Pe aceeași temă
Mark Haddon, autorul romanului care-a generat spectacolul O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții, tradus și în România la Editura Trei, ne spune că acesta a fost adeseori asociat cu cărți precum De veghe-n lanul de secară sau Să ucizi o pasăre cântătoare, preferința lui personală fiind, de fapt, Mândrie și prejudecată, de Jane Austen, romanul englezesc pe care l-ar fi avut în cap când a scris. Prin prisma spectacolului lui Bobi Pricop, de la Teatrul Național din București, mă gândesc că eroul său, Christopher Boone (în română numele, pronunțat Bun, i se potrivește de minune), e un fel de Mic Prinț rătăcit în jungla orașului modern, cu oamenii lui indiferenți și răi, rigizi și meschini. Nu doar faptul că vrea să se facă astronaut ne duce cu gândul la stelele de unde vine și unde se întoarce dezamăgit personajul lui Saint Exupery, ci mai ales puterea minții și a imaginației de care dă dovadă, asemenea omulețului căzut din lună și intrigat, vă amintiți?!, de faptul că oamenii nu pot vedea în desenul său despre șarpele boa care-a-nghițit un elefant decât o simplă pălărie.
Christopher iese din normalitate și pentru că are un handicap rar, o formă de autism înalt funcțional (sindromul Asperger), care-l face să fie reticent la atingerile umane și să caute mai degrabă să înțeleagă pe cale logică lumea din jur. E inteligent peste măsură, suprasensibil și scormonitor de adevăr, motiv pentru care ia pe cont propriu munca de detectiv pe urma celui care a ucis bestial câinele vecinului. De la această scenă pleacă și acțiunea piesei adaptată de Simon Stephens, un tablou terifiant, ilustrat pe scenă printr-un animal de butaforie în care e împlântată o furcă și care-și găsește pandantul la finalul spectacolului, în momentul tandru al împăcării, când tatăl îi dăruiește lui Christopher un cățeluș adevărat. Până acolo însă, puștiul e purtat de curiozitatea lui maladivă într-o aventură eroică, plină de capcane, cu oameni și fapte greu de înțeles, cum ar fi acelea că mama lui despre care știa că a murit trăiește într-un alt loc, cu un alt bărbat. Nu doar străzile și metroul sunt pentru el necunoscutele ecuației numită viață, ci și oamenii care le populează, chiar dacă aceștia sunt propriii lui părinți. Din fericire pentru Christopher, mai există și cerul înstelat la care visează și pe care-l contemplă într-o scenă cheie, foarte frumoasă, împreună cu tatăl. Culcați pe spate în mijlocul unei platforme care se rotește și le răsfrânge imaginea în oglinzile din jur, cei doi trăiesc momentul de comuniune ca pe unul cosmic, stelar. „Aici, la Londra, nu se văd stelele... din cauza poluării luminoase“, zice copilul, luându-și revanșa în această trăire onirică. Voit spectaculoasă, scena uzează de cele mai noi tehnologii pentru a crea un spațiu ireal, invadat de culoare, lumină și sunet. Cu ajutorul echipei - scenograful Adrian Damian, Dan Adrian Ionescu și Mizdan (video), Alexei Turcan (muzica) și Andrei Florea (ligthing design) -, regizorul Bobi Pricop proiectează în virtual imaginea multiplicată a personajelor sale pentru care visul nu poate avea decât înfățișarea epocii digitale de azi. E un fel de consolare, de împăcare a omului modern cu datele noii realități, care devine fascinantă și tulburătoare precum odinioară tehnica trompe l’oeil pentru omul Renașterii. Spectacolul e extrem vizual și multimedia, folosind până la saturație posibilitățile aparaturii de înaltă tehnologie. Până și actorii vorbesc la microfon, concurați fiind de un plan sonor-muzical sofisticat și insistent. Se naște o altfel de poezie, în care actorul trebuie să se repoziționeze ca tehnică și mijloace, interacționând cu spațiul nou creat și tipul de discurs scenic, discontinuu, eliptic, un colaj de scene cu protagoniști interșanjabili. Fluidul clasic cu care am fost obișnuiți urmărind relațiile dintre personaje, structurarea ideilor și a atmosferei e înlocuit cu intersectări abrupte ale liniilor biografice foarte asemănătoare jocurilor-laser și traseelor brutale ale acestora.
Bobi Pricop accesează cu curaj, mai ales după experiența Robert Wilson de la Craiova (a fost asistentul marelui regizor vizual la spectacolul Rinocerii), acest gen de spectacol (unii zic că e un format de împrumut), lăsându-ne pe unii nostalgici după începuturile sale mai romantice și poetica unui spectacol ca Iluzii, de pildă.
Altceva cred că trebuie remarcat însă sub aspectul performanței, și anume capacitatea regizorului de a îndruma actorii spre un joc mobil, direct, integrat complicatei compoziții scenice cu rețeaua ei de circuite vizuale, auditive și faptului că fiecare dintre ei are de interpretat mai multe roluri. Cu excepția lui Christopher, aceste personaje-argument, care participă la demonstrația scenică a autorului cu vădit suspans polițienesc, presupun dificultatea trecerii de la simple apariții la realități convingătoare, în ciuda economiei de text și caracterului aleatoriu al aducerii lor în scenă.
Descoperindu-l pe Ciprian Nicula, distribuit în rolul adolescentului, regizorul i-a dat șansa de a-și pune în valoare, și mai bine decât a făcut-o până acum, talentul special. Tânărul actor nu e departe de vârsta personajului, sau nu pare, având o candoare și o naturalețe native care sunt atuul lui principal și care îi rezolvă în această direcție, de la sine, personajele. În plus, e un bun comunicator de prim-plan când ni se adresează monologat, făcând abstracție de cortina de lumină, iar, atunci când aceasta dispare pentru ca să ne putem noi, spectatorii, privi în oglinzile din fundal, pare un copil care-și ceartă tandru jucăriile. Ticurile atribuite handicapului invocat devin la Ciprian organice și se folosește subtil de ele pentru a sublinia sau ascunde cuvintele. Deși după rolul Viskovitz, din alegoria animalieră jucată la Râmnicu Vâlcea, sau Jeff, adolescentul din Jocul de-a vacanța, părea că a spus tot despre posibilitățile lui în această zonă, rolul acesta îi dă șansa să performeze cu adevărat într-o distribuție de primă mână. Dintre ipostazele multiple și bine individualizate pe care le ilustrează, Emilian Oprea rămâne pregnant în rolul tatălui, răspândind căldură și înțelegere, ascunzându-și discret frustrările și vinovățiile. Mama, în interpretarea actriței Carmen Ungureanu, excelează prin dramatism, lăsând deoparte cochetăriile femeii care-a fugit de răspundere, părăsind domiciliul conjugal. Ana Ciontea, cu desăvârșitul ei profesionalism, conferă aparițiilor ei, cu ajutorul unor elemente de costum sugestive create de Liliana Cenean, pregnanță, descriind colorat o parte a peisajului urban feminin de sorginte conservatoare, iar Rodicăi Ionescu îi stă bine postura de dascăl cooperant, mai altfel, adică, decât prototipul negativ și stereotip al profesorului cicălitor. Cu toții gravitează în jurul adolescentului, al acestui alt prinț al spațiilor pure, în căutarea unei umanități pierdute, dar intens tehnologizate.