Pe aceeași temă
Vârf de popularitate la lansările Editurii Humanitas
RĂZVAN BRĂILEANU
Spaţiul rezervat lansărilor de carte de la standul Humanitas a fost unul dintre principalele puncte de atracţie ale Bookfest 2016. Când am ajuns eu, sâmbătă la prânz, cititorii stăteau la două cozi apreciabile ca să ia autografe de la Lucian Boia (care tocmai îşi lansase Strania istorie a comunismului românesc) şi de la Gabriel Liiceanu. Acesta din urmă a fost nevoit să întrerupă sesiunea de autografe pentru a-şi lansa cel mai recent volum, Nebunia de a gândi cu mintea ta, pe care l-a prezentat, alături de Horia Roman-Patapievici, celor câteva sute de oameni care practic au blocat colţul pavilionului C2 al Romexpo, acolo unde era amplasat standul Humanitas.
„Gabriel Liiceanu este un admirabil povestitor al ideii“, a spus Horia Roman-Patapievici la lansare, vorbind despre cele trei părţi ale cărţii, care tratează însemnătatea gândirii, apoi gândirea pe cont propriu şi, în final, dereglările minţii. În opinia lui Horia-Roman Patapievici, vocea fizică, „de bariton admirabil“ a lui Gabriel Liiceanu este prezentă în paginile cărţii pentru cei care o cunosc, iar pentru ceilalţi este „vocea însoţitorului pentru marile aventuri ale spiritului“. La rândul său, Gabriel Liiceanu a citat din Constantin Noica, spunând că trăim prin delegaţie unele dintre marile acte ale vieţii – prin vot, de pildă, delegăm conducătorii -, dar câteva dintre ele trebuie trăite pe cont propriu, unul dintre exemple fiind iubirea. În această a doua categorie intră şi gândirea: „Avem obligaţia să ajungem să gândim cu mintea noastră“, a spus autorul, declarând că la asta se ajunge nu stând de vorbă cu cei din jur, ci cu „minţile cele mai strălucite pe care omenirea le-a selecţionat de-a lungul istoriei ei şi care reprezintă valorile cele mai înalte pe care le-a acumulat specia noastră“. În final, Gabriel Liiceanu a vorbit despre obsesia lui de a scoate filozofia din prejudecata „că e ceva enorm, care vine ca o piatră pe mintea noastră şi care a priori nu poate fi înţeleasă“, spunând că Nebunia de a gândi cu mintea ta e „o încercare disperată de a face prietenoasă întâlnirea cu ideile“.
După ce Gabriel Liiceanu s-a întors la cititorii care-l aşteptau la o nouă sesiune de autografe, a fost rândul lui Andrei Pleşu să-şi lanseze volumul Nelinişti vechi şi noi – o selecţie din publicistica sa din ultimii ani -, în prezenţa lui Dan C. Mihăilescu. Acesta a spus că volumul s-a născut din „sfânta exasperare“ a autorului, care a decantat mocirla vieţii româneşti de azi, şi, precum celor spuse de Blaga în versul „Nu ştii că numa-n lacuri cu noroi în fund cresc nuferi?“, a ieşit o carte remarcabilă. Andrei Pleşu a explicat că, „fiind texte de publicistică curentă, ele sunt legate inevitabil de imediat“, numai că imediatul nostru este în acelaşi timp abundent şi previzibil. Autorul a citit în final două fragmente din carte, unul pe un subiect extrem de serios - stigmatizarea lui Vintilă Horia – şi unul savuros despre buzele botoxate ale vedetelor feminine din anumite show-uri TV.
Gabriel Liiceanu (şi, în spatele său, Lucian Boia) semnând autografe la Bookfest
Numărul mare de oameni care au asistat la aceste două evenimente (printre care destui adolescenţi care nu păreau rătăciţi prin târg, ci erau foarte atenţi la vorbitori) mi-a adus cumva aminte de fotografiile pe care le-am găsit în arhiva revistei 22 de la lansările care aveau loc în anii ’90 la Librăria Humanitas din curtea GDS. Librăria s-a desfiinţat între timp, dar cititorii iată că rezistă!
Andrei Pleşu şi Dan C. Mihăilescu la lansarea Neliniştilor vechi şi noi
Euro-Falia: despre o istorie instabilă
OCTAVIAN MANEA
O premieră notabilă a Bookfestului din acest an este și noua carte semnată de Armand Goșu, lansată de Editura Curtea Veche. Intitulată sugestiv Euro-Falia, volumul reunește analize publicate în ultimii doi ani și jumătate în revista 22 și pe platforma Contributors.ro despre cele mai fierbinți crize ale momentului: Ucraina, Moldova, precum și campania rusă din Siria.
După cum remarca Sever Voinescu, unul dintre invitații evenimentului, în urmă cu zece ani peisajul analizei de politică internațională era unul precar: „multe dintre texte erau doar un fel de proiecții ale reflexelor existente în comentariile de politică internă către exterior“. Altfel stau lucrurile astăzi, iar progresul „se datorează, printre altele, și unor oameni precum Armand Goșu. Are o ureche foarte fină. Pentru a discerne ce se întâmplă în spațiul fost sovietic, este nevoie de o sensibilitate anume“, a continuat el.
Cartea lui Armand Goșu este necesară nu doar publicului larg conectat la lumea internațională, dar mai ales pentru cei care iau decizii de politică externă a României. Euro-Falia este o „călăuză excelentă pentru toți cei care nu se uită doar spre Occident. România se află în continuare la mijloc și avem deci interesul să avem expertiză, să știm ce se întâmplă lângă noi și în același timp să căutăm ca, printr-o reflecție comună la nivelul societății civile, să transmitem către decidenții politici semnalele cele mai avizate“, a spus Teodor Baconschi, cel care și semnează prefața cărții. De-altfel, autorul face parte din „cercul extrem de restrâns al analiștilor care înțeleg cu adevărat și cu finețea necesară dinamicile din Răsăritul Europei, un spațiu atât de turmentat, de convulsiv, de înșelător și amenințător în ultimă instanță“, a mai precizat fostul ministru de Externe.
Imagine de la lansarea cărţii Euro-falia a lui Armand Goşu
Stilul în care e scrisă cartea corespunde tehnicii deprinse de la școala BBC: „Armand Goşu scrie bine. E foarte interesant. Textele lui se citesc, deși vorbesc până la urmă de niște lucruri foarte complicate“, a spus Dan Perjovschi cu prilejul lansării. De altfel, Dan Perjovschi este coautorul Euro-Faliei, „mâna invizibilă“ care a aliniat „astrele“ (editura, autorul), contribuind decisiv la apariția cărții, dar și cel care „a scris desenele“, esențializând grafic marile frământări tectonice din imediata vecinătate a României. Pentru el, Euro-Falia reprezintă „cartea a două prietenii“: cu Armand Goșu, „unul dintre cei mai mișto șefi pe care vi i-ați imaginat vreodată în viață“, dar și o formă de solidaritate cu „artiștii din Ucraina, care au fost pe viață și pe moarte în Maidan. Pentru ei Maidanul nu s-a terminat. E ca și cum ar fi o Piață a Universității continuă. (...) De fapt, nu se încheie niciodată“. De asta și trebuie să citim Euro-Falia, pentru că „istoria în partea asta de lume unde suntem nu este stabilă. Este o istorie care se scrie acum și, dacă nu vrem să fim obiectul ei, ar trebui să o înțelegem dinainte“, a concluzionat Dan Perjovschi.
Omul, sexul, cultura şi natura
CRISTIAN PĂTRĂŞCONIU
„Literatura română este mult mai sexualizată decât se crede – şi mă mir că nu au existat până acum studii despre acest lucru. Până la Andrei Oişteanu“, a spus Mircea Cărtărescu, în intervenţia sa din cadrul Bookfest 2016, ocazionată de lansarea uneia dintre cele mai aşteptate cărţi ale ultimilor ani, Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură, masiv şi consistent studiu scris de Andrei Oişteanu.
Între numeroasele merite evidente ale acestui volum, Mircea Cărtărescu l-a indicat şi pe acesta: „această carte, ca şi multe altele scrise de Andrei Oişteanu, schimbă cu totul imaginea pe care o avem despre societatea românească tradiţională. Ea arată în cea mai puternică lumină minciuna sămănătoristă – considerarea ţăranului ca o fiinţă christică, ca un blajin al pământului, ca o fiinţă de o puritate şi de o curăţenie extraordinare. De fapt, ţăranul român, ca şi ţăranul rus, ca şi toţi alţi ţăranii, nu era nici înger, nici fiară. Era omul dintotdeauna. Era omul care avea şi calităţi, şi defecte; şi sublim, şi ridicol. Care avea şi vicii de toate felurile“. De asemenea, în intervenţia sa, Mircea Cărtărescu a insistat şi asupra amănuntului esenţial că „Sexualitatea este un motor uman foarte important. Aş putea spune că, arhetipal, omul este compus din trei organe principale: creierul, inima şi sexul. Aşa încât, după părerea mea, sexul este ceea ce contrabalansează raţiunea, creierul. Nu este deloc lipsit de importanţă că, în decursul evoluţiei speciei umane, două organe au crescut cu totul disproporţionat faţă de toate celelalte: creierul şi sexul masculin. Sexualitatea umană este deci responsabilă pentru a treia parte, cel puţin a treia parte din valorile noastre, din felul nostru de a înţelege lumea, din scopurile noastre şi, prin multe altele, şi din cultura şi din literatura noastră“. Ideea aceasta a fost subliniată şi de către Mircea Anghelescu, al doilea vorbitor cu ocazia lansării cărţii: „a discuta despre sexualitate în cultură, în cultura noastră, înseamnă a discuta despre unul dintre cele mai importante motoare ale existenţei omului. Şi în această privinţă, se dă o bătălie pentru a recunoaşte această miză majoră – e o bătălie încă neterminată“. Profesorul Anghelescu a mărturisit şi că acest volum i-a oferit, inclusiv ca instrument de cunoaştere, o perspectivă aparte despre literatura şi cultura română. „Cartea lui Andrei Oişteanu dă o înţelegere superioară literaturii şi, în sens mai larg, culturii române“, a spus Mircea Anghelescu.
„Într-un fel, am încercat să îi aduc sexualităţii omagiul pe care îl merită. Dar, mai mult decât atât, m-am confruntat cu definirea mecanismelor, delicatelor şi misterioaselor mecanisme ale sexualităţii, care încearcă să domine la fel de delicatele şi la fel de misterioasele mecanisme culturale, morale şi sociale. E o simbioză de luptă între eul natural al omului şi eul cultural. Cultural, în sensul larg al cuvântului, în sens antropologic. Aceasta este şi grila în care, de altfel, intenţionez să îmi revăd cartea: acest perpetuu război între natură şi cultură în bietele noastre corpuri. Suntem o societate ipocrită şi pudibondă. Gândim şi vorbim în toate felurile posibile, dar ne e ruşine atunci când trebuie să scriem toate acestea, să le explicăm sau să le înţelegem. Nu a fost uşor să scriu această carte. E o aventură destul de riscantă când îţi iei o astfel de temă. E ca un fel de salt la trapez fără plasă de siguranţă“, a mărturisit, la rândul său, Andrei Oişteanu.
Andrei Oişteanu semnând autografe la lansarea celui mai recent volum al său
Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură a fost publicată la Editura Polirom, în seria de autor dedicată lui Andrei Oişteanu. Este al şaptelea volum care apare în această serie. Până acum!
România şi matricele metehnelor autohtone
CRISTIAN PĂTRĂŞCONIU
Anatomia ratării. Tipuri şi tare din România postcomunistă este al doilea volum de interviuri în care personaj principal este Teodor Baconschi. Partenerul de dialog este, de această dată, Dan-Liviu Boeriu; la precedentul volum – Legătura de chei. Mărturii diplomatice -, cel care a pus întrebările a fost Armand Goşu.
Anatomia ratării este „o carte pentru oameni deştepţi, pentru oameni cu bun-simţ etic, cu bun-simţ estetic, pentru oameni care vor să ştie pe ce lume trăim şi cum reuşesc nişte minţi strălucite care ştiu să facă alchimia răului care ne înconjoară. Este o carte care trebuie să ajungă la cât mai mulţi oameni. În volumul de faţă, aveţi toată România de astăzi, pusă pe masă – ca la scanner, ca la RMN. Este un fel de biopsie luxuriantă, minunată a tot ceea ce ne înconjoară“, a spus Dan C. Mihăilescu, primul dintre vorbitorii care au participat la lansarea acestui volum la Bookfest 2016, la standul Editurii Humanitas şi, totodată, cel care a şi indicat mai multe „puncte de reflecţie şi de meditaţie“ care reies din această carte.
Dan-Liviu Boeriu, cel care, în cuvintele lui Andrei Pleşu citat de către Dan C. Mihăilescu, execută în acest volum „piruetele interogative“, a explicat pe scurt geneza proiectului editorial: „m-a interesat în mod special ce s-a întâmplat cu societatea românească de după 1990 şi pentru aceasta cred că am ales un foarte bun interlocutor în persoana domnului Baconschi. Am ales câteva tipologii pe care mi-am propus să le dezvoltăm şi, plecând de la pasiunea mea de a observa ce e în jurul meu, am încercat, în dialog, să şi creionăm câteva răspunsuri. Pe măsură ce avansa cartea, mi-am dat seama că pentru toate metehnele şi maladiile despre care am discutat avem un fel de consolare anecdotică; întotdeauna ştim să ne găsim partea mai comică şi, în felul acesta, poate să ne salvăm. Mie mi-a plăcut întotdeauna să detectez inconstanţa, inconstanţa etică, mimetismul, la rigoare, şi prostia, dar nu de pe poziţia unui om care crede că deţine adevărul, ci din ipostaza cuiva care încearcă să îşi formuleze un răspuns pentru modul în care arătăm astăzi. Îmi place foarte mult o vorbă a lui Andrei Pleşu, care spune că ne scăldăm mereu într-o euforie a dezastrului. Ne scufundăm, dar suntem mai mereu veseli. În ceea ce priveşte interlocutorul pe care l-am avut în această carte, l-am ales pe domnul Teodor Baconschi în primul rând pentru că îmi place cum scrie. Dincolo de faptul că a fost politician, că are o vastă experienţă diplomatică, că este antropolog şi teolog, eu îl consider în primul rând scriitor. Dacă veţi deschide cartea, veţi vedea de îndată că domnia sa este unul dintre cei mai expresivi scriitori pe care îi avem astăzi“.
Teodor Baconschi a povestit, la rândul său, ce a însemnat pentru el experienţa şi provocarea unui asemenea proiect: „îi mulţumesc lui Dan-Liviu Boeriu că m-a scos dintr-o anumită toropeală, cu această carte. Când mi-a propus să o facem, am sărit imediat pe această ocazie şi mi-am zis: de ce nu? Pentru că, până la acest proiect editorial, m-am ocupat de tot felul de teme şi tematici şi, în fond, de cu totul alte lucruri: de antropologia faptului religios, de Europa creştină, de procesele politice de extindere a Uniunii Europene, de Roma. Nu m-am ocupat însă de ţara mea, de societatea în care trăiesc şi în care pătimim cu toţii câte ceva. A fost o bună ocazie să fac o oprire reflexivă asupra societăţii noastre. Veţi vedea, de altfel, din motto-ul cărţii chiar, că nu este o carte încrâncenată, una care dă lecţii sau care pune cruci pe diverse morminte. Este pur şi simplu o carte care, lucidă fiind, iubeşte subiectul; nu vrea să îl omoare. Vrea mai degrabă ca pacientul să se însănătoşească – şi eu cred mai degrabă în această putere a lucidităţii“.
Dan-Liviu Boeriu şi Teodor Baconschi la lansarea volumului Anatomia ratării
Teodor Baconschi a adăugat că e „de acord că oscilăm între tot felul de extreme. Dar, în acelaşi timp, căutăm o soluţie – şi aceasta nu va veni nici de la un exces de pesimism social şi istoric, nici de la autocomplezenţa în care, de multe ori, ne complacem ca să ne disimulăm complexele de inferioritate. Am căutat, e important să spun aceasta, în acest dialog să văd şi partea bună a fiecăreia dintre ipostazele sociale din galeria aceasta de tipuri sociale pe care am investigat-o. Trebuie să vedem şi să nu refuzăm să vedem ce este inconfortabil, dar trebuie să avem şi o anume rezervă de optimism cu privire la naţiunea noastră, cu privire la ce suntem capabili să facem împreună, cu privire, în fond, la cum putem reinventa convieţuirea“.
Cartea de dialoguri a apărut în colecţia Memorii. Jurnale de la Editura Humanitas.