De același autor
„Noi, șefii de stat sau de guvern din cele 27 de state membre UE, precum și președinții Consiliului și Comisiei Europene, regretăm profund rezultatul referendumului din Marea Britanie.“ Așa încep concluziile primului summit european 27 sau primei reuniuni fără UK. Fraza a doua pune însă lucrurile la punct: „până când Marea Britanie părăsește UE, legislația europeană continuă să se aplice și Regatului Unit, atât atunci când este vorba de drepturi, cât și atunci când este vorba de obligații“. Și pentru a nu mai exista niciun fel de interpretări optimiste pentru negociatorii britanici, la scurt timp după consiliu, Cecilia Malmström, comisarul UE pentru Comerț, fost comisar pentru Justiție și Afaceri Interne, care-i știe bine pe englezi pe capitolele cu miză politică, a fost extrem de clară într-un interviu pentru BBC Newsnight: „First you exit then you negotiate“.
Negocieri dure pe comerțul cu UE
Așadar, Marea Britanie nu poate începe discuțiile pe tema care o doare cel mai tare în relația cu UE, piața unică, decât după ce face notificarea clară de ieșire din blocul comunitar și începe procesul de părăsire a UE. Doar că, după exit, Marea Britanie devine ceea ce Uniunea Europeană numește „third country“, i se aplică, la fel ca statelor terțe, regimul și regulile Organizației Mondiale a Comerțului, dar poate avea, cu acordul fiecăruia dintre cele 27 de state membre de această dată, după exit și negocieri, un acord de liber schimb foarte bun sau poate chiar mai bun cu UE. Cu încă un amănunt important: acordurile comerciale nu se obțin ușor, cu atât mai mult cu cât va trebui să negociezi cu un bloc comunitar pe care l-ai părăsit trântind ușa. Negocierile pentru acordul comercial UE-Canada au durat şapte ani.
În privința procedurii tehnice, Articolul 50 din Tratatul UE prevede temeiul juridic pentru procesul de ieșire a Marii Britanii. „Este la latitudinea guvernului britanic să notifice Consiliul European cu privire la intenția de a se retrage din Uniune. Acest lucru ar trebui să se întâmple cât mai repede posibil. Nu pot exista niciun fel de negocieri înainte ca această notificare să fi avut loc“, se arată în concluziile primei reuniuni UE 27. Tot după notificare, Consiliul European va adopta orientări pentru negocierea unui acord cu Marea Britanie, iar Comisia și Parlamentul European vor avea rolul lor de jucat în acest proces, așa cum stabilesc tratatele.
Ce are de făcut Marea Britanie
Pe termen scurt, este clar ce are de făcut Londra. Nu este clar însă cine de la Londra, câtă vreme David Cameron a demisionat și nu va iniția procesul de ieșire a Marii Britanii din UE, iar Boris Johnson, fostul primar al Londrei și conducătorul taberei Leave, s-a retras înainte de marea provocare: punerea în aplicare a votului populației. În următoarele luni este foarte probabil ca Marea Britanie să nu își schimbe decizia, Brexit-ul fiind rezultatul final, procesul de ieșire din UE trebuie să înceapă. De altfel, președinția slovacă a UE, preluată pe 1 iulie de la Olanda, și-a făcut calculele și pregătește negocierile pentru un astfel de scenariu, după cum a anunțat premierul Robert Fico. „Nu-mi pot imagina că politicienii britanici s-ar opune deciziei alegătorilor la referendum“, a adăugat primul ministru slovac, în timpul unei vizite în orașul balnear ceh Karlovy Vary, potrivit HotNews. Pe termen mediu, în vederea negocierilor cu UE și UE 27, Londra mai trebuie însă să facă pregătiri foarte costisitoare de ordin instituțional care să pregătească atât negocierile cu UE, cât și pe cele cu fiecare din UE 27, negocierile cu alții decât UE, state terțe, inclusiv SUA, cât și schimbarea legislației interne. Presa britanică a vorbit chiar despre nevoia unui minister al Brexit-ului care să gestioneze acest complicat proces.
Ce are de făcut Uniunea Europeană
UE a anunțat că începe un proces de reflexie care să dea startul unei reforme a UE, însă o face într-o perioadă dominată emoțional de Brexit, cu unele scenarii pesimiste potrivit cărora mai multe state membre, începând cu cele bogate din nord, ar putea începe sau declanșa referedumuri similiare ori pe teme similare. Rămâne de văzut însă dacă efectele Brexit-ului asupra Marii Britanii, cele asupra monedei, economiei și populației vor confirma acest trend, mai ales că efectele se vor vedea până când temerile legate de naționalismul francez sau extrema dreaptă olandeză să se confirme. Primele teste vor fi în primăvara lui 2017, când au loc alegeri în Olanda, mai-aprilie anul viitor va fi și rândul francezilor să spună ce vor la alegerile lor, iar în toamna viitoare Germania va chema populația la urne.
* Bianca Toma este director programe, Centrul Român de Politici Europene, jurnalist, fost corespondent al Adevărul la Bruxelles.