De același autor
Unul dintre semnele dureroase ale despărţirii de copilărie şi/sau tinereţe este momentul blestemat când vacanţa (de preferat mare, cât mai mare!) este înlocuită cu concediul de odihnă (mic, dacă nu chiar rahitic). De acum eşti bine încadrat în câmpul muncii, achiţi impozite şi taxe, iar în schimb ai dreptul să îţi planifici cu mare rigurozitate, uneori chiar de la începutul anului, cele două-trei săptămâni libere, care teoretic ar trebui să-ţi ofere un avânt proletar deosebit pentru cele patru-cinci luni care separă concediul de vară de pauza de iarnă. În plus, întrecerea stahanovistă ce are loc pe reţelele de socializare şi care se măsoară în mii de poze cu tema „Uite unde îmi fac anul acesta concediul“ impune o minimă implicare. Puţin respect! Măcar cu 200-300 de imagini trebuie să îmbogăţeşti şi tu serverele lui Zuckerberg!
Anul acesta am revenit pe litoralul italian de la Marea Adriatică, lângă oraşul Rimini, după exact 19 ani. Fiind prima mea ieşire occidentală, Italia anului 1997 mi-a lăsat o impresie extrem de puternică: prosperă, caldă, plină de viaţă, fără complexe, cu o infrastructură de vis şi o moştenire arhitecturală esenţială pentru patrimoniul umanităţii. Priveam Italia cum au făcut-o probabil primii geto-daci ajunşi la Roma (posibil în lanţuri).
După aproape două decenii, şocul nu mai putea fi acelaşi, pielea fiindu-mi tăbăcită de multe alte peisaje, însă, în esenţă, Italia nu s-a schimbat foarte mult. Bucuria de a trăi a mediteraneenilor nu şi-a pierdut din forţă şi ea se aplică în continuare mult mai bine italienilor decât grecilor observaţi în anii anteriori, profund loviţi de criza economică şi de problemele endemice ale bătrânei Elade. Se simte că economia (Italia este membră a G7) nu a fost afectată de criză precum cea elenă, iar diferenţele sunt semnificative, putând fi percepute de un turist atent. Dacă grecii au fost nevoiţi să mai taie din preţuri (care au ajuns până şi turiştilor români să li se pară acceptabile, comparabile cu cele de la Mamaia, dar pentru servicii mult mai bune), italienii le-au păstrat intacte, bazându-se pe turiştii bogaţi din lumea anglofonă, pentru care Veneţia şi Florenţa figurează în continuare printre destinaţiile favorite. În plus, Italia este o ţară sigură, cel puţin până acum.
Remarcabil mi s-a părut atât în Italia, dar şi în Grecia faptul că patronii afacerilor (e drept, mai degrabă mici) nu se dau în lături din a munci alături de ceilalţi angajaţi. Nu sunt genul de patroni care trec doar la finalul programului pentru a încasa banii, parcându-şi gipanul negru-fumuriu ostentativ pe trotuar, plătindu-şi angajaţii cu salariul minim pe economie. Şi nu cred că implicarea lor în propria afacere (de multe ori de familie) se datoreză neapărat neîncrederii în angajaţii care i-ar putea fura. În Italia, aceştia din urmă sunt mai degrabă plătiţi decent, altfel nu s-ar explica sutele de mii de români care au ales să trăiască şi să muncească acolo. Pur şi simplu, au o altă etică a muncii şi a implicării, le place să îşi servească clienţii, să observe dacă totul funcţionează la standarde decente, să socialieze, să glumească cu turiştii. În echipajul vaporaşului Super-Typhon care organizează excursii de patru ore de-a lungul coastei Bellaria-Rimini-Catolica se aflau şi doi veritabili pensionari cu părul alb, dar bine făcuţi şi bronzaţi, pe la 70 de ani, unul bucătar-animator şi celălalt chiar proprietarul navei. Era absolut imposibil să-ţi dai seama de statutul unuia sau al altuia, amândoi purtând aceleaşi tricouri prespălate şi uzate, muncind la fel, făcând de toate, întreţinând atmosfera, servind platourile cu peşte şi fructe de mare, aducând sticlele mari de vin ieftin de doi litri, dar alb şi rece. Iar la final chiar ţopăind alături de turiştii bine chercheliţi. Într-un alt stabiliment din periferiile oraşului Trieste, patronul cu păr alb servea la bar încă de dimineaţa, zâmbind clienţilor matinali care-şi beau obligatoriul espresso de un deget. Evident, sunt şi mulţi alţi pensionari italieni care doar se bucură de beneficiile unei pensii consistente şi de sutele de kilometri de plajă. Şi de un pahar de vin bun. La vita e bella pentru unii, chiar şi după ce ajung la pensie.
Indiferent de ţara pe care o vizitezi, cel puţin în Europa, dacă stai mai multe zile, nu ai cum să nu întâlneşti români. Iar în Italia ei sunt o prezenţă masivă şi constantă. Recepţionera hotelului din stațiunea Bellaria, chiar în timp ce ne cazam, m-a întrebat dacă înţeleg puţin italiana, având în vedere că dorea să-mi ofere un pliant. „Cum să nu, doar cele două limbi sunt apropiate“, i-am răspuns în engleză. „Da, ştiu, avem câţiva români în cadrul personalului nostru...“, mi-a răspuns italianca. Cei câţiva români s-au dovedit până la urmă aproape întregul personal al hotelului, care ne-a întâmpinat cu multă căldură. Nici nu am oprit bine maşina în faţa hotelului, după multe ore de condus pe incredibila reţea de autostrăzi italiene, că un tânăr care avea grijă de barul restaurantului s-a oferit să ne ajute să parcăm. De-a lungul sejurului nu a fost zi în care să nu întâlnim români care parcă erau transformaţi de căldura şi civilizaţia Italiei. Unul dorea să ne intermedieze dialogul la recepţie, altul să ne asigure că piscina este în regulă şi poate să ne lase şi după program, iar mesele ne-au fost uşurate de o clujeancă fericită că poate vorbi în limba română (chiar dacă anumitor feluri de mâncare tipice Italiei nu le putea găsi deloc traducerea corectă) şi care era bucuroasă că în masa de turişti francezi mai existau şi câţiva „de acasă“.
In San Marino, celebra republică independentă, cocoţată pe un vârf de munte, am intrat într-un mic magazin din magnificul său centru întortocheat, unde se vindeau vinuri. Afundându-mă în cotloanele micului magazin care părea părăsit, am auzit o voce puternică, feminină care m-a întreabat, cu amabilitate, ce anume caut, dacă ar putea să mă ajute. „Vino, in vino veritas, commo se dice“, am răspuns timorat, în italiana mea de baltă, dar funcţională în multe cazuri. „Maybe in English. Where are you from?“, aud aceeaşi voce gravă. „From Romania.“ „Atunci să vorbim în română... Depinde ce doriţi. Avem vinuri din Italia şi din San Marino...“, îmi spune vocea care venea de la o femeie, cam pe la 40 de ani, cu părul blond deschis şi ochii albaştri. Am cumpărat o sticlă de vin roşu demisec san-marinez şi, înainte să plătesc, curiozitatea nu îmi dădea pace, întreb: „dar de unde sunteţi din Moldova?“ „Din Cernăuţi... dacă ştiţi...“ În acea clipă am avut un moment de uimire absolută şi am răspuns naiv: „Cuuum? Mai sunt români la Cernăuţi?“ „Da, mai sunt... suntem din Bucovina şi am fost în România.“ Am salutat-o cu multă căldură, parcă aş fi văzut o martiră. O ultimă figură ce vine să întregească un tablou parţial favorabil al românilor din Italia.
Odată intrat în România dinspre Occident, nu ai cum să nu fi izbit de copleşitoarea urâţenie a oraşelor româneşti. Pentru că, de regulă, treci pe lângă ele, pe la periferiile pline de oribile blocuri ceauşiste. Paradoxal, clădirile frumoase sunt cele centrale, austro-ungare şi interbelice, pe care Ceauşescu nu a avut curajul să le pună la pământ. Câte au mai rămas. Istoria a trecut urât peste noi şi din punct de vedere arhitectural-urbanistic, iar întoarcerea din Occident o scoate pregnant în evidenţă. Singurele speranţe ale României pentru dezvoltare şi ancorarea definitivă în lumea occidentală par a fi construcţia accelerată de autostrăzi şi lupta anticorupţie. În ultimii ani, în ambele direcţii s-au făcut paşi semnificativi, dar drumul este lung şi reversibil (chiar şi pentru autostrăzi - a se vedea celebra surpare a autostrăzii inaugurate în noiembrie 2014 de fostul premier Victor Ponta). Este drept, parcă mai degrabă lupta împotriva cancerului corupţiei pare a oferi rezultate palpabile, însă şi Autostrada A1, care ar trebui să lege graniţa noastră vestică cu Ungaria de Bucureşti, pare a prinde încet-încet contur şi poate că în câțiva ani s-ar putea circula civilizat de la Nădlac până la Sibiu. Căci trecerea munţilor şi legarea Sibiului de Piteşti pare a fi în prezent un scenariu SF. Ca şi cum nimeni nu a mai sfredelit munţii până acum, iar tunelurile din alte părţi ale Europei sunt opera extratereştrilor. Deficitul acesta major rutier penalizează exporturile româneşti, nu numai nervii tociţi ai şoferului român, care încontinuu se întreabă, cel puţin atunci când nu înjură, de ce naiba la noi nu poate fi ca la ei, doar a trecut un sfert de veac? Sute de camioane înmatriculate în întreaga Românie pot fi observate pe autostrăzile maghiare, slovene şi italiene şi această realitate atestă faptul că exporturile României ar merita un sistem de autostrăzi demn de anul 2016.
De-a lungul tuturor călătoriilor mele (experienţe medii, nici prea lungi şi exotice, dar nici prea scurte şi nesemnificative), am încercat să mă ghidez după celebrul principiu antic „Amicus Plato, sed magis amica veritas“, căutând să observ sine ira et studio întreaga paletă de culori a peisajelor şi personajelor care le populează, indiferent că era vorba de Irlanda, Scoţia, bătrâna Eladă sau (doar) Mamaia şi Eforie Nord. Nu am făcut deloc rabat de la simţul critic şi, în acelaşi timp, nu m-am rezumat doar la el. A critica mereu nu rezolvă totul şi nu demonstrează neapărat că eşti inteligent, ci poate doar amar. Dar nici nu mi-am acoperit ochii, nu mi-am înfundat urechile, nu am idealizat doar pentru că, alegând un anumit loc, trebuie să dovedesc omenirii (gravitând pe Facebook) că acel loc este perfect, fără pată, raiul pe pământ. Nu cred că există aşa ceva aici. Adoptând o atitudine deschisă, căutând adevărul meu, am descoperit minunata paletă de culori a Europei, care a început mult prea devreme să ni se pară banală. Dacă ridicăm puţin ochii din fundătura noastră, putem observa transformările care au loc şi ar fi potrivit să apreciem mai mult Uniunea Europeană pentru tot ceea ce ne oferă. Nu se ştie când va dispărea. Cataclismele geo-politice au devenit cam dese. Iar noi ne-am obişnuit cam repede cu ele.