De același autor
1. Tot mai des auzim în ultimul timp, cântat la noi, pe diferite voci și cu diferite cuvinte, ceea ce am putea numi „prohodul Europei“. Coriștii, ce-i drept, sunt numeroși și nu mereu în acord între ei; cuvintele le sunt diferite – uneori cu aparențe mai rezonabile, alteori mult mai puțin, iar motivele care i-au reunit în cor merg de la îngrijorare reală și interogații rezonabile și oneste, până la resentiment și mimetism și ignoranță. Dar în esență, pusă pe o cantilenă ce intonează eșecul, neputința și declinul, avem o singură temă mare cu multe variațiuni: Europa e pe ducă.
Privind mai îndeaproape – în presa noastră on- și offline, pe forumuri și bloguri, pe rețele și la TV –, cred că distingem în această temă principală cel puțin următoarele patru teme subordonate:
- Tema declinului civilizațional cu corolarul analogiei cu sfârșitul Imperiului Roman și cu invazia barbarilor, în contextul crizei imigranților și al actelor de terorism islamic;
- Tema abandonării principiilor creștine (sau „iudeo-creștine“) și a acelor principii morale, în general, care „au făcut Europa“, inclusiv principiul național;
- Tema (foarte dragă intelectualilor români) a nocivității profunde a așa-zisei „corectitudini politice“, care ar produce o cenzurare a adevărurilor inconfortabile;
- Tema fie a „imbecilității“ liderilor UE, a birocrației „stupide“ de la Bruxelles, fie aceea a unei mari „oculte“ mondiale, care, incapabilă sau nevrând să apere Europa de terorism și alte pericole, conduce la decreștinarea, deznaționalizarea, islamizarea etc. țărilor europene și, în general, la distrugerea Occidentului.
Sunt reale pericolele enunțate de aceste teme secundare, cât și de tema principală spre care ele converg? Să începem prin a nota că mai toate civilizațiile și epocile - de la babilonieni și egipteni până la medievali și la oamenii secolului XX – au invocat constant declinul, chiar și în momente pe care, retrospectiv, le vedem dinamice și aflate în plin progres. Sub diverse forme, străvechea arie mundus senescit a fost cântată asiduu și pretutindeni.
În acest context, împotriva profeților Apocalipsului să avem curajul să afirmăm un fapt: niciodată în istoria ei Europa nu a fost mai prosperă, mai pașnică, mai unită, mai liberă, mai dreaptă, mai generoasă decât este în aceste decenii scurse de la căderea comunismului. (Iar afirmația, în particular, este valabilă și pentru România de azi, în raport cu cea din trecut.) Evident, „mai“ este un comparativ; nu pretind că Europa are acele calități în mod absolut și nici măcar într-o cantitate suficientă. Suntem mai prosperi, dar nu îndeajuns; suntem mai liberi, dar există încă nelibertate și nedreptate destule. Prosperitatea în raport cu trecutul e uriașă, dar e distribuită foarte inegal național și social. Și așa mai departe. Totuși, cei care cântă aria decadenței sunt datori să ne arate de unde am decăzut și care Europă din trecut poate fi considerată azi modelul și zenitul spre care să ne ridicăm privirile admirativ. Măcar romanii din vremea lui August se considerau decadenți, în raport cu Roma republicană, iar romanticilor li se părea Evul Mediu un summum de civilizație. Dar noi ce vom spune similar? Când a fost Europa (sau măcar o parte a Europei) mai presus decât e ea în zilele noastre, nu într-un domeniu limitat sau altul, ci în general? Ce să invocăm? Secolul al XIX-lea cu ridicolele (pentru noi azi) competiții dintre națiuni, cu mizeriile revoluției industriale, cu colonialismul și rasismul? Secolul al XVIII-lea cu ororile Revoluției Franceze? Secolul al XVI-lea cu arderea vrăjitoarelor și războaiele religioase? Evul Mediu cu masacrarea catarilor și catastrofa Ciumei negre? Că doar nu ne vom referi la perioada 1914-1991, numită de unii „războiul civil european“ – cu două războaie mondiale, cu Holocaustul și Gulagul?
2. Oricât de plauzibilă le-ar părea unora analogia dintre Europa de azi și Imperiul Roman târziu (sec. III-VI), ea are puține argumente științifice care s-o susțină. Mai întâi trebuie spus că Imperiul târziu (începând cu Dioclețian, apoi Constantin și până la Iustinian) a fost o despoție rigidă, foarte ierarhizată, având în frunte un împărat considerat divin sau cvasi-divin. Era o despoție care impunea totalitar nu numai obediența politică, dar și ortodoxia religioasă (Conciliile ecumenice). Ea îi persecuta intens pe heterodocșii creștini, pe evrei, pe manihei și pe păgâni. Fanatismul și intoleranța erau înfricoșătoare. (Unul dintre principalele motive ale iuțelii cu care arabii au cucerit în sec. VI Siria, Palestina, Egiptul și nordul Africii a fost dorința populațiilor creștine heterodoxe de a înlătura apăsarea grea a Imperiului Roman, acceptând regimul mult mai tolerant, și religios, și fiscal, al Califatului.) Nimic din toate acestea asemănător cu Europa de azi. Cei care, azi, asociază declinul Occidentului de amploarea relativismului și a laxismului moral ar face bine să nu se uite, pentru exemple, la Imperiul târziu, ci mai curând la epoca lui August; doar că atunci Imperiul era la apogeu și mai avea de trăit patru secole. Dar - se zice – nu sunt migranții musulmani de azi echivalentul barbarilor de odinioară? Așa cum aceia au distrus Imperiul Roman în urma invaziilor lor, nu vor distruge aceștia Europa?
Dincolo de orice, căderea Imperiului Roman (de Apus) se explică prea puțin prin invaziile barbarilor, care mai degrabă au profitat oportunistic de slăbirea autorității imperiale, pentru a înființa regate barbare (ale ostrogoților, vizigoților, francilor, vandalilor). De altfel, conducătorii acestor regate, precum Theodoric orstrogotul sau Genseric vandalul, nu numai că nu au distrus instituțiile și „dispozitivele“ romane, dar le-au și protejat și le-au restaurat. Problema lor, în ochii romanilor, era că erau „eretici“, arieni, nu că erau germanici. Originea germanică a unor mari generali, precum Aetius și Stilicho, nu i-a împiedicat să treacă drept „ultimii romani“. Cauzele declinului general al lumii antice au fost, probabil, interne și structurale: în pofida marilor sale succese, această lume n-a reușit între sec. I î.e.n. și sec. I e.n. să treacă pragul spre o revoluție industrială și tehnologică, așa cum s-a întâmplat în Europa în sec. XVIII: „motorul uman“, alimentat de munca sclavilor, a rămas determinant în „mixul energetic“ de care dispunea societatea, limitând drastic posibilitățile de creștere. Or, stagnarea duce inevitabil la declin, cu atât mai mult, cu cât numărul sclavilor nu putea fi crescut indefinit. Cum s-a ajuns aici? Unii istorici cred că dispariția libertății civile și chiar caracterul extensiv al muncii sclavilor în Imperiul Roman ar fi blocat orice interes practic pentru inovația științifică și tehnologică. Dacă acest lucru e adevărat, declinul Occidentului și Europei se va instala numai când acestea vor deveni incapabile de inovație tehnologică și științifică, dar și socio-politică, renunțând la libertate. Ceea ce nu-i cazul acum.
3. Trăiește Europa de azi o criză a valorilor, o descompunere morală asociabilă mai mult sau mai puțin decreștinării, deznaționalizării, abandonării valorilor familiei tradiționale, așa cum se strigă de zor mai ales dinspre politicienii populiști și cei care îi cred?
Criză a valorilor? Desigur. Dar criza e mai ales un fenomen de creștere, de schimbare rapidă, nu de stagnare. Criza e mai ales creatoare în domeniile culturii, artelor și științei. Cele mai fertile epoci din istoria Europei și a lumii s-au asociat cu momente de criză a valorilor: sfârșitul sec.V î.e.n. la Atena, începuturile creștinismului în sec. I e.n. Ce altceva a fost Renașterea decât o mare criză a valorilor medievale? Ce altceva a fost Reforma decât o mare criză a creștinismului occidental? Cât despre „descompunerea morală“ asociată factorului religios, s-ar cuveni să reflectăm și aici cu atenție. Iată, România e o țară în care peste 90% din populație se declară creștină, în timp ce Danemarca și Olanda sunt țări unde 60-70% din populație se declară agnostică și atee. Unde avem mai multă corupție, un nivel mai jos al moralității publice, mai puțin interes și grijă pentru celălalt? În țara creștină sau în cele atee? Răspunsul e dramatic pentru apărătorii legăturii necesare dintre credință și morală. Sigur, se poate susține că la noi sunt factori agravanți: nivelul de trai încă coborât, tradiția istorică etc. Pe de altă parte, se cuvine să distingem între un ateism agnostic și sceptic, respectuos față de etică și valori, și ateismul „științific“ și militant al comunismului – în realitate, o „religie profană“ fanatică și mistică, care se închina idolatru Istoriei, Partidului și Conducătorului și considera valorile esențiale ca fiind nu general-umane, ci „de clasă“. Oricum, rămâne ca cei care leagă ateismul și agnosticismul de o prăbușire morală să aducă și argumente solide.
Cât despre spectrul „deznaționalizării“, totul ține de ce înțelegem prin „națiune“: dacă ne referim la națiunea-monolit, eternă, organică și absolut suverană, așa cum a conceput-o secolul al XIX-lea, atunci suntem „deznaționalizați“ în cadrul Uniunii Europene. Dar acest tip de națiune a generat cel puțin două războaie mondiale, ca să nu mai vorbim de alte numeroase conflicte locale, cum ar fi războiul crâncen din fosta Iugoslavie. Or, Uniunea Europeană este alcătuită din state-națiuni, care își păstrează multe din prerogativele lor esențiale, dar care au decis ca, în numele păcii și al unei prosperități comune, să renunțe la unele elemente de suveranitate națională. Iar românii cu sentimente democratice ar trebui să fie ultimii care să regrete acest proces: ce nivel democratic ar fi avut România, dacă n-ar fi fost de atâtea ori presată de instituțiile europene să se conformeze cât de cât unor reguli și principii comune? Să ne amintim fie și numai de evenimentele din vara lui 2012! Iar dacă suntem îngrijorați de terorism și criticăm pe bună dreptate serviciile din diferite țări că nu cooperează îndeajuns, cum ar putea această cooperare să funcționeze optim fără o umbrelă suprastatală cu largi atribuții, care încă se lasă așteptată? Pe scurt, națiunea în secolul XXI e altceva decât națiunea în secolul XIX sau la începutul secolului XX – mai permeabilă, mai deschisă, mai civică, mai diversă și, desigur, mai puțin suverană, în favoarea unor unități și instituții suprastatale și supranaționale.
4. Ajungem la celebra „corectitudine politică“, marota intelectualilor români. Ironic, în România ne-ar fi de folos ceva mai multă „corectitudine politică“, dacă ne referim la anumite televiziuni. Sunt unii care se plâng că nu pot ține discursuri rasiste și fasciste și nu pot nega după voie Holocaustul, fiindcă li se impun amenzi. Poate că ar trebui scutiți de amenzi, spre a nu se victimiza. Dar și ei ar trebui să renunțe la a-i mai împroșca cu sudalme pe adversarii lor, numai pentru că aceștia le denunță în termeni duri limbajul și modelele culturale. Nu contestăm, pe de altă parte, că, din dorința de a evita limbajul discriminator și insultător, având neîncetat înainte expresiile antisemite, rasiste, în general discriminatorii din trecut, s-a creat în Occident o presiune publică uneori exagerată, care limitează în practică exprimarea directă a unor opinii inconfortabile. Există, desigur – și e cazul să deplângem fenomenul –, o anumită ipocrizie publică în prezentarea situațiilor legate de minorități. Totuși, cum adesea e greu de găsit o cale de mijloc, e de preferat chiar și ipocrizia – care e până la urmă o formă de politețe - cinismului brutal și provocator. În orice caz, a compara „corectitudinea politică“ (de multe ori mai degrabă ridicolă) cu cenzura comunistă, așa cum nu se sfiesc mulți pe aici să proclame, nu-i numai total nedrept, dar pur și simplu fals. Dovada cea mai bună este că există destui critici publici și permanenți ai „corectitudinii politice“ în locurile din Occident unde ea este practicată (media, universități, edituri etc.); dar câți critici publici ai cenzurii comuniste au existat, fără a fi fost imediat închiși sau expulzați? În fapt, nu o dată este anevoie de definit ce e admisibil în discursul public pe teme sensibile și cât de greu trebuie să cântărească libertatea de expresie în raport cu respectul arătat zeilor și penaților diferitelor comunități etnice și religioase, așa cum a demonstrat-o cu asupra de măsură cazul Charlie Hebdo. Dar simplul fapt că asemenea dezbateri există arată cât de departe suntem de cenzura comunistă.
5. Românul, se știe, se pricepe cam la toate – pe bloguri, la televiziuni, pe forumuri. Acum, se pare că, precum ciupercile după ploaie, au crescut nenumărați specialiști în islam, în terorism, în imigrație și inserție socială, în conflicte civilizaționale. De unde or fi ieșit nu știm, fiindcă performanțele noastre, mai ales în domeniul bunei administrații și al bunei guvernări, dar și al educației universitare în multe domenii, rămân mediocre. Slavă Domnului, încă nu avem terorism, nici migranți, islamul e o prezență modestă, iar cu inserția socială a romilor se pare că mai mult am dat de lucru DNA. Se pare însă că toți acești „specialiști“ știu mai bine totul și ei ne spun că liderii occidentali de la putere „nu fac nimic“, că sunt „idioți“, „vânduți“, „socialiști“ și așa mai departe. Sau ne explică cum ar fi procedat ei, căci modele se pare că au găsit: Orbán, Le Pen, Putin, ba și Trump. Asta ca să nu mai vorbim despre modelele celebre din trecut...
Am putea spune, desigur, că mulți dintre liderii europeni mainstream nu au făcut destul în chestiunea crizei imigranților, mai ales că nu au anticipat corect unele evenimente. Am putea spune iarăși că serviciile de informații au dat câteva rateuri serioase. Și așa mai departe. Dar e necesar să vedem și cealaltă față a monedei: se pare că un număr foarte mare de atentate a fost dejucat de-a lungul anilor. Succesele nu sunt contabilizate de opinia publică, fiindcă presa se ocupă numai de dezastre. Apoi, dacă s-ar cheltui mai mult pentru serviciile de informații, dacă s-ar cheltui mai mult pentru apărare în general, lupta cu ISIS s-ar fi încheiat deja de ceva vreme. Fapt este că SUA nu s-au implicat decât relativ modest în Siria, iar Europa e foarte puțin prezentă, deși interesul ei ar fi fost major. De ce? Fiindcă, în general, popoarele Europei sunt reticente în a cheltui pe armate și expediții militare costisitoare. Este, știm de la Tocqueville, o trăsătură a democrațiilor să recurgă cu greu și târziu la arme. (A făcut-o, în schimb, Rusia.) Dar când recurg totuși, ele ies victorioase. Pentru reticență, așadar, nu liderii politici sunt de acuzat, ci popoarele nu foarte pregătite să-și deschidă buzunarele. Cât despre teoriile conspirației, aici vom tăcea, fiindcă orice am zice nu are niciun efect asupra producătorilor lor.
6. În rezumat, ar trebui să nu ne lăsăm atrași de sirenele Apocalipsului european. Ele nu fac decât să ne demobilizeze, să renunțăm la a mai găsi soluții punctuale pe motiv că ne lipsește soluția globală, ne invită să ne supunem unui destin prezentat ca implacabil, să pierdem încrederea în instituțiile noastre sau, mai rău, să le urâm de-a dreptul. Unii, precum Vladimir Bukovski, fostul dizident, și mulți alții după el au mers până într-acolo încât să pună semnul de egalitate între UE și defuncta URSS. Câtă ignonimie! Și cât neadevăr! Dar, ca întotdeauna, asemenea neadevăruri majore, dar care cuprind și unele adevăruri locale și relative sunt contagioase precum gripa.
Dimpotrivă, Uniunea Europeană reprezintă o realizare socio-politică îndrăzneață și valoroasă, pașnică, încă liberă și prosperă, iar dificultățile și ezitările sale mai vechi sau mai noi nu sunt decât firești, chiar dacă regretabile. Drumul ei este complicat, nedecis dinainte; e nevoită să găsească soluții pașnice și de compromis, acolo unde altădată se acționa manu militari. În fond, de când există istoria, nimeni n-a mai călcat vreodată pe un drum asemănător.