De același autor
Cu cât criza umanitară din Venezuela se adânceşte - deşi guvernul de la Caracas a respins drept exagerate avertismentele secretarului general ONU, Ban Ki-moon, privind deteriorarea gravă a situaţiei -, cu atât creşte numărul jurnaliştilor şi al comentatorilor români şi internaţionali care încearcă să ne convingă că actualul dezastru economic şi social (pentru că avem de-a face cu un dezastru de proporţii biblice) din această ţară nu are nimic de-a face cu socialismul asumat, de altfel, de fostul preşedinte Hugo Chávez şi de actualul preşedinte Nicolás Maduro. Două sunt liniile de argumentaţie care ni se servesc. Prima este că, în pofida propagandei oficiale, chávismul n-a fost niciodată socialism, ci doar unul dintre multele populisme sud-americane drapat în culori roşii pentru a prinde la mase, iar a doua este că nu politicile socialiste ale cháviştilor au adus ţara în prag de război civil şi dezmembrare, ci politicile greşite, corupţia ş.a.m.d.
În ceea ce priveşte primul argument, noi am luat contact cu el încă de acum 27 de ani, când Ion Iliescu tuna la proaspăt eliberata Televiziune Română în după amiaza de 22 decembrie 1989 că „Ceauşescu n-a avut nimic de-a face nici cu comunismul, nici cu socialismul ştiinţific... A întinat doar idealurile socialismului“ etc. Fireasca întrebare care se naşte este: dacă Republica Socialistă România nu a fost socialistă, iar regimurile comuniste şi/sau socialiste din România şi din restul lagărului socialist, inclusiv din URSS, nu au fost cu adevărat comuniste sau socialiste, atunci ce au fost de fapt? Şi, mai important, ce este socialismul adevărat, autentic, şi unde îl putem găsi, dacă socialismul real, cel trăit de noi, nu a fost, de fapt, socialism?
Socialism sau capitalism de stat?
Un răspuns în acest sens a fost dat încă de pe la mijlocul anilor 1980 de nimeni altul decât socialistul Noam Chomsky într-un text intitulat Uniunea Sovietică versus Socialism, în care susţinea că „elementul esenţial al idealului socialist rămâne: să transfere mijloacele de producţie în proprietatea producătorilor asociaţi în mod liber şi astfel să transforme proprietatea socială a oamenilor care s-au eliberat de exploatarea de către stăpân într-un pas fundamental către un tărâm mai vast al libertăţii umane“. Cum, în mod evident, bolşevicii n-au făcut asta, Chomsky acuză elita comunistă sovietică pornind de la un citat pe care i-l atribuie lui Lenin, că nu a făcut altceva, după naţionalizare, decât să înlocuiască vechii exploatatori cu unii noi, birocraţia comunistă, şi că a instituit de fapt un „capitalism de stat“ mascat sub pătura propagandei în „socialism“. Atât liderii sovietici, cât şi cei occidentali (adică americani) erau complici, în opinia lui Chomsky, în lupta lor împotriva socialismului autentic. În consecinţă, socialismul real, cel din statele comuniste, nu era deloc socialism, ci capitalism de stat, o idee ce avea să facă o carieră deosebită până în ziua de astăzi, când mediile de stânga sunt convinse că nu comunismul şi socialismul s-au prăbuşit în 1989, ci capitalismul de stat mascat sub comunism. Găsim această mistificare nu numai la Chomsky, dar şi la alţi gânditori de stânga, precum Slavoj Žižek, dar şi la Iliescu sau la tinerii militanţi prezenţi în spaţiul public românesc. Dacă esenţa socialismului ar fi cea exprimată de Chomsky, atunci unde ar fi de găsit acest socialism în lume? Răspunsul e nicăieri, în absolut niciun sistem economic şi social existent în acest moment pe Terra, dacă exceptăm câteva comunităţi de hippies. Dintr-o dată, deşi pare să fie peste tot, socialismul nu mai este de găsit nicăieri. Adepţii entuziaşti ai senatorului autodeclarat socialist Bernie Sanders vorbesc la nesfârşit despre economiile scandinave sau despre modelul german de economie socială. Germania trebuie scoasă din calcul pentru că are un sector privat extrem de solid, iar însăşi economia socială de piaţă germană este un concept de dreapta, nu de stânga, SPD nefăcând altceva decât să strice de-a lungul anilor modelul ordoliberal originar. Cât despre nordici, sectorul privat încă reprezintă cea mai mare parte a economiei - mai mult în Finlanda şi Suedia, mai puţin în Norvegia şi Danemarca, dar tot majoritar -, sindicatele joacă un rol puternic, dar nu se substituie proprietarului privat, nivelul de reglementare variază, dar tendinţa, chiar şi în paradisul social-democrat, este de liberalizare. Forme de asociere există peste tot cu mai mult sau mai puţin succes, dar o formă de proprietate socială generalizată nu există nicăieri în lume.
Chávez şi stânga-caviar
Chomsky a crezut că a găsit agentul socialismului mult visat în Hugo Chávez, pe care l-a şi vizitat în 2009, după ce, la rândul său, Chávez îi făcuse un bine lui Chomsky, agitând în faţa Adunării Generale a ONU una dintre cărţile antiamericane ale celui din urmă, ceea ce a transformat peste noapte respectivul op într-un bestseller mondial. În momentul primirii (imaginile pot fi găsite pe YouTube, unde îl puteţi vedea şi pe Maduro, undeva în spate), Chomsky a spus ceva despre cum revoluţia bolivariană a lui Chávez va crea un model economic şi politic care se va răspândi peste tot în lume. Chomsky găsise în sfârşit izvorul din care socialismul mondial putea să se reverse. Ulterior, când Chávez a devenit din ce în ce mai autoritar şi mai represiv, Chomsky şi-a mai schimbat părerea, dar nu prea mult, ca să nu laude chávismul după moartea lui Chávez, în 2013. Şi ca el au fost mulţi. Michael Moore a fost un susţinător entuziast şi la fel Sean Penn, Danny Glover ori Jesse Jackson, dar parcă niciunul la fel de entuziast ca regizorul Oliver Stone, care a făcut nu unul, ci două documentare hagiografice despre revoluţia lui Chávez. În martie 2013, publicaţia online de stânga Salon publica un text cu titlul Miracolul economic al lui Hugo Chávez. Nici mai mult, nici mai puţin. Câteva luni mai târziu, în noiembrie 2013, un economist chávist pe nume Mark Weisbrot, care a făcut apologia chávismului peste tot pe unde a publicat, scria în The Guardian un articol cu titlul Scuze, cei care urâţi Venezuela: această economie nu este Grecia Americii Latine şi subtitlul A prezice apocalipsa venezueleană nu înseamnă că se va şi întâmpla. Toţi aceşti socialişti de lux au contribuit la construirea unui mit al liderului care va instaura în sfârşit socialismul, va eradica sărăcia şi va crea o societate în care toţi cetăţenii vor fi egali şi prosperi. Astăzi, când Venezuela este în plină apocalipsă socială şi economică, corul lăudătorilor lui Chávez este mut. În schimb, avem parte de tot mai multe comentarii şi articole în care suntem avertizaţi să nu cumva să dăm vina pe socialism, pentru că Chávez, odinioară speranţa mişcării socialiste globale, nu era de fapt decât un populist de rând, iar Maduro este încă şi mai rău, un populist incompetent. Poate că este aşa, dar, în acest caz, rămânem cu o frustrare şi o întrebare: unde este de găsit acel socialism ideal care poate vindeca răni sociale şi şterge inegalităţile? Unde a funcţionat el vreodată ca să îl adoptăm de îndată, spre fericirea tuturor?
Preşedintele venezuelean Hugo Chávez agitând în faţa Adunării Generale a ONU una dintre cărţile antiamericane ale lui Noam Chomsky (New York, septembrie 2006)
Mitul scăderii preţului petrolului
Apărătorii chávismului dau vina pentru catastrofa venezueleană în general pe scăderea drastică a preţului petrolului în ultimii doi ani. Unii, mai radicali, dau vina pe o conspiraţie americano-saudită, alţii, mai puţin radicali, vorbesc despre o conjunctură nefericită, generată, pe de o parte, de scăderea preţului petrolului şi, pe de alta, de o secetă severă cauzată de El Niño, care a dus la scăderea debitelor râurilor şi la secarea lacurilor de acumulare ale hidrocentralelor care alimentează cu energie electrică Venezuela. Apărătorii socialismului subliniază faptul că încă din anii ’50, când din Venezuela a început să se extragă petrol, ţara s-a bazat pe veniturile provenite din petrol pentru a finanţa programe sociale generoase şi că a întâmpinat probleme grave şi revolte publice atunci când preţul petrolului a scăzut. Prin urmare, problemele prin care ar trece regimul nu sunt noi, sunt mai degrabă efectul aceloraşi slăbiciuni ale unui stat slab şi corupt, care nu este capabil să îşi diversifice economia pentru a scăpa de dependenţa de petrol. Într-un fel, ni se spune, Venezuela plăteşte preţul pe care îl plătesc toate economiile care se bazează prea mult pe petrol, în niciun caz preţul politicilor socialiste ale guvernului. În aproape toate articolele pe care le veţi citi despre Venezuela veţi găsi o menţiune că ţara are cele mai mari rezerve de petrol dovedite din lume, mai mari decât cele ale Arabiei Saudite sau ale Rusiei. Întrebarea este: cum o ţară care stă pe o asemenea bogăţie nu este capabilă să livreze cetăţeanului făină de porumb, aspirină şi hârtie igienică? Explicaţia sună în felul următor: Venezuela depinde în măsură foarte mare de importuri pentru orice bun de consum. Câtă vreme preţul petrolului a fost mare, iar ţara era inundată de petrodolari, Venezuela şi-a permis luxul de a importa absolut orice. Atunci când preţul petrolului s-a prăbuşit, economia a rămas fără dolarii necesari pentru importuri şi de aici criza.
Nimic mai fals. Las la o parte faptul că nici măcar unul dintre exportatorii de petrol, deşi toţi au suferit, nu a ajuns la colaps, dar totul în catastrofa venezueleană se datorează celor mai inepte politici economice întâlnite vreodată în lume, al căror scop declarat a fost întotdeauna unul socialist: naţionalizare, reducerea sărăciei, promovarea egalităţii, şcolarizare, asistenţă medicală extinsă, toate la preţuri mici. O vreme scurtă a mers, aşa cum au mers pentru scurtă vreme toate proiectele socialiste. Atunci când a venit vremea achitării notei de plată, a venit şi Ziua Judecăţii. Reducerea preţului petrolului n-a făcut decât să agraveze deznodământul. Problemele erau deja acolo.
Care politici sunt socialiste şi care populiste?
Există o secvenţă celebră în care Chávez, plimbându-se ca un senior cu suita după el pe străzile din Caracas, îşi îndreaptă degetul spre o clădire şi întreabă: „Ce e asta?“. „O clădire privată de birouri.“ „Să se exproprieze!“ „Si, Presidente!“, vine răspunsul servil al primarului. „Dar asta?“ „Un mall.“ „Să se exproprieze!“ Cam aşa s-a desfăşurat procesul de naţionalizare sub chávism. Fără nicio noimă, doar pentru a mima restituirea către popor a unor proprietăţi la care nu aveau acces decât bogaţii. Este vorba de socialism sau populism? Ei bine, era o vreme când naţionalizarea era o marcă definitorie a socialismului. Cel puţin, când Clement Attlee s-a apucat în 1945 să naţionalizeze industria britanică, a făcut-o în numele socialismului democratic. A reuşit să pună respectiva industrie pe butuci pentru 35 de ani, dar măcar nu şi-a ascuns intenţiile socialiste. Astăzi, aflăm că naţionalizarea nu mai este marca definitorie a socialismului, pentru că există suficienţi populişti „de dreapta“ care au recurs la naţionalizare. Ceea ce este adevărat. Ceea ce a făcut însă Chávez este altceva. Pe lângă faptul că a naţionalizat tot ce mai rămăsese privat în industria petrolului, a politizat compania de stat PDSVA astfel încât numai membrii Partidului Unităţii Socialiste să aibă acces la funcţii de conducere. În felul acesta, şi-a trecut în subordine principala vacă de muls, dar a pierdut din vedere alte lucruri, cel mai important fiind acela că PDSVA nu avea tehnologia necesară extragerii petrolului venezuelean, care aparţinea altora. Spre deosebire de petrolul saudit, care este „uşor“, cel din Venezuela este „greu“, foarte vâscos, şi necesită tehnici speciale de extracţie, cu multe puţuri şi echipamente adecvate. Iar PDSVA nu dispune de această tehnologie şi trebuie să închirieze echipamente de la capitalişti, care vor bani adevăraţi. Cum bani adevăraţi nu mai sunt, PDSVA este în imposibilitatea de a fora după propriile rezerve şi este pe cale să dea faliment. Chávez nu s-a mulţumit cu industria petrolului, ci a naţionalizat şi principalele companii de producţie a bunurilor de bază - pâine, orez, lapte -, astfel încât să aibă la îndemână instrumentele pentru a-şi duce la îndeplinire politicile sociale. Ceea ce a rezultat este fără precedent.
„Cea mai ridicolă politică privind rata de schimb din istoria omenirii“
Dacă sunteţi tineri, nu vă mai amintiţi despre aşa-numitele mercuriale din pieţele României din anii ’80, prin care autorităţile comuniste fixau preţurile la care ţăranii erau obligaţi să îşi vândă produsele. Preţurile nu erau stabilite de cerere şi ofertă, ci de ceea ce considera statul că este preţul corect. Rezultatul? Bunurile rare cu cerere mare erau tranzacţionate pe piaţa neagră, în vreme ce rafturile oficiale rămâneau goale. Este asta o politică socialistă autentică sau o schemă a „capitalismului de stat“ pentru a prezerva iluzia bunurilor accesibile? Pentru cei mai mulţi dintre noi, aceasta este singura politică socialistă de care am avut parte. Nu trecuseră nici patru ani de când Chávez fusese ales preşedinte, când acesta a decis că trebuie impus controlul guvernamental asupra monedei şi ratelor de schimb, precum şi controlul asupra preţurilor produselor de bază (apropo, subordonarea Băncii Naţionale autorităţii guvernului şi controlul preţurilor sunt politici socialiste sau nu?), pentru că inflaţia începuse să cam crească. Ce a urmat nu s-a mai întâmplat niciunde în lume, după ştiinţa noastră. Chávez s-a lansat într-o campanie de investiţii în locuinţe sociale, şcoli şi educaţie, programe de asistenţă financiară, alimentară, slujbe în sectorul public, toate finanţate de stat. Preţul benzinei era echivalentul a doi cenţi (acum a crescut la trei), în paralel cu atacul asupra companiilor private producătoare de bunuri de larg consum şi în special de bunuri alimentare. De aceea, în scurtă vreme, crezând că în felul acesta asigură bunuri de consum la preţuri accesibile pentru săraci, a impus controlul preţurilor. După cum sperăm că românii care au prins anii ’80 au învăţat, atunci când impui controlul preţurilor, bunurile dispar. Poţi să decretezi valoarea preţurilor, dar nu poţi decreta costurile de producţie. Dacă producătorul este obligat să vândă la preţuri mai mici decât costul de producţie, atunci dă faliment şi nu mai produce. Ceea ce s-a şi întâmplat. Nu-i nimic, importăm - şi-a spus Chávez. Dar, pentru a preveni inflaţia, trebuie impusă o rată fixă de schimb. Rate fixe mai există şi prin alte părţi ale lumii, exemplul cel mai apropiat fiind Arabia Saudită, dar ceea ce a făcut Chávez este dincolo de imaginaţie. Este, cum scria economistul american de origine venezueleană Ricardo Hausmann (fost ministru în guvernul de la Caracas înainte de Chávez şi în prezent profesor la Harvard), „cel mai ridicol diferenţial în privinţa ratei de schimb din istoria omenirii“. Pe scurt, guvernul a impus nu una, ci trei rate de schimb, iar cea reală este, desigur, a patra. Primele două sunt preferenţiale. Inflaţia în Venezuela este acum de 700%, deci cifrele sunt volatile, deci le vom lua pe cele publicate anul trecut de The New York Times, coroborate cu alte date. Importatorii puteau cumpăra dolari în 2015 la o rată fixă de 6 bolivari sau 12 bolivari, în funcţie de bunurile importate. La ghişeul băncilor, dolarul era cotat în martie 2015 la 178 de bolivari, dar pe piaţa neagră, adică pe piaţa liberă, singura care contează, valoarea dolarului era de 264 de bolivari, bani de care puteai să cumperi 42 de dolari la rata oficială preferenţială. Ideea era, aşa cum scriau autorii din The New York Times, că în Venezuela puteai să cumperi o bancnotă de 20 de dolari cu una de un dolar, cu condiţia ca de cei 20 de dolari să imporţi bunuri pe care apoi să le vinzi înapoi în ţară la preţ de 2 dolari. Mecanismul nu a funcţionat niciodată, pentru că nimeni nu este atât de smintit încât, dacă are posibilitatea să obţină un profit de 42 la 1, să-şi mai bată capul cu operaţiuni de import din care să câştige dublu.
Rafturi goale într-un supermarket din Caracas (ianuarie 2015)
Rezultatul a fost că, fără posibilitatea de a extrage şi de a vinde mai mult în condiţii de reducere a preţurilor, ca urmare a politicilor autodistructive, fără posibilitatea de a importa pe scară largă, ca urmare a lipsei de bani şi uriaşelor scheme de exploatare a regimului unicat al ratelor de schimb şi fără posibilitatea de a produce minimum necesar în ţară, Venezuela a intrat într-o spirală a morţii din care nu mai poate ieşi decât dacă renunţă la pretenţiile socialiste. Dar nu numai că Guvernul Maduro nu recunoaşte în faţa ONU că se află într-o criză umanitară, nici măcar nu recunoaşte oficial că în Venezuela există inflaţie. A circulat recent o ştire că guvernul nu îşi mai poate permite să tipărească bani. Acest lucru se întâmplă pentru că, din motive ideologice, guvernul refuză să tipărească denominaţii mai mari de 100 de bolivari „fuerte“, deci trebuie să tipărească o cantitate uriaşă de bani şi nu mai are resursele să o facă. Oamenii sunt obligaţi să umble cu geamantane cu bani tipăriţi la costuri mult superioare pentru valori nominale mici, doar pentru a salva aparenţele. Spirala nu poate fi oprită. Dacă banii din exporturi sunt mai puţini ca oricând, iar din interior nu vine decât specula bişniţarilor pe piaţa neagră şi revărsările sutelor de mii de venezueleni disperaţi în Columbia şi Brazilia pentru a-şi cumpăra bunuri de strictă necesitate, singurele deznodăminte posibile, dacă Maduro nu pleacă singur, sunt revolta generală, războiul civil sau dezintegrarea Venezuelei, odată cel mai bogat stat din America Latină.
Ce se întâmplă de fapt în Venezuela
Televiziunile au difuzat la nesfârşit ştiri despre lipsa de hârtie igienică de parcă ar fi fost un fapt divers amuzant. Nu este. În Venezuela nu se poate cumpăra nimic de la supermarketurile naţionalizate. Nimic. Nu există alimente de bază - vă amintiţi motivul pentru care s-a introdus controlul preţurilor în 2003 -, nu există produse pentru igienă. Nu există medicamente de niciun fel în sistemul sanitar cu care se lăuda Chávez. Un articol din The New York Times despre situaţia spitalelor din Venezuela începe cu următoarea frază: „Până în zori, trei nou-născuţi erau morţi“. Mii de copii mor din lipsa unei minime asistenţe, la fel ca mii de bătrâni. Zeci de mii de bolnavi de cancer nu au acces la chimioterapie şi sunt condamnaţi la moarte. Alte zeci de mii de seropozitivi cu HIV nu mai pot primi antiretrovirarele şi sunt în pericol să se îmbolnăvească de SIDA. Numărul cazurilor de Zika a crescut, fără ca autorităţile să poată fi în stare măcar să evalueze riscul, darămite să-l contracareze. Spitalele nu numai că nu au medicamente, dar, fiind prinse „la comun“ cu restul lumii, suferă atât întreruperi de electricitate, cât şi de apă. Cam aici se încheie mitul spitalelor pentru popor ale lui Chávez. Potrivit aceluiaşi The New York Times, malaria a revenit în Venezuela prin oamenii care caută disperaţi în vechile mine de aur după o urmă de metal preţios. Criminalitatea în Caracas e una dintre cele mai mari, dacă nu cea mai mare din lume. Cea mai slabă economie, cea mai mare criminalitate, criză umanitară într-o ţară care nu merita o asemenea nenorocire.
Nu poţi să nu vezi acelaşi model al politicilor socialismului real, care se bucură de succes mai întâi, pentru ca în final să eşueze în tragedii de nedescris. The Atlantic scria, bunăoară, despre soarta unui băiat de 16 ani cu epilepsie, care a murit pentru că părinţii nu au putut găsi anticonvulsivul de care avea nevoie. Metoda de repliere a socialiştilor de peste tot este ca, atunci când ideile socialiste produc consecinţe catastrofale şi sângeroase (cum este cazul în Venezuela), să extragă rapid „esenţa“ socialismului din orice eveniment istoric şi să şteargă nestemata socialistă, oricare va fi fiind aceea, de urmele de sânge. Dincolo de sofisme, Venezuela este încă un experiment socialist ratat, iar socialiştii care să îl apere sunt de negăsit zilele acestea.