Cristian Ghinea, propus de premierul Ciolos ministru al Fondurilor Europene

Dora Vulcan | 26.04.2016

Dacian Ciolos l-a propus pe Cristian Ghinea, consilier de stat la cancelaria premierului, in functia de ministru al Fondurilor Europene. Ghinea ar urma sa o inlocuiasca pe Aura Raducu, care a demisionat ieri la cererea premierului.

Pe aceeași temă

 

 

Cristian Ghinea a fost fondatorul si directorul unui ONG extrem de activ in zona politicilor publice (CRPE - Centrul Roman pentru Politici Europene) inainte de a deveni in noiembrie 2015 consilier de stat la Guvern. Anterior, el a fost publicist la Dilema Veche si Contributors.

 

 

La cancelaria premierului, Ghinea a fost implicat in trei mari proiecte ale guvernului Ciolos: comisia de taiat hartii si lansarea strategiei anti-saracie si strategia pentru micii fermieri.

 

 

Comunicatul premierului: "Premierul Dacian Cioloș a înaintat astăzi domnului președinte al României, Klaus Iohannis, propunerea de numire în funcția de ministru al Ministerului Fondurilor Europene a domnului Cristian Ghinea, Consilier de Stat la Cancelaria Prim-Ministrului", informeaza Hotnews.

 

 

Aura Raducu, ministrul Fondurilor Europene, a demisionat luni din functie, la cererea premierului Dacian Ciolos. Raducu a precizat ca, desi a atins anumite obiective, s-a hotarat sa demisioneze, din cauza nemulţumirilor premierului Ciolos fata de activitatea sa.

 

Comunicatul Aurei Raducu:

"La solicitarea domnului prim-ministru, îmi depun demisia din funcţia de ministru al fondurilor europene.

 

Am acceptat să fac parte din această echipă guvernamentală cu gândul că voi reuşi să introduc o nouă abordare şi un nou tip de management în acest important domeniu al fondurilor europene.

 

Priorităţile pe care mi le-am propus la acceptarea mandatului şi pe care le-am urmat în această perioadă au fost urmatoarele:

 

1.      Finalizarea programelor 2007-2013, închiderea proiectelor, realizarea unei rate cât mai mari de absorbţie în special prin includerea unor proiecte retrospective, finanţate numai de la bugetul de stat în perioada 2007-2015;

 

2.      Realizarea de analize complexe privind impactul celor 9 ani de politică de coeziune, cu scopul eliminării problemelor şi blocajelor înregistrate, precum şi reducerea neregulilor;

 

3.      Îndeplinirea conditionalităţilor ex-ante (politici publice pentru principalele sectoare – educatie, sănătate, transport, gestionarea deşeurilor, etc.) prevăzute în cadrul Acordului de Parteneriat cu Comisia Europeană, multe cu termene depăşite; 

 

4.      Creşterea transparenței în implementarea programelor și proiectelor europene, informarea cât mai corectă a cetăţenilor privind utilizarea fondurilor europene/publice;

 

5.      Realizarea împreună cu STS a sistemului informatic integrat de gestionare a programelor și proiectelor europene (MySMIS 2014) - 2 module principale au fost finalizate, esențiale pentru depunerea proiectelor;

 

6.      Simplificarea şi standardizarea procedurilor, a acordurilor de delegare, a ghidurilor, a contractelor de finanţare, a documentelor solicitate beneficiarilor;

 

7.      O comunicare mai bună cu beneficiarii şi sprijin direct, la nivel regional şi local, prin organizarea unui sistem unitar şi profesionist de informare (helpdesk);

 

8.      Finalizarea acţiunii de desemnare/acreditare a sistemelor de management și control pe fiecare program operaţional, atât la nivelul de autoritate de management cât şi la nivel de organisme intermediare; evaluarea performanţelor înregistrate de către fiecare structură;

 

9.      Lansarea, împreună cu ministerele sectoriale, a proiectelor pentru perioada 2014-2020 (aproximativ 80% din alocarea UE);

 

10.  Demararea pregătirii proiectelor publice prin îmbunătăţirea normelor şi standardelor de pregătire a documentaţiei, realizarea unui contract de antrepriză clar şi corect pentru lucrări publice; sprijin pentru demararea unor proiecte de mare impact pentru dezvoltarea economică şi socială a ţării, ca de exemplu: linia de metrou Gara de Nord - Aeroportul Otopeni, ELI-NP, DANUBIUS).

 

Priorităţile menţionate sunt în prezent într-un stadiu avansat de implementare şi s-au concretizat prin lansarea, de către Ministerul Fondurilor Europene, a cererilor de proiecte care totalizează peste 40% din alocările programelor gestionate în perioada 2014-2020 – cinci programe în valoare totală de aproximativ 20 miliarde euro din fonduri UE şi cofinanţare naţională (Programul Operaţional Capital Uman, Programul Operaţional Infrastructură Mare, Programul Operaţional Competitivitate, Programul Operaţional Asistenţă Tehnică, Programul Operaţional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate).

 

 

S-a realizat o bună planificare a acţiunilor ce se vor desfăşura în următoarea perioadă, astfel încât se estimează încheierea de contracte de peste 800 de milioane de euro în luna mai. Se va continua lansarea de cereri de proiecte, pentru a se ajunge la 80% lansări şi utilizarea a aproximativ 1,4 miliarde euro din fondurile primite ca avans de la UE.

 

 

Mi-am dorit ca pe baza experienţei acumulate în peste 20 de ani de gestionare a programelor şi proiectelor europene, şi având în vedere schimbările dorite de societate, să ajut la întărirea capacităţii administrative a ministerului şi la dezvoltarea unei instituţii europene, capabile să asigure coordonarea şi implementarea programelor, corelarea lor cu politicile europene, cu nevoile şi programele naţionale, contribuind totodată la pregătirea României pentru Preşedinţia Consiliului UE in 2019.

 

 

Totuşi, având în vedere nemulţumirile domnului prim-ministru legate de obiectivele pe termen scurt privind activitatea mea, la cererea domniei sale, îmi depun demisia din funcţia de ministru al fondurilor europene.

 

Regret că nu am avut şansa de a duce la bun sfârşit acţiunile propusem, dar ramân un susţinător al politicii de coeziune, al principiilor europene şi al utilizării cât mai eficiente şi profesioniste a fondurilor europene pentru dezvoltarea economică şi socială a ţării.

 

Numai o acţiune sustinută şi comună, într-un parteneriat real, poate duce la realizarea schimbărilor cerute de societatea romanească.

 

Mulţumesc mult echipei cu care am venit şi care a depus eforturi în construirea unei noi abordări, precum şi celor care mi-au fost aproape din minister sau din societatea civilă.

 

Cu respect şi stimă pentru toți cei care reuşesc cu profesionalism şi răbdare să construiască.".

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22