Pe aceeași temă
Sâmbătă dimineața, printre știrile legate de atentatul din Manhattan, summit-ul de la Bratislava și neînțelegerile fățișe între țările UE pe subiecte precum austeritatea și imigrația, o știre-necrolog e repetată de toate marile agenții de presă din lume: moartea, la 88 de ani, a dramaturgului american Edward Albee.
Cu peste 30 de piese de teatru scrise, Albee rămăsese patriarhul dramaturgiei americane, legătura între generația care a lansat și ridicat dramaturgia americană - Eugene O’Neill, Arthur Miller, Tennessee Williams - și noua generație de autori - Tony Kushner, August Wilson, David Mamet etc. Albee și-a început cariera după dispariția lui O’Neill, într-un moment în care ceilalți doi (Miller și Williams) scriseseră deja capodoperele cu care au intrat în pantheonul teatrului american.
Necrologul publicat în seara zilei de 16 septembrie, de către cotidianul The New York Times, face o analiză completă a operei, insistând totodată și pe detalii de biografie mai puțin cunoscute.
Nu se știe cu exactitate locul în care s-a născut Albee. Mel Gussow, jurnalist și critic, publică în 1999 o biografie intitulată Edward Albee: A Singular Journey (Edward Albee: o călătorie singulară), în care precizează că, probabil, Virginia este statul american în care s-ar fi născut Albee, fără să poată însă urmări un fir care să-l ducă la un oraș anume. Mama sa se numea Louise Harvey și ea i-a ales numele de Edward. La câteva zile de la naștere, lui Edward i se întocmesc actele necesare pentru a fi dat spre adopție. În document este precizat faptul că tatăl a abandonat mama, nu a contribuit și nici nu vrea să contribuie la întreținerea copilului.
Edward (care încă nu se numea Albee) este trimis la o creșă din Manhattan. La nici trei săptămâni, copilul este plasat la familia Albee (Reed și Frances), moștenitorii unui lanț de săli de spectacol specializate în vodevil. Cuplul nu are copii. La nici un an, Edward este adoptat legal de familia Albee, iar numele său devine Edward Franklin Albee III.
Familia adoptivă s-a dovedit a fi distantă și deloc potrivită pentru copilul care, de foarte timpuriu, manifestă înclinații artistice. În 2011, anul în care un celebru teatru din Washington D.C. (Arena Stage) îi montează capodopera Cui i-e frică de Virginia Woolf?, Albee se confesează directorului său artistic, Molly Smith, spunând că mama sa adoptivă a aruncat primul text pe care-l scrisese la 14 ani, considerându-l o farsă despre sex, în trei acte.
Albee nu și-a ascuns niciodată homosexualitatea și în numeroase interviuri afirmă că de la 8 ani știa că-l interesează băieții. În 1949 se mută în Greenwich Village, un cartier boem, ocupat de artiști și situat în New York (Manhattan). Fenomenul off-Broadway începe să se contureze în aceeași perioadă. În micile săli improvizate de teatru, Albee face cunoștință cu textele lui Beckett, Ionesco, Pirandello și Brecht. Prețul unui bilet este de un dolar! Mulți ani mai târziu, deloc apreciat de critica de specialitate, Albee face o remarcă caustică la adresa teatrelor de pe Broadway care nu sunt interesate să-l producă: „Poate că sunt un autor european, precum Sofocle, Marlow, Molière, Ibsen, Cehov, Pirandello, Beckett, Genet. Nici ei nu sunt jucați pe Broadway“, afirma în 1991 într-un interviu pentru revista Times.
Scrie poezie, romane, nuvele încă din adolescență, dar nu reușește să impresioneze. Și pentru că se considera autor, în ciuda eșecurilor repetate, se hotărăște să scrie şi teatru, încercându-și astfel norocul în toate genurile literare. Mel Gussow, unul dintre biografii săi, scrie că Zoo Story a fost terminat în mai puțin de trei săptămâni pe o mașină de scris de la Western Union, unde tânărul Albee lucra. Nu împlinise încă 30 de ani. Piesa va avea premiera la Berlin, în 1959, într-un cuplet cu monologul lui Beckett, Ultima bandă a lui Krapp. În Germania, textul a fost bine primit. Premiera americană va avea loc în 1960, la Provincetown Playhouse, în Greenwich Village, dar cronicile sunt mixte. Doi ani mai târziu, Albee își ia revanșa cu piesa Cui i-e frică de Virginia Woolf?, text care se joacă direct pe Broadway. Este piesa care îi aduce primul Premiu Pulitzer și consacrarea.
Succesul la public a fost imediat, deși critica de specialitate încerca încă să-l descifreze și explice. Pentru mulți, Cui i-e frică de Virginia Woolf? nu era decât o piesă oribilă între oameni oribili. Două cupluri, unul matur și unul tânăr, petrec o noapte împreună. Acțiunea se petrece într-un campus universitar american. Ceea ce surprinde de la început este violența și umorul replicilor, confruntarea fără sfârșit între aparență și esență. „Parcă luase foc condeiul cu care scrisese replicile“, explică regizorul Mike Nichols, cel care în 1966 adaptează piesa într-un film rămas clasic, cu Richard Burton și Elizabeth Taylor în rolurile titulare. Este una dintre ultimele pelicule filmate în alb-negru la Hollywood și prima care să precizeze că filmul poate fi văzut numai de la vârsta de 10 ani în sus, însoțit de un părinte.
Piesa rămâne emblematică pentru descifrarea teatrului lui Albee. Dramaturgul american descrie cruzimea și violența așa cum apar ele în toate păturile societății americane de atunci. Albee își dorea un teatru care să-l irite pe spectator, să-l scoată din sală. Dar spectatorul trebuia să fie în așa fel fascinat de senzațiile care l-au făcut să plece, încât să vrea să se întoarcă să mai vadă o dată.
Capra sau cine e Sylvia?, un alt text neobișnuit semnat de Albee, a lăsat mulți spectatori români nedumeriți. Piesa a avut premiera românească în 2007 (la Teatrul ACT, în regia lui Alexandru Dabija), la cinci ani după premiera mondială. Autorul propune o familie aparent normală: tatăl, capul familiei (Martin), Soţia (Stevie), băiatul (Ross). O familie aparent de succes: aflăm că Martin tocmai a fost onorat cu un premiu, echivalentul în lumea arhitecturii al Oscarului. Povestea începe cu pregătirea unui interviu pe care Martin îl dă lui Billy, prietenul lui de-o viaţă, prezentatorul unei emisiuni de succes. În timp ce aparatul înregistrează, spectatorul devine martorul unui confesional din ce în ce mai dur. Familia lui Martin e departe de a fi perfectă: Ross este homosexual, iar viaţa de cuplu este zguduită de o aventură. Dacă ingredientele împing simplist subiectul spre dramă, Albee surprinde printr-o „lovitură de teatru“ nu tocmai uşor de digerat, introducând-o în scenă pe Sylvia, o capră – pasiunea secretă a lui Martin. O poveste despre o lume modernă, la fel de barbară ca şi cea din negurile omenirii. O poveste despre oameni sofisticaţi care nu sunt altceva decât animale în Marea Grădină a Domnului.
După ce am auzit la radio știrea despre moartea lui Albee, am trimis câteva mesaje unui grup restrâns de actori (Florina Gleznea, Ionuț Grama) și regizoarei Mariana Cămărășan - cei care de aproape 10 ani joacă Cui i-e frică de Virginia Woolf?. Pentru fiecare dintre ei, Edward Albee era părintele celor mai reușite personaje pe care le-au cunoscut și interpretat în viața lor artistică de până acum. Dacă încă n-ați văzut spectacolul și nici nu-l cunoașteți pe Albee, poate acum e momentul să o faceți.
Un mare autor s-a stins, iar odată cu el se încheie o epocă tumultuoasă și glorioasă a teatrului.