In Sanatate si Educatie, bonus pentru performanta.Ciolos: Salariile nu vor scadea

Dora Vulcan | 17.05.2016

Noul proiect de ordonanţă prevede creşterea suplimentară cu 10 la sută a salariilor debutanţilor din domeniul sanitar şi sistem de premiere bazat pe criterii de perfomanţă pentru personalul din sănătate şi educaţie, începând cu ianuarie 2017.

Pe aceeași temă

 

 

 

Noul proiect de Ordonanţă de Guvern pentru salarizarea personalului bugetar, făcut public, marţi, de Blocul Naţional Sindical, prevede creşterea suplimentară cu 10 la sută a salariilor debutanţilor din domeniul sanitar şi sistem de premiere bazat pe criterii de perfomanţă pentru personalul din sănătate şi educaţie, începând cu ianuarie 2017, informeaza News.ro

 

 

Declaratii ministrul Dragos Pislaru (preluare HoNews)

 

 

  • As vrea sa incep cu doua tipuri de multumiri. Primul e neuzual, e o multumire pentru partenerii sociali. Au stat la masa, au discutat, am avut un ton decent, au prezentat date si li se cuvine aceasta multumire. A doua multumire e catre mass media
  • De la inceput am stabilit foarte clar ce vrem sa facem. La momentul in care ne-am apucat de constructia primelor variante, in calitate de consilier de stat am cerut datele din sistem. La ministerul Muncii nu exista nicio data, ele erau centralizate la Ministerul de Finante
  • Angajamentul meu in calitate de ministru e acela ca proiectul de lege pe care o sa lucram va fi unul fundamentat pe date. Este un  proiect net superior bazat pe realitate, pe date
  • Obiectivele au fost legate de corectii orectii ce tin de incadrare si de decomprimarea bazei piramidei de salarizare
  • In discutii am stabilit ca nu scad salariile nimanui si ne-am asigurat cifra cu cifra ca salariile de la sanatate sunt mai mari decat salariile maxime aflate in sistem
  • Exista o diferenta in sistem intre salariile de baza - ordonanta se refera strict la corectii pe salariile de baza
  • As vrea sa incep cu doua tipuri de multumiri. Primul e neuzual, e o multumire pentru partenerii sociali. Au stat la masa, au discutat, am avut un ton decent, au prezentat date si li se cuvine aceasta multumire. A doua multumire e catre mass media
  • De la inceput am stabilit foarte clar ce vrem sa facem. La momentul in care ne-am apucat de constructia primelor variante, in calitate de consilier de stat am cerut datele din sistem. La ministerul Muncii nu exista nicio data, ele erau centralizate la Ministerul de Finante
  • Angajamentul meu in calitate de ministru e acela ca proiectul de lege pe care o sa lucram va fi unul fundamentat pe date. Este un  proiect net superior bazat pe realitate, pe date
  • Obiectivele au fost legate de corectii. Corectii ce tin de incadrare si de decomprimarea bazei piramidei de salarizare
  • In discutii am stabilit ca nu scad salariile nimanui si ne-am asigurat cifra cu cifra ca salariile de la Sanatate sunt mai mari decat salariile maxime aflate in sistem
  • Exista o diferenta in sistem intre salariile de baza - ordonanta se refera strict la corectii pe salariile de baza
  • In Aparare si ordine publica salariul de baza e mic, dar castigul generat de indemnizatii e mai mare. Ne concentram pe salariul de baza in aceasta propunere
  • Care este solutia? Ne concentram de rezolvarea disfunctionalitatilor de incadrare
  • Ne-am concentrat pe reasezarea structurii in familia ocupationala a Sanatatii pe principii corecte
  • Echitatea salariala in administratia publica centrala, unde nivele intre ministere erau incredibil de mari
  • Introducerea de bonusuri de performanta pentru a veni in aliniament cu masurile de reforma propuse
  • Pe inechitati e o alocare propusa de 900 milioane. Pe impact de reforma - 1,22 mld. Ne incadram in plafonul de 2,3 mld anuntat initial
  • In 2009, 30% din sistem primea un salariu de merit. In 2009 au fost incluse in salariul de baza, dar ceilalti nu le au. La ele se adauga salarii si bonusuri caracteristice. Noi acum corectam o problema din 2009 egalizand baza din aceasta familie educationala
  • La educatia, 69 mil reprezinta corectii si bonusuri de 240 milioane. Exista o problema de inechitate legata de principiul la munca egala plata egala. Am primit de la sindicate date locale care arata diferente intre consilieri superiori cu aceeasi vechime, dar diferente de salarii de peste 600 de lei in aceeasi unitate. Frustrarile exprimate de sindicate sunt reale
  • Inspectori de specialitate, cu aceeasi vechime, diferente de aproape 900 de lei la Botosani, pentru aceeasi unitate. Daca ei merg in instanta, si au facut-o deja, 9 mld de lei au fost castigate in instanta in prezent pe probleme de inechitate
  • Evitam si un cost potential de 3,5 mld lei
  • Aceasta masura de eliminare a discriminarilor e aplicabila la nivelul unitatii si elimina frustrarile pe care noi le putem avea legate de aceasta repartitie
  • Sanatate. Grila de salarizare este in dinti de fierastrau
  • Am incercat sa nivelam, sa venim cu o curba fireasca care sa pastreze ierarhiile. In cadrul unitatii rezolvam diferentele de salarii pentru functii identice
  • Rezolvam si intre toate unitatile, nu o sa mai fie niciun medic pe o functie cu un salariu diferit, ricandu-l la nivelul maxim de plata pe functia respectiva
  • Pe verticala rezolv ca debutantul sa nu aiba mai mult ca cineva din vechime
  • Element de noutate - avem o problema de retentie in sistem si lumea pleaca, am aplicat o crestere de 10% pentru toate tipurile de debutanti. Asta inseamna ca ridici toata familia
  • Exemplu: la un spital clinic de urgenta, i-am ridicat pe toti la 5.500 de lei, superior maximului in plata de la unitatea respectiva
  • Ma asigur ca nu exista spital care pentru medic primar gradatia 5 sa nu aiba mai putin unul decat celalalt
  • Daca sistemul nu e bine pus la punct, masura poate perverti. S-a mai intamplat sa fie acordate de directori la prieteni. Masura exista in legislatie, practic o deblocam
  • Cum putem trimite un mesaj pentru angajatii din aceste sectoare ca suntem chititi sa facem reforma?
  • HG care stabileste criteriile de performanta, daca un spital sau o scoala indeplineste criterii solicitate, managerul are la dispozitie 2% din fondul de salariu pentru a-l stabili
  • Performanta in educatie poate fi diferita. Pentru invatatorul care merge 20 de km pe jos asta poate fi performanta. Pentru licee ca Lazar, Vianu performanta pot fi olimpicii
  • Doar sa pui bani intr-un sistem ciuruit nu ajuta cu nimic
  • Vrem ca pe salarizare sa aratam ca ne pasa si proiectam un sistem care are sens. Prin modelul de la Sanatate aratam catre ce am vrea sa ne indreptam intr-o lege generala de salarizare. E un proiect pilot
  • Era o certitudine ca nu o sa fie toata lumea multumita. Noi vrem sa ne asiguram ca ce facem are sens, ca suntem coerenti cu propriile principii si sa ne asiguram ca intr-un birou nu poti pleca cu doua salarii diferite pentru aceeasi incadrare

 


Intrebari


Care vor fi criteriile de acordare a bonusurilor?

Un tip de principiu e limitarea risipiei in cheltuirea banului public. Un alt principiu e eficientizarea actului medical. Sau modul in care se lucreaza si se previne abandonul scolar. Acestea sunt conditii de reforma. Criteriile detaliaza conditiile de reforma. Aceste lucruri vor fi detaliate in reformele specifice in cele doua domenii.

Cate persoane vor beneficia de aceste bonusuri?

Oricati decide managerul institutiei respective. Nu e gandita limitativ acum, se stabileste alocarea pe baza performantei indentificate in sistem.

Sindicalistii din Educatie ameninta cu greva, ce le puteti spune?

Consider ca s-au infierbantat putin, existau niste asteptari, dar nu poti sa construiesti doua sectoare prioritare pe un context de inechitati in tot sistemul bugetar.

Cei de la Educatie nu doar ca nu pierd nimic, ci castiga rezolvarea inechitatilor si se activeaza partea de performanta. Atat timp cat nu pierd nimic, anul trecut au avut o crestere salariala de 26,7%, nesugerand ca salarii sunt suficiente, atat timp cat pierd relativ, nu e vorba de solidaritate?

Sa se bucure ca si copiii profesorilor respectivi merg intr-un sistem de sanatate care se reformeaza?

Problema lor e ca cei de la sanatate castiga

 

 

Declaratii Dacian Ciolos (preluare HotNews)

 

 

  • Am cerut dlui ministru sa analizeze posibilitatea ca in alocarea bugetara pe care ne-o putem permite, pastrand obiectivul asumat de a rezolva problema corectiilor de incadrare pentru toate categoriile de salariati in aceeasi unitate publica, sa venim pentru sistemul de sanatate cu o abordare completa, o abordare unitara de corectare si reechilibrare a salariilor
  • Nu vrem sa facem ca si altii care promit, lanseaza petarde cu alocari bugetare, dupa care fug ca nu pot sa faca, noi ne limitam la ceea ce stim ca putem face
  • Am auzit declaratiile unor reprezentanti ai sindicatului din Educatie - ca atata importanta acorda guvernul Ciolos Educatiei - cred ca Educatia e importanta. Dar nu poate guvenul Ciolos in cateva luni de zile sa corecteze toate problemele din sistem

  • Daca nu incepem si cu reforme o sa continuam cu aceeasi abordare de mariri de 1- 2% pentru toti la fel, pastrand aceleasi dezechilibre care se mentin de ani intregi
  • Vrem sa venim cu un domeniu pe care vrem sa ni-l asumam nu doar pe partea de salariu, cel al Sanatatii, pentru care venim si cu aceasta propunere de salarizare
  • Ea include si asteptari pe care le vom avea din partea sistemului de Sanatate si acesta va fi mandatul cu care va fi instalat si noul ministru al Sanatatii, de a continua un proces de schimbare care sa redea increderea pacientilor prin mai multa claritate, transparenta, prin utilizarea mai eficienta a fondurilor
  • Pe langa cresterea echitatii salariale, vom introduce elemente noi de stimulare a calitatii, printr-un sistem de bonusuri de performanta, legate clar doar de elemente de performanta, daca se vor indeplini anumite criterii, si deocamdata ni le putem permite pentru sanatate si educatie
  • Incepem cu acest proces, dupa care se va continua
  • Proiectul nu va fi adoptat maine, e firesc sa intre intr-o perioada de dezbatere publica, a fost discutat cu partenerii sociali. Dupa aceea va fi aprobat prin ordonanta de urgenta
  • Suntem constienti de asteptarile care exista, dar am spus de la inceput ca guvernul Ciolos nu poate corecta toate problemele acumulate in timp
  • Asta este ceea ce putem pune in fata dvs azi
  • Trebuie inceput de undeva si important e sa mergem pana la capat, pentru a implementa ceea ce am decis

Sper ca acest proiect sa fie punctul de pornire pentru ceea ce ar trebui sa insemne eficienta in sistemu public. Vom cere multe lucruri si eforturi sistemului de sanatate

 
 

 

 

*******

Proiectul de ordonanta privind salarizarea bugetarilor urmeaza sa fie prezentat, marti, de ministrul Muncii, Dragos Pislaru, dupa o ultima runda de discutii cu sindicatele. Intalnirea, programata initial luni, a fost amanata pentru marti la ora 17.00. 

De la ora 19:00, ministrul Muncii ar urma sa sustina o conferinta de presa in care sa prezinte proiectul ordonantei de urgenta care trebuie aprobat apoi in Guvern.Termenul limita pentru punerea in dezbatere publica a acestui proiect a fost 15 mai. Documentul ar trebui aprobat pe data de 1 iunie.

Premierul Dacian Ciolos a discutat luni cu ministrul Muncii Dragos Paslaru si cu ministrul de Finante Anca Dragu despre proiectul ordonantei de urgenta privind salarizarea personalui bugetar. "Sunt trei variante luate in discutie si s-a discutat care va fi forma aleasa de premier si ministri de resort pentru proiectul de ordonanta de urgenta.

Decizia va fi prezentata luni dupa-amiaza partenerilor sociali, iar marti va fi prezentata in mod public", au declarat surse oficiale citate de Mediafax. Noua abordare se va concentra pe salariile de baza, nu pe sporuri si indemnizatii, anunta ministrul Muncii, Dragos Pislaru, la finalul lunii aprilie. Discutiile controversate privind salarizarea personalului bugetar au dus acum o luna la demisia ministrului Muncii de atunci Ana Costea.

 

***

 

Despre ordonanta de urgenta, Pislaru a spus recent pe un post de televiziune ca Ministerul Muncii a venit cu o ordonanta de urgenta aplicabila in 2016 si 2017, pentru a se incadra in limita bugetului de care dispune Guvernul, de doua miliarde de lei, si pentru a raspunde presiunilor venite din partea sindicatelor.
 

"OUG a fost eliberata de Ministerul Muncii, validata de Ministerul de Finante, intr-o noapte de luni, s-a lucrat luni spre marti la ordonanta", a spus Pislaru, precizand ca a existat o anumita graba, pe "fondul presiunii din partea partenerilor sociali", a spus ministrul, citat de ziare.com


Noul ministru a precizat astfel ca, din cauza grabei, in ordonanta s-au strecurat si greseli. "Reactia a fost virulenta, pentru ca sindicalistii s-au uitat pe grile si au vazut ca salariile erau mai mici decat cele in plata", a spus Pislaru.
 

Ministerul Muncii anuntase ca isi propune ca salariile cele mai mici din sistemul bugetar sa creasca. Cu toate acestea, in grila de salarizare din ordonanta, in dreptul profesorului debutant, de exemplu, era notata suma de 1.270 de lei, in conditiile in care un astfel de dascal castiga in prezent 1.355 de lei.

Pislaru a precizat ca, chiar daca ordonanta ar fi intrat in vigoare, un profesor debutant ar fi castigat tot 1.355 de lei, iar suma mai mica a fost inclusa in grila doar pentru a trece de Ministerul Muncii.

"Valoarea (de 1.270 de lei - n.red.) nu avea niciun fel de aplicabilitate (...). Cand s-a incercat incadrarea, s-a facut ca cei de la Ministerul Muncii sa fie siguri ca trece de Ministerul de Finante. Nu l-ar fi luat nimeni...salariul de 1.270 de lei nu s-ar fi aplicat", a spus Pislaru.

 

***

 

La demisia Anei Costea, ministerul a explicat care a fost situatia creata in jurul acestui proiect si cum s-a ajuns la demisia sa: 

 

În privința legii salarizării, trebuie făcute mai multe precizări, pentru că Ministerul Muncii nu a putut comunica deloc pe acest subiect.

Finalizarea unei legi a salarizării s-a numărat printre obiectivele asumate la începutul mandatului.

În decembrie 2015, obiectivul “Elaborarea unei legi a salarizării unitare” a fost postat pe site-ul ministerului la capitolul “Programe și strategii”. Termenul asumat de Guvern pentru elaborarea unei legi a salarizării a fost octombrie 2016.  

Pe 13 ianuarie 2016 însă, s-a aprobat în cadrul Guvernului un memorandum cu tema „Procedura și Calendarul consultărilor pe legea privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”. Termenul de elaborare a legii a fost schimbat, fiind fixat pe 10 februarie 2016. Ministerul Muncii a respectat acest nou termen. Imediat s-a format un grup de lucru interministerial, compus din reprezentanți ai Ministerului Muncii, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerul Justiției și confederațiile sindicale reprezentative. Acest grup avea ca sarcină elaborarea unei legi a salarizării care trebuia să elimine discrepanțele de salarizare atât din interiorul instituțiilor, cât și între instituții. În elaborarea acestei legi, care trebuia implementată în patru ani, s-a ținut seama de principiul conform căruia nici un salariu nu trebuie să scadă, iar raportul dintre salariul minim și cel maxim trebuie să fie de 1/15.

Ministerul Muncii a respectat termenul de 10 februarie. La minister au avut loc în unele zile și patru întâlniri pe această temă, în alte zile ministrul Muncii și specialiștii din minister au lucrat până la 5 dimineața.

Pe 10 februarie Ministerul Muncii avea finalizat proiectul legii salarizării cu un impact financiar de 31,5 miliarde lei net, pe o perioadă de 4 ani. Nu a fost acceptată această variantă, iar condițiile inițiale de aplicare a legii s-au schimbat mereu.

În total Ministerul Muncii a elaborat cel puțin zece variante ale legii salarizării, obiectivele acestora variind mult în funcție de cifrele avansate de ministerul de Finanțe. În final s-a ajuns la concluzia că, deocamdată, nu există fonduri suficiente pentru eliminarea simultană a disfuncționalităților dintre instituții, cât și din cadrul instituțiilor. S-a ales, pentru acest an, varianta unei ordonanțe de urgență care trebuia să ușureze aplicarea unei viitoare legi a salarizării. S-a spus că această ordonanță a fost elaborată de Ministerul de Finanțe și de Ministerul Muncii. Sunt necesare mai multe amănunte. Ministerul de Finanțe a comunicat Ministerului Muncii suma disponibilă pentru aplicarea acestei ordonanțe, respectiv 1,5 miliarde lei net, iar Ministerul Muncii a început elaborarea proiectului. S-a ajuns repede la concluzia că această ordonanță poate să elimine parțial doar disfuncționalitățile din cadrul unor instituții, nu dintre instituții. Ordonanța prevedea creșteri salariale doar pentru cei cu venituri mici, din partea de jos a grilei. 

De asemenea, s-a impus că raportul dintre salariul minim și cel maxim să fie stabilit la 1/12. Ordonanța prezenta unele riscuri legislative în aplicare, lucru pus în evidență de ministrul Muncii cât și de partenerii sociali la întâlnirea Consiliului Național Tripartit. Pentru că a considerat că dezavantajele aplicării acestei ordonanțe sunt mult mai mari decât avantajele aplicării ei, ministrul Muncii a decis să își asume în fața partenerilor sociali renunțarea la acest proiect de act legislativ."

 

 

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22