Pe aceeași temă
Subiectul „Holocaustul în România“ este pe atât de sensibil pe cât este de complicat, şi asta dintr-o serie întreagă de motive concatenate care ţin atât de specificităţile şi contingenţele istoriei româneşti, cât şi de regimul distinct – decupat teritorial şi instrumentat politic ulterior – al memoriei istorice din această ţară (dar şi din această parte a Europei, în genere), în raport cu ţările vest-europene care au cunoscut un eveniment istoric înrudit sau asemănător. Cartea istoricului german Armin Heinen, România, Holocaustul şi logica violenţei, reprezintă, la ora actuală, cea mai completă şi mai temeinică dare de seamă a fenomenului genocidar românesc, care rămâne totuşi insuficient de cunoscut sau de examinat, şi ea constituie, pe bună dreptate, o piatră de temelie la o viitoare istorie comparată a Holocaustului. Cu toate acestea, în condiţiile esenţialmente acronice în care are loc dezbaterea publică autohtonă privind Holocaustul, clarificarea faptelor care au avut loc cu mai bine de 70 de ani în urmă nu poate face progrese fără o reflecţie simultană, adâncă şi continuă asupra moştenirii dificile şi persistente pe care cele două experienţe politice totalitare, rivale şi totuşi îngemănate, cum ar spune François Furet, au lăsat-o mai mult decât oriunde în această parte de lume. O parte de lume a „tărâmurilor însângerate“, ca să cităm titlul original al unei cărţi a istoricului Timothy Snyder (Humanitas, 2012, trad. Dana-Ligia Ilin).
Versiunea românească a Holocaustului, dacă ne putem exprima astfel, se singularizează prin faptul că nu a fost o simplă anexă a politicii de exterminare a populaţiei evreieşti (rome ş.a.m.d) europene dusă de Germania nazistă, deşi ea s-a desfăşurat în siajul şi sub influenţa inextricabilă a acesteia, odată cu reorientarea politică a României după trauma pierderilor teritoriale suferite în vara anului 1940. Ea s-a diferenţiat de soluţia finală a lui Hitler prin ambivalenţă şi parţialitate (trăsături împărtăşite cu contribuţia încă mai puţin cunoscută a Bulgariei la Holocaust), dar mai ales prin caracterul său ad-hoc şi „turco-balcanic“ de purificare etnică, după cum am spune astăzi. Ea s-a concentrat asupra unor regiuni frontaliere, imediat după ce au fost recuperate după un prim val de epurări şi deportări sovietice, neamintite de autorul cărţii, și – în ciuda crimelor şi masacrelor de parcurs – nu prevedea în mod expres ca intenţie ultimă anihilarea fizică a populaţiei desemnate indezirabile, ci doar deposedarea economică şi relocarea acesteia în afara graniţelor naţionale. „Uciderea şi moartea în masă nu fuseseră planificate – conchide Heinen –, ci au fost rezultatul unei crize provocate, în primul rând, de
ARMIN HEINEN - România, Holocaustul şi logica violenţei (Traducere de Ioana Rostoş, prefaţă de Alexandru-Florin Platon; Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2011, 242 pag.) |
tendinţele negativiste ale culturii politice româneşti, datorate războiului şi subordonării faţă de Germania. Nu au existat o politică unitară şi o ideologie omogenă, care ar fi putut explica acum totul.“ (p. 26). Cu alte cuvinte, deşi nu pot fi comparate cu relativ benignele lagăre americane de internare a populaţiei de origine japoneză create în vestul continental al SUA şi insulele Hawaii, totuşi, de la înfiinţarea lor, în a doua parte a anului 1941, şi până la desfiinţarea lor completă, la începutul anului 1944, lagărele de deportare din Guvernământul Transnistriei administrate de România – în ciuda unei mortalităţi ridicate în rândul populaţiei internate, survenite pe fondul unor amenajări improvizate, al deficitului de hrană, al asistenţei medicale precare, care a dat naştere unei epidemii de tifos, şi al abuzurilor şi crimelor comise de jandarmii români, de personalul auxiliar de pază ucrainean ori de incursiunile trupelor SS şi ale miliţiilor civile organizate în enclavele germane – nu au fost lagărele cu activitate industrială de exterminare din Guvernământul General al Poloniei administrate de Germania nazistă.
Cauza facilitantă sau condiţia structurală a acestui fenomen regretabil a fost dată de existenţa unui antisemitism pasiv, de factură politică, socio-economică şi religios-culturală, mai degrabă, decât biologizantă, larg răspândit în societatea românească de dinaintea ultimului război, ca urmare a slăbiciunilor, a tensiunilor – şi, într-o anumită măsură, chiar a rezistenţelor – apărute în cursul procesului accelerat de edificare a unui stat naţional modern şi de integrare socială a populaţiei aferente (v. Marta Petreu, De la Junimea la Noica. Studii de cultură românească, Polirom, 2011). De la bun început, în secolul XIX, tânărul stat român s-a confruntat cu problema statutului evreilor în societatea românească: populaţie extrem de importantă din punct de vedere economic, dar puţin asimilată şi în mare măsură imigrată recent în ţările Vechiului Regat – pe fondul dezvoltării capitaliste care a urmat liberalizării navigaţiei pe Dunăre şi în Marea Neagră –, ori colonizată de către „despotismul luminat“ al puterilor imperiale în provinciile istorice româneşti anexate (Bucovina, Basarabia); beneficiară (de regulă anterior dobândirii oficiale a independenţei, respectiv a unificării) de protecţia diplomatică sau administrativă a puterilor imperiale vecine; în sfârşit, populaţie urbană şi antreprenorială prin excelenţă, ale cărei reţele familiale şi religioase transnaţionale îi confereau – asemenea mult mai asimilabililor greci şi armeni creştini – o suprareprezentare în sectorul comercial şi financiar, născând resentimente în rândul imensei populaţii agrare, sărace şi slab educate, ori în rândul firavei burghezii neaoşe aflate în ascensiune.
Cu toate acestea, cauza determinantă, concretă sau imediată a Holocaustului românesc a constat, fără îndoială, în prăbuşirea sistemului european de alianţe şi securitate colectivă, declanşată de Acordul de la München din 1938 sau chiar odată cu al doilea război sino-japonez şi criza italo-etiopiană de mai înainte, sistem care – în condiţiile politice şi de siguranţă, extrem de tensionate în perioada interbelică, de la frontierele vestice şi mai ales cele estice ale ţării – garanta integritatea teritorială ameninţată a României de după Primul Război Mondial. Odată cu prăbuşirea sistemului de securitate european şi volatilizarea garanţiilor de securitate ale Franţei şi Marii Britanii, mai ales după capitularea celei dintâi, s-a prăbuşit şi baza de putere a elitelor politice tradiţionale prooccidentale, spre beneficiul partidelor fasciste autohtone vehement antisemite, în ascensiune în anii 1930, dar totuşi net minoritare din punct de vedere electoral în decembrie 1937, şi a partizanilor unei politici progermane considerată a fi, din convingere ori din oportunitate, singura soluţie de avarie pentru România în criză de legitimitate politică din acel moment. (v. Andreas Hillgruber, Hitler, Regele Carol şi Mareşalul Antonescu. Relaţiile germano-române 1938-1944, Humanitas, 1994, trad. Stelian Neagoe). Cu alte cuvinte, în procesul politic precipitat care, într-un interval scurt de timp, a dus la alunecarea României către violenţa antisemită de stat, factorii de politică externă (Außenpolitik) – ca să folosim o terminologie consacrată învechită, dar utilă – predomină asupra factorilor de politică internă (Innenpolitik), dovadă în acest sens stând regimul de autoritate monarhică şi unitate naţională al regelui Carol al II-lea dintre februarie 1938 şi septembrie 1940, care – în ciuda unei ambiguităţi datorate unor elemente operatice menite să ofere un substitut mişcărilor extremiste contestatare – reuşeşte să îşi subordoneze scena politică tensionată, menţinând totodată România pe orbita echilibrului tradiţional prooccidental.
Violenţa împotriva populaţiei evreieşti a izbucnit în România brusc, în condiţiile unei copleşitoare stări juridice şi psihologice de asediu, pe baza unei semantici culturale a victimizării şi a represaliilor la adresa unui inamic interior, iudeo-comuniştii sau iudeo-bolșevicii, imediat după capitularea guvernului român în faţa ultimatumului sovietic dat de Stalin în 28 iunie 1940, care s-a soldat cu retragerea inopinată, haotică şi în ariergardă – fără rezistenţă şi umilitoare – a armatei şi a administraţiei civile din Bucovina de Nord, Basarabia şi, contrar consemnelor iniţiale, din vechiul ţinut moldav al Herţei (incidentele documentate de la Dorohoi şi de la Galaţi, precedate de altele mai puţin cunoscute în teritoriile părăsite). Ea cunoaşte apoi un proces de radicalizare şi de fascizare a limbajului, odată cu intrarea la putere a legionarilor (pogromul din Bucureşti din timpul Rebeliunii), iar după înlăturarea acestora de la guvernare, ca urmare a alianţei oficiale încheiată cu Germania nazistă de către regimul militar al generalului Ion Antonescu, în fond, mai puţin un însetat de putere, cât omul de compromis care umple vidul politic al momentului. În scurt timp, alianţa cu Germania nazistă a presupus comasări masive de trupe – inclusiv comandouri SS – şi operaţiuni militare comune între Siret şi Prut, odată cu lansarea Războiului Sfânt de Eliberare a Basarabiei şi Bucovinei de Nord, sau a Operaţiunii München, care s-au derulat la nivelul conducerii centrale şi al administraţiei româneşti din această zonă sub teama mai mult sau mai puţin imaginară a sabotajului şi a cooperării cu duşmanul din partea evreilor şi a comuniştilor, dispunându-se în acest sens arestarea preventivă a comuniştilor, a liderilor comunităţii evreieşti din zona urbană şi internarea micii populaţii evreieşti dispersate în zona rurală la Târgu-Jiu, în vestul ţării, totul culminând în mod neprevăzut cu pogromul de la Iaşi, din 27 iunie 1941 (provocat de trupe indisciplinate ale Comandamentului german după un bombardament sovietic, care a alimentat în rândul populaţiei şi forţelor de ordine româneşti zvonuri de spionaj şi infiltrări inamice în sânul importantei comunităţi evreieşti din oraş).
Unul dintre „trenurile morţii“ în timpul pogromului de la Iaşi (iunie 1941)
Între iulie şi octombrie 1941, pe fundalul războiului antisovietic din teritoriile pierdute şi limitrofe – „un război al regimurilor dictatoriale“, cum notează Heinen, deși mai corect ar fi fost totalitare, adică un război ideologic care suprima mai mult decât e cazul de obicei codurile şi tabuurile sociale care reglează îndeobşte utilizarea forţei în rândul soldaţilor –, actele de jaf, cruzime, violenţă şi răzbunare executate de trupele româneşti împotriva populaţiei evreieşti (dar, în egală sau chiar mai mare măsură, împotriva populaţiei ruso-ucrainene, care sărbătorise anexările sovietice din 1940, în ciuda opoziţiei germane, care dorea să câştige loialitatea acesteia prin intermediul antisemitei Organizaţii a Naţionaliştilor Ucraineni) ating un vârf, la concurenţă mai degrabă decât în colaborare cu atrocităţile comise de trupele germane regulate şi încă mai metodicele detaşamente Einsatzgruppen. Totul a culminat cu masacrul de la Odessa, singurul ordonat explicit de mareşalul Ion Antonescu, ca pedeapsă pentru un atentat cu bombă organizat de partizanii din spatele frontului, care a aruncat în aer Comandamentul românesc din greu cucerita metropolă sovietică de la Marea Neagră.
Urmează apoi o fază de stabilizare a violenţei şi a represaliilor împotriva populaţiei evreieşti, odată cu mutarea liniei frontului dincolo de teritoriile istorice româneşti, peste râurile Nistru, Bug şi Nipru, care a presupus organizarea şi crearea mai degrabă improvizată, de către o administraţie reconstituită în grabă, nepregătită şi suprasolicitată (din fericire pentru unele victime), uneori şi coruptă, a unor ghetouri şi lagăre de internare – în genere, nişte tabere în aer liber sau în perimetrul unor colhozuri şi sate abandonate – în Transnistria, teritoriu distinct de Reichskommisariat-ul german al Ucrainei, vechea „Noua Moldovă“ a Ecaterinei cea Mare, situată între râurile Nistru şi Bug, pus sub administraţie militară românească conform Acordului de la Tighina, încheiat între cele două state la 30 august 1941. În planurile autorităţilor române, aceste lagăre de internare erau considerate temporare sau de tranzit, doar o etapă în relocarea populaţiei evreieşti în stepa rusească sau chiar în Caucaz, însă nu şi în planurile autorităţilor germane, care s-au opus ferm, deschizând chiar focul asupra convoaielor cu câteva ocazii, tentativelor româneşti din vara anului 1941, iarna anilor 1941-1942 şi primăvara lui 1942 de a muta populaţia evreiască internată dincolo de Bug în teritoriul controlat de Germania nazistă, accentuând astfel problemele epidemiologice, de suprapopulare şi de aprovizionare, care au dus la raţionalizarea câtorva „masacre sanitare“ din partea unor comandanţi români.
În sfârşit, începând cu vara anului 1942, represiunea românească împotriva populaţiei evreieşti – la care s-a adăugat un număr de 25.000 de romi nomazi din Muntenia deportaţi pe motive de infracţionalitate la ordinul Conducătorului Ion Antonescu – cunoaşte o fază de deradicalizare rapidă, caracterizată printr-un răspuns negativ la cererile germane de deportare în Polonia (oficial, la muncă forţată, dar, în realitate, pentru exterminare în lagărul Belzec) a populaţiei evreieşti din sudul Transilvaniei, după ce ministrul de Externe Mihai Antonescu renunţase la protecţia consulară românească pentru cetăţenii români de origine evreiască aflaţi în străinătate; sistarea tuturor deportărilor din Bucovina, fostul judeţ Dorohoi şi Basarabia în lagărele de internare din Transnistria, în octombrie 1942; şi, în sfârşit, închiderea lagărelor transnistrene, începând cu sfârşitul anului 1943, şi returnarea graduală a supravieţuitorilor. Această deradicalizare are loc pe fondul unei reafirmări a elitelor politice şi culturale tradiţionale, asociate cu vechile partide politice democratice, diverse instituţii publice şi cu Casa Regală; a restabilirii contactelor şi a relaţiilor administrative funcţionale ale Centrului cu provinciile recucerite şi teritoriile ocupate, izolate sub administraţia militară, care a facilitat o mai bună circulaţie a informaţiei privind situaţia reală din teren; şi, în sfârşit, ca urmare a unei extenuări populare în ceea ce priveşte Războiul din Est, împotmolit la Stalingrad, pe măsură ce au crescut dificultăţile economice şi numărul de pierderi umane în rândul Armatei, considerată a fi desfăşurată mult prea departe de frontierele şi de interesele tradiţionale româneşti. (Un factor particular în fundalul acestui proces de deradicalizare a represiunii antisemite româneşti şi de slăbire a autorităţii regimului militar al lui Ion Antonescu pare să-l fi constituit şi mereu prezenta concurenţă geopolitică cu Ungaria horthystă, care urmărea prin desfăşurarea unei propagande antiromâneşti în SUA, Elveţia şi Marea Britanie legitimarea internaţională a anexării Transilvaniei de Nord, în august 1940, în perspectiva – tatonată la nivel strategic de ambele părţi în acest stadiu al conflictului – unei răsturnări a situaţiei geopolitice după încheierea ostilităţilor.)
Această curbă a violenţei antisemite şi de masă prin care a trecut România în cursul celui de-al doilea război mondial – care cunoaşte o pantă pozitivă abruptă, punctată, în vara lui 1940, de momentul pierderilor teritoriale şi al crizei politice de legitimitate, în ianuarie 1941, de reprimarea Mişcării Legionare de către Ion Antonescu şi, din iunie 1941, de intrarea ţării în război împotriva Uniunii Sovietice; atinge apoi un nivel de platou între sfârşitul anului 1941 şi sfârşitul anului 1942, pe fondul derulării Războiului din Est; şi, în sfârşit, urmează o pantă negativă, începând cu vara şi toamna anului 1942, notabilă în contextul creat în statele ocupate şi satelit ale Germaniei naziste de Conferinţa de la Wannsee – această curbă a violenţei antisemite, aşadar, nu este însă continuă sau unitară, nici din punct de vedere al intensităţii şi nici din punct de vedere al întinderii geografice. Valoarea cea mai mare a studiului lui Heinen în cadrul literaturii existente dedicate Holocaustului românesc este dată de faptul că – bazându-se pe un întreg şi rafinat arsenal metodologic consacrat de ştiinţele sociale analizei violenţei de masă – acesta nu tratează chestiunea ca un bloc nediferenţiat, în stilul instituţionalismului istoric şi juridic de început de drum în care s-au narat de regulă aceste evenimente în România şi în afara ei, ci distinge minuţios între diverşii actori, diversele lor motivaţii şi multiplele momente, situaţii şi încastrări sociale care au dat efectiv naştere acestei violenţe de masă.
Există, prin urmare, o violenţă antisemită relativ spontană, provocată de trauma pierderilor teritoriale, de dezorientarea şi de psihoza socială care a urmat retragerii militare şi refugierii civililor. Ea s-a caracterizat prin desolidarizări subite între soldaţii români creştini şi cei evrei, aşa cum o demonstrează incidentul de la Dorohoi, şi prin întreruperea bruscă a relaţiilor paşnice şi normate de convieţuire dintre cele două comunităţi religioase în localităţile situate în teritoriile frontaliere sau în cele ocupate, fapt care a transformat în mod concret antisemitismul pasiv larg răspândit în această regiune într-o forţă socială destructivă activă. Există apoi o violenţă antisemită legionară, ideologică, teatrală şi terorizantă, care s-a manifestat cu ocazia pogromului din Bucureşti şi încercării eşuate de a prelua puterea. Există, de asemenea, o violenţă antisemită oficială, dictatorială sau „salvatoare“, care a ghidat acţiunile represive ale regimului militar – filofascist, dar naţionalist-conservator în fond – al mareşalului Ion Antonescu. Ea s-a hrănit din şi a exacerbat o tradiţie naţionalistă românească mai veche, apărută odată cu modernitatea şi centrată istoric pe pericolul reprezentat de dominaţia – politică, economică, culturală ori socială – a alogenilor în viaţa ţărilor române, şi ea viza epurarea etnică a ţării sau, cel puţin, a regiunilor frontaliere unde atât populaţia evreiască era de provenienţă mai recentă, cât şi suspiciunile la adresa ei erau mai acute, nu în ultimul rând şi din cauză că existau pretenţii teritoriale din partea puterilor străine, cum era cazul încă din 1918 cu Uniunea Sovietică (de altfel, nu toate mijloacele luate în calcul de regimul Antonescu pentru creşterea omogenităţii etnice erau violente, după cum o dovedeşte acordul dat Organizaţiei Sioniste pentru emigrarea evreilor români în Palestina, stopat însă după scufundarea unei nave, ca urmare a blocajului rusesc al navigaţiei în Marea Neagră). La un nivel corolar sau subiacent, există o violenţă antisemită militară sau soldăţească, care a urmat linia frontului în teritoriile recuperate şi în cele ocupate, numai în parte informată de convingeri personale, atitudini ideologice sau de propagandă politică şi tributară adesea efectului de brutalizare al războiului, al retribuţiei de onoare, al beţiei jafului, violului sau crimei în rândul unor tineri smulşi din normele obişnuite de trai ale mediului lor social. În sfârşit, există o violenţă antisemită poliţenească, care a caracterizat administraţia românească din teritoriile redobândite sau ocupate, caracterizată prin reacţii necontrolate în condiţii de suprasolicitare şi spirit vindicativ (contra „revizionismului“ – sau, mai degrabă, „invenţionismului“ – istoric moldovenist de factură sovietică, o mare parte din efectivele administraţiei publice româneşti, de jandarmi şi de poliţişti, din Basarabia şi Bucovina de Nord, a fost reprezentată de localnici întorşi după retragerea care avusese loc cu un an înainte, şi nu din „români venetici“, originari din alte provincii istorice).
(Va urma)