Premierul bulgar, impotriva initiativei Romaniei de creare a unei flote comune NATO

Dora Vulcan | 16.06.2016

Bulgaria isi schimba pozitia de la o zi la alta in privinta propunerii Romaniei de creare a unei flote NATO la Marea Neagra. Iohannis face clarificari.

SHARE 5

Pe aceeași temă

 

 

 

UPDATE: Presedintele Klaus Iohannis a tinut sa clarifice, joi, ca propunerea facuta presedintelui si premierului Bulgariei privind colaborarea fortelor navale vizeaza exercitii comune si training comun si ca nu s-a vorbit despre crearea unei flote comune NATO la Marea Neagra. "Nu creeaza nimeni o flota NATO, asta este o prostie. NATO nu poate si nu doreste sa intretina o flota proprie in Marea Neagra (...) initiativa vizeaza exercitii, training comun al fortelor navale", a declarat seful statului, aflat in vizita in Bulgaria.

 

 

 

Declaratiile facute de Klaus Iohannis jurnalistilor:

 

 

Klaus Iohannis: "Am vazut ca au aparut tot felul de interpretari si poate este bine sa clarific un pic situatia, inainte sa se aventureze toata lumea in speculatii. Aceasta initiativa pe care am prezentat-o, si am prezentat-o atat Presedintelui, cat si Prim-ministrului (Bulgariei), este o initiativa care tinteste o colaborare, practic, in zona exercitiilor comune si a training-ului comun ale fortelor navale romanesti, bulgare si turcesti. Aceasta este asa-numita initiativa navala, deci se refera la fortele navale, se refera la exercitiu si training comun. Noi credem ca aceasta initiativa, in final, trebuie sa se gaseasca sub umbrela NATO, fiindca toate trei tarile riverane, Romania, Bulgaria si Turcia sunt aliati in NATO.

 

Unde a aparut, probabil, o intelegere gresita este conceptul de flota NATO. Nu creeaza nimeni o flota NATO, asta este o prostie. NATO nu poate si nu doreste sa intretina o flota proprie in Marea Neagra. Este evident ca detaliile tehnice, felul in care se realizeaza aceasta initiativa si cum va arata ea mai trebuie bine negociata, trebuie clarificat cine cu ce forte, cu ce logistica participa si acum este foarte devreme sa spunem cum va arata la sfarsit. Dar lucrurile pe care vi le-am spus sunt destul de certe, deci initiativa vizeaza exercitii, training comun al fortelor navale. Cred ca ne-am lamurit".

 

Jurnalist: "Sa intelegem ca este vorba despre exercitii si manevre si atat tot."

 

Klaus Iohannis: "In aceasta faza clar despre asta vorbim, exercitii".

 

Jurnalist: "Cat timp au durat tratativele dintre Presedintia romana si cea bulgara, ca sa ajungem astazi la acest comunicat sau ce a fost?"

 

Klaus Iohannis: "Nu stiu ce a fost, iar discutiile care s-au purtat pentru aceasta initiativa au pornit mai demult. Este vorba de aproape un an de zile de cand se discuta despre aceasta initiativa. Sigur, fiecare are opinia lui, si are dreptul sa aiba opinia lui si abordarea proprie, dar eu cred ca este o initiativa foarte buna care are, in etapa principala, ca obiectiv principal compatibilizarea fortelor navale a trei aliati din NATO".

 

***

 

Novinite a relatat ca, joi, premierul bulgar Boiko Borisov a declarat ca nici el, nici presedintele Rosen Plevneliev si nici ministrul Apararii nu sunt de acord cu initiativa Romaniei privind crearea unei flote NATO la Marea Neagra. Asta dupa ce, miercuri, presedintele Plevneliev declarase, intr-o conferinta de presa comuna cu Klaus Iohannis, ca Bulgaria sprijina propunerea Romaniei. Primele efecte ale pozitiei duale a Bulgariei au aparut imediat: din cauza refuzului Bulgariei de a se alatura flotei comune, Turcia a reziliat unilateral acordul cu Sofia de readmisie a refugiatilor, potrivit Rador.

 

De notat ca cei trei demnitari bulgari au facut declaratia exact in ziua in care Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris (ICA) a hotarat ca NEK, compania nationala de electricitate din Bulgaria sa plateasca unei companii din Rusia 550 milioane de euro pentru echipamentele pentru centrala nucleara de la Belene, la care Sofia a renuntat.

 

Premierul bulgar Boiko Borisov a spus joi, la un briefing comun cu presedintele si ministrul Apararii Nikolai Nencev, ca "nu este acceptabil sa realizam aceasta flota in forma propusa de Romania - suntem impotriva ei", potrivit Novinite. Borisov a mai spus ca si el si presedintele au aceeasi pozitie.

 

Declaratia schimbata cu 180 de grade a presedintelui Plevneliev vine la capatul unei vizite a premierului Borisov la Administratia Prezidentiala, vizita calificata drept "intempestiva" de presa bulgara.

 

Presedintele Plevneliev a spus in acelasi briefing de presa ca a discutat propunerea cu presedintele roman, dar ca o decizie finala nu a fost luata. Declaratia de astazi e contrazisa insa de ceea ce acelasi Plevneliev declarase ieri la conferinta de presa comuna cu Klaus Iohannis: "... prietenii nostri romani au avut o noua initiativa, pe care o sprijinim, si anume Initiativa Marina Regionala in Marea Neagra. Este cu scop de aparare, evident, si vom sprijini aceasta noua initiativa a Romaniei. Bulgaria va demonstra nu numai ca stam ferm in spatele colaborarii regionale, dar vom folosi NATO ca platforma. Asa cum a spus domnul Klaus Iohannis, totul depinde de noi si impreuna suntem puternici si in stare sa facem fata la orice provocare. Noi vrem mai multa colaborare si vrem mai multa securitate. De aceea, Bulgaria va sprijini aceste initiative, inclusiv ca NATO sa ia aceste decizii in ceea ce priveste Regiunea Marii Negre, care este de o importanta tot mai mare. Impreuna putem sa contribuim la o abordare efectiva in aceste vremuri grele" (sursa: transcriptul conferintei de presa, postat pe site-ul Administratiei Prezidentiale din Romania).

 

Razgandirea Bulgariei a adus deja prima reactie: Turcia a reziliat unilateral acordul cu Sofia de readmisie a refugiatilor, dupa cum transmite agentia de presa Rador, care citeaza presa bulgara. Informatia nu a fost confirmata oficial de Ankara, iar Borisov a declarat astazi ca nu a primit nici o instiintare despre rezilierea acordului (sursa: Focus).

 

 

Joi, premierul bulgar Boiko Borisov a declarat ca nici el, nici presedintele Rosen Plevneliev si nici ministrul Apararii nu sunt de acord cu initiativa Romaniei, potrivit Novinite. Presedintele Plevneliev declarase ieri insa, intr-o conferinta de presa comuna cu Klaus Iohannis, ca Bulgaria sprijina propunerea Romaniei. Primele efecte ale pozitiei duale a Bulgariei au aparut imediat: din cauza refuzului Bulgariei de a se alătura flotei comune, Turcia a reziliat unilateral acordul cu Sofia de readmisie a refugiaţilor, potrivit Rador.

 

Premierul bulgar Boiko Borisov a spus joi, la un briefing comun cu presedintele si ministrul Apararii Nikolai Nencev, ca "nu este acceptabil sa realizam aceasta flota in forma propusa de Romania - suntem impotriva ei", potrivit Novinite. Borisov a mai spus si el, si presedintele au aceeasi pozitie.

 

Declaratia schimbata cu 180 de grade a presedintelui Plevneliev vine la capatul unei vizite a premierului Borisov la Administratia Prezidentiala, vizita calificata drept "intempestiva" de presa bulgara.

 

Presedintele Plevneliev a spus in acelasi briefing de presa ca a discutat propunerea cu presedintele roman, dar ca o decizie finala nu a fost luata. Declaratia de astazi e contrazisa insa de ceea ce acelasi Plevneliev declarase ieri la conferinta de presa comuna cu Klaus Iohannis: "... prietenii noştri români au avut o nouă iniţiativă, pe care o sprijinim, şi anume Iniţiativa Marină Regională în Marea Neagră. Este cu scop de apărare, evident, şi vom sprijini această nouă iniţiativă a României. Bulgaria va demonstra nu numai că stăm ferm în spatele colaborării regionale, dar vom folosi NATO ca platformă. Aşa cum a spus domnul Klaus Iohannis, totul depinde de noi şi împreună suntem puternici şi în stare să facem faţă la orice provocare. Noi vrem mai multă colaborare şi vrem mai multă securitate. De aceea, Bulgaria va sprijini aceste iniţiative, inclusiv ca NATO să ia aceste decizii în ceea ce priveşte Regiunea Mării Negre, care este de o importanţă tot mai mare. Împreună putem să contribuim la o abordare efectivă în aceste vremuri grele" (sursa: transcriptul conferintei de presa, postat pe site-ul Administratiei Prezidentiale din Romania).

 

Razgandirea Bulgariei a adus deja prima reactie: Turcia a reziliat unilateral acordul cu Sofia de readmisie a refugiaţilor, dupa cum transmite agentia de presa Rador, care citeaza presa bulgara. Informatia nu a fost confirmata oficial de Ankara, iar Borisov a declarat astazi ca nu a primit nici o instiintare despre rezilierea acordului (sursa: Focus).

 

Context:

 

Inca de la intalnirile de ieri de la Sofia ale presedintelui Iohannis cu presedintele Plevneliev si premierul Borisov s-a conturat o pozitie diferita a celor doi demnitari bulgari fata de propunerea Romaniei. Astfel, presedintele Plevneliev a declarat in conferinta de presa comuna cu Iohannis ca sprijina initiativa. Intre timp insa, in presa bulgara a aparus pe surse informatia ca premierul Borisov s-ar fi impotrivit initiativei unei flote NATO in timpul intalnirii sale cu presedintele Iohannis.

 

Diferenta dintre pozitiile presedintelui Plevneliev (un pro-american convins) si premierului Borisov (mai acomodant cu interesele Rusiei) nu reprezentau la acel moment o surpriza. Borisov, al carui guvern este intr-o situatie fragila pe plan intern (vezi aici o analiza Reuters), are in mod traditional o abordare mai putin agresiva la adresa Rusiei decat presedintele Plevneliev. In plus, Borisov trebuie sa menajeze si susceptibilitatile unor parlamentari care sustin guvernul sau, dar nu ar fi de acord cu o pozitie dura la adresa Rusiei. Mai mult: Borisov ar putea candida in octombrie pentru pozitia de presedinte al tarii, ceea ce il face prudent in aspecte sensibile pentru Bulgaria.

 

Chiar si luand in seama toate aceste circumstante ce tin de politica interna bulgara, razgandirea peste noapte a presedintelui Plevneliev este inexplicabila. Mai ales in conditiile in care Klaus Iohannis se afla inca pe pamant bulgar, intr-o vizita in localitatea Grivita.

 

 

Comentarii 5

profesoru - 06-16-2016

Tratatul Atlanticului de Nord acoperă doar teritoriile României, Bulgariei şi Turciei, inclusiv apele teritoriale până la 22 km. de ţărm. Conflictul din Siria ar putea să provoace lupte aero-navale turco-ruse pe Marea Neagră. Turcia a susţinut ideea unei flote comune, deoarece doreşte să implice cât mai multe state în caz de conflict pe Marea Neagră cu Rusia. Interesul României şi Bulgariei ar fi, dimpotrivă, să nu se amestece într-un conflict ruso-turc atâta timp cât ruşii nu atacă teritoriul Turciei. Relaţiile Rusia-Turcia sunt mult mai tensionate decât relaţiile Rusia-România. Din păcate românii se agită prea mult pe tema imaginarului "pericol rusesc", şi fac tot posibilul să intre singuri în bucluc prin initiative stupide. Noroc cu bulgarii.

Răspunde

ion - 06-16-2016

P.S. Poate vine imbecilul ala de Iulian Fonta sau Zegreanu sau care mai e, marii consilieri de securitate a lui Basescu si nu numai ai lui care scriu pe toate siteurile, de la facultatea de sociologie (?!) a lui Virgil Magureanu sau de la nu stiu ce facultate de stiinte politice asemenatoare sa ne explice cum e cu flota NATO ca vomit, si daca ii mai publicati in 22 nu mai cumpar revista asta cat traiesc!

Răspunde

bogdan - 06-16-2016

e clar, e cacealma, suntem in rahat mare si Rusia a bagat adanc mana : deci flota NATO nu e defapt flota NATO zice acuma Iohannis, ca nu vrea NATO sa intretina flota la Marea Neagra, iar initiativa cu Bulgaria si Turcia e doar pentru exercitii comune, iar acum Bulgaria nu le mai vrea nici pe astea! e fiasco total! esec complet de politica externa si de securitate extrem de necesara dupa ce Rusia a transformat din nou Marea Neagra in lac rusesc iar pentru Romania e singura legatura, una vitala economic, militar, cultura, cu restul lumii! pff! sa vedem cum o mai drege Iohannis, mai bine ar tace ca de data asta chiar e mai indicat, e naspa tare!

Răspunde

profesoru - 06-16-2016

Propunerea Romaniei de creare a unei flote NATO la Marea Neagra era o aberaţie, deoarece Marea Neagră nu e acoperită de Tratatul Atlanticului de Nord din 1949. A vorbi de o flotă NATO la Marea Neagră e ca şi cum ai vorbi de o flotă NATO la Pacific.

Răspunde

cititor - 06-16-2016

Bulgaria e prietena Rusiei de langa noi! Sa nu uitam ca e singura tara aliata a Germaniei naziste care a pierdut raboiul dar s-am marit teritorial pe seama Romaniei (Cadrilaterul) la sfarsitul celui de-Al Doila Razboi Mondial din dragoste slava frateasca a lui Stalin! Istoria are un mod de a se reaafirma!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22