Iohannis nu promulga modificarile la legea care favorizeaza plagiatorii de doctorate

Dora Vulcan | 19.05.2016

Klaus Iohannis a anuntat joi ca va retrimite Parlamentului legea votata de Parlament prin care scolile de doctorate ar fi scapat si mai usor decat acum de filtrele de calitate si de integritate. "Plagiate nu rimeaza cu doctorate", a spus Iohannis intr-o declaratie de presa la Cotroceni.

Pe aceeași temă

 

 

Presedintele Iohannis a motivat nepromulgarea legii pentru aprobarea OUG 4/2016 prin faptul ca amendamentele aduse de Parlament contravin necesitatii de a avea un sistem cat mai corect si mai transparent de obtinere a doctoratelor.


Efectele cele mai importante ale acestei legi, daca va intra in vigoare, potrivit Hotnews:


 

  • paseaza la universitatile acreditate sa organizeze studii de doctorat atat responsabilitatea de a acorda calitatea de conducator de doctorate, cit si pe cea de a analiza sesizarile privind plagiatele din doctorate, CNATDCU urmand sa avizeze verdictul. "Pune lupul paznic la oi", spune Dragos Ciuparu, fostul sef al cercetarii. Cu alte cuvinte, legea le cere universitatilor neperformante, care au tolerat pina acum plagiatele, sa pedepseasca plagiatele. Auziti hohotele de ris dinspre plagiatori?
  • relaxeaza procedura de sustinere a doctoratelor
  • da dreptul doctorilor sa renunte la titlu, fara sa suporte vreo consecinta
  • evaluarea scolilor doctorale (care functioneaza pe linga universitati) va fi mult mai permisiva, fiind eliminate citeva filtre si introdus avizul Consiliului Rectorilor (adica al celor controlati). Si asta in conditiile in care un raport al Curtii de Conturi atrage atentie tocmai asupra diluarii calitative a actului de educatie, cu implicatii masive pe piata muncii

 

 

***

O documentare despre modificările la lege, potrivit Hotnews:

 

Bucuria plagiatorilor: O noua runda de modificari drastice la Legea Educatiei.  Senatul universitar va abilita conducatorii de doctorat. Sesizarile privind doctoratele plagiate, analizate si sanctionate tot la nivelul universitatii. CNATDCU - instanta de apel

 

Dupa ce a trecut de Camera Deputatilor drastic modificata, Legea Educatiei Nationale a intrat intr-o noua runda de foc in Senat, care a mentinut o mare parte din modificarile facute in camera anterioare si a venit cu propriile amendamente si rectificari ce urmaresc o crestere a autonomiei universitare, pasand in curtea scolilor doctorale - universitatile acreditate sa organizeze studii de doctorat - atat responsabilitatea de a acorda calitatea de conducator de doctorate, dar si de a analiza sesizarile privind plagiatele din doctorate, CNATDCU urmand sa avizeze verdictul. Arhitectii modificarilor sunt membrii comisiei de invatamant din Senat, in frunte cu Ecaterina Andronescu. Proiectul de lege urmeaza sa fie votat in plenul Senatului, for decizional, martea viitoare, in a treia zi de Pasti.

Ramane mai departe in picioare propunerea deputatilor, si anume scoaterea reglementarilor care vizeaza procedura de acordare a titlurilor doctorale, odata cu  informatiile despre selectarea comisiilor de sustinere a tezei si cu obligativitatea ca viitorul doctor sa isi sustin lucrarea in sedinta publica.

Daca deputatii s-au axat pe procedura de sustinere a doctoratelor, accentul in comisia de invatamant din Senat s-a pus pe universitatile care au dreptul de a organizat scoli doctorale, asa-numitele IOSUD (Institutia Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat).

Intrebat despre modificarile operate de comisia de invatamant din Senat in Legea Educatiei, prin intermediul OUG 4/2016, ministrul Educatiei Adrian Curaj a declarat pentru HotNews.ro : "Nu am vazut modificarile. MENCS (Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice - n.red.) a sustinut in comisie clar si ferm, varianta de OUG propusa de Guvern". Ministrul a adaugat ca este "prins in Diaspora 2016", eveniment pe care il organizeaza din 2008.

Fostul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica (ANCS) Dragos Ciuparu a declarat pentru HotNews.ro, referindu-se la noile modificari: "Am un singur comentariu: martea neagra a plagiatorilor, asa cum a fost o alta marte neagra a penalilor. Prevederile toxice sint diluate de multe altele fara niciun sens, probabil pentru a fi greu de observat. In Romania se vor da diplome de doctor la liber."


Ce a schimbat comisia de invatamant din Senat in Legea Educatiei Nationale

Daca pana acum, potrivit Legii Educatiei Nationale 1/2011, fiecare scoala doctorala era evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte in vederea acreditarii, fiind luate in considerare performantele scolii doctoral si capacitatea institutionala a IOSUD din care face parte, de acum inainte ar urma sa fie evaluate institutional in vederea acreditarii in ceea ce priveste infrastructura laboratoarelor, echipa de cercetare si performantele conducatorilor de doctorat.

Totodata, pana acum evaluarea scolilor doctorale se facea de catre ARACIS (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior) sau o alta agentie de asigurare a calitatii, in baza rapoartelor CNCS (Consiliul National al Cercetarii Stiintifice) referitor la calitatea cercetarii si a rapoartelor CNATDCU (Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare) privind calitatea resurselor umane. Odata cu adoptarea modificarilor in plenul Senatului, evaluarea intregii IOSUD se va face de catre ARACISsau alta agentie de asigurare a calitatii, nemaifiind necesare rapoartele de calitate de la cele doua institutii amintite anterior.

Consiliul ARACIS urmeaza, de asemenea, sa stabileasca, cu avizul Consiliului National al Rectorului, metodologia de evaluare in vederea acreditarii, unde vor fi trecute si standardele de performanta.

Se modifica si metoda de acordare a calitatii de conducator de doctorat. Potrivit Legii Educatiei Nationale, aceasta calitate se acorda prin ordinul ministrului educatiei, la propunerea CNATDCU de acordare a atestatului de abilitare. Comisia de invatamant din Senat a stabilit ca atestatul de abilitare sa fie acordat prin hotararea Senatului universitar institutiei organizatoare a studiilor universitare, in conformitate cu standarde propuse de CNATDCU.

La Art. 168, comisia de invatamant din Senat scoate complet din lege prevederile privind procedura de sustinere a doctoratelor, prin sesiune publica si cu comisie din care fac parte si referenti din afara institutiei. Stabileste in schimb ca, la nivelul fiecarei institutii organizatoare de studii universitare de doctorat, Senatul universitar va aproba constituirea unor comisii, cu rol stiintific, care sa verifice respectarea procedurilor si standardelor de calitate si etica profesionala pentru fiecare teza de doctorat. Aceste comisii vor analiza daca standardele si procedurile au fost respectate si vor elabora un raport pe care il vor trimite Senatului universitar.

Titlul de doctor se va acorda, astfel, prin hotarare a Senatului universitar al institutiei organizatoare de studii doctorale, rectorul fiind cel care va elibera diploma. La ora actuala, Legea Educatiei prevede urmatorul traseu: comisia de doctorat propune acordarea titlului de doctor si inainteaza aceasta propunere catre CNATDCU, care evalueaza dosarul si propune ministrului acordarea sau neacordarea titlului.

Senatul elucideaza si chestiunea renuntarii la un titlu stiintific de doctor. Astfel, titlularul poate sa solicite fie Ministerului Educatiei fie universitatii, in functie de cine i-a acordat titlul, sa renunte la el. In acest caz, ministerul sau universitatea emite documentul prin care ia act de renuntarea la titlu, in termen de 30 de zile de la inregistrarea solicitarii. De asemenea, procedura nu mai necesita aprobarea prin ordin de ministru. Potrivit modificarilor "actul administrativ constatator al titlului stiintific se anuleaza de la data emiterii actului de revocare si produce consecinte doar pe viitor".

In cazul nerespectarii standardelor de etica profesionala de catre scolile doctorale, Ministerul Educatiei poate, la ora actuala, sa ia mai multe masuri, precum retragerea calitatii de conducator de doctorate, retragerea titlului de doctor si retragerea acreditarii scolii doctorale. In uma modificarii legislatiei, in astfel de cazuri ministerul va putea doar sa retraga acreditarea scolii doctorale, astfel incat institutia nu va mai putea organiza concurs de admitere pentru o noua sesiune de doctorat.

Se opereaza modificari si asupra mecanismului de sesizarea a plagiatelor. Astfel, sesizarile privind nerespectarea standardelor de etica profesionala pentru titlul de doctor sau atestatul de conducator de docorate, acordate prin ordin al ministrului educatiei, sunt transmise comisiei de etica a Senatului universitar, care analizeaza plangerea si propune, daca e cazul, retragerea titlului. Propunerea este transmisa Ministerului Educatiei care solicita CNATDCU sa confirme sau sa infirme propunerea comisiei de etica. In vaza avizului conform al CNATDCU, ministrul educatiei retrage titlul prin ordin de ministru, iar institutia care a acordat diploma o anuleaza. 

Potrivit modificarilor aduse Legii Educatiei, sanctionarea neregulilor si incalcarilor de etica universitara facute in lucrarile de doctorat si in atestatul de abilitare (lucrarea facuta de aspirantul la titlu de conductor de doctorat) ar urma sa revina tot comisiei de etica universitara.

Masurile pe care le poate lua comisia in cazul constatarii unei incalcari a eticii variaza de la avertisment scris, diminuarea salariului, suspendarea pe o perioada determinata, la destituirea din functie de conducere, retragerea titlului doctoral, retragerea calitatii de conducator de doctorat si desfacerea contractului de munca.


Modificarile, impinse de comisia in invatamant in plenul Senatului la mai putin de 24 de ore. Votul, amanat din lipsa de cvorum

Comisia de invatamant din Senat a modificat luni in totalitate, in comisia de invatamant,ordonanta de guvern 4/2016, un act cu articol unic, ce prevedea ca "diploma de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a titlului", mult contestata de altfel pentru ca le-ar fi permis plagiatorilor sa scape de la plata sporurile primite pentru doctorate sau pentru salariile majorate in baza acestui titlu. Acest articol care face obiectul OUG 4/2016 a fost scos de comisia de invatamant din Senat.

Proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei a intrat pe ordinea de zi a sedintei de plen de marti, desi trecusera mai putin de 24 de ore. Pentru ca acest proiect sa intre pe ordinea de zi a fost nevoie de suplimentarea acesteia, intrucat raportul intocmit de comisie nu era redactat inca. Votul pe aceasta lege a fost insa amanat pe martea viitoare (a treia zi de Paste), din lipsa de cvorum, fiind necesara o prezenta de cel putin 82 de senatori pentru legi organice, cum este cazul acesteia.

Modificarile vizeaza extinderea autonomiei universitare.

Presedintele comisiei este Ecaterina Andronescu - fost ministru al Educatiei, iar printre membri se numara Mihnea Costoiu - actualul rector al Universitatii Politehnice din Bucuresti.

"Atat comisia de la Camera cat si de la Senat a analizat-o cu foarte mare atentie si fara indoiala venim cu un raport pe care va rog sa dati un vot favorabil. Este vorba deregandirea putin a scolilor doctorale si doctoratelor in jurul carora s-au iscat multe discutii, ca si cand esenta acestor scoli ar fi doar derapajaul in care anumite persoane sau institutii pot ajunge la un moment dat. Noi va propunem o crestere a responsabilitatii universitatilor pentru ca ele sunt cele care acorda (titlul de doctor - n.r.). Exigenta creste atat la nivelul universitatii cat si la nivel national CNADTCU, care devine instanta de apel", a spus marti in plen fostul ministru al Educatiei Ecaterina Andronescu. 


Ce spune Legea Educatiei Nationale in acest moment si cum va arata dupa iesirea din Senat, for decizional pentru acest proiect de lege

Nota: Sublinierile din text apartin redactiei

Dupa Art. 146 din Legea Educatiei Nationale se introducea, prin OUG 4/2016 art. 146^1 cu urmatorul cuprins "146^1 Diploma de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a titlului."

Iar proiectul de lege, asa cum a trecut de comisia de invatamant din Senat, elimina art. 146^1.

------

La Art. 158 din Legea Educatiei Nationale, care vorbeste despre organizarea studiilor universitare de doctorat, dupa alin (3), se introduce alin (3^1)

"(3^1) In vederea profesionalizarii activitatilor privind organizarea studiilor universitare de doctorat si pentru a asigura schimbul de bune practici, institutiile coordonatoare de studii universitare de doctorat pot infiinta un Colegiu National Institutiilor Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat, denumit in continuare CNIOSUD."

-----

Legea Educatiei Nationale Art. 158 - "(4) Fiecare scoala doctorala este evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte, in vederea acreditarii. Evaluarea scolii doctorale se face pe baza performantei scolii doctorale si a capacitatii institutionale a IOSUD din care face parte scoala doctorala. Evaluarea scolilor doctorale se face de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau strainatate, pe baza rapoartelor CNCS referitoare la calitatea cercetarii si a rapoartelor CNATDCU referitoare la calitatea resurselor umane. Sistemul de criterii si metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, pe baza propunerilor comune ale ARACIS, CNCS si CNATDCU. Fiecare scoala doctorala este evaluata periodic, din 5 in 5 ani."

se modifica astfel

"Art.158 - (4) IOSUD sunt evaluate institutional in vederea acreditarii in ceea ce priveste infrastructura laboratoarelor, echipa de cercetare si performantele conducatorilor de doctorat.
Evaluarea IOSUD se face de catre ARACIS sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau strainatate, inregistrata in Registrul European pentru asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior, denumit in continuare EQAR.
"

------

Dupa Art. 158  alin (4^1) din Legea Educatiei Nationale, se introduc 2 noi alineate - (4^2) si (4^3):

"(4^2) Metodologia de evaluare in vederea acreditarii, care cuprinde si standardele de performanta se stabileste de catre Consiliul ARACIS cu avizul Consiliului National al rectorilor si se aproba prin ordin de ministru."

"(4^3) Fiecare IOSUD este evaluata periodic, conform metodologiei prevazute la alin. (4^2)"
 
------

Legea Educatiei Nationale Art. 158 - "(5) Pe baza rezultatelor evaluarii scolii doctorale, ARACIS sau agentia prevazuta la alin. (4) propune Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului acordarea sau, dupa caz, retragerea acreditarii in vederea organizarii de studii universitare de doctorat. Acreditarea in vederea organizarii de studii universitare de doctorat se atesta prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului."

ar urma sa devina

"(5) In baza rezultatelor evaluarii scolii doctorale, ARACIS sau agentia prevazuta la alin. (4) propune Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice acordarea sau, dupa caz, retragerea acreditarii in vederea organizarii de studii universitare de doctorat. Acreditarea in vederea organizarii de studii universitare de doctorat se atesta prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice."

------

Legea Educatiei Nationale Art. 158 - "(7) Scolile doctorale din cadrul IOSUD se organizeaza pe discipline sau tematici disciplinare si interdisciplinare."

ar urma sa devina

"(7) Scolile doctorale din cadrul IOSUD se organizeaza prin hotararea Senatului universitar/Prezidiul Academiei Romane pe discipline sau tematici disciplinare si interdisciplinare."

-----

Legea Educatiei Nationale Art. 166 - "(2) Calitatea de conducator de doctorat este acordata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, la propunerea CNATDCU de acordare a atestatului de abilitare, in conformitate cu standardele si procedurile elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Aceste standarde se stabilesc pe baza unor criterii de evaluare relevante la nivel international, propuse de CNATDCU si aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. Standardele minimale de acceptare de catre CNATDCU a dosarului pentru obtinerea atestatului de abilitare nu depind de functia didactica sau de gradul profesional si sunt identice cu standardele de acordare a titlului de profesor universitar."

ar urma sa devina

"(2) Calitatea de conducator de doctorat este acordata prin hotarare a Senatului universitar al IOSUD/Prezidiului Academiei Romane prin atestatul de abilitare, in conformitate cu standardele propuse de CNATDCU si aprobate prin ordin al ministrului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice. Aceste standarde se stabilesc pe baza unor criterii de evaluare relevante la nivel international. Standardele minimale propuse de CNATDCU pentru obtinerea atestatului de abilitare nu depind de functia didactica sau de gradul profesional si sunt identice cu standardele de acordare a titlului de profesor universitar."

-----
 
Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(1) Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de IOSUD prin regulamentul de organizare si desfasurare a programelor de studii universitare de doctorat si in concordanta cu reglementarile prevazute in codul studiilor universitare de doctorat."

ar urma sa devina

"(1) Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de IOSUD prin regulamentul de organizare si desfasurare a programelor de studii universitare de doctorat si in concordanta cu reglementarile prevazute de legislatia in vigoare."

------

Se elimina alin (2), (3) si (4) ale Art. 168 care stabilesc criteriile si metoda de sustinere a tezei de doctorat.

Redam articolele care urmeaza sa fie eliminate:

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(2) Comisia de sustinere publica a tezei de doctorat, denumita in continuare comisie de doctorat, este propusa de conducatorul de doctorat si aprobata de conducerea IOSUD. Comisia de doctorat este alcatuita din cel putin 5 membri: presedintele, ca reprezentant al IOSUD, conducatorul de doctorat si cel putin 3 referenti oficiali din tara sau din strainatate, specialisti in domeniul in care a fost elaborata teza de doctorat si din care cel putin doi isi desfasoara activitatea in afara IOSUD respective. Membrii comisiei de doctorat au titlul de doctor si au cel putin functia didactica de conferentiar universitar sau de cercetator stiintific gradul II ori au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate."

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(3) Teza de doctorat se sustine in sedinta publica in fata comisiei de doctorat, dupa evaluarea de catre toti referentii. Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc in prezenta a cel putin 4 dintre membrii comisiei de doctorat, cu participarea obligatorie a presedintelui comisiei si a conducatorului de doctorat. Sustinerea publica include obligatoriu o sesiune de intrebari din partea membrilor comisiei de doctorat si a publicului."

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(4) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat si a rapoartelor referentilor oficiali, comisia de doctorat evalueaza si delibereaza asupra calificativului pe care urmeaza sa il atribuie tezei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: "Excelent", "Foarte bine", "Bine", "Satisfacator" si "Nesatisfacator". De regula, calificativul "Excelent" se acorda pentru maximum 15% dintre candidatii care obtin titlul de doctor intr-un anumit IOSUD, in decursul unui an universitar."

------

La Art. 168, dupa alin (4) din Legea Educatiei Nationale se introduc doua noi alineate (4^1) si (4^2):

"(4^1) La nivelul fiecarei institutii organizatoare de studii de doctorat, Senatul universitar aproba constituirea unor comisii, cu rol stiintific, care sa verifice respectarea procedurilor si a standardelor de calitate si etica profesionala pentru fiecare teza de doctorat."

"(4^2) Comisiile prevazute la alin. anterior analizeaza in ce masura au fost respectate procedurile si standardele de calitate si etica profesionala pentru fiecare teza de doctorat in parte si elaboreaza un raport pe care il prezinta Senatului universitar."

------

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(5) Daca studentul-doctorand a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de cercetare stiintifica si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea calificativului "Excelent", "Foarte bine", "Bine" sau "Satisfacator" comisia de doctorat propune acordarea titlului de doctor, propunere care se inainteaza CNATDCU, spre validare. CNATDCU, in urma evaluarii dosarului, propune ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului acordarea sau neacordarea titlului de doctor."

ar urma sa devina:

"(5) Daca studentul-doctorand a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de cercetare stiintifica si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea calificativului "Excelent", "Foarte bine", "Bine" sau "Satisfacator", comisia de doctorat propune acordarea titlului de doctor, propunere care se inainteaza Senatului universitar, in vederea acordarii titlului de doctor."

------

La Art.168 dupa alin. (5) din Legea Educatiei Nationale ar urma sa se introduca 4 noi alineate (5^1) - (5^4):

"(5^1) In cazul atribuirii calificativului "Nesatisfacator", comisia de doctorat precizeaza elementele de continut care urmeaza sa fie refacute sau completate in teza de doctorat si solicit o noua sustinere publica a tezei. A doua sustinere publica a tezei are loc in fata aceleiasi comisii de doctorat, ca si in cazul primei sustineri. In cazul in care si la a doua sustinere publica se obtine calificativul "Nesatisfacator", comisia de doctorat propune Senatului universitar neacordarea titlului de doctor si exmatricularea studentului-doctorand."

"(5^2) Senatul universitar, in baza propunerii formulate de comisia de doctorat privind acordarea//neacordarea titlului de doctor si, dupa caz, a raportului comisiei prevazut la alineatul (4^1), in urma propriilor evaluari, hotaraste acordarea sau neacordarea titlului de doctor."

"(5^3) Titlul de doctor se acorda, dupa caz, prin hotarare a Senatului universitar al IOSUD sau prin hotararea Prezidiului Academiei Romane de acordare a titlului de doctor, rectorul elubereaza diploma de doctor."

"(5^4) Titularul unui titlu stiintific de doctor poate solicita dupa caz Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice ori IOSUD care i-a acordat titlul de doctor renuntarea la titlul in cauza. In astfel de cazuri, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice ori IOSUD emite actul prin care ia act de renuntare la titlu, in termen de 30 de zile de la inregistrarea solicitarii."

-----

Se abroga alin. (6) si (7) ale Art. 168 din legea Educatiei Nationale

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(6) In cazul atribuirii calificativului "Nesatisfacator", comisia de doctorat va preciza elementele de continut care urmeaza sa fie refacute sau completate in teza de doctorat si va solicita o noua sustinere publica a tezei. A doua sustinere publica a tezei are loc in fata aceleiasi comisii de doctorat, ca si in cazul primei sustineri. In cazul in care si la a doua sustinere publica se obtine calificativul "Nesatisfacator", titlul de doctor nu va fi acordat, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat."

Legea Educatiei Nationale Art. 168 - "(7) Titlul de doctor se atribuie prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, dupa validarea tezei de doctorat de catre CNATDCU."

------

Legea Educatiei Nationale, Art. 168 - "alin. (7^2) Actul administrativ constatator al titlului stiintific se anuleaza de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renuntare la titlu, precum si cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului stiintific se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice."

ar urma sa se devina

"(7^2) Actul administrativ constatator al titlului stiintific se anuleaza de la data emiterii ordinului de revocare si produce consecinte doar pentru viitor".

------

Se abroga alin (8) din Art. 168

Legea Educatiei Nationale, Art 168 - "(8) In cazul in care CNATDCU invalideaza argumentat teza de doctorat, IOSUD primeste din partea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului o motivatie scrisa de invalidare, redactata in baza observatiilor CNATDCU. Lucrarea de doctorat poate fi retransmisa CNATDCU in termen de un an de la data primei invalidari. Daca lucrarea de doctorat se invalideaza si a doua oara, titlul de doctor nu va fi acordat, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat."

------

Legea Educatiei Nationale, Art. 168 - "(9) Teza de doctorat este un document public. Aceasta se redacteaza si in format digital. In domeniul artelor, teza de doctorat poate fi insotita de inregistrarea pe suport digital a creatiei artistice originale. Teza de doctorat si anexele sale se publica pe un site administrat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul drepturilor de autor."

urmeaza sa se modifice astfel

"Art. 168 - (9) Teza de doctorat este un document public. Aceasta se redacteaza si in format digital. In domeniul artelor, teza de doctorat poate fi insotita de inregistrarea pe suport digital a creatiei artistice originale. Teza de doctorat si anexele sale se publica pe un site-ul IOSUD si cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul drepturilor de autor.

------

Dupa Alin. (9) al Art. 168 din Legea Educatiei Nationale se introduce alin. (10)

"(10) Fiecare IOSUD este obligata sa elaboreze un raport anual privind situatia tezelor de doctorat pe care il prezinta Senatului universitar spre validare si pe care il face public prin afisare pe site-ul IOSUD"

-----

Legea Educatiei Nationale Art. 170 - "(1) In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, intocmite, dupa caz, de CNATDCU, de CNCS, de Consiliul de etica si management universitar sau de Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, poate lua urmatoarele masuri, alternativ sau simultan:
a) retragerea calitatii de conducator de doctorat;
b) retragerea titlului de doctor;
c) retragerea acreditarii scolii doctorale, ceea ce implica retragerea dreptului scolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenti-doctoranzi.
"

ar urma sa devina:

"(1) In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, in baza unor rapoarte externe de evaluare, intocmite de catre CNATDCU, de CNCS, de Consiliul de Etica si Management Universitar sau de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, poate lua urmatoarele masura retragerii acreditarii scolii doctorale, ceea ce implica retragerea dreptului scolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenti-doctoranzi."

--------

Alin. (2) al Art. 170 din Legea Educatiei Nationale isi pastreaza forma insa se modifica alin. (3) si (4), si se adauga 4 noi alin. (5) - (8).

Legea Educatiei Nationale, Art. 170 - "(3) Redobandirea calitatii de conducator de doctorat se poate obtine dupa cel putin 5 ani de la pierderea acestei calitati, la propunerea IOSUD, pe baza unui raport de evaluare interna, ale carui aprecieri sunt validate printr-o evaluare externa efectuata de CNATDCU. Rezultatele pozitive ale acestor proceduri sunt conditii necesare pentru aprobare din partea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului."

ar urma sa devina

"(3) Sesizarile cu privire la nerespectarea standardelor de etica profesionala pentru titlul de doctor / atestatul de conducator de doctorat, acordate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, sunt transmise comisiei de etica a IOSUD care efectueaza o cercetare prealabila si propune, dupa caz, aplicarea sanctiunii privind retragerea titlului de doctor / atestatului de abilitare."

-------
 
Legea Educatiei Nationale, Art. 170 - "(4) Conducatorii de doctorat sunt evaluati o data la 5 ani. Procedurile de evaluare sunt stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, la propunerea CNATDCU."

se va modifica astfel

"(4) Propunerea comisiei de etica prevazuta la alin. (3) se transmite Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice."

------

Se adauga la Art. 170 alin. (5) - (8).

"(5) Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice solicita CNATDCU confirmarea sau infirmarea propunerii comisiei de etica."

"(6) In baza avizului conform al CNATDCU, ministrul educatiei retrage prin ordin titlul de doctor / atestatul de abilitare."

"(7) In baza ordinului prevazut la alin. (6), IOSUD anuleaza diploma."

"(8) Cercetarea si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (3) si (7) se pot realiza in baza legislatiei in vigoare la data acordarii titlului."

------

Legea Educatiei Nationale Art. 217 - "(3^1) Prin exceptie de la includerea in bugetul aferent Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), a taxei pentru organizarea procesului de evaluare a tezelor de abilitare - gestionat de UEFISCDI, conform prevederilor alin. (3), stabilirea taxei se realizeaza, dupa caz, de catre Senatul universitatii la propunerea consiliului de administratie, respectiv de catre prezidiul Academiei Romane. Incasarea acestei taxe se efectueaza, dupa caz, de catre institutiile de invatamant superior organizatoare de studii universitare de doctorat sau de catre Academia Romana."

urmeaza sa se modifice astfel

"Art.217 - (3^1) Taxele pentru organizarea procesului de evaluare a tezelor de abilitare se stabilesc de catre Senatul universitar la propunerea CA, respectiv de catre Prezidiul Academiei Romane. Incasarea taxelor se realizeaza de catre IOSUD."

------

Comisia de invatamant din Senat scoate din proiectul de lege modificarile aduse in Camera Deputatilor Art. 219 din Legea Educatiei, care vizeaza atributiile CNATDCU, astfel incat articolul de lege ramane in forma initiala.

-------

Legea Educatiei Nationale Art. 300 - "lit. b) sustinerea publica a tezei de abilitare in fata unei comisii de specialitate numite de CNATDCU si formata din cel putin 3 persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate;"

urmeaza sa se modifice astfel

"lit. b) sustinerea publica a tezei de abilitare in fata unei comisii de specialitate numite de catre Senatul universitar/Prezidiul Academiei Romane si formata din cel putin 3 persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate."

-------

Se abroga alin. (4^1) al Art. 300 din Legea Educatiei Nationale care prevede urmatoarele "(4^1) Dosarul cu documentele originale aferente si teza de abilitare, in format tiparit si electronic, se inainteaza CNATDCU pentru validare."

------

Legea Educatiei Nationale Art. 300 - "(5) Acordarea atestatului de abilitare este propusa de CNATDCU si este aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului."

Urmeaza sa se modifice si va avea urmatorul cuprins:

"(5) Atestatul de abilitare si acordare a calitatii de conducator de doctorat se realizeaza prin hotarare a Senatului universitar/Prezidiului Academiei Romane".

-----

Legea Educatiei Nationale, Art. 318 - "Sanctiunile care se pot aplica personalului didactic si de cercetare si personalului didactic si de cercetare auxiliar de catre comisia de etica universitara pentru incalcarea eticii universitare sau pentru abateri de la buna conduita in cercetarea stiintifica sunt urmatoarele:
a) avertisment scris;
b) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control;
c) suspendarea, pe o perioada determinata de timp, a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice superioare ori a unei functii de conducere, de indrumare si de control, ca membru in comisii de doctorat, de master sau de licenta;
d) destituirea din functia de conducere din invatamant;
e) desfacerea disciplinara a contractului de munca
."

urmeaza sa se modifice astfel

"Art. 318 - Sanctiunile care se pot aplica personalului didactic si de cercetare si personalului didactic si de cercetare auxiliar de catre comisia de etica universitara pentru incalcarea eticii universitare sau pentru abateri de la buna conduita in cercetarea stiintifica, inclusiv pentru diploma de doctorat si atestatul de abilitare acordate prin ordin de ministru, sunt urmatoarele:

a) avertisment scris;
b) retragerea si/sau corectarea tuturor lucrarilor publicate prin incalcarea regulilor de buna conduita;
c) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control;
d) suspendarea, pe o perioada determinata de timp, a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice superioare ori a unei functii de conducere, de indrumare si de control, ca membru in comisii de doctorat, de master sau de licenta;
e) destituirea din functia de conducere din institutia de invatamant superior;
f) interzicerea, pentru o perioada determinate, a accesului la finantarea din fonduri publice destinata cercetarii-dezvoltarii;
g) retragerea titlului de doctor;
h) retragerea calitatii de conducator de doctorat;

i) desfacerea disciplinara a contractului de munca
."

-----

Legea Educatiei Nationale Art. 324 - "Pentru abaterile de la buna conduita in cercetare-dezvoltare ale personalului din cadrul institutiilor de invatamant superior, constatate si dovedite, Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii stabileste aplicarea uneia sau mai multora din urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) retragerea si/sau corectarea tuturor lucrarilor publicate prin incalcarea regulilor de buna conduita;
c) retragerea calitatii de conducator de doctorat (este prevazuta deja de art. 170, alin (1) - n.r.) sau a atestatului de abilitare; 
d) retragerea titlului de doctor;
e) retragerea titlului didactic universitar sau a gradului de cercetare ori retrogradarea;
f) destituirea din functia de conducere din institutia de invatamant superior;
g) desfacerea disciplinara a contractului de munca;
h) interzicerea, pentru o perioada determinata, a accesului la finantarea din fonduri publice destinata cercetarii-dezvoltarii.
"

OUG 4/2016, aprobata de Guvern si publicata in Monitorul Oficial, abroga literele c) si d).

Deputatii au propus ca pe langa cele doua litere c) si d) sa mai fie scoase din Legea Educatiei Nationale e), f) si g). Modificarea facuta in Camera Deputatilor a fost insa scoasa de comisia de invatamant din Senat, care a pastrat doar modificarea operata de OUG.

--------

Ramane nemodificat Art. 325 din Legea Educatiei Nationale care prevede ca "Se interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane cu privire la care s-a dovedit ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii."

In Camera Deputatilor a fost scoasa ultima fraza a Art. 325  "Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii.", insa modificarea a fost respinsa in Senat care a decis sa pastreze articolul de lege in forma initiala.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22