De același autor
Dar vorbim prea mult despre numere și uităm numele celor care au fost omorâți. Când i-au îngropat, autoritățile antonesciene au avut grijă să nu se facă liste pentru că au vrut să le piară și memoria. Totuși, s-au păstrat destule date și, pe baza lor, Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din România a demarat un proiect de alcătuire a unei liste extinse a victimelor pogromului și de reconstituire a biografiei celor omorâți, ca o formă modestă de reparație morală
Povestea care urmează o știu de la Hary Sacagiu, cu care am făcut un interviu de istorie orală în 8 noiembrie 2011, la Tel Aviv. Am verificat și completat informația cu ajutorul documentelor de la CSIER, CNSAS, Arhivele Naționale și Arhivele Militare.
Hary Sacagiu (n. 1934) locuia pe strada Uzinei, la nr. 60, undeva în spatele Mitropoliei din Iași, într-o casă care există și astăzi. Casa fusese construită de la zero de părinții săi – Avram și Debora Ruhla, în perioada interbelică. Acolo, pe lângă locuință, au amenajat o băcănie, apoi un restaurant. Când a venit perioada persecuțiilor, iar proprietățile evreiești au fost românizate, restaurantul a fost trecut pe numele Virginiei Rudeanu, soția temutului Corneliu Rudeanu, procuror militar la Curtea Marțială a Comandamentului 4 Teritorial. Stratagema de a camufla proprietăți evreiești sub numele unor proprietari creștini, în urma unei înțelegeri, era destul de răspândită în epocă. Vânzătorul în magazin era, firește, tot creștin. Acesta și soția, Grigore și Domnica Galan, erau oameni cumsecade, iar cu fiul lor Ion se juca Hary în fața casei. Din când în când, Ion îl striga pe Hary „Stalin“, colportând candid un stereotip antisemit. Tot în clădirea familiei Sacagiu era închiriat un spațiu pentru măcelăria lui Ilie Posteucă.
Familia lui Hary Sacagiu. Cei al căror nume este marcat cu chenar negru au murit în Pogromul de la Iași.
Hary și-a dat seama că se întâmplă ceva grav când evreii de la țară au fost mutați în oraș (ca urmare a mai multor ordine emise de Antonescu în mai și iunie 1941, prin care aproape 1.000 de evrei din zonele rurale au fost „evacuați“ în Iași). Apoi, a început războiul. Trupele române și germane aflate în zona Iași aveau două ipoteze de acțiune: 1) dacă sovieticii se retrăgeau după primele atacuri, intrau în urmărirea inamicului în Basarabia (Ipoteza „Nachtoss“); 2) dacă dădeau semne de rezistență, acțiunile militare urmau a se rezuma la consolidarea unor capete de pod, iar marea ofensivă era programată pentru 2 iulie (Ipoteza „München“). Până la urmă, s-a aplicat Ipoteza „München“. Sovieticii au rezistat și chiar au contraatacat puternic în mai multe puncte pe Prut, inclusiv în zona Sculeni, care era foarte aproape de Iași, folosind blindate și aviație, categorii de arme la care trupele române erau deficitare. Optimismul triumfalist de la 22 iunie s-a transformat repede, după cum aveau să depună mărturie mulți dintre participanții la aceste confruntări, în îngrijorare, spaimă și frustrare. A existat chiar pericolul ca frontul să cedeze și sovieticii să fie scăpați spre Iași. Regimentul 6 Vânători a avut nevoie de intervenția energică a Diviziei 198 Germane pentru ca situația să fie restabilită.
Masacrul ca răzbunare
Traian Borcescu, care era în acel moment șef al Secretariatului Serviciului Special de Informații, avea să declare după război că masacrele care au urmat au fost o răzbunare pentru eșecul și rușinea de la Sculeni.
Într-adevăr, așa cum se vede din documentele militare ale Regimentului 6, evreii au fost făcuți vinovați pentru precizia bombardamentelor aviației și artileriei sovietice și pentru întreruperea comunicațiilor. Acuzațiile erau absurde, ținând cont că, așa cum am amintit deja, evreii din zonele rurale, inclusiv dintre Iași și Prut, au fost evacuați în Iași după 22 iunie. Trupele germane și române au trecut Prutul și au intrat în târgul basarabean Sculeni, unde au declanșat represalii împotriva evreilor. Apoi au evacuat întreaga populație a târgului (creștini și evreii rămași) pe teritoriul României, pentru a nu stingheri operațiunile militare. Creștinii au fost cazați la creștini din Iași sau din satele din împrejurimi, iar evreii au fost executați, în noaptea de 27 spre 28 iunie, la ordinul comandantului Regimentului 6 Vânători, colonelul Ermil Mateiaș, de către un pluton de execuție ad-hoc, selectat pe bază de voluntariat de căpitanul Ioan Stihi, ofițerul de informații al regimentului. Era primul masacru antisemit comis după declanșarea Operațiunii Barbarossa.
Au existat câțiva martori ai masacrului, care au depus mărturie la procesul postbelic împotriva colonelului Mateiaș (Stihi a murit pe front la Odessa). Alți martori i-am găsit în 2013 și 2015, când am făcut cercetare de teren în zonă. Aceștia mi-au povestit cum au fost executați sute de evrei, familii întregi, sub ochii lor. Trei gropi comune, cu 311 cadavre, au fost deschise în 1945 la Stânca Roznovanu. O altă groapă comună am găsit-o cu o echipă de arheologi în 2010, în pădurea Vulturi, comuna Popricani, la 3 kilometri de gropile de la Stânca. Procurorii au stabilit că în groapă erau rămășițele a 36 de persoane. Și la Stânca, și la Vulturi, o treime din victime erau tineri și copii.
Iașiul se găsea la circa 15 kilometri de front și resimțea din plin tensiunea confruntărilor. Atmosfera era apăsătoare: erau aplicate restricții de circulație; lipsurile alimentare s-au făcut simțite imediat; noaptea, totul era scufundat în întuneric, din cauza camuflajului impus de apărarea pasivă. În condițiile unei stricte cenzuri, veștile circulau din gură în gură. Comandamentul militar a stabilit pedepse împotriva celor care răspândeau informații false și panică, dar nu se putea opune tăvălugului de zvonuri și îngrijorări. Încă din 22 iunie, au apărut zvonuri că evreii din oraș pactizează cu sovieticii. Orașul era saturat de trupe române și germane care se aflau în tranzit spre front. De asemenea, în oraș se găseau polițiști pregătiți pentru a fi instalați în Basarabia. Şi trupele române, și polițiștii au cerut să meargă pe traseele pe care se retrăseseră precipitat în vara anului 1940, pentru a răzbuna „umilința“ provocată de ultimatumul sovietic, pentru care erau învinovățiți tot evreii.
Tensiunea a fost sporită până la escaladare ca urmare a bombardamentelor sovietice asupra Iașiului. Istoricul britanic Richard Overy a scris o carte excelentă (The Bombing War) despre utilizarea bombardamentelor aeriene în timpul celui de-al doilea război mondial și efectele avute de această armă nouă, insidioasă și devastatoare asupra stării de spirit a militarilor și civililor. Datele confruntării militare erau schimbate substanțial: nu se mai reducea la o bătălie pozițională, față în față, în plan orizontal. Pericolul putea veni din aer, pe nevăzute și, prin lansarea parașutiștilor, putea veni de oriunde, din spatele frontului. Gândirea militară se arăta tot mai preocupată de gestionarea spatelui frontului – lucru reflectat și în revistele militare românești din epocă. De aici până la apariția psihozei parașutiștilor, spionilor și sabotorilor nu a fost distanță mare. Overy vorbește și de spaima teribilă provocată de bombardarea nediscriminatorie a localităților, testată în războiul civil spaniol și generalizată în al doilea război mondial, ca reflectare a doctrinei războiului total, în care nu se mai făcea diferență între militari și civili. Românii aflaseră din presă ce înseamnă bombardamentele împotriva orașelor, mai ales după bătălia Angliei, dar au simțit pe pielea lor ce înseamnă abia după 22 iunie 1941.
Psihoza semnalizărilor
Înainte de pogrom, Iașiul a fost atins de două bombardamente sovietice, primul pe 24 iunie, al doilea pe 26, primul mai slab, al doilea, răvășitor. Pe 24 iunie, un bombardier a venit asupra Iașiului de la mare înălțime și pe o rută care a ocolit antiaeriana, intrând prin sudul orașului. Sirenele nu au apucat să sune decât foarte târziu. Prima bombă a lovit, în ziua mare, la ora 11:48, zona Râpa Galbenă, spărgând geamurile la căminul studențesc (locul de unde au pornit numeroase atacuri legionare asupra evreilor din Iași) și rănind un soldat german care trecea cu o motocicletă. A doua bombă a distrus casa unui evreu. Au mai căzut două bombe care au făcut primele victime. Între orele 12 și 19 au fost mai multe valuri de atac, unele respinse de antiaeriană sau de avioane germane. Sovieticii au vrut să distrugă aerodromul, dar au aruncat bombele peste fabrica Fermentul.
Mihai Guriţă |
Atacul din 26 iunie a fost făcut cu peste 30 de avioane, în două valuri. A început la 11:35 și a durat o oră. Au fost lansate peste 100 de bombe explozive sau incendiare, care au atins două conducte de apă și zeci de clădiri, dintre care unele importante: clădirea Telefoanelor, Palatul Administrativ, un atelier auto cu mașini ale armatei germane, o biserică, mai multe spitale etc. Au murit 77 de persoane (evreii nu au fost numărați), dintre care militari români și germani, gardieni publici și civili. Au fost și peste 100 de răniți și numeroase case particulare distruse.
Rapoartele militare observau că bombardamentele sovietice, deși masive, au fost imprecise și ineficiente, că multe bombe nu și-au atins ținta sau nu au explodat. Populația civilă a descoperit însă cu groază că sistemul de alarmă nu funcționa cum trebuie, că nu erau protejați de antiaeriană și avioanele germane, că adăposturile antiaeriene nu era suficiente și că pregătirea pentru astfel de situații fusese precară.
Civililor bombardamentele li s-au părut precise și devastatoare. Primele zvonuri că evreii semnalizează ținte avioanelor sovietice au apărut pe 24 iunie și au căpătat o amploare explozivă din 26 iunie. Liderii Comunității Iași au fost convocați, în numele comandantului Diviziei 14, generalul Gheorghe Stavrescu, pentru a fi amenințați cu represalii dacă vor continua să pactizeze cu inamicul. Li s-a spus că piloții avioanelor erau evrei originari din Iași și că evreii din oraș au făcut semne avioanelor. Dovada trădării? Nu existau victime dintre evrei și nici clădiri ale evreilor distruse. Comunitatea a pus la dispoziție imediat un raport în care a arătat că au existat cel puțin 38 de morți dintre evrei, peste 100 de răniți și 100 de clădiri atinse sau distruse. Dar zvonul „trădării“, astfel validat de autorități și venind pe fondul unei lungi tradiții antisemite a locului, a devenit certitudine, din gură în gură. Mai mult, zvonuri privind semnalizări, parașutiști evrei, atacuri armate ale evreilor împotriva armatelor română și germană au început să circule pe canalele instituțiilor de stat și ale serviciilor de informații spre Marele Cartier General, Ion Antonescu și, confirmate, înapoi. De asemenea, au venit nenumărate denunțuri de la civili. Citind astăzi aceste rapoarte și denunțuri nu poți să nu fi surprins de cât de imprecise, fantasmagorice și îmbibate de conspiraționism și resentiment erau.
Pe 26 iunie, Ion Antonescu a ordonat ca „spionii, trădătorii și toți acei care activează în folosul inamicului să fie executați pe loc după ordinele M[arilor] U[unități]“. În noaptea de 28 spre 29 iunie, Antonescu a ordonat evacuarea întregii populații evreiești din Iași și executarea sumară a locatarilor clădirilor din care s-a tras în armată. Ordinele erau extrem de vagi, oferind patrulelor atribuții polițienești și judiciare, putând decide singure cine este suspect și poate fi arestat sau executat. În plus, ordinul de evacuare era imposibil logistic, neexistând capacitatea de transport - în condițiile în care trenurile erau folosite pentru a aduce militari spre front - de a transporta în câteva zile 45.000 de evrei în afara orașului. În urma acestor ordine, întărite de Stavrescu, s-a declanșat vânătoarea de evrei în oraș, apoi înghesuirea celor care au scăpat din masacrul din curtea Chesturii în două „trenuri ale morții“.
Un măcelar și victimele sale
Să ne întoarcem la Hary Sacagiu și familia sa. Casa în care locuiau nu avea adăpost antiaerian, așa încât, atunci când sunau alarmele, mergeau până în fața Palatului Culturii de astăzi, unde era un adăpost bun, cu placă de beton solidă. Familia simțea deja tensiunea din oraș și presimțea că evreilor li se va întâmpla ceva grav. În ziua de apogeu a pogromului, 29 iunie, când patrule de militari români și germani, polițiști, gardieni publici, însoțiți de civili care știau casele evreiești au început să scoată evreii din casă, familia Sacagiu a avut inspirația să se refugieze în casa unei rude îndepărtate. S-au ascuns la etaj și au avut norocul să nu urce nicio patrulă. Când au venit să percheziționeze casa, o femeie a spus că evreii din casă au fost duși deja la Chestură. Din casa respectivă s-au ascuns apoi în casa unui frate de-al mamei, Hascal Bercovici. Hascal deținea un mic restaurant în centru, pe str. Victor Place, La Bolta Pieții. Când a ajuns familia Sacagiu, era acasă doar soția acestuia, Paulina, cumnata mamei lui Hary. Hascal fusese ridicat de patrule și aveau să afle mai târziu că a murit în „trenul morții“ spre Târgu Frumos. Patrulele nu au mai venit a doua oară și familia Sacagiu a scăpat cu viață.
Ilie Posteucă, cel care, împreună cu Mihai Guriţă, a scos evreii din casele din spatele Mitropoliei în ziua Pogromului. |
Au aflat apoi că măcelarul Ilie Posteucă i-a căutat în ziua pogromului că să-i predea patrulelor. A pălmuit-o pe Domnica să spună unde s-au ascuns, dar nu a primit răspuns. După pogrom, nu a avut nicio rușine să-și continue afacerea în casa familiei Sacagiu. Nu a plătit chiria până la sfârșitul războiului pentru că nimeni nu mai îndrăznea să i-o ceară.
Cei din familia Sacagiu au avut mare noroc. Ilie Posteucă a fost unul dintre pogromiștii activi, atunci, în „Duminica aceea“. Avea 31 de ani, era basarabean de origine, născut într-un sat de lângă Bălți. În ziua pogromului, Ilie Posteucă, împreună cu Mihai Guriță, de 40 de ani, tâmplar la Teatrul Național din Iași, Gheorghe Guțu zis Bostan, lucrător la sifonărie, și un gardian public au colindat străzile din spatele Mitropoliei și au scos din casă vecinii evrei care au fost escortați la Chestura de Poliție.
După război, Noel Kaiserman (zis Natan) a povestit că duminică dimineață, pe la orele 7-8, Posteucă, Guriță și un gardian public au dat buzna în casa lor de pe str. Lozonschi nr. 33. Au scos din casă toată familia – pe Natan (40 de ani, mecanic strungar de meserie) și soția sa Netty, pe tatăl acestuia de 70 de ani, bolnav la pat, Fichel, mama – Roza, sora – Rachela, împreună cu soțul ei, Moise Waserman (negustor), pe fratele – David Aizic, ceasornicar de meserie, împreună cu fiul său de 3 ani jumătate, Adrian, pe care Guriță l-a descris „viitor bolșevic“ și l-a obligat să țină mâinile sus până la Chestură. Natan i-a amintit măcelarului că au copilărit împreună pe aceeași stradă. Posteucă a strigat: „Ajunge jidanilor, comuniștilor! Ați trăit destul!“. O soră de-a lui Natan, Etty, care locuia în str. Păcurari la nr. 178, a rămas văduvă la pogrom. Soțul, Ely Davidovici (n. 5 mai 1888), a fost ridicat din casă de militari români și germani, dus la Chestură, unde a fost bătut și apoi împușcat. În urma sa, au rămas doi copii: Bony și Clara, care aveau 6, respectiv 13 ani la pogrom.
Apoi, patrula a intrat la Smil (Milu) Rachbuch (42 de ani, comerciant, str. Lozonschi nr. 34), pe care l-au aruncat în stradă împreună cu familia, între care doi copii, unul de 5 ani, celălalt de 7.
Moise Brantei (40 de ani) și soția sa Mirla erau la lucru în acea dimineață, la fabrica de sifoane, nu departe de casă. A venit cineva să le spună că cei doi copii, Jănel (5 ani) și Fani (18 ani) au fost scoși din casa din str. Lozonschi nr. 19. Până să apuce să se întoarcă acasă, patrula a ajuns și la ei. Moise îl știa pe Guriță, pentru că au copilărit împreună, l-a strigat, dar fostul amic a spus că nu îl cunoaște. Apoi Moise și-a văzut copiii în coloana de arestați. Au fost duși toți la Chestură. A fost reținut și proprietarul fabricii de sifoane, Ițic Leober (57 de ani), din str. Lozonschi nr. 15, împreună cu familia. Fusese denunțat de angajatul său, Ghiță Bostan.
La nr. 17, Iosef Liebman a reușit să se ascundă într-o cămară, dar au fost reținuți tatăl Iancu și fratele său Mihai (36 de ani). Guriță și Posteucă și-au dat seama că se ascunde și, de frică, Iosef s-a predat singur la Chestură. Guriță l-a scos din casă și pe cumnatul lui Iosef, Ampel Solomon, de la nr. 15, și pe Mihai Cană, care nu s-a mai întors niciodată.
Interesant este că pe strada Uzinei, la nr. 58, locuia și familia fraților Haimovici, Adolf și Mendel, matematicieni de elită.
Mendel a fost scos din casă tot dimineața de o patrulă din care nu au recunoscut pe nimeni și dus la Chestură. Pe la ora 14 au ajuns la rând la un birou amenajat ad-hoc în curte, unde l-a recunoscut pe Titus Rahoveanu (comisar, șeful Biroului Administrativ din Chestură), pentru a primi un bilet pe care scria „Liber 29 iunie 1941“. Emiterea acestor bilete a făcut parte dintr-o procedură de selectare a „suspecților“ dintre evrei care a fost aplicată în prima parte a zilei de 29 iunie. Comisarul Rahoveanu a declarat că, dimineața, când numeroși evrei erau deja aduși la Chestură, ca urmare a ordinului lui Antonescu, s-a organizat o conferință la care au participat reprezentanți ai Prefecturii, chestorul Poliției, col. Constantin Chirilovici, și comandantul Companiei 14 Poliție, cpt. Constantin Darie. S-a hotărât formarea unei unei comisii de treiere, compusă din comisari de Poliție și condusă de Darie, care să elibereze copiii, femeile și bătrânii, precum și pe cei care nu aveau cazier și nu erau suspecți. Mulți dintre supraviețuitori au considerat apoi că biletul „Liber“ a fost o capcană pentru a atrage evreii la Chestură. Cert este însă că o parte dintre cei care au primit bilet s-au putut întoarce acasă și au scăpat. După amiază, când a fost anulată procedura, alții au fost reținuți din nou, duși la Chestură, apoi în „trenurile morții“. Mendel Haimovici a scăpat. Acasă a aflat că mama sa fusese reținută deja de trei ori, dusă la Chestură, maltratată și apoi eliberată de fiecare dată. La ora 17 a sunat o alarmă aeriană și s-au adăpostit în beci. A doua zi, pe 30 iunie, au fost din nou reținuți, duși la Chestură și apoi eliberați.
După pogrom, Hary Sacagiu s-a întors la școală, care, după românizare, era amenajată în sinagogă. Acolo a constatat că jumătate dintre colegi aveau părinții uciși în pogrom.
După război, Posteucă și Guriță au fost condamnați la patru ani de închisoare, în 1952. Au ieșit în 1955, la grațiere. Posteucă se lăuda apoi că îi va omorî pe toți comuniștii și le va bea sângele așa cum a băut sânge de evrei din Iași. A fost arestat apoi din nou pentru că critica regimul și, ironia sorții, lăuda vremurile când lucra la patron (care era evreu).
În pogrom, a murit și un unchi de-al lui Hary Sacagiu împreună cu doi fii. Rifca Aron, sora tatei, locuia pe str. Vasile Conta și ținea un han cu mare căutare, pentru că era situat lângă piață (pe locul actualei policlinici). Hanul era trecut și acesta pe numele unui creștin – Gheorghe Cimpoeșu, un comerciant născut în Sculeni –, pe care Hary îl credea un om de treabă. După război însă s-a aflat Cimpoeșu a fost condamnat la 25 de ani muncă silnică pentru crime de război, pentru că, înaintea masacrului de la Stânca, a ajutat, pe când era sergent la Regimentul 29 Artilerie, la separarea evreilor de creștini, cunoscând bine populația din Sculeni. Cimpoeșu a stat ascuns, din 1948, când a fost condamnat, până în 1960, când a fost prins. În 1964, a beneficiat de grațierea colectivă.
Soțul Rifcăi, Aron Aron (41 de ani), a fost luat de acasă pe 29 iunie, împreună cu doi fii minori, Ilie, de 15 ani, și Gustav, de 14 ani. Au murit cu toții în curtea Chesturii. Un al treilea fiu al soților Aron, Samy, a scăpat cu viață, iar după război a plecat în Israel. El ne-a furnizat fotografia familiei.