Pe aceeași temă
Vasile Cancicov a continuat să fie hărţuit de autorităţile germane de ocupaţie, fiind trimis cu domiciliul obligatoriu la Roșiorii de Vede, în ciuda intervenţiilor sale la Marghiloman. Ajuns în acest orăşel de provincie sărăcăcios, chiar mizer, i s-a prezentat regimul: trebuia să se prezinte la kommandatura germană dimineaţa şi seara, nu avea voie să părăsească orăşelul şi nici să corespondeze acasă decât dacă în prealabil depunea scrisoarea pentru a fi cenzurată. Suprema lui umilinţă a avut loc când a fost pălmuit, el, fost deputat, de un subofiţer german, pentru că nu îl salutase, scoţându-şi pălăria.
Cancicov a reuşit să revină în Bucureşti înainte de venirea grelei ierni a anului 1917, pentru a-şi îngriji sănătatea şubredă, obţinând dispense succesive, până când situaţia prizonierilor Puterilor Centrale luaţi de autorităţile române în retragerea din Moldova a fost reglementată, în cadrul procesului mai amplu de semnare a păcii, în urma situaţiei imposibile în care se găsea Moldova liberă, cu frontul rusesc dezintegrându-se sub influenţa loviturii de stat bolşevice din octombrie 1917. Autorul oferă multe detalii despre comportamentul unei bune părţi a elitei româneşti. Lupu Costache, un ardent filogerman, organiza serate în care era invitată floarea germanofililor români (printre care P.P. Carp şi Samurcaş Tzigara) şi generalii trupelor de ocupaţie, pentru socializare şi bună dispoziţie. Indignat, pe bună dreptate, memorialistul notează „(nemţii) ne-au adus la sapă de lemn, ne vor desfiinţa independenţa când vor cuceri Moldova sau când, constrânşi, vom conveni la pace, ne vor lua din teritoriu, dacă nu ne vor anexa cu totul, şi totuşi toată lumea aceasta a benchetuit, a petrecut şi a toastat cu ei. (...) Oamenii aceştia ce îşi zic români n-au putut să n-aibă conştiinţa că în acel moment ţara încă n-a încheiat o pace, că oştirea lupta pe Oituz, Trotuş şi Siret, unde mulţi îşi au copiii lor şi că acei copii îşi fac datoria, jertfindu-şi viaţa pentru a scapa ţara de acei cu cari ei erau adunaţi şi ciocneau paharele“. În acest registru, Cancicov reproduce manifestul mitropolitului ortodox Conon, care rămăsese în teritoriul ocupat şi care, în iulie 1917, în timpul ofensivelor Puterilor Centrale pe frontul românesc, semnase un text care fusese aruncat în tranşeele româneşti în care îi îndemna pe soldaţi să dezerteze sau măcar să nu mai lupte.
În vâltoarea evenimentelor din a doua jumătate a anului 1917 şi din 1918, Cancicov a dat dovadă de multă luciditate şi inteligenţă analitică. La sfârșitul anului 1917 scrie: „(Puterile Centrale) profită de anarhie spre a dezbina Rusia, a o slăbi şi a o distruge prin neputința de a se mai reface. În interval, vor anexa tot ce vor voi, vor avea frontul oriental degarnist şi liber de orice pericol, îşi vor aduna de astă dată toate forţele în Apus, unde speră într-o victorie sigură şi repede. Vor vedea apoi ce este cu Rusia. În aşteptare, Rusia se mistuie în incendiul ce a cuprins-o“. Aflând dintr-un ziar de la Iaşi, publicat deci în teritoriul liber, de intrarea trupelor române la Chişinău şi de aclamarea lor de populaţia civilă, Cancicov se întreabă: „Să fie reînvierea visului România Mare? După noile evenimente s-ar părea că da“. La 25 martie 1918, autorul observă şi un efect pozitiv al tratativelor de pace între România şi Puterile Centrale: revenirea prizonierilor de război români din Germania, Ungaria şi Bulgaria (care supravieţuiseră unor condiţii de captivitate şi marşurilor deosebit de dure, după cum o arată memoriile poetului Topîrceanu). La Giurgiu, mulţimea îi aclamă pe ofiţerii români, fapt ce a stârnit furia nemţilor, cărora nu le convenea întoarcerea unor elemente care îi detestau pe faţă şi, în plus, mai aveau şi cunoştinţe militare. La 28 martie 1918, foarte bucuros, dar şi lucid, Cancicov menţionează unirea Basarabiei cu regatul: „Basarabia ne revine astăzi că para mălăiaţă în gura lui Nătăfleaţă. Curat aşa. Dezlipită la 1812 de Moldova, am pierdut la 1878 ultimul colţişor ce ne mai rămânea din ea, fără speranţa în posibilitatea de a o mai revedea. De atunci, ca pentru un copil înmormântat, România nu a mai făcut nimic pentru ea. Dacă câteodată chestia unui ideal naţional a mai frământat la noi spiritele a fost totdeauna în direcţiunea Carpaţilor şi niciodată peste Prut“. Constată răceala cu care a fost întâmpinat actul istoric în rândul populaţiei Capitalei, debusolată de evenimente, nemaiştiind dacă avea aprobarea autorităţilor de ocupaţie pentru a se bucura. Iar politicienii colaboraţionişti erau prevăzători. Nici măcar mitropolitul nu a decis să se bată clopotul în Dealul Patriarhiei, singurul clopot rămas în Bucureşti, celelalte fiind sparte şi transportate în Germania pentru a fi topite. „Frica aceasta de nemţi nu e în realitate decât o laşitate, o mască după care se ascund toate ticăloşiile.“
// VASILE CANCICOV |
Vara anului 1918 a fost una foarte ciudată, cele două Românii tatonându-se, ba chiar judecându-se (Guvernul Brătianu fiind trimis în judecată de către Parlamentul germanofil), vechi poliţe se plăteau, cuţitele se ascuţeau. Unii simţeau că a venit momentul răfuielilor finale, folosind situaţia europeană şi dezastruosul Tratat de Pace de la Buftea, pentru a anihila tabăra care declarase şi în consecinţă produsese catastrofa naţională (care se va dovedi România Mare şi care a provocat şi ciuda lui P.P. Carp). Însă toată lumea stătea cu ochii pe Frontul de Vest. La 21 iulie 1918, Cancicov notează: „În Capitală, atmosfera şi starea spiritelor s-a mai schimbat ceva. Cei reveniţi din Moldova umplu străzile şi localurile publice şi, treptat, treptat, cu succesele din Apus dispar şi filo-germanii noştri. În tot cazul stau ascunşi (...) fiecare în felul lui n-are altă ocupaţie; războinicul patriot recapătă viaţă, renaşte la ideea că se poate întâmpla minunea ca nemţii să fie bătuţi; ceilalţi, filo-boşii, sunt agitaţi, în suflet li se strecoară groaza că neamţul înfrânt va pleca şi că piedestalul pe care s-au urcat atâţia se va prăbuşi. De aceea şi ochii şi urechile tuturor sunt numai la Apus“. La 27 septembrie 1918, Cancicov, avocat, reprezentând interesele Societăţii Româno-Americane, s-a dus la Ploieşti, pentru un proces. „Trenurile, vagoane şi maşini sunt tot cele germane, iar întregul personal al gării este german. Toate firmele, publicaţiile, anunţurile, indicaţiile indispensabile călătorilor, toate sunt în limba germană. De nicăieri şi din nimic n-ai impresia că mai eşti în ţara românească. Prin gări, toate liniile de garaj sunt pline cu vagoane germane. La rămpile tuturor staţiunilor, zeci de căruţe descarcă depozite imense de produse ce se clădesc ca lemnele, în metri cubi: varză, ceapă, dovlecei. Sute de mii de kilograme aşteaptă încărcarea în vagoane.“
Delicioase sunt momentele pe care Cancicov le surprinde în toamna anului 1918, când toată situaţia militară şi politică a basculat de o manieră extrem de spectaculoasă şi complet neaşteptată, cel puţin pentru teatrul de operaţiuni din spaţiul românesc, când cei învinşi, unii dintre ei chiar arestaţi sau urmând a avea de suportat procese, au devenit învingători, iar cei care primiseră frâiele treburilor publice, filogermani declaraţi sau doar oportunişti (de la Marghiloman, care a devenit şef de cabinet, până la Carp, Stere etc.), observau cum li se scufundă nu numai carierele politice, dar şi orice urmă de prestigiu pe care o mai aveau în societatea românească (dovadă fiind că niciunul nu a mai jucat ulterior vreun rol în politica interbelică). Relevante pentru caracterul nostru sunt şi rândurile scrise de memorialist în ajunul plecării precipitate a trupelor germane. Poporul bucureştean, care a îndurat fără să crâcnească doi ani pumnul lui Mackensen, s-a revigorat când ştirile despre debandada Puterilor Centrale au început să curgă, frustrările cumulate au făcut ca celebra mămăligă să explodeze. Redacţiile celor două-trei ziare oficiale şi autorizate de autorităţile militare de ocupaţie au fost devastate, depozitele militare germane distruse, prădate, zeci de mii de oameni inundând centrul, înfruntând trupele bavareze care, provocate de bastoane şi pietre, au început să tragă pentru a dispersa mulţimea. „Publicul prinde curaj şi, din nou, se agită; toate firmele şi plancardele nemţeşti ce încă umplu străzile au fost smulse şi călcate în picioare.“ Nemţii lui Mackensen au fost ultimii care s-au retras din Vechiul Regat, fiind mai degrabă preocupaţi să împacheteze şi să plece spre un Imperiu Austro-Ungar în plină disoluţie. Trufaşele trupe germane (200.000 de oameni) nu au ajuns departe, fiind făcute prizoniere în Ungaria de către trupele franceze conduse de Franchet d’Esperey, Mackensen fiind deţinut până în noiembrie 1919.
Intrarea triumfală a suitei Regelui Ferdinand, faţă de care Cancicov are un mare respect şi admiraţie, în Capitala eliberată a provoacat delirul bucureştenilor. „E o nebunie de lume. A spune că rar Capitală a văzut aşa aglomeraţie de public ar fi banal, nu rar, dar niciodată nu s-a văzut aşa ceva.“ Iar trupele care au defilat şi care aveau să se distingă peste puţin timp în campania împotriva bolşevicilor maghiari au impresionat, fiind o cu totul altă armată decât cea care începuse campania din 1916. „Culoarea gri a noilor uniforme ce li s-a dat la refacere le schimbă cu totul înfăţişarea cu care eram deprinşi a-i vedea; lipseşte dorobanţul, roşiorul şi vânătorul. Casca de fier, acoperişul de tranşee, dă la toţi o uniformitate severă şi războinică. A dispărut uniforma de paradă.“ Însă jurnalul său nu se opreşte doar la acest eveniment grandios, în următoarele zile notează revenirea la (mai) vechile tare ale politicianismului dâmboviţean: înfruptarea din nesperatele bucate (poziţii, ministere, prefecturi, contracte) la care unii au fost mai rapizi, spre deosebire de alţii, printre care se numără şi Cancicov, căci gruparea lui Take Ionescu, ce se afla încă la Paris chiar dacă militase pentru Antantă, a fost uitată de foştii aliaţi din exil, liberalii lui Brătianu. „Ce film de cinematograf trăit în aceşti doi ani de zile! Cu câte lacrimi amare am asistat la desfăşurarea lui, cu ce frecături de nervi, cu ce deznădejde uneori, cu ce nădejde înspre sfârşit!“ //
Recenzia primului volum al memoriilor lui Vasile Cancicov poate fi citită aici.