De același autor
Noua schemă de finanţare a campaniilor pentru alegerile locale pare să dea şanse egale candidaţilor, indiferent de forţa financiară a partidului, alianţei sau a persoanei, cum e cazul independenţilor. Sumele care pot fi cheltuite în campanie au fost limitate printr-un algoritm care ţine cont de tipul localităţii şi de fotoliul râvnit. Mai mult - nimeni nu poate cheltui pe traseul campaniei electorale sume care să depăşească banii cu care partidul sau candidatul a intrat în luptă. Există deci plafoane care nu sar de totalul contribuţiilor înregistrate. A dispărut posibilitatea de a primi bani cash, totul trece prin contul bancar. Aşa încât cei mai mulţi bani care se vor arunca în lupta electorală vor fi cei cheltuiţi pentru lista de consilieri generali din Bucureşti, anume 525.000 de lei (peste 117.000 de euro). Partidele care vor reuşi să obţină mai mult de 3% din voturile exprimate vor putea recupera sumele cheltuite, în limitele impuse de lege, evident, pe baza facturilor care să justifice banii. Ceea ce pare un criteriu logic, menit probabil să stăvilească risipa banului public prin veştejirea entuziaştilor care ar sări în luptă, fără şanse, dar cu senzaţia că n-au nimic de pierdut deoarece pot recupera cheltuiala de la stat. Totuşi, riscul de a nu obţine peste 3% din sufragii i-ar putea demobiliza pe unii candidaţi independenţi, care ar fi putut avea şansa de a cuceri voturile cetăţenilor.
Nu toate cheltuielile campaniei sunt rambursabile, ci doar facturile de publicitate în mass-media, de personal, chiriile şi bonurile de benzină. Dispar astfel punguţele cu pomeni lăsate la poarta sau la uşa alegătorului, alături de mesaje. Vor dispărea şi distracţiile cu mititei sau panourile uriaşe din care zâmbeau ademenitor favoriţii marilor partide.
Dacă vor cere statului rambursarea cheltuielilor, partidele sau independenţii nu vor avea voie să atragă sume suplimentare din alte surse, adică de la sponsori. Această restricţie nu oferă doar un teren de joc mai corect şi mai curat pentru competitori, ci încearcă să evite împotmolirea ulterioară în ghearele nemiloase ale sponsorilor cu interese precise faţă de banii primăriilor.
Algorimul de evaluare a sumelor permise pentru a fi cheltuite porneşte de la salariul minim pe economie, de 1.050 lei. Astfel, 1.050 de lei va primi fiecare listă de candidaţi la consiliul local al unei comune, 3.150 lei pentru lista de candidaţi la consiliul local al unui oraş, 5.250 lei pentru lista de candidați la municipiu, 31.500 lei pentru municipiile reşedinţă de judeţ şi 52.500 lei pentru lista la consiliul de sector din Bucureşti. E mult, e puţin? Greu de spus, însă lectura listelor de cheltuieli ocazionate de alegerile locale din 2012 arată că, pe ici, pe colo, unii au cheltuit chiar mai puţini bani şi totuşi au fost aleşi. E cazul unui candidat din comuna Fundeni, căruia alianţa care-l susţinea i-a pus la dispoziţie fabuloasa sumă de 50 de lei şi a reuşit să devină, cu aceşti bani, consilier local. Ce-o fi în culisele acestui succes, că au fost presiuni politice, o echipă de succes ori a funcţionat maşinăria de pomeni, nu contează când e vorba de cifrele oficiale.
Vom avea deci alegeri locale unde banii vor fi drămuiţi cu atenţie, în speranţa recuperării. Partidele mari sunt interesate de rambursarea banilor de către stat, deoarece aproape toate sunt înglodate în datorii. Au cheltuit sume imense, au rămas cu datorii şi nu şi-au plătit furnizorii de servicii. Practic, partidele mari sunt în insolvenţă, dacă procedura s-ar aplica sferei politicului. Alegerile din 2012 au lăsat găuri mari în bugetele fragil şi ceţos construite ale partidelor: PSD a avut conturile blocate pentru datorii de peste 7 milioane de euro, iar partidul de dreapta, PNL, are obligaţii de plată faţă de creditori care depăşesc 6 milioane de euro. Aşa se explică de fapt capitularea în faţa rigorilor financiare propuse de noile reglementări ale campaniei electorale. Rămâne însă deschisă întrebarea dacă partidele vor respecta legea, cu rigorile ei, şi dacă vor evita sponsorii interesaţi de contracte cu primăriile. Controlul ulterior va fi probabil mai sever, dată fiind lipsa ambiguităţilor din lista cheltuielilor rambursabile.