De același autor
Prima tentativă de a pleca din țară data din 1969. Atunci n-a primit avizul biroului organizației de bază PCR, din Facultatea de Istorie de la Universitatea din București. A doua încercare, în 1970, a fost un succes. A cerut viză pentru Turcia, în istoria căreia începuse specializarea sub coordonarea profesorului Mihail Gubloglu. Știa că nu se va mai întoarce, dar n-a spus acest lucru decât mamei lui, care a păstrat secretul.
Odată ajuns în Franța, s-a înscris la École Pratique des Hautes Études, studiind paleografie otomană cu Nicoară Beldiceanu și Irene Beldiceanu-Steinherr. Va continua specializarea la Centrul de Studii privind URSS, Europa de Est și Spațiul Turc al Școlii de Înalte Studii de Științe Sociale, în echipe coordonate de Al. Bennigsen, cel care l-a și îndrumat spre arhivele venețiene, în care intenționa să reia cercetările după pensionare, când s-a mutat de la Paris la Veneția. Până în 1977 s-a dedicat cu pasiune istoriei otomane, publicând studii importante. Nu se implica în mișcări de protest din motive familiale: cariera tatălui său, istoric în grațiile regimului Ceaușescu, pe care fiul nu dorea s-o afecteze, și speranța că autoritățile de la București vor acorda pașaport mamei sale.
Mișcarea Goma a fost borna care a schimbat destinul lui Mihnea Berindei. Studiile de osmanistică vor trece pe planul doi, implicarea, fără rest, în susținerea mișcărilor de protest din România comunistă devenind firul roșu al vieții sale până în decembrie 1989. Monica Lovinescu, de care Mihnea Berindei a fost atât de apropiat, avea să noteze: „La Mihnea, ceea ce ne-a plăcut mai întâi, lui Virgil [Ierunca] și mie, a fost gratuitatea angajamentului său. Acolo unde alții (cei mai numeroși) ar fi căutat o semnătură și o carieră, Mihnea le-a neglijat pe amândouă. I-a trecut pe turcii săi din secolul al XV-lea pe un plan cu totul secund și a descins în contemporaneitate cu frenezie și cu o excepțională dăruire. Repet, fără semnătură. Din umbră, nu machiavelic, ci dimpotrivă, pentru un fel de bine comun. Din principiu și dreptate“.
Mișcarea Goma a reconectat România la mișcările de contestare a regimurilor comuniste. După mai bine de un deceniu în care Ceaușescu era descris drept un al doilea Tito, iar România era lăudată pentru o anume independență în relația cu Moscova, presa occidentală descoperă în spatele panoului cu sloganuri antisovietice un regim autoritar care nu mai contenea cu abuzurile împotriva propriilor cetățeni.
Mihnea Berindei în redacţia revistei 22 în anii ‘90
Prima organizație importantă a fost Comitetul Francez pentru Apărarea Drepturilor Omului din România, Mihnea Berindei numărându-se printre membrii fondatori. Era un comitet mai mult francez decât român, care aduna tineri cercetători, Catherine Durandin, Gilles Veinstein, Anne Planche etc. Misiunea acestui comitet nu era să mobilizeze exilul românesc, ci opinia publică franceză. Comunitatea românească din Franța număra circa 50.000 de persoane. Chiar dacă era concentrată în zona Parisului, numărul celor activi nu depășea 30-40 de persoane. Abia în 1988 și mai ales 1989, numărul celor care se implicau în acțiuni de protest a crescut la câteva sute.
Primele informații despre Mișcarea Goma au ajuns la Paris la 9 februarie 1977. Pe 27 februarie, în Le Monde, prin grija lui Mihnea Berindei, era publicat textul unei scrisori de solidarizare, în care regimul de la București era descris ca național-socialist, printre semnatari numărându-se Alain Besançon, Em. Le Roy Ladurie, Alain Touraine etc. Fragmente din jurnalul lui Goma, ajuns ca prin miracol la Paris, erau traduse și publicate de presa franceză. Le Temps Moderne, revista lui Jean Paul Sartre, a scos un dosar special despre România. Un apel pentru eliberarea lui Goma din mai 1977, ce aduna semnăturile prestigioase ale lui Louis Aragon, Roland Barthes, Simone de Beauvoir, Besançon, Le Roy Ladurie, Jacques Le Goff, Serge Moscovici, Sartre etc., a fost publicat de majoritatea redacțiilor pariziene, fiind integral preluat de Le Monde.
Greva minerilor din Valea Jiului, din vara 1977, i-a oferit lui Mihnea Berindei prilejul mobilizării partidelor și a sindicatelor din Franța. A urmat aducerea lui Vasile Paraschiv, care aderase la Mișcarea Goma, la Paris, organizarea unei conferințe de presă, în care, alături de doctorul Ion Vianu, muncitorul ploieștean a vorbit despre internarea în spitalele de psihiatrie a opozanților. Interesul pentru acest subiect în Franța se datora și activității unui comitet împotriva utilizării psihiatriei în scopuri politice.
Vizita lui N. Ceaușescu la Paris, 23-25 iulie 1980, la invitația lui Valéry Giscard d’Estaing, a fost un momentul de cotitură pentru presa franceză. Le Quotidien de Paris, de centru-dreapta, publică trei articole despre România, începând cu 23 iulie, în care regimul comunist de la București era acuzat că încalcă brutal drepturile și libertățile omului. Le Matin, apropiat de socialiștii francezi, vorbește despre începuturile disidenței românești, despre brutalitatea Securității, despre grandomania lui Ceaușescu. Săptămânalul l’Express, de centru dreapta, publică tot atunci un prim dosar foarte critic despre Ceaușescu.
Rolul lui Mihnea Berindei este decisiv în toate aceste campanii de presă. Își face contacte în redacții, câștigă ziariști pentru cauza românească, le aduce informații primite multe de la Europa Liberă sau verifică informații sosite din România. Mai bine de un deceniu a creat prin relațiile pe care le-a dezvoltat în media franceze a doua sursă pentru multe știri, astfel încât redacțiile românești de la posturile de radio străine, Europa Liberă, BBC, RFI etc., să le poată difuza, fiind obligate să respecte regula celor două surse. A fost membru în comitetele de redacție ale revistelor L’Alternative (1979-1985) și L’Autre Europe (1986-1994), pregătind dosare sau chiar numere întregi dedicate României care astăzi reprezintă o sursă de excepție pentru istoria comunismului românesc.
Mihnea Berindei a adunat informații despre grevele de la Motru, din 1981, în condițiile în care Securitatea a închis ermetic zona. A organizat vizite ale ziariștilor francezi în România, sub acoperirea de turiști, începând cu cea a lui Bernard Poulet, care este bătut îngrozitor la Ploiești de Securitate, pe când încerca să ajungă la Paraschiv, revenit după peripeții în România. A fost implicat în susținerea a circa 40 de disidenți români în anii ’80, printre care Radu Filipescu, Mihai Botez, Dorin Tudoran, Gabriel Andreescu etc. A fost implicat în complicata afacere Tănase-Goma, pe care a utilizat-o pentru a sensibiliza opinia publică franceză pentru cauza românească.
Tot Mihnea Berindei a contribuit la o veritabilă răscoală în redacția Le Figaro, care, în august 1984, a publicat un interviu cu N. Ceaușescu și reportaje elogioase despre regimul de la București. Protestul jurnaliștilor francezi s-a încheiat cu publicarea, la 5 septembrie, a primului articol critic, despre distrugerea Bucureștiului, semnat de Arielle Thedrel, cu o documentare pusă la dispoziție de Mihnea Berindei. A fost un moment de cotitură pentru Le Figaro, ultima redută a propagandei ceaușiste în Franța, unde Michel-P. Hamelet, autorul singurei biografii în franceză dedicată lui Ceaușescu (Nicolae Ceausescu; présentation, choix de textes, aperçu historique, documents photographiques, Paris, 1971), deținea poziții influente în conducerea publicației de centru dreapta.
Revolta de la Brașov din 15 noiembrie 1987 a oferit prilejul mobilizării opiniei publice occidentale împotriva dictaturii lui Ceaușescu. Declarații ale intelectualilor germani (Herta Müller, William Totok, Richard Wagner etc.), polonezi (J. Kuron), unguri și cehoslovaci au alimentat o campanie de presă în sprijinul muncitorilor brașoveni implicați în proteste. În declarația Chartei 77 din Cehoslovacia s-a propus instituirea la 1 februarie 1988 a primei zile de solidaritate cu poporul român. Au avut loc atunci manifestații în fața ambasadelor României de la Praga, Varșovia, Budapesta, pe lângă cele obișnuite de la Paris, Londra, Haga și Bonn.
Anul 1989 a stat sub semnul Opération Villages Roumains. La 22 decembrie 1988, 12 tineri belgieni impresionați de filmul lui Josy Dubié, Roumanie, le désastre rouge, au decis să lanseze această mișcare. Ideea de bază era insuflată de practica Amnesty International, adoptarea unui prizonier de conștiință de către un grup de aderenți. În fața sistematizării ceaușiste, accelerată de Ceaușescu în martie ’88, care dărâma nu doar case, ci făcea să dispară localități întregi, comunele belgiene au început să adopte sate românești. Mihnea Berindei s-a numărat printre fondatorii acestei mișcări, lansată oficial la Bruxelles, la 3 februarie 1989. Atunci, cinci primari belgieni au adoptat cinci sate românești. În mai puțin de două săptămâni, peste 200 de primari aderaseră la OVR. La sfârșitul lunii februarie, mișcarea se extinde în Franța. În martie, Ion și Ioana Vianu se implică în extinderea rețelei în Elveția. În aprilie, Dennis Deletant face posibilă extinderea în Marea Britanie, unde însuși Prințul Charles s-a implicat personal. În doar câteva luni au fost create şapte organizații naționale, Belgia, Franța, Elveția, Ungaria, Marea Britanie, Olanda și Luxemburg. La 5 iulie peste 1.100 de comune europene intraseră în OVR, cele mai multe în Franța, 720. Mișcarea se va extinde până la căderea regimului comunist din România, astfel încât, în decembrie 1989, peste 2.200 de comune (adunau aproximativ 30 de milioande de locuitori) erau înscrise, dintre care 1.252 în Franța, 354 în Belgia și 210 în Elveția.
La 22 decembrie ’89 s-a încheiat o etapă din viața lui Mihnea Berindei. O alta avea să se deschidă. A revenit în România după aproape 20 de ani, implicându-se cu la fel de mult entuziasm, generozitate și dăruire în consolidarea societății civile, în sprijinirea noilor partide politice, reformarea instituțiilor publice, descentralizarea administrativă. A fost pentru mulți ani o veritabilă curea de transmisie între instituțiile din București și cele de la Paris. Eficient, discret, a oferit mult multora, mai apropiați sau cel mai adesea necunoscuți, și n-a cerut nimic pentru sine.