Tacticile antijustiție ale politicienilor și rolul Curții Constituționale

În contextul atacurilor constante și sistematice ale politicienilor împotriva justiției și instituțiilor anticorupție, CCR va trebui să decidă asupra unei chestiuni fundamentale: câtă libertate va mai avea justiția să pună sub acuzare și să judece faptele persoanelor aflate în funcții publice?

Cristian Campeanu 14.06.2016

De același autor

 

Politicienii români recurg, dacă încercăm să sis­tematizăm, la trei tipuri de tactici de atac îm­potriva justiției. Prima, s-o numim „tactica Antena 3“, este și cea mai primitivă și constă în atacul ad hominem și în­cer­cările susținute de dele­gi­timare și decredibilizare a per­soanelor care ocupă funcții che­ie în sistemul de justiție. Am numit-o „tactica Antena 3“ pentru că televiziunea lui Voi­cu­lescu este campioană la acest capitol cu campaniile de lin­șaj mediatic purtate îm­po­tri­va judecătorilor Cristi Danileț și Camelia Bogdan, împotriva Codruței Kövesi sau a președintelui ÎCCJ, Livia Stanciu, dar nu se limitează la Antena 3. Te­le­vi­ziunea lui Sebastian Ghiță pune și ea umărul la aceste campanii și, mai nou, apar atacuri tot mai dese la B1 sau în Evenimentul Zilei. Li­deri precum Victor Ponta, Tăriceanu și, mai nou, Traian Băsescu preiau aceste atacuri și le dau greutate politică, punând presiune asupra per­soanelor supuse campaniilor de linșaj. Evi­dent, nu este însă de competența Curții Cons­tituționale să apere reputația procurorilor și judecătorilor, ci a CSM (care face o treabă exe­crabilă în acest sens), deci nu ne oprim asu­pra ei.

 

Cea de-a doua este „tactica Tă­riceanu-Antonescu“ și are drept scop exercitarea, sub o formă sau alta, a controlului politic asupra justiției. Aceas­tă tactică urmărește explicit ștergerea echilibrului pute­ri­lor în stat și a sistemului de checks and balances între ce­le trei puteri prin asumarea de către parlament a sta­tu­tu­lui de „organ suprem al puterii de stat“. Su­premația parlamentară pe care o are Tări­cea­nu în vedere seamănă teribil de mult cu rolul „Marii Adunări Naționale“ comuniste. Ultima oa­ră când a avut loc un atac concertat asu­pra echilibrului puterilor în stat a fost în vara lui 2012, dar atunci instituțiile au rezistat în primul rând pentru că s-a opus CCR. Pentru a tor­pila sistemul de checks and balances, par­lamentul trebuie să anihileze Curtea Cons­ti­tu­țională și s-o scoată din sistemul de dis­tri­bu­ție a puterii în stat, pentru că, în calitate de pu­tere supremă, nu poate fi supus cenzurii cons­tituționale. În 2012, CCR a sesizat acest pe­ri­col și s-a opus, iar când Antonescu a în­cercat să treacă la următorul pas și să schi­m­be com­po­nența CCR, au intervenit instituțiile eu­ro­pe­ne și partenerii americani. Amenințarea nu a dispărut, dar după 2012 a devenit clar că această tactică brutală de răsturnare a or­di­nii constituționale are puține șanse de suc­ces.

 

A treia este „tactica Ponta“, cea mai insi­di­oa­să dintre ele, și urmărește, în absența con­tro­lului politic asupra justiției, cel mai bun lucru pen­tru politicieni: scoaterea cu totul a unor ca­tegorii de fapte de sub incidența legii pe­na­le și, de fapt, eliminarea responsabilității de ori­ce fel a demnitarilor și funcționarilor pu­blici. După „Marțea Neagră“, în care s-a în­cer­cat o lovitură de forță legislativă, eșuată în fi­nal, a urmat o luptă de uzură. Practic, an de an, parlamentarii introduc tot felul de pro­iec­te de amendare a codurilor penal și de pro­ce­dură care au, toate, un singur scop. Crearea unui scut sau, mai exact, a unui sistem de­fen­siv - fie că vorbim despre regimul imu­ni­tă­ți­lor, fie de arestarea preventivă, fie de re­strân­gerea unor definiții ale unor infracțiuni - care să creeze un înveliș protector în jurul func­țio­narului de stat. Luni, de exemplu, Senatul tre­buia să discute amendamentele la Legea ANI care să restrângă interdicția de a ocupa func­ții publice la funcția care a generat starea de incompatibilitate, ceea ce face respectiva le­ge inutilă și ridicolă, de vreme ce funcționarul incompatibil va putea ocupa fără probleme o altă funcție publică. Întotdeauna, toate aceste modificări se fac în același sens: derespon­sa­bi­lizarea a ceea ce ironic se numește „res­pon­sabil public“.

 

Rezultatul previzibil al acestei ofensive care se desfășoară fără încetare va fi constituirea unei clase privilegiate, a unei „aristocrații po­pu­lare“ care va avea acces la toate beneficiile pe care le oferă accesul la putere, dar nici o (sau foar­te puțină) responsabilitate pentru faptele sa­le. Or, rezultatul va fi instaurarea de facto a unui regim oligarhic și anihilarea democrației constituționale. Aceasta va fi, credem, cea mai importantă sarcină a Curții Constituționale în următorii ani: cum să prezerve democrația, statul de drept și să garanteze egalitatea în fa­ța legii, în condițiile asaltului constant asupra instituțiilor și arhitecturii legislative anti­co­rup­ție și a ripostei mai bine sau mai puțin bine măsurate a acestor instituții.

 

De aceea, decizia privind dezincriminarea sau, mai probabil, redefinirea infracțiunii de abuz în serviciu pe care CCR o va lua miercuri va fi o bună indicație cu privire la direcția în care se îndreaptă România în materie de egalitate procedurală și responsabilitate publică.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22