te uimești de puținătatea textelor cu adevărat erotice din carte: cele mai multe sunt poeme de dragoste, senzuale sau melancolice, și puține își asumă riscul unui erotism nemascat, ca și cum poeții români încă ar avea reticențe față de o zonă care le-a fost interzisă prea multă vreme. Să fie poeții români la o vârstă culturală care nu le permite încă experiența completă a erosului? Să fie poeții români mai pudibonzi decât colegii lor din alte timpuri și din alte spații față de acest sentiment bulversant și fundamental? (Magda Cârneci)