Pe aceeași temă
Nu am avut șansa să-l cunosc personal pe Matei Călinescu. I-am construit însă o imagine „luminoasă“ (cred că acesta este cuvântul cel bun) prin intermediul povestirilor spuse de către doi dintre prietenii săi din SUA, Georges Nivat și André Reszler - ultimul apare ca personaj și în „altfel de jurnal“-ul publicat anul acesta de Editura Humanitas. I-am avut profesori la Universitatea din Geneva - și încă ce profesori! Se raportau mereu la Matei Călinescu ca la un exemplu de eleganță și rafinament al gândirii și nu numai. Am avut și un schimb destul de intens de e-mail-uri cu Matei Călinescu în perioada redactării tezei mele de doctorat, dedicată intelectualilor anilor 1930, România interbelică etc. Mărturisesc că atunci eram grozav de prins de subiectul acesta, iar profesorul Călinescu mi-a arătat că și cele mai spinoase și polemice subiecte ale sociologiei intelectualilor interbelici pot fi dezbătute cu calm, detașare, profesionalism. Au urmat, desigur, cărțile și articolele sale. Moartea lui, în iunie 2009, mi-a produs un gol în stomac, un sentiment de pierdere iremediabilă. Poate sună banal, dar așa am simțit: încă una dintre figurile universale ale exilului intelectual românesc ne-a părăsit și nu prea mai avem, hélas, cu ce să umplem golul rămas.
Deodată, la Bookfest 2016, zăresc „seria de autor Matei Călinescu“ și jurnalul despre care va fi vorba în rândurile următoare. La început, m-am temut să nu fie vorba de o versiune mai „marketizată“ a jurnalului său publicat în 2005. Dar nu, era vorba de un nou jurnal. Pe care l-am citit de la prima până la ultima filă, fără a-l putea lăsa din mână. Jurnalul unui „condamnat la moarte prin boală“. Unul dintre cele mai tulburătoare jurnale ale literaturii române. Nu sunt critic literar și, prin urmare, ceea ce veți citi mai departe nu este o „cronică literară“. Este vorba mai degrabă de ceea ce a rămas în mintea și, mai ales, inima mea după lectura acestui jurnal.
Timpul: ușor de risipit, „greu de ucis“
Fiind vorba de o operă extrem de densă, cu o încărcătură emoțională extrem de mare, care atinge paroxismul la final, am încercat să „sparg“ în mai multe teme principale conținutul acesteia. Aș începe cu Timpul și problematica timpului. Timpul este personajul principal al acestei cărți, spunea Gabriel Liiceanu la RFI, într-o discuție cu Mihaela Dedeoglu, dedicată volumului.
Jurnalul lui Matei Călinescu arată cum se modifică percepția și structura timpului uman sub presiunea Regelui Bolilor, cancerul. Matei Călinescu își pune la punct o strategie „rațională“, aș spune, pentru a înfrunta angoasa și lipsa de speranță. Găsim mai multe pasaje în care vedem cum autorul merge la biblioteca universității și „documentează moartea“, citind lucrări de filozofie, teologie, psihologie care au ca subiect Moartea, felul în care omul se întâlnește cu Marea Doamnă. „Raftul thanatologic“, din culoarele nefârşite ale bibliotecii universitare pe care o frecventează, devine, brusc, de o „paradoxală actualitate“. Strategia lui de a străbate timpul este redusă la o singură formulă: să trăiască zi după zi, înfruntând stoic suferința. De altfel, Matei Călinescu nu se entuziasmează deloc în timpul tratamentului, atunci când mai au loc și evoluții pozitive. El știe că, mai devreme sau mai târziu, organismul lui va fi răpus. Acceptă Moartea, face referință la lucrări savante care stabilesc reacția omului la „apropierea în conștiință a morții“. În timpul lungilor și chinuitoarelor ședințe de chimioterapie citește Apologia lui Socrate și nu oricum, ci în minunatele ediții Pleiade. Și notează, mâhnit, cu doar câteva săptămâni înainte de moarte, că Timpul este ușor de risipit și „greu de ucis“: „interesant e că și-n ultimele zile de viață rămâne mult timp de omorât“, afirmă Matei Călinescu, atât de curat, atât de rece! La polul opus, apare și întrebarea: cum să NU pierzi timpul care ni s-a dat? Nu există o soluție universală, spune autorul; prin lectură, prin scris și creație, el iese din timp, demolându-l și stăpânindu-l.
Galerie de portrete
Matei Călinescu ne apare aici ca un om de o extremă delicatețe, atent cu cei din jur. Simplul fapt că a lăsat cu limbă de moarte ca Jurnalul să apară la un număr considerabil de ani de la dispariția sa, că utilizează mulțimea de diminutive sau „estompează“ anumite trăsături și asemănări sunt un argument în favoarea acestei afirmații. Cu toate acestea, volumul abundă în microportrete, realizate doar din câteva propoziții, ca niște lovituri fulgurante de floretă. Uneori critice, dar niciodată răutăcioase. Îl întâlnim astfel pe Andrei Pleșu „amabil, vorbăreț, spiritual, ocolind cu discreție subiectele delicate“, Adrian Marino, „un om excesiv de susceptibil“, Nichita Stănescu și geloziile sale „retrospective“, Silviu Lupescu și Mercedesul său cel nou, Gabriel Liiceanu, Norman Manea, A.E. Baconsky, mai tinerii Dragoș Aligică, „riguros în datoriile de recunoștință“, și Marius Chivu - cel despre care perfecționistul Matei Călinescu scrie, ușor iritat, că-i trimite mesaje e-mail fără semne diacritice. Și încă: îi regăsim pe Al. George, Aurelian Crăiuțu, Ion Vianu și Mircea Ivănescu, Derrida, Borges, Adam Michnick, Ion Negoițescu - lista e prea lungă pentru a fi reprodusă aici. Poate că într-o viitoare ediție a Jurnalului (sunt convins că vor urma și altele) ar fi util un indice de nume la final. Repet, valoarea memorială a acestuia stă tocmai în faptul că Matei Călinescu nu se răfuiește cu nimeni, nu plătește polițe etc., ci doar construiește, cu o „empatie“ sau chiar „antipatie“ atent ținută sub control, portrete de o dimensiune variabilă ale unor mari personalități intelectuale. Un intelectual într-o galerie cu intelectuali.
Portretul lui M. - Reloaded
Prima parte a jurnalului abundă în note cu privire la Mathew („băiatul meu iubit și enigmatic“) și la enigma autismului de care acesta a suferit. Cei care au citit deja volumul Portretul lui M. știu la ce mă refer. Și în acest jurnal Matei Călinescu continuă lupta, dusă prin intermediul cărților, pentru a-și înțelege fiul, „enigma lui intactă“, pecetluită de trecerea lui în neființă. Îl bucură enorm faptul că Portretul lui M. apare și în limba engleză, după o luptă destul de acerbă cu diverse edituri ce păreau interesate. În subiecte de o extremă dificultate, așa cum sunt cele legate de autism, se vede marele talent de cititor al lui Matei Călinescu sau, mai bine spus, de tălmăcitor. Știe să redea pe înțelesul tuturor înțelesuri ascunse, să rezume perfect și eficace opere stufoase, greu accesibile. Tatăl, Matei, fiul Mathew - două ființe „delicate“ care s-au completat unul pe celălalt în timpul vieții și care s-au unit acum definitiv prin Moarte.
România. Exilul. Memoria comunismului
O altă temă centrală este România, cu care autorul se întâlnește în amintire și uneori, brutal, în timpul excursiilor „acasă“. Pentru Matei Călinescu, România înseamnă anii ’30 și perioada copilăriei, zugrăvită în culori luminoase, dar nu idealizată. Datele importante ale unei Românii care nu mai există, cum ar fi, de pildă, 10 Mai, Ziua Regelui și regalității, servesc ca ancoră memorială și literară. Cel mai mult mi-a plăcut însă descrierea României, realizată în iulie 2008, după o călătorie îndelungată. Stoicul Matei Călinescu pare să-și fi pierdut calmul obișnuit și livrează o descriere fără milă și fără fard a unei țări pe care el o înțelege, dar nu o mai acceptă. Îl îndurerează (cred că e cuvântul potrivit) lipsa de caracter a oamenilor, duplicitatea extremă a lor. Îl indispune aglomerația, energia pierdută fără sens și finalitate precisă. Cel mai mult îl afectează - la propriu, a se vedea tentativa de acaparare mârșavă a locurilor de veci ale familiei din cimitirul orașului de baștină - corupția generalizată, ucigașă de suflete. Observăm cum tot ceea ce poate fi traficat devine prilej de corupție; la final, urmează o observație de finețe, sociologică: sistemul, în ansamblul său, s-ar prăbuși fără corupție. Ea este „uleiul“ acestui monstruos mecanism. Explică și de ce tentativa sa de întoarcere în țară, în primăvara lui 2004, a eșuat în cele din urmă. Îmi permit să reproduc aici citatul din carte: „atmosfera intelectuală și morală prea insalubră, prea mult praf, prea multă vulgaritate; prea nerușinată corupția de toate felurile, subiect permanent de discuție“. La fel de iritat este și de televiziunile de aici, cu „talk-show-uri nesfârșite la care participă politicieni agramați și jurnaliști imbecili“, pe care el și prietenii de acasă le urmăresc ca o „formă de masochism intelectual“.
În fine, problema memoriei comunismului și a colaborării cu Securitatea. Ne întâlnim aici cu „cazurile“ Kundera, Balotă, Vlad Georgescu. Pe urmele lui Adam Michnick, Matei Călinescu glosează în ceea ce privește marele risc al „recuperării“ memoriale a comunismului doar din arhive, despre imaginea, adesea falsă și mincinoasă, pe care o furnizează dosare toxice, adevărate vipere adormite ale memoriei.
Tot aici, ar fi de amintit minunatul portret, minunata analiză pe care Matei Călinescu o face la moartea titanului rus Al. Soljenițîn şi a evoluției sale: de la scriitorul-dinamită care a contribuit prin paginile sale la aruncarea în aer a comunismului, la prietenia cu Putin, în numele unei viziuni conservatoare, tipic rusești, pe care, vai, noi nu dorim să o înțelegem.
Profesorul de literatură
De la un capăt la celălalt al acestei cărți, inclusiv în gândurile finale șoptite soției, se simte faptul că Matei Călinescu a fost cel mai bun teoretician al literaturii pe care l-a dat cultura română. Eu nu pot să nu-mi adresez întrebarea următoare: ce ar fi devenit Matei Călinescu dacă nu părăsea România? El însuși recunoaște, cu mâhnire, că ar fi putut produce mai mult decât să recicleze anumite teme cu care a venit din România. Ce formidabilă „mașină de citit“ a fost Profesorul Călinescu! A se vedea în acest sens prezentarea corespondenței H. Arendt - M. Heidegger, acolo unde gândirea sa se ramifică, iar cu ajutorul unor referințe savante izbutește să intre în intimitatea operei, vieții și gândurilor celor doi. Este preocupat în mai multe locuri să definească ultimă operă: de ce este vorba de un jurnal „altfel“ (un „jurnal de trăiri vechi, lupta cu zădărnicia“), teoretizată, parcă fără voie, specia aparte numită „jurnal“ („singurul gen compatibil cu viața de pe o zi pe alta“). Mai apare teama de kitsch, spaima ca boala și suferința să nu-i afecteze scrisul, tocmai lui, marele teoretician al kitsch-ului, una dintre feţele modernităţii noastre. Suferă, la propriu, suferință spirituală adăugată celei fizice, față de pierderea culturii generale la ceasul Internetului, sterilitatea absolută a timpurilor noastre - a se vedea episodul în care un tânăr și strălucitor doctorand în istorie afirmă candid că a aflat de Muntele Ararat dintr-o emisiune „trivia“, televizată, gen Știi și câștigi.
Face apologia scrisului - această mobilizare generală a resurselor „energetice“ ale organismului -, iar el își dă seama la propriu de acest fapt pentru că boala îi secătuiește ultimele urme de energie creatoare.
La final, el „șoptește gânduri“ soției sale, cu gura pârjolită de ședințele de radioterapie. Profesorul de literatură iese din lumea aceasta prin literatură - oare Matei Călinescu ar fi considerat afirmația aceasta kitsch?
Omul Matei Călinescu
Meloman, cu o cultură muzicală construită cu atenție. Citește și scrie cu/pe muzică. Îl deranjează zgomotele lumii noastre industriale, haotice, care-i perturbă audițiile și plimbările. Nu-i plac ceremoniile oficiale, le evită la maximum. Prietenia, metafizica prieteniei. Cartea aceasta e poate și o carte a prieteniei - nu întâmplător îi este dedicată lui Mircea Ivănescu. Prietenia care biruie timpul și distanțele, care te împinge, pentru a supraviețui, să utilizezi chiar și Skype-ul, cel pe care M. Călinescu îl detestă. Încerc să glumesc, amar. Omul și creștinul din el, chiar dacă el nu se revendică niciodată ca atare astfel. Nu te poți opri să te întrebi, după lectură, dacă nu există cumva un mod de a crede specific intelectualilor: fragil, delicat, plin de neliniște. Profund. „Cred, Doamne, ajută necredinței mele“ - aceasta era rugăciunea sa preferată. Iar el, marele, rafinatul intelectual, respectă paradoxal (oare?) obiceiurile și rânduielile strămoșești în ceea ce privește cultul și pomenirea morților și a strămoșilor. Regretă sincer, într-o notă ușor calvinistă, faptul că nu a cunoscut „grația“ de a fi ales de Dumnezeu, de a fi hărăzit cu o credință simplă, clară, solidă - oare de câte ori nu am auzit acest lucru din partea intelectualilor? Nu crede în miracole, dar nici nu le neagă existența - de unde și frecventarea unui medic homeo-naturopat (naturopet) la îndemnul unui prieten. Descrie cu delicateţe viața religioasă și practicile religioase asociate exilului românesc: biserici mici, preoți convertiți la ortodoxie de la alte confesiuni, dar și o anumită intensitate a trăirii religioase, pur și simplu, pe care nu o poți găsi în Biserica „oficială“ din România.
***
Așa cum se întâmplă adesea după opere „totale“, cum este și jurnalul lui Matei Călinescu, sunt amețit de fericirea lecturii, bulversat de mesaj, supărat pe lumea în care trăiesc - iartă-mă, Profesore Călinescu, iar sunt pândit de adierea kitsch-ului!
Habar nu am, dar chiar nu am, cum să închei politicos și elegant tot ceea ce am scris mai sus. Cum ar fi făcut-o un critic literar adevărat.
Îmi vine însă în minte o afirmație a iubitei mele poete Anna Ahmatova, care spunea undeva, enigmatic: „dacă ați ști din ce întunecimi se naște poezia!“. În suferința lui Matei (iartă-mă, încă o dată, că acum la final îndrăznesc să-ți spun pe nume) se vede, întunecat, suferința creației. Și încă: am citit acest volum undeva la țară, într-un sat sărac și uitat de Dumnezeu. Unul dintre vecinii mei de acolo, un tânăr extrem de inteligent, dar care a trebuit să abandoneze liceul din lipsă de bani pentru navetă și cheltuieli cotidiene, a luat cu sfială cartea, a citit (cu greu, din cauza emoţiei) câteva pagini, a măsurat-o fermecat cu privirea și m-a întrebat, sincer: „Ce carte frumoasă! L-ați cunoscut cumva pe cel care a scris-o?“. N-am știut ce să-i răspund. I-am spus doar că l-am ținut de mână atunci când a murit, prin intermediul cărții acesteia. Nu știu dacă a înțeles.
De fapt, la final nu mai este nimic de spus decât „mulțumesc, Matei Călinescu“, pentru curajul, credința și cadoul pe care ni l-ai făcut în ultimele clipe ale vieţii tale pământeşti.