Pe aceeași temă
"Ce se va intampla dupa ce acest guvern isi va incheia mandatul depinde in mare masura de fiecare dintre noi, de votul pe care il vom da in alegeri, de modul in care ne vom manifesta asteptarile de la oamenii politici si de ce vom face fiecare dintre noi... Trebui sa intram din ce in ce mai mult intr-o democratie participativa de la una pasiva...," a spus premierul, citat de Hotnews.
Cititi cele mai importante declaratii facute in cadrul acestei dezbateri (preluare Hotnews):
"Statul nu poate face tot ceea ce e de facut in societatea romaneasca fara o implicare individuala si o participare a fiecaruia dintre noi.
Coruptia coroborata cu incompetenta poate sa ucida literalmente si poate sa ucida social prin alienare atunci cand aceste se intalnesc aceste doua elemente - coruptia si indiferenta- le intalnim in educatie, spre exemplu.
O tara fara coruptie este o tara sanatoasa, insa eliminarea coruptiei nu vine doar prin adoptarea de legi si munca in justitie. Trebuie ca fiecare dintre noi sa isi asume asta, individual si profesional.
"Atentia" pe care o acordam la ghiseu, banii strecurati in buzunarul medicului, coruptia din marele proiecte de infrastructura, fiecare act, mic sau mare, slabeste statul roman.
Lupta anticoruptie nu se limiteaza doar la actiunea institutiilor statului. Aceasta schimbare de paradigma trebuie sa fie insotita si o schimbare de gandire in management. Trebuie sa se inteleaga la nivel de conduecere a institutiilor ca anticoruptie incepe cu un management serios, cu instrumente serioase pentru audit si control intern.
In scoaterea la lumina a acestor disfunctionalitati avem nevoie de transparenta, obiectivitatea in a ne asuma aceste disfunctionalitati, aceste greseli. Cred ca va fi nevoie de cativa ani de zile pentru a ne putea asuma obiectiv, pentru a avea rezultate pe termen lung.
Nu inseamna ca trebuie sa recrutam manageri straimi pentru ca romanii nu sunt in stare sa o faca, dupa cum mai aud, ci de a recruta in mod obiectiv si transparent manageri, si de a lua masuri pentru a forma pe viitor manageri buni. Trebuie sa invatam management eficient al resurselor statului cand aceste resurse sunt parte a unor companii care actioneaza pe piata.
Mai exista mentalitatea ca a face afaceri cu statul este benefic in masura in care ai sustinatori in cadrul statului. Avem cazuri de companii in cazul carora eficienta se opreste la a castiga un contract cu statul. Aplicarea acestei strategii este importanta nu doar pentru continuarea procesuui de insanatorisire a noastra ca societate. Ea va contribui semnificativ si la perceptia noastra in exterior.
Inca mai avem Mecanismul de Cooperare si Verificare si inca se discuta in societate daca ar trebui sau nu pastrat. Eu vad acest lucru prin prisma capacitatii noastre de a ne insanatosi. In masura in care vom aplica aceasta strategie anticoruptie, vom ajunge cat mai repede - sper eu - la situatia sa nu mai avem nevoie de aceste verificari din exterior, nu doar din mandrie nationala, ci pentru ca vom fi capabili sa e spalam noi rufele murdare in interior, sa ne asumam greselile.
Lupta anticoruptie este un percursor al unei economii sanatoase."
Raluca Pruna, ministrul Justitiei:
"Sunt foarte bucuroasa ca suntem in linie dreapta cu indeplinirea acestui obiectiv. Ministerul Justitiei a lansat acum o luna in dezbatere publica proiectul acestei strategii.
Astazi suntem in situatia de a adopta a cincea strategie anticoruptie. E singura care nu demoleaza ceea ce s-a realizat anterior ci construieste peste.
Strategia este construita astfel incat fiecare institutie publica sa poata atrage fonduri europene. 100 milioane de euro, fara a include bugetele minimale anticoruptie.
Noua strategie are un centru mai puternic cu privire la preventie. E timpul sa punem accent pe educare si preventie pentru a reduce faptele de coruptie.
Asumarea esecului de management trebuie sa existe in masura in care orice dosar nou pe care il are DNA sau ANI este un esec de management. Ne propunem sa consolidam cel putin 3 masuri: avertizorul de integritate, consilierul de etica si angajarile post."
Vicepremierul Vasile Dincu:
"De multe ori discursul politic a mers subtil sau direct impotriva mesajului anticoruptie."
Ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu:
"Corpul de control al Ministrului Sanatatii are 7 oameni, inspectia sanitara de stat are putin mai multi. Ce am facut zilele trecute a fost sa aducem inspectori de la directiile judetene la inspectia sanitara de stat.
In ceea ce priveste investitiile. O buna parte din fondurile de investitii vin de la Ministerul Sanatatii, care nu are niciun mecanism de prioritizare a investitiilor, si cred ca nu este singurul.
Pana voi pleca de la acest minister va exista o strategie care sa faca imposibila achizitionarea unui mecanism daca nu exista spatiul unde sa il depozitezi si oameni care sa il opereze dupa.
Strategia anticoruptie este esentiala pentru sanatatea unui sistem. Vrem sa punem baze sanatoase, pentru ca altii sa construiasca mai departe."
Ministrul Educatiei, Mircea Dumitru:
"Redobandirea prestigiului scolii necesita reconstituirea increderii in sistemul de invatamant. Reformarea sistemului de invatamant in termeni de eficienta, trebuie facuta printr-un proces asumat unanim.
La jumatatea lui 2011, la nivelul Min. Educatiei a fost adoptat un proiect anticoruptie in scoli prin educatie. In intervalul 2016-2020, in cadrul strategiei anticoruptie, Ministerul propune mai multe masuri
A fost restructurat CNATDCU. Deja a dat anumite verdicte. Toate masurile propuse nu vor putea functiona daca nu vom dezvolta o cultura integrata a valorilor a integritatii si a etice.
Urmatorul pas este gandirea unei infrastructuri etice pentru institutiile de invatamant si Ministerul Educatiei.
Ma voi concentra in urmatoarele saptamana pe reformarea Consiliului National de Etica si a CEMO care are atributii pe monitorizarea comisiilor de etica de la nivelul universitatilor.
Trebuie sa ne concentram si pe felul in care noi profesorii ne apropiem de elevi atunci cand suntem la clasa. Insistam poate prea mult asupra transmiterii de informatii si prea putin pe formaea de caractere.
Ne concentram pe memorarea de informatii. Nu putem subestima importanta memoriei in actul de invatare, insa este o capacitate inferioara a psihicului uman comparata cu altele, cum ar fi creativitatea.
Nu avem in vedere ca in fata noastra stau niste individualitati care au drepturi. Credem in aceasta asimetrie elev-profesor, nu percepem ca trebuie sa fie o relatie de parteneriat.
Intr-o perioada istorica, scoala romaneasca punand un accent foarte mare pe memorare, s-a creat o cultura a copiatului. Copiem de pe unde putem, de pe internet, de pe referate.ro. Nu ne asumam ca profesor rolul mult mai dificil, acela al pregatirii reale.
Nu trebuie sa ne surprinda ca fenomenul plagiatului este atat de raspandit. Asta nu scuza vina morala a celor care plagiaza.
Trebuie sa reasezam si sa reechilibram invatamantul pe alte traiectorii, pe care alte sisteme de invatamant l-au gasit. 70% dintre elevi se simt singuri si neajutorati la scoala, deci vin fara placere la scoala."