De același autor
Efortul cetățeanului potențial votant de a înțelege ce poate câștiga sau ce riscă să piardă în urma alegerilor parlamentare din acest an, efort care ar trebui să-l ducă spre o decizie, este mult îngreunat de caracteristicile spațiului nostru public. Lăsând la o parte clasa politică, observăm că spațiul public e o adevărată fabrică de neîncredere: lipsesc reperele în termeni de valori, lipsesc instituții media și lideri de opinie credibili, în schimb vedem constant cum patroni de presă și jurnaliști sunt implicați în scandalurile de corupție ale membrilor elitei politico-instituționale din România.
Alegătorul e poftit la urne, dar seamănă mai mult cu cineva parașutat într-o zonă pe care nu o cunoaște, fără hartă și fără să știe ce pericole îl pândesc. Sigur, criza identităților doctrinare, iar doctrinele ofereau o hartă, nu e specific românească, așa cum nu este nici criza de încredere în establishment. Consecințele sunt deja familiare: este lăsat loc liber populismului sau absenteismului.
Totuși, am cădea în diverse capcane dacă am ignora contextul național și ne-am lăsa plasați în rând cu democrații consacrate. O capcană este aceea de a uita că democratizarea României a rămas întârziată, strâmbă și incompletă. O altă capcană este aceea a retoricii „pericolului populist“, retorică ce se concentrează pe efecte, nu pe cauze. Iar cauzele se situează în zona tipului de guvernare propus de elita politico-instituțională de după 1989 și a modului în care este azi privită această (pseudo)elită de către cetățeanul-(pseudo)suveran.
În acest sens putem observa că sfertul de veac postcomunist este unul al constantei descreșteri a încrederii în factorul politic. În 1989, logica revoluționară punea toată responsabilitatea și toate speranțele în zona politică. Dincolo de clivajul anticomuniști/postcomuniști, toți credeam că politicul știe și poate. Politicul dădea sens lucrurilor și oamenilor. Politicul oferea harta de înțelegere a ceea ce este important. Politicul făcea istoria. În timp, ne-am dat seama că legitimitatea revoluționară permisese toate imposturile și mai ales că politicul fie nu a vrut, fie nu a știut. Dar mai ales s-a instalat impresia că politicul este din ce în ce mai irelevant. Și poate nu este numai o impresie.
Aici trebuie convocată problematica raportului dintre factorii politici interni și cei externi. Am pornit de la o revoluție definită prin eroismul celor care s-au sacrificat pentru căderea comunismului și iluzia identificării națiunii cu aceștia: românii făcuseră istorie. Am ajuns la o interpretare a momentului 1989, sigur mai apropiată de realitate, care pune accentul pe factorii externi. Așa cum între decembrie ’89 și iunie ’90 am decăzut dramatic în ochii occidentalilor, mai lent, dar mai dramatic am decăzut în propriii noștri ochi. Politicul era și responsabil real, și țap ispășitor ritualic. Ultima iluzie în politica internă a murit împreună cu Convenția Democratică. Busola comunism-anticomunism a fost abandonată, apoi deturnată, oricum nu a fost înlocuită cu adevărat, politica românească devenind ilizibilă.
Dar dacă încrederea în capacitatea clasei politice de a schimba România se evapora, o logică a vaselor comunicante a instalat durabil speranța în afara României. Pentru unii prin plecare, pentru alții prin așteptarea integrării. În timp ce oamenii noștri politici se iluzionau că decid integrarea, ei deveniseră numai agenții unei situații istorice în care nu prea aveau de ales. Asta a făcut ca românii să nu-i crediteze pe responsabilii politici cu această reușită. Exemplul semnificativ este dat de eșecul din 2004 al lui Adrian Năstase de a utiliza în favoarea sa integrarea euro-atlantică.
După 2007, viața instituțiilor românești a fost bulversată de instabilitatea majorităților parlamentare, suspendările președintelui etc. Totuși, apartenența la UE și NATO a funcționat ca un factor de credibilitate și de stabilitate care compensa criza sistemică internă. La asta se adaugă importanța emigrației în masă, ca supapă socială și politică, dar și ca sursă de finanțare.
UE, NATO, investițiile străine, emigrația apar ca factori de progres independenți de decidenții politici, deveniți aparent irelevanți. Dar tocmai când românii adoptaseră mental acest model de a înțelege lumea, lumea a luat-o razna. La început, românii au ignorat consecințele crizei financiare, treptat au văzut însă pe pielea lor că progresul nu este liniar, că UE nu ne poate decât parțial feri de furtunile globale, mai ales că Uniunea Europeană e ea însăși în criză.
Credeam că am terminat tranziția. Am descoperit că suntem într-o altfel de tranziție, una de adaptare la o lume dereglată. Și asta a fragilizat sistemul de referință dominant. Pescuitorii în ape tulburi au încercat să profite de situație utilizând discursul naționalist. Rezultatul alegerilor prezidențiale din 2014 a arătat că neîncrederea în politicienii consacrați nu a scăzut, naționalismul nu a funcționat și că românii privesc tot spre Vest. Dar o privire în care speranța s-a transformat în îngrijorare.
Există însă și cel puțin două consecințe benefice ale acestei crize a sistemului de referință: creșterea atenției publice față de evenimentele internaționale și înțelegerea faptului că integrarea nu face irelevantă calitatea elitei politice. Prima consecință duce la creșterea ofertei de informație și analiză a fenomenelor de la nivel european și global. A doua duce la noi forme de implicare civică și politică. Dar consecințele ambelor nu pot fi văzute imediat. În timp ce consecințele negative ale crizei, de la lipsa de lizibilitate până la proliferarea discursului populist și naționalist, sunt deja parte a realității în care trăim.