De același autor
Politicienii români recurg, dacă încercăm să sistematizăm, la trei tipuri de tactici de atac împotriva justiției. Prima, s-o numim „tactica Antena 3“, este și cea mai primitivă și constă în atacul ad hominem și încercările susținute de delegitimare și decredibilizare a persoanelor care ocupă funcții cheie în sistemul de justiție. Am numit-o „tactica Antena 3“ pentru că televiziunea lui Voiculescu este campioană la acest capitol cu campaniile de linșaj mediatic purtate împotriva judecătorilor Cristi Danileț și Camelia Bogdan, împotriva Codruței Kövesi sau a președintelui ÎCCJ, Livia Stanciu, dar nu se limitează la Antena 3. Televiziunea lui Sebastian Ghiță pune și ea umărul la aceste campanii și, mai nou, apar atacuri tot mai dese la B1 sau în Evenimentul Zilei. Lideri precum Victor Ponta, Tăriceanu și, mai nou, Traian Băsescu preiau aceste atacuri și le dau greutate politică, punând presiune asupra persoanelor supuse campaniilor de linșaj. Evident, nu este însă de competența Curții Constituționale să apere reputația procurorilor și judecătorilor, ci a CSM (care face o treabă execrabilă în acest sens), deci nu ne oprim asupra ei.
Cea de-a doua este „tactica Tăriceanu-Antonescu“ și are drept scop exercitarea, sub o formă sau alta, a controlului politic asupra justiției. Această tactică urmărește explicit ștergerea echilibrului puterilor în stat și a sistemului de checks and balances între cele trei puteri prin asumarea de către parlament a statutului de „organ suprem al puterii de stat“. Supremația parlamentară pe care o are Tăriceanu în vedere seamănă teribil de mult cu rolul „Marii Adunări Naționale“ comuniste. Ultima oară când a avut loc un atac concertat asupra echilibrului puterilor în stat a fost în vara lui 2012, dar atunci instituțiile au rezistat în primul rând pentru că s-a opus CCR. Pentru a torpila sistemul de checks and balances, parlamentul trebuie să anihileze Curtea Constituțională și s-o scoată din sistemul de distribuție a puterii în stat, pentru că, în calitate de putere supremă, nu poate fi supus cenzurii constituționale. În 2012, CCR a sesizat acest pericol și s-a opus, iar când Antonescu a încercat să treacă la următorul pas și să schimbe componența CCR, au intervenit instituțiile europene și partenerii americani. Amenințarea nu a dispărut, dar după 2012 a devenit clar că această tactică brutală de răsturnare a ordinii constituționale are puține șanse de succes.
A treia este „tactica Ponta“, cea mai insidioasă dintre ele, și urmărește, în absența controlului politic asupra justiției, cel mai bun lucru pentru politicieni: scoaterea cu totul a unor categorii de fapte de sub incidența legii penale și, de fapt, eliminarea responsabilității de orice fel a demnitarilor și funcționarilor publici. După „Marțea Neagră“, în care s-a încercat o lovitură de forță legislativă, eșuată în final, a urmat o luptă de uzură. Practic, an de an, parlamentarii introduc tot felul de proiecte de amendare a codurilor penal și de procedură care au, toate, un singur scop. Crearea unui scut sau, mai exact, a unui sistem defensiv - fie că vorbim despre regimul imunităților, fie de arestarea preventivă, fie de restrângerea unor definiții ale unor infracțiuni - care să creeze un înveliș protector în jurul funcționarului de stat. Luni, de exemplu, Senatul trebuia să discute amendamentele la Legea ANI care să restrângă interdicția de a ocupa funcții publice la funcția care a generat starea de incompatibilitate, ceea ce face respectiva lege inutilă și ridicolă, de vreme ce funcționarul incompatibil va putea ocupa fără probleme o altă funcție publică. Întotdeauna, toate aceste modificări se fac în același sens: deresponsabilizarea a ceea ce ironic se numește „responsabil public“.
Rezultatul previzibil al acestei ofensive care se desfășoară fără încetare va fi constituirea unei clase privilegiate, a unei „aristocrații populare“ care va avea acces la toate beneficiile pe care le oferă accesul la putere, dar nici o (sau foarte puțină) responsabilitate pentru faptele sale. Or, rezultatul va fi instaurarea de facto a unui regim oligarhic și anihilarea democrației constituționale. Aceasta va fi, credem, cea mai importantă sarcină a Curții Constituționale în următorii ani: cum să prezerve democrația, statul de drept și să garanteze egalitatea în fața legii, în condițiile asaltului constant asupra instituțiilor și arhitecturii legislative anticorupție și a ripostei mai bine sau mai puțin bine măsurate a acestor instituții.
De aceea, decizia privind dezincriminarea sau, mai probabil, redefinirea infracțiunii de abuz în serviciu pe care CCR o va lua miercuri va fi o bună indicație cu privire la direcția în care se îndreaptă România în materie de egalitate procedurală și responsabilitate publică.