De același autor
În mod previzibil, Liviu Dragnea a sărit în apărarea fostului ministru de Interne, Petre Tobă, acuzat de DNA de favorizarea infractorului, pe care îl consideră „un adevărat profesionist“ și „un tehnocrat“, și nu s-a abținut să nu dea o conotație politică întregii afaceri, afirmând că cineva ar avea interesul să-și pună propriul om în fruntea MAI pentru a manipula alegerile din iarnă. Am spus „previzibil“, pentru că era un fapt cunoscut că Petre Tobă e un apropiat al PSD, care l-a și reactivat în funcție după preluarea guvernării, în 2012, și că făcea parte din „nucleul pesedist“ din interiorul Guvernului Cioloș, numirea sa fiind una dintre condițiile pentru ca PSD să voteze învestitura cabinetului. Ca întotdeauna, se pare că „profesioniștii“ și „tehnocrații“ sunt buni atât timp cât sunt controlați de PSD. Mai surprinzător este însă că și fostul președinte Traian Băsescu merge pe aceeași interpretare politică privind organizarea alegerilor. Deși afirmă că nu ar fi vorba de o chestiune politică, Băsescu se contrazice și câteva fraze mai încolo susține că „dacă vorbim de un joc politic în înlăturarea lui Tobă, nu am putea să credem decât că a fost făcut pentru că în timpul lui Tobă nu s-a putut fura“. Este vorba, desigur, despre alegerile locale. Că nu s-ar fi furat la locale nu poate fi un argument în favoarea integrității și competenței ministrului Tobă, fiind mai degrabă un standard minimal pentru orice ministru de Interne, dar, oricum, întreaga discuție despre alegeri este complet irelevantă în cazul domnului Tobă.
Deși atât Dragnea, cât și Băsescu mută atenția asupra unei pretinse dimensiuni politice a cazului Tobă, în realitate este vorba despre cu totul altceva: despre corupția din Ministerul de Interne. Mai exact, despre corupța din interiorul Departamentului de Informații și Protecție Internă, fostă DGIPI, fostă UM 0215, poreclită „doi ș’un sfert“. Băsescu susține că procurorul de caz ar fi „slab pregătit“, dar în ce anume constă „slaba pregătire“ nu este clar. Procurorul i-a cerut domnului Tobă accesul la informații clasificate ale DIPI, iar Tobă a refuzat. Și aici ajungem cu adevărat în miezul problemei.
Având la dispoziție mărturii și indicii, DNA a solicitat declasificarea unor documente care țin sau țineau până acum de „bucătăria internă“ a DIPI, dar și a oricărui alt serviciu secret: fondurile operative. Pe scurt, DNA a aflat că, în loc să utilizeze fondurile operative pentru a combate criminalitatea, DIPI a aruncat banii pe chermeze și pe cadouri pentru ministrul Oprea. Când DNA a cerut documentele care înregistrau aceste cheltuieli, DIPI și ministrul Tobă au refuzat pe motiv că ar fi fost secrete. Dar, în România, legea interzice secretizarea documentelor care ar putea constitui proba săvârșirii unei infracțiuni. Altfel spus, nu poți ascunde infracțiunea sub secretul de stat și orice tentativă în acest sens reprezintă cel puțin abuz în serviciu. Și, de vreme ce cheltuirea banului public, în special a fondurilor operative, pentru a satisface vanitățile unui parvenit ca Oprea reprezintă în mod clar o infracțiune, DNA are tot dreptul să solicite documentele incriminante.
Mulți au sărit să avertizeze că se creează un precedent periculos și chiar au fost lansate în spațiul public „știri“ alarmante, cum că DNA și-ar fi însușit bazele de date ale DIPI cu rețelele de informatori și ofițeri acoperiți, ceea ce, se sugerează, ar compromite activitatea serviciului. Singurul care s-a compromis este însă serviciul secret al Internelor. Bineînțeles că niciun serviciu secret nu poate funcționa dacă DNA controlează cum este finanțată fiecare operațiune secretă din fondurile operative, dar nu despre punerea sub controlul DNA a operațiunilor secrete este vorba aici, ci despre deturnarea fondurilor operative în interes personal. Cu alte cuvinte, cei care au compromis munca agenților sunt înșiși conducătorii DIPI, care au transformat serviciul dintr-un departament de combatere a infracțiunii într-unul de protecție a infracțiunii. După acest moment în care ultimii trei șefi ai DIPI și ultimii doi miniștri de Interne sunt acuzați de fapte de corupție, credibilitatea și integritatea serviciului secret al Internelor sunt țăndări și nu mai pot fi refăcute. Pentru a salvgarda credibilitatea operațiunilor legitime ale DIPI, presupunând că acestea există, serviciul ar trebui desființat și eventual reînființat pe cu totul alte baze.
Problema este că nimeni din clasa politică nu dorește să ia în mână acest cartof fierbinte și preferă să bată câmpii despre presupuse motive politice ale demisiei lui Tobă. Încă de la înființarea sa, în 1990, serviciul de informații al Internelor a fost sursa unor abuzuri, de la operațiuni ilegale, la scoaterea „convenabilă“ a unor dosare compromițătoare, interceptări ilegale, la tentative de control al justiției, cum a fost în mod evident cazul în dosarul „Curentul și Motorul“. Aceste lucruri s-au întâmplat pentru că în MAI și DIPI domină o cultură a corupției și impunității protejată de politicienii care au trecut prin fruntea MAI, dar și a guvernelor. DIPI a fost „jucăria“ tuturor liderilor politici care și-au dorit să controleze un serviciu secret și să-l folosească în propriile scopuri și, cu timpul, s-a degradat până la dezastrul de sub mandatul Ponta-Oprea. De aceea, ar trebui salvat ce mai merită salvat și lăsat să moară.