Pe aceeași temă
Miza în cazul Operei Naționale Bucureşti, dincolo de asumarea universală a termenului „național“ și renunțarea la conceptul care ne-a deservit în istorie, „neam“, în loc de „națiune“, ceea ce implică legături tribal-genetice, este aceea de a reforma instituția, punându-i între paranteze personajele. Oamenii sunt greu reformabili fără a-i obliga să facă față unei instituții performante, competitive, deschise. Aici a fost lupta lui Vlad Alexandrescu la portofoliul Culturii: a înaintat o cu totul altă paradigmă de a-ți iubi cultura, fără a o sufoca artistic.
„Sunteți ministrul Culturii, nu ministrul străzii“
Sistemul, însă, a răbufnit nu doar politic, ci aproape fiziologic. Prima tresărire a fost Ordonanţa privind managementul instituţiilor publice de cultură. Alexandrescu a vrut să o modifice, ceea ce i-a pus în ofensivă pe vechii manageri, care, în unele cazuri, au personalizat funcția, încât nu ar fi greșit, de pildă, atunci când spui Teatrul Național să adaugi și Ion Caramitru.
Ce anume a vrut ministrul Alexandrescu și nu au putut să îndure managerii teatrelor? Răspunsul vine ca o grilă de lectură care dublează ce s-a întâmplat în ultimele luni: conducerea instituţiilor de cultură să poată fi exercitată și de persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale. „Aţi spus, când aţi venit la minister, că acest guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii“, i-a replicat imediat Ion Caramitru. „Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră.“ Și război a rămas.
Au urmat revistele culturale. În spațiul public s-a exprimat, așa cum se cuvine, „suspiciunea“ că ministerul ar renunța la subvenționarea publicațiilor culturale. Uniunea Scriitorilor, între timp și ea măcinată de lupte pentru putere, de acuzații de puci și gazdă pentru scriitori care nu au operă majoră, dar vor încasa pensii ca și cum ar avea, s-a declarat gata să suspende apariția celor nouă reviste ale sale.
Cel mai mult, însă, s-au tulburat apele patrimoniului, acesta fiind motivul pentru care a apărut prima solicitare politică de demitere, cu o acuzație colosală, „trădarea interesului național“, aruncată de vicepreședintele PNL Radu F. Alexandru, în cazul Bibliotecii Batthyaneum de la Alba Iulia.
E suficient context pentru a vedea unde a vrut Vlad Alexandrescu să așeze reforma. Reformă acceptată, nu-i așa?, triumfător, dacă nu modifică statu quo-ul și mai ales dacă nu mai ia din funcțiile unora, pentru a le da altora. De multe ori, prin concurs. Ce spune Virgil Nițulescu, fost director al Muzeului Țăranului Român, imediat după demisia lui Vlad Alexandrescu, pentru agenția News.ro: „În felul în care a lucrat, a încercat, adeseori, să ia locul managerilor de instituţii. Un ministru nu trebuie să facă acest lucru. Trebuie să se ocupe de administraţie, nu să încerce să facă el însuşi cultură“. E aici un avertisment mascat într-o morală - ministrul Culturii să nu facă el însuși cultură, vrea să zică: noi suntem singurii care fac cultură.
E ca în cazul Operei, cea pe care se așază plecarea lui Vlad Alexandrescu de la portofoliul Culturii: străinul, aici Vlad Alexandrescu, este primit, ospătat și chiar dus la serbări autohtone, dacă înțelege să nu devină stăpânul casei și nici să nu pretindă că gazdele au avut slăbiciuni.
Mizele de suprafață; mizele din periferic
Abia la discuția cu Vasile Dâncu, protestatarii de la Operă au pus pe masă adevăratele mize, fără a bagateliza armonia naționalistă a tonurilor și discursurilor, de la sintagme ca „am sărutat scena țării“ până la reluarea tezelor privind identitatea, cultura și „neamul“.
Vicepremierul Vasile Dancu si Alina Cojocaru, in timpul discutiilor de la ONB
După două săptămâni în care Opera a devenit o problemă națională, iată și miza: ONB să nu fie teatru de proiecte, așa cum, de pildă, a vizat să fie baletul coordonat de Kobborg, ci teatru de repertoriu. Ce înseamnă asta? Termenul „colectiv“ se potrivește mănușă: o instituție cu un colectiv angajat permanent, cu buget anual, care să își măsoare performanța intern, cu resursele pe care le are la dispoziție și care sunt ale tuturor. Alternativa ar fi concurența, piața liberă, lupta pentru excelență, castingurile pe cont propriu, dictatura extraordinarului în locul tiraniei majorității, dar și posibilitatea de a câștiga mai mult, pe măsura performanței, nu a randamentului zilnic. A devenit clar, la întâlnirea cu Dâncu, că HG care stipulează comasarea Operei și Operetei, în vigoare, deși atacată în instanță, îi încurcă cel mai rău pe revoltați.
Așa se explică, poate, de ce cei care au protestat nu au cerut o clipă majorarea propriilor salarii, ci plafonarea veniturilor artiștilor străini la remunerațiile primite de cei români. Scopul prim este ca instituția să fie definită răspicat ca teatru de repertoriu și să nu își lase „pe drumuri“ artiștii care nu se încumetă să meargă la castinguri și audiții, nu pentru că nu ar fi, poate, suficient de buni, ci pentru că asta ar însemna ieșirea dintr-un sistem care compensează, atunci când nu (mai) poți.
„Scena țării“. Artiștii, ca bun național
Naționalismul în forma lui gregară, care alunecă într-o xenofobie nu ideologică, ci existențială, aceea în care străinul îți amenință fibra, este doar ce e mai zgomotos, fără ca mizele din periferic să îl scuze în vreun fel. Protestatarii de la Operă cu o mână resping acuzația de xenofobie, cu cealaltă îmbrățișează „neamul“ ca ultimă instanță care prejustifică totul, fără a înțelege că naționalismul și ura față de străin (care poate fi și străinul din interior, așa cum s-a dovedit) sunt legate.
De fapt, ce maschează naționalismul e angoasa de uitare, pe care mai vechii artiști, fără a blama vârsta, o ocultează în nevoia de aplauze la scenă deschisă, așa cum se întâmpla, odinioară, când artistul era un „bun național“. De aici marea neînțelegere: nu neamul intră în identități, ci identitatea fiecăruia devine parte componentă a neamului. Neamul ca mulțime reunită, în care ne înghesuim cu toții, cu mic, cu mare.
Tiberiu Soare, Vlad Conta si Rares Zaharia, in timpul discutiilor de la ONB
Pe chipurile foștilor mari, cum este cazul balerinului Ioan Tugearu, posesorul unui discurs nostalgic, cel care i-a repoșat Alinei Cojocaru că nu știe „Constituția neamului“, se citea stupoarea că ar putea fi criticabili. Ca o paranteză, soprana Irina Iordăchescu a notat, pe contul ei de Facebook, că așteaptă ziua când maestrul Tugearu va deveni director al baletului. Maestrul, ca orice maestru, a depășit vârsta de 70 de ani.
De ce a plecat Vlad Alexandrescu?
Din momentul în care Vasile Dâncu a luat din autoritatea ministrului chestiunea Operei, a devenit evident că se negociază scaunul de ministru. Una dintre chei, cea mai potrivită, o găsim în declarația lui Alexandrescu, făcută a doua zi după demisie, în fața ministerului, acolo unde a spus, cât se poate de asumat, că drumul european și modern al Operei este cel al unei instituții de proiecte, care să iasă din anchilozare.
A greșit ca ministru? Cu siguranță, a făcut erori de administrare și de comunicare.
În primă instanță, decizia de a schimba un interimar cu un altul, fără a prezenta un raport de mandat și fără a se asigura că viitorul director va prezerva lucrurile care funcționau. Rostul unui interimar este acela de a se îngriji că instituția rămâne pe făgașul bun, nu să facă mari revoluții. Acestea, acolo unde sunt necesare, vor reveni directorului care va ocupa funcția prin concurs, nu prin numire.
Ce a urmat l-a pus pe Alexandrescu în cea mai vulnerabilă poziție: a schimbat, la presiuni dintr-o parte sau cealaltă, de patru ori interimarul, aducând instituția în situația de a rămâne în vid de putere. A ceda în fața unei săli sindicale înseamnă să permiți un precedent riscant pentru întreg mandatul ministerial.
Urmează momentul Dâncu, care marchează o altă slăbiciune a ministrului, lăsat într-un vid de autoritate. Din momentul în care vicepremierul își anunță implicarea, aceasta nu vine ca o supervizare, ci ca o confiscare a autorității ministrului, care nu are niciun cuvânt de spus și nici nu îl va spune, până după demisie.
Lărgind perspectiva, însă, ministrul Alexandrescu a avut câteva ferestre de oportunitate pe care nu le-a folosit, prost sfătuit ori poate din delicatețea cu care a înțeles să își construiască mandatul. Mai întâi, a întârziat reacția de condamnare a huiduielilor balerinilor străini, din fața Operei: în acea seară, ministrul a fost invitat la televiziunea publică, unde a avut prilejul de a rosti o frază, nu mai mult, de dezicere de atitudinea de mahala.
Mai apoi, a întârziat demiterea consilierului pe problemă de operă, regizorul Rareș Zaharia, deși devenise evident că vulnerabilitățile create au fost și contribuția lui. Nici măcar când acesta s-a afișat alături de protestatari, ministrul nu a denunțat, public, imoralitatea gestului. Explicația discreției funcționează, dar tot ea i-a fracturat, ca percepție mai ales politică, autoritatea. A fost simplu mai apoi pentru președintele Klaus Iohannis să spună că Alexandrescu a făcut toate greșelile posibile în cazul Operei.
Venirea lui Vlad Alexandrescu la guvern a fost tehnocrată, în sensul pur etimologic, al puterii pe care ți-o dă știința, expertiza, iar plecarea lui din Executiv a fost politică, gaj al păcii pe care Dacian Cioloș și-o dorește atât cu președintele Klaus Iohannis, cât și cu liberalii.