Pe aceeași temă
Nu ştim care a fost impactul lăudabilului efort al colectivului de la Institutul de Istorie „N. Iorga“ al Academiei Române care a muncit la editarea unei serii impresionante de 10 volume, în care sunt reunite impresiile călătorilor străini care au trecut prin spaţiul românesc în secolele XVIII şi XIX, cert este că dimensiunea acestora este uriaşă (numai tomul II al volumului X are peste 700 de pagini). Nu cunoaştem dacă a apărut o lucrare de sinteză a acestor mărturii, dar informaţiile şi imaginile pe care le oferă toate aceste priviri exterioare merită din plin atenţia noastră. Mai ales că perioada respectivă este mai degrabă o pată albă în conştiinţa naţională, care sare de la voievozii (uneori) războinici, în cel mai bun caz de la Constantin Brâncoveanu, direct la Tudor Vladimirescu şi evenimentele din 1821.
Spre deosebire de experienţa americanului James Noyes, care a vizitat de capul său Muntenia în 1854, când turcii îi respinseseră pe ruşi din Moldova şi Muntenia, irlandezul Patrick O’Brien, care a ajuns în Muntenia în toamna lui 1853, când Principatele erau ocupate de ruşi, a avut un rol oficial destul de clar, acela de a observa desfăşurarea de forţe. Marea Britanie şi Franţa încă nu se aflau în război cu Rusia, doar tatonau terenul şi zona de conflict dintre cele două imperii. Interesul britanic era evident: Rusia nu trebuia să ajungă la Strâmtori şi Constantinopol. Din această perspectivă, cartea irlandezului O’Brien, Jurnalul unei călătorii în Principatele Dunărene în toamna şi iarna anului 1853, apărută imediat după călătoria lui, în 1854, pare a fi un adevărat raport adresat Foreign Office şi guvernului britanic.
PATRICK O’BRIEN - Jurnalul unei călătorii în Principatele Dunărene în toamna şi iarna anului 1853 |
O’Brien a plecat de la Constantinopol spre gurile Dunării în septembrie 1853. În largul Sulinei a fost nevoit să schimbe nava care nu putea intra pe braţul Sulina din cauza adâncimii prea mici, ajungând la Brăila, principalul port la Dunăre al Munteniei (şi, în general, principalul port al Munteniei, căci Dobrogea încă făcea parte din Imperiul Otoman). Graniţa între Muntenia şi Moldova se afla între Brăila şi Galaţi şi călătorului irlandez i-a fost controlat paşaportul la ambele puncte de frontieră. Dacă Brăila i-a lăsat o impresie mai degrabă dezolantă - „o câmpie întinsă şi prăfoasă pe care sunt răspândite ici şi colo case. Aproape de malul Dunării e un şir lung de prăvălii şi de magazii îndesate cu cereale. (...) Oraşul este plin de praf ca deşertul. Respiri, mănânci şi dormi în praf; praful preface apa din pahar în noroi şi aşa trebuie s-o bei“ -, în schimb Galaţi, principalul port al Moldovei, pare mai dezvoltat şi civilizat: „Galaţi arată mult mai bine decât mohorâta Brăila. Străzile sunt destul de late şi binişor pavate. Pe strada principală sunt câteva magazine arătoase şi peste tot o forfotă plăcută şi adie un vânt de prosperitate. În lungul fluviului, mărginind oraşul, se întinde un chei foarte frumos, bine construit, cu debarcadere largi şi magazii încăpătoare“. De la Galaţi a luat din nou o navă uşoară, ajungând la Giurgiu, unde a debarcat, fiind atent controlat de ruşi, care i-au permis să se îndrepte către Bucureşti, având în vedere documentele oficiale pe care le avea asupra lui. „La drept vorbind, în Ţara Românească nu există drumuri. Sunt doar nişte cărări late acoperite cu un strat gros de praf întunecat în timpul verii şi care când plouă sau după dezgheţ se transformă în râuri de noroi, prin care trăsurile de-abia înaintează, afundate în mocirlă până la osie. Când drumul este mult prea prost, trăsurile o apucă pe lângă el, până când drumul cel nou ajunge şi el în aceeaşi situaţie. Însă iarna, când zăpada este îngheţată, poţi călători rapid cu sania.“
Bucureştiul nu-i lasă o imagine negativă, dimpotrivă: „Bucureştii sunt aproape la fel de întinşi ca Parisul, însă o treime este acoperită de grădini, astfel că frunzişul verde aprins al copacilor apărea ici-colo deasupra pâclei, sporind efectul încântător al întregului peisaj“. Ajuns în capitala Munteniei, ia parte la viaţa socială şi culturală, asistând la un spectacol de operă unde, cum altfel, şi el a fost impresionat de frumuseţea feminină valahă. „Doamnele din loje erau îmbrăcate elegant, după modă pariziană, şi am remarcat că frumusețea pentru care sunt atât de renumite nu-i o născocire. Sala era aproape plină de ofiţeri ruşi.“ De altfel, sunt cunoscute idilele care au apărut între cele două tabere, căci ofiţerii ţarişti erau dintr-un cu totul alt aluat decât cei bolşevici, fiind în general nobili bine franţuziţi, după moda epocii, părând destul de atrăgători doamnelor şi domnişoarelor din Muntenia şi Moldova. În plus, cele două tabere aveau şi cum să se înţeleagă, în limba franceză, bien sur! Probabil că şi acesta a fost unul dintre motivele rusofobiei accentuate a elitei politice române din secolul XIX şi al occidentalizării ei galopante. Terenul trebuia recuperat şi în ochii doamnelor!
Irlandezul a fost foarte atent, de-a lungul întregii lui şederi de trei luni, la tot ceea ce ţinea de domeniul militar şi la desfăşurarea de forţe ruseşti în Principate (trupe întâlnite şi numărul lor, amplasarea bateriilor). A asistat chiar şi la o paradă militară rusă, 18.000 de militari ţarişti defilând într-o câmpie la 10 kilometri de Bucureşti - i s-a permis să asiste probabil pentru că şi ruşii ştiau că este venit pentru a informa cercuri mult mai înalte britanice, iar ruşii aveau nevoie să impresioneze şi intimideze Londra (ceea ce nu prea le-a ieşit). Irlandezul a menţionat şi două delocalizări avant la lettre (sau investiţii britanice), una la Galaţi (în Moldova) şi alta la Calafat (în Muntenia), toate în domeniul producerii conservelor din carne de porc. Chiar dacă salariile personalului calificat adus din Anglia erau mari, afacerea era rentabilă pentru că mâna de lucru locală nu era pretențioasă şi era prost plătită, iar porcii erau ieftini şi din belşug, astfel încât produsul finit, conserva de carne, retrimisă, în insulă avea un preţ mult mai mic decât dacă ar fi fost produsă în Marea Britanie.
Patrick O’Brien este foarte realist şi inteligent, constatând faptul că, în războialele dintre turci şi ruşi, moldovenii şi muntenii erau cei mai nenorociţi şi afectaţi, indiferent care parte avea câştig (provizoriu) de cauză: „Comerţul lor este la pământ, industria ţării este blocată; ţăranul este luat de la munca câmpului şi pus să care echipamentele unei armate străine, casa îi este ocupată şi puţinele provizii îi sunt mâncate de soldaţii altei naţiuni. Marile puteri trebuie să facă ceva pentru îmbunătăţirea situaţiei acestor principate, în numele omeniei“. O’Brien este surprinzător de precoce şi românofil, prevestind un adevărat curent de opinie occidental care milita pentru oferirea posibilităţii celor două principate, exploatate atât de turci, cât şi de ruşi, de a se dezvolta la adevăratul lor potenţial. Regăsim la călătorul irlandez un adevărat apel şi program care va fi în curând şi al elitei moldo-vlahe: „Să lăsăm ca aceste două principate, în stare să susţină 20 de milioane de suflete, să devină stat independent! Să lăsăm să fie ales pentru ele un conducător din familiile regale germane sau chiar dintre membrii caselor imperiale ale Austriei şi Rusiei! Să lăsăm să se întemeieze o dinastie şi se va pune capăt acelor comploturi abjecte ce ştirbesc autoritatea principelui şi duc la căderea lui“. Puţin mai încolo, în mod remarcabil, călătorul irlandez accentuează: „Moldo-Vlahia ar putea deveni cu adevărat grânarul Europei şi, cu o guvernare independentă şi instituţii raţionale, se va bucura de toate avantajele civilizaţiei progresiste care i-au fost până acum interzise de poziţia sa regretabilă“. Pentru a-şi susţine ideile în ceea ce priveşte emanciparea celor două entităţi nord-dunărene, O’Brien aduce în discuţie şi dezvoltă pe larg exemplul grec. El fusese şi în tânăra Grecie independentă, în 1843, în anturajul premierului Alexandru Mavrocordat (1791-1865), lăudându-l pe Otto de Bavaria, care a fost primul rege al Greciei moderne, domnind destul de mult pentru climatul etern instabil grec (1831-1862). În plus, în mod fericit nu a sfârşit-o asasinat, ci doar detronat, murind în Bavaria natală.
Patrick O’Brien nu a stat mult în Muntenia, în decembrie 1853 luând poştalionul de la Bucureşti cu direcţia Viena. Pentru a traversa Munţii Carpaţi şi a ajunge la Braşov, legătura se făcea prin Valea Prahovei, urmând în mare măsură actualul traseu al DN 1. Însă riscurile erau foarte mari: „Drumul peste această parte a Carpaţilor este o potecă rudimentară tăiată în marginea muntelui, cu o prăpastie de-o parte şi un perete perpendicular de stâncă sau sol nisipos de cealaltă. Abia era loc pentru trăsură, iar o abatere de câteva picioare de la cursul obişnuit ne-ar fi azvârlit în hău“. Efortul şi riscul (oricum nu avea de ales) au meritat, căci „e greu să descriu măreţia peisajului (...) Munte peste munte se ridicau dinaintea noastră acoperiţi de zăpadă, iar sub noi era o vâlcea îngustă şi întunecată, pe marginea căreia se întindea cărarea“. Diferenţele între Muntenia şi Braşov sunt şi ele notate şi notabile. „Braşovul este un orăşel fermecător la poalele unui munte mare şi impozant. Locuitorii nu par să aibă nimic din acea apatie orientală pe care o vezi de partea românească a graniţei, ci sunt un popor activ, muncitor şi prosper.“
Patrick O’Brien a reprezentat secţiunea eşichierului politic irlandez mai puţin radicală şi naţionalistă care a acceptat să se implice în politica mare de la Londra. A rămas în viaţa politică britanică din partea Partidului Liberal până în 1885 (mai bine de trei decenii), fiind ales de mai multe ori membru al Camerei Comunelor din partea comitatului Regelui (King’s County, acum Offaly - după 1921, toate denumirile engleze au fost reirlandizate!), el fiind chiar înnobilat, trăind până în 1895 și fiind înmormântat în Kensal Green Cemetery.